maaliskuu 29, 2024, 08:44:07 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bioponisen ebbin checklist

Aloittaja ookkerpak, maaliskuu 31, 2011, 16:58:19 ip

« edellinen - seuraava »

ookkerpak

Mä kyhäilen yhden/kahden kasvin ebbiä johon oli tarkoitus kehittää tuo käyttöä helpottavaksi hehkutettu bakteerikanta. Kamat on lähes kaikki hankittuna ja ebbi on käyttövalmis ja mä ajattelin vielä kysellä viime hetken käytännön vinkkien perään ennen kun laitan kasveja tohon härveliin. Luin kyllä topicin aiheesta mutta varmistelen vielä että ymmärsin takuulla oikein.

Nykytilanne:
Mulla on eka kausi menossa, suurin osa kasveista on mullassa kasvamassa. Muutama on kaupallisissa vesiviljelysysteemeissä. Ebbi on valmis ja täynnä (10 litraa) hyvin huuhdeltua hydrosoraa. Reso ja kasvatusastia vaatii n. 10 litraa nestettä, enemmänkin varmaan mahtuisi. Resun pumppu hoitaa täytön ajastetusti, valaisimena 105W ESL (6400K ja 3200K, vaihdan tilanteen mukaan). Systeemi on testattu mutta ei vielä käytössä. Pakkauslaatikoissa on vielä 1l vulcaponicia, ilmapumppu ja -letku. Hankittuna on Flora Micro ja Mato sekä TopMax. pH-testeri ja pH down löytyy, EC-mittari on tulossa postissa.

Suunnitelma:
Idätys ja kasvun alkuvaiheet tulee jatkossa tapahtumaan ZenGrow/IndoorGarden tyyppisissä härveleissä, siirrän kasvin tohon isompaan systeemiin vasta kun se kasvaa ulos noista muista.

Otan tähän mennessä mullassa kasvaneen Aji Cristalin (korkeus 40-50cm) pois mullasta, huuhtelen juuret huolella ja asettelen soran sekaan. Lannoitan veden ja laitan pumpun ajastimen päälle. Ajattelin että kasvatusastia sais täyttyä valoisan aikaan 6x/vrk kun se näyttäisi erinäisten lähteiden perusteella olevan suositeltu maksimi. Mä olen neuroottinen ja pelkään että vähemmällä sora ja kasvi kuivuu. Valo olisi päällä näillä näkymin 14-16h/vrk.

Bakteerikannan mä meinasin tehdä niin että laitan noin 0,5l vulcaponiccia erilliseen valoa läpäisemättömään astiaan ja kaadan sekaan Zabin ohjeen mukaisen vesi-merileväuutesössön. Sekaan lämpömittari ja viereen pöytälamppu lämmittämään, tavoitelämpönä n. 28 astetta. Sitten kun ~viikon kohdalla vois kuvitella että bakteerikanta alkaa olla kohtalaisen kehittynyt, laitan "infektoidun" vulcaponicin resoon jossain erillisessä astiassa tai sukkahousuvirityksessä.

Ajattelin ostaa 5-10l kannun johon teen valmiin seoksen lannoitteita, merileväuutetta ja vettä. Lannoitetta n. 80% ohjeen mukaisesta määrästä.

pH:ta vahditaan ja säädetään ~viikoittain. Vedestä vaihtuu 3/4 sit kun pH alkaa karata kohti suurta tuntematonta.

Kysymyksiä varmistelun merkeissä:
Onko ilmapumppu måste? Mulla on kasvatusastia reson sisäpuolella (ämpäri isossa suojaruukussa niin että ämpärin reunus lepää ylöspäin kapenevan ruukun huulilla) ja siitä välistä ei ihan älyttömän paljoa ilmaa kulje. En haluais kuunnella sitä pörinää sen erikoisemmin ja ajattelin jättää sen pois jos ei sitä ajatusta aivan ehdottomasti teilata täällä. Jos sitä kuitenkin pitää käyttää niin miten? Jatkuvasti? Hrr...

Ajattelin olla laittamatta vulcaponiccia hydrosoran joukkoon, lähinnä pistän sen 4-5dl resoon jossain verkkosysteemissä lillumaan. Onko painavia syitä muuttaa suunniltelmaa vulcaponicin asentamisen suhteen?

EC-suositukset noilla micro/mato lannotteilla tämmöseen järjestelmään? Kuinka usein tuota EC:tä kannattaa seurata? Mitäs sit kun se muuttuu?

Voi kai ton laittaa partsille? Ilmansuunta on suoraan etelään, mitään lasituksia ei ole.

Milloin tuota lannoitelientä lisäillään? Kun nesteen pinta resossa laskee? Kun EC tekee jotain?

Voiko kasville antaa merileväuuteöverit?


-Nimim. ostin viime syksynä nagaa kaupasta, yks hankinta johti toiseen ja nyt ei näy mopoa enää missään.
Never take any shit from an inanimate object.

Zabi

maaliskuu 31, 2011, 21:05:09 ip #1 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 31, 2011, 21:09:35 ip käyttäjältä Zabi
Lainaus käyttäjältä: ookkerpak - maaliskuu 31, 2011, 16:58:19 ip
Bakteerikannan mä meinasin tehdä niin että laitan noin 0,5l vulcaponiccia erilliseen valoa läpäisemättömään astiaan ja kaadan sekaan Zabin ohjeen mukaisen vesi-merileväuutesössön. Sekaan lämpömittari ja viereen pöytälamppu lämmittämään, tavoitelämpönä n. 28 astetta. Sitten kun ~viikon kohdalla vois kuvitella että bakteerikanta alkaa olla kohtalaisen kehittynyt, laitan "infektoidun" vulcaponicin resoon jossain erillisessä astiassa tai sukkahousuvirityksessä.

Bakteerit ei muodostu jos ei ole happea, resossa oleva vulcaponic kannattaa laittaa mainitsemaasi sukkahousu viritykseen, tai astiassa jossa vesi pääsee vaihtumaan hyvin, esim. pakasterasia joka porattu täyteen reikiä. Jos lämmität resoa alkuun, 2-3vrk pitäisin ite maksimissaa reilusti lämpöä.

Lainaus käyttäjältä: ookkerpak - maaliskuu 31, 2011, 16:58:19 ip
Ajattelin ostaa 5-10l kannun johon teen valmiin seoksen lannoitteita, merileväuutetta ja vettä. Lannoitetta n. 80% ohjeen mukaisesta määrästä.

pH:ta vahditaan ja säädetään ~viikoittain. Vedestä vaihtuu 3/4 sit kun pH alkaa karata kohti suurta tuntematonta.

Kysymyksiä varmistelun merkeissä:
Onko ilmapumppu måste? Mulla on kasvatusastia reson sisäpuolella (ämpäri isossa suojaruukussa niin että ämpärin reunus lepää ylöspäin kapenevan ruukun huulilla) ja siitä välistä ei ihan älyttömän paljoa ilmaa kulje. En haluais kuunnella sitä pörinää sen erikoisemmin ja ajattelin jättää sen pois jos ei sitä ajatusta aivan ehdottomasti teilata täällä. Jos sitä kuitenkin pitää käyttää niin miten? Jatkuvasti? Hrr...

Ei onnistu ilman ilmapumppua, tai vesipumppua joka liikuttaa vettä ja siihen sekoittuu happea. Akvaariofoorumeilta olen lukenut, bakteerit kuolevat vain 6h kestäneen sähkökatkon aikana. Varminta on pitää ilmapumppu kokoajan päällä, mutta vähin aika mitä kokeilisin, 1h päällä 2h pois.

Lainaus käyttäjältä: ookkerpak - maaliskuu 31, 2011, 16:58:19 ip
Ajattelin olla laittamatta vulcaponiccia hydrosoran joukkoon, lähinnä pistän sen 4-5dl resoon jossain verkkosysteemissä lillumaan. Onko painavia syitä muuttaa suunniltelmaa vulcaponicin asentamisen suhteen?

Vulcaponicissa oleva silikaatti ehkäisee juurimätää, ei ole pakollista ebbissä soran seassa, mutta itse olen käyttänyt ja varmaan jatkossakin käytän.

Lainaus käyttäjältä: ookkerpak - maaliskuu 31, 2011, 16:58:19 ip
EC-suositukset noilla micro/mato lannotteilla tämmöseen järjestelmään? Kuinka usein tuota EC:tä kannattaa seurata? Mitäs sit kun se muuttuu?

http://chiliwiki.fi/index.php?title=Lannoitus
Tuolla Yaran lantojen perässä EC:t, eiköhän samat kelpaa noillakin lannoilla. EC kannattaa tarkistaa ennen kuin lisää ravinneliuosta, koska välillä kasvit juovat enempi vettä kuin vievät lannoitteita, ja tämän seurauksena liuos voi väkevöityä.

Lainaus käyttäjältä: ookkerpak - maaliskuu 31, 2011, 16:58:19 ip
Voi kai ton laittaa partsille? Ilmansuunta on suoraan etelään, mitään lasituksia ei ole.

Kunhan suojaat reson suoralta auringon paisteelta, nitrifikaatiobakteerit kuolee yli 49C kuumuudessa.

Lainaus käyttäjältä: ookkerpak - maaliskuu 31, 2011, 16:58:19 ip
Milloin tuota lannoitelientä lisäillään? Kun nesteen pinta resossa laskee? Kun EC tekee jotain?

Kun reson pinta laskee.

Lainaus käyttäjältä: ookkerpak - maaliskuu 31, 2011, 16:58:19 ip
Voiko kasville antaa merileväuuteöverit?

Tuskin.

Lainaus käyttäjältä: ookkerpak - maaliskuu 31, 2011, 16:58:19 ip
-Nimim. ostin viime syksynä nagaa kaupasta, yks hankinta johti toiseen ja nyt ei näy mopoa enää missään.

Näinpä tässä hommassa tuntuu helposti käyvän!  ;D
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

ookkerpak

Kiitoksia kommenteista, muutetaan osaa suunnitelmista.

Vielä vaan mietin sitä ilmapumpun välttämättömyyttä. Onko kenelläkään kokemuksia siitä että laittais kaiken vulcaponicin sinne kasvatusastiaan? Siellähän sitä happea ainakin varmasti on, välistä vaan bakut pääsee kylpemään ravinneliuoksessa. Sitten kun kasvatusastia tyhjenee, osa huuhtoutuu alas resoon pilkkomaan typpiyhdisteitä ym. ja oletettavasti pysyy hengissä siellä sen max 6 tuntia jatkaen puuhasteluaan.

Oma vastaus MutuPediasta: Ehkä tolla järjestelyllä tilanne on se että resossa ei ole koskaan tarpeeks suurta bakteeriflooraa muuttamaan noita nitraatti ja nitriittipitoisuuksia miksikään.

Kai se pirun päristin on laitettava :'(. Johonkin äänieristettyyn astiaan ;D.
Never take any shit from an inanimate object.

chilihardhead.fi

maaliskuu 31, 2011, 23:20:10 ip #3 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 31, 2011, 23:24:14 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Vulcaponicin kanssa en ole pelaillut, mutta oma ebbi toimi välillä yhdelläkin 15min. tulvalla päivässä, ilman lämmityksiä ja ilmapumppuja. Bakujen kotina oli kivivillaa ja akvaariosuodattimia.
Jos välttämättä haluaa sinne resoon lisää ilmaa, niin laittaisin pienen uppopumpun sitä hoitamaan, on hiljainen ja tehokkaampi.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

ookkerpak

OK. Mittailitko sä niitä nitriittiarvoja? Ajattelin vaan että kyllähän se ebbi varmaan toimii, mutta kai siinä pitäis toi nitriittilukema olla nollilla jos siinä se bakteerikantakin toimii.
Never take any shit from an inanimate object.

chilihardhead.fi

huhtikuu 01, 2011, 13:35:31 ip #5 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 01, 2011, 13:41:06 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Ph:ta vain mittailin alkuun useammin, sen pitäisi nousta äkillisesti bakujen voidessa huonosti, vesikin alkaa pilaantua.
Itse hain parempien ohjeiden puuttuessa ''tietoa'' hampuusien foorumeilta ja tuolla rapakon takana tuntuu löytyvän muitakin hulluja tiedemiehiä diy hengessä, akvaariopuolellakin hajontaa noissa on, näistä sitten olen oman totuuteni suodattanut ja muokannut tarpeisiini sopivaksi ;D
Kasvien hyvinvoinnista yleensä voi päätellä, ettei pahasti pitäisi olla pielessä olosuhteet.
Bio Sevian ohjeistakaan en silloin löytänyt ylimääräisen ilmauksen tarvetta, ainoastaan bakupesän tuli löytyä kasvualustasta tai resosta.
Passiivisestikkin tuon pitäisi toimia.
Osa myös on pitänyt tärkeänä käyttää jotain tiettyjä lannoitteita, ettei bakuille käy huonosti, osa piti luomua välttämättömänä.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Bubblejet

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - huhtikuu 01, 2011, 13:35:31 ip
Bio Sevian ohjeistakaan en silloin löytänyt ylimääräisen ilmauksen tarvetta, ainoastaan bakupesän tuli löytyä kasvualustasta tai resosta.
Passiivisestikkin tuon pitäisi toimia.


BioSevian ohjeissa puhutaan joko suodattimesta (jolloin jonkinnäköistä ilmausta lienee on) tai BM:n lisäämisestä 6 - 8 (?) viikon välein. Käsittääkseni BM on kuitenkin sieni-, ei bakteerikanta. Luonnollisesti syntyvä bakteerikanta ehkä tarvitsee ilmausta?

chilihardhead.fi

huhtikuu 01, 2011, 16:23:59 ip #7 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 01, 2011, 16:28:54 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Se ilmaus tapahtuu normaalin pumppauksen yhteydessä, ja huokoinen bakualusta voi olla vaikka kasvualustaan sekoitettuna tai esim. villa johon kasvi on istutettu.
Ebbissä sitä ilmaa tulee tulvasta paljon enemmän, kuin sitä sinne yleensä pärisyttimillä pumpataan.
Voi olla että siitä ilmauksesta, jotain hyötyäkin saa, mutta itse ainakin päädyin pelkkään tulvan tuomaan ilmastukseen helppouden ja metelin takia(ilmapumpun osalta)
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin