toukokuu 13, 2024, 03:00:18 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Petteri Nuoran kausi 2016

Aloittaja Petteri Nuora, joulukuu 09, 2015, 18:00:52 ip

« edellinen - seuraava »

Petteri Nuora

Moro ! Itsekkin aloin sitten kirjoittelemaan tänne päiväkirjaa.
Ensi kauden kasvattelen chilini terassilla ja kasvihuoneessa (itse väsätty kasvihuone) 😎 kasvualustana käytän idätys vaiheessa kivivillaa , kun siirrän chilini isompiin ruukkuihin niin
Käytän joko multaa tai turvetta.

Ensi kausi mennään näillä lajikkeilla
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Carolina reaper
Fatalii
Naga morich (viime kauden puska)
Habanero (myöskin viime kauden puska)
Lemon drop
Inca berry
Aji benito 
Ultra pube
----------------------------------------------------------------------------------

Villit

C.chacoence
C.rhomboideum
C.lanceolatum
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Päivittelen aina välillä.

Everkistus

Ihan mielenkiintoinen lista. Minkä kokoinen kasvihuone sulla on kasveille?

Petteri Nuora

3 metriä leveä ja 2 metriä pitkä semmonen seinusta kasvari.

Petteri Nuora

joulukuu 17, 2015, 11:34:45 ap #3 Viimeisin muokkaus: joulukuu 26, 2015, 20:57:53 ip käyttäjältä Petteri Nuora
Itäneet

Carolina reaper 4/4
Lemon drop 4/4
Chacoense 2/4
Fatalii 1/4
inca berry 4/4

C.lanceolatumia, c.rhomboideumia ja c.praetermissumia en ole vielä ehtinyn/jaksanut laittaa itämään. Laitan ne varmaan tänään.

Petteri Nuora

Kaikki fataliin siemenet itäneet. Chacoenseissä ei muutosta.

Petteri Nuora


Petteri Nuora

Kasvualustaksi valitsin sitten turpeen. Eilen oli myös yksi ilon aihe , kun olin juuri siivoilemassa minikasvihuoneesta villoja pois. Sitten ihan mielenkiinnosta kurkkasin c.chacoensen villaan ja olihan se yksi siemen itänyt 😀👍👍 taisi tykätä itää kuivemmassa. Edelliset chacon idut kuolivat luultavimmin kosteuteen.     

Kasvini tällähetkellä:               

Petteri Nuora

helmikuu 03, 2016, 20:29:22 ip #7 Viimeisin muokkaus: helmikuu 03, 2016, 21:30:03 ip käyttäjältä Petteri Nuora
Sitten vielä näitä idätys päivityksiä 😁
Elikkäs päätin siirtää c.Rhomboideumin ja c.Lanceolatumin siemenet kivivillasta idätyslautalle. Siinä samassa katselin että olisiko yhtään siementä itänyt. Ja olihan siellä! Nimittäin kaksi viidestä c.Rhomboideumin siemestä olivat itäneet!


akselsson1

Hienoa saada uusia harrastajia! Tuon kokoisessakin kasvarissa saa jo ihmeitä aikaan  8)
Hyviä lajikkeitakin valikoitunut  :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Petteri Nuora

Laitoin tilaukseen 120 W Led Finlandin ledin 👊

Petteri Nuora

Led Finland 120 W valaisin saapui eilen postiin josta sen kerkesin hakemaan vielä venemessujen jälkeen illalla. Kuvassa näkyvän teltan modasin itse vuoraamalla mini kasvihuoneen avaruushuovalla ( olisin laittanut päivitystä tänne mutta imagesäkki kenkkuili jotain...) Tuuletuksena toimii reikä katossa 😂

Petteri Nuora



Se tunne kun laitan kasveilleni yliannostuksen puutarhankesää.... Voi perhana...... Menevät sitten vesikuurille kaikki taimet. Sitten eilen väsäilin myös tuommosen pienen lisävalon talvehtijoille siideri tölkistä. Sori , todella huono kuva. 😂😂


Petteri Nuora

Eilen laitoin itämään myös tomaattia. Lidlin luumutomaatti ja joku toinen lidl tomaatti

Petteri Nuora



Joo , voisko joku tietäjä sanoo että mitä noiden 2 viikkoa saman kokosina jumittaneiden nysien kans nyt tehään kun niillä on vesi överit ja lannoite överit samaan aikaan..... 😂
Oon mä kyllä aikamoinen mestari😂😂

Chiljonka

maaliskuu 04, 2016, 01:02:25 ap #14 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 04, 2016, 01:09:58 ap käyttäjältä Chiljonka
Nyt et tee oikeesti yhtään mitään ennenkuin ne sun kasvit alkaa taas pyytää kastelua, lehdet veltostuu. Sitten taas kastelet varovasti reilusti miedommin lannoitetulla vedellä, tai vaan vedellä. Siinä se, kohta ne taas kukoistaa. :)

Edit. Onhan sulla purkkien pohjissa reikiä, jos ei niin tee. Saa juuret hiukan happee.

Petteri Nuora

On joo mulla reijät pohjassa. Kiitos avusta !

Nightfrost89

Lainaus käyttäjältä: Petteri Nuora - helmikuu 26, 2016, 13:32:03 ip
Se tunne kun laitan kasveilleni yliannostuksen puutarhankesää.... Voi perhana...... Menevät sitten vesikuurille kaikki taimet. Sitten eilen väsäilin myös tuommosen pienen lisävalon talvehtijoille siideri tölkistä. Sori , todella huono kuva. 😂😂


Paljonko olet puutarhankesää käyttänyt nyt taimivaiheessa?

Tulipuu

Mä tapoin aika paljon maitotölkeissä olleita kasveja viime keväänä vedellä ja substralilla. Osa pelastui kyllä siirtämällä uusiin astioihin. Jos alkaa näyttää siltä, että kasvit kuolevat, niin niitä voi kyllä yrittää juurruttaa uusiksi vesilasissa ym. kunhan leikkaa vanhat homehtuneet juuret pois. Tänäkin vuonna saanut tehdä samaa, kun tulee annettua pienille ja isoille taimille samaa litkua.

Petteri Nuora

maaliskuu 04, 2016, 12:02:28 ip #18 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 04, 2016, 12:04:32 ip käyttäjältä Petteri Nuora
Laitoin teelusikallisen puutarhankesää 10 L ämpärilliseen vettä.

bläkkäri

maaliskuu 04, 2016, 12:11:54 ip #19 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 04, 2016, 14:12:24 ip käyttäjältä bläkkäri
Mistään mitään tiedä kun tällainen alottelija olen, mutta omat taimet on saaneet puutarhan kesää vasta 1-2kk päästä istutuksesta. Silloinkin hyvin maltillisella 0,25ml puutarhan kesää 1L vettä. Eli 10L menisi silloin 1/4 tl. Tällaisen annostussuhteen sain noista virallisista ohjeista laskettua omaa matikkapäätäni vaivaamalla. Ja niinkuin niissä ohjeissakin sanottiin niin pitää olla tarkkana käyttääkö "teelusikkaa" vaiko teelusikan mittaa(tl), niissä on eroja.

edit: jaajuu, seuraavasta postauksesta hokasin tarkistaa et turpeessa kasvattelet, siitä ei ole kokemusta kun aina mullassa kasvatellut...