Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: JN - heinäkuu 22, 2013, 21:19:36 ip
Hieman otin varaslähtöä ja laitoin siemenet lautalle itämään. Nyt ne ovat jo purkkeihin menossa ja kevättä odottelemaan. Lajikkeina on pari rocotoa, yksi frute ja peruvian wild. Kuinka paljon näille kannattaa antaa valoa? Viime vuonna laitoin pari baccaa ja annuumia kesällä itämään ja pimeimmän syyskauden annoin aika niukasti valoa. Tästä syystä ilmeisesti nämä eivät kasvaneet pitkiksi honteloiksi??.
Siis menenkö samalla mallilla vai kannattaako antaa enemmän valoa ja kasvattaa ne honteloiksi ja leikkailla reilusti vuoden alussa??


Valonpuutehan aiheuttaa juuri hontoloa kasvua, kun kasvi "pyrkii valoon". Itse en kasvattaisi honteloiksi, koska siitä on haittaa sitten keväällä, kun tyvi on kapea, ei se jaksa kannattaa koko kasvin painoa niin hyvin ja voi taipua kerkästä. Valon määrä riippuu siitä, että haluatko vain talvettaa taimet, vai kasvattaa ne ensi kevääksi sadotusta varten, vai peräti saada satoa talvellakin (kuten itse teen :) )

Lukase nuo alkuu läpi. Jos sinulla on nyt vasta ihan alussa taimet, niin minä kasvattaisin reilummalla valolla ne hyvän kokoisiksi, jonka jälkeen vähentäisin valon määrää, ja pitäisi taimet kohtalaisen matalana, ellet halua siis talvella saada satoa.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8481
chilifoorumi.fi/index.php?topic=2378.0

Bruce Willis

juu, itselleni kävi tuossa noin vuosi sitten että liian vähällä valolla kasvattelin erään chilin (en hitollakan muista että mikä) mutta kuitenkin, lopulta chili venähti 150 cm korkeuteen suht hoikalla rungolla ja lopulta kun kasvihan taipuu valoa kohti niin vaikka omasta mielestäni tuin sen hyvin niin kasvi oli eräänä yönä kaatunut ja katkennut, harmitti kun siinä oli jo kukkia mutta ei se olisi satoa tehnyt mutta nätti kuin mikä  :) en leikellyt sitä kertaakaan mutta olisi kannattanut  :)

jotenka valoa ei ole ikinä liikaa

lumppujussi

Jos valoa on vähän niin kannattaa typenkin määrä pitää hyvin pienenä. Ja jos joutuu purkkia vaihtamaan niin kannattanee käyttää taimimultaa tms. niukkaravinteista.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: lumppujussi - heinäkuu 23, 2013, 11:32:05 ap
Jos valoa on vähän niin kannattaa typenkin määrä pitää hyvin pienenä. Ja jos joutuu purkkia vaihtamaan niin kannattanee käyttää taimimultaa tms. niukkaravinteista.

Jos siis ruukuttaa uuteen ruukkuun, niin kannattaa käyttää niukkaravinteista multaa? Sitäkö tarkoitat?.      Miksi?.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - heinäkuu 23, 2013, 11:37:13 ap
Lainaus käyttäjältä: lumppujussi - heinäkuu 23, 2013, 11:32:05 ap
Jos valoa on vähän niin kannattaa typenkin määrä pitää hyvin pienenä. Ja jos joutuu purkkia vaihtamaan niin kannattanee käyttää taimimultaa tms. niukkaravinteista.

Jos siis ruukuttaa uuteen ruukkuun, niin kannattaa käyttää niukkaravinteista multaa? Sitäkö tarkoitat?.      Miksi?.

Valon ja ravinteiden/veden määrä pitää olla tasapainossa.

Huru-ukko

Talvettamis vaihtoehtoa en kyllä ajatellut lainkaan. Siinä kai tuo niukkaravinteinen multa käy.
Ainut minkä aion itse talvettaa, on Bolle, ja se saa kyllä tyytyä siihen vanhaan ruukkunsa.

Kuvista täällä näkee juuri noita puheena olleita hujoppeja, josta John McClane kertoi.
Lumppujussin vastaus taas tuntui liittyvän samaan aiheeseen.
Siinä en vain itse ymmärtänyt, miten kasvatusvaiheessa kannattaa missään oloissa ruukunvaihto tehdä niukkaravinteiseen multaan.

lumppujussi

heinäkuu 23, 2013, 19:59:53 ip #6746 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 23, 2013, 20:04:03 ip käyttäjältä lumppujussi
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - heinäkuu 23, 2013, 11:37:13 ap
Lainaus käyttäjältä: lumppujussi - heinäkuu 23, 2013, 11:32:05 ap
Jos valoa on vähän niin kannattaa typenkin määrä pitää hyvin pienenä. Ja jos joutuu purkkia vaihtamaan niin kannattanee käyttää taimimultaa tms. niukkaravinteista.

Jos siis ruukuttaa uuteen ruukkuun, niin kannattaa käyttää niukkaravinteista multaa? Sitäkö tarkoitat?.      Miksi?.
Niin siis jos pelkällä luonnonvalolla mennään talven yli. Tosin eipä silloin edes kannata ruukuttaa uuteen kuin pakon edessä. Kasvilla jos on paljon ravinteita, mutta vähän valoa käytössään, niin sehän yrittää kasvaa kohti parempia valaistusolosuhteita ennen kuin ryhtyy kasvattamaan kunnolla lehteä. Ja lopputulos on arvattavissa.

Tulee itse pähkäiltyä aika paljon noita luonnonvalolla talvettamistouhuja, kun aattelin talvettaa kaikki kasvit. Meillä on aika isot ikkunat eikä verhoja. Niin jonkunnäköistä näkösuojaa olis kuitenkin kiva saada talveksi ikkunoiden eteen :D

Muoks. Homma taisi mennä epäselväksi, kun Willisin viesti tuli tuohon väliin. Välillä menee hankalaksi kun yrittää puhelimella hoitaa näitä viestinkirjoituksia.

Noli Me Tangere

Muutaman talven "luonnonvalolla talvettaneena" voin sanoa, ettei sen nyt noin vaikeaa tarvitse olla. Itse olen leikannut kasvit lyhyiksi ja kastellut niitä niukasti, ilman lannoitteita. Valoa talvella ei tule, oli sinulla verhoja tai ei.

Näkösuojaa jos kaipaa, niin kannattaa varmaan ostaa ne verhot.

lumppujussi

Lainaus käyttäjältä: Sir Badger - heinäkuu 23, 2013, 20:20:01 ip
Muutaman talven "luonnonvalolla talvettaneena" voin sanoa, ettei sen nyt noin vaikeaa tarvitse olla. Itse olen leikannut kasvit lyhyiksi ja kastellut niitä niukasti, ilman lannoitteita. Valoa talvella ei tule, oli sinulla verhoja tai ei.

Näkösuojaa jos kaipaa, niin kannattaa varmaan ostaa ne verhot.
Kymmenkunta chinenseä oli jo viime talven, ja ihan suht hyvässä lehdessä. Ilman tapittamisia. Tosin ensimmäisen, eli viime kesän rehut oli suht vähässä valossa pohjoisikkunalla. Ja tänä kesänä hyvässä valossa partsilla, loppuasyksyn sulkasato voi olla melkoinen. Aika näyttää. Eikä tässä vielä muuta vaikeata ole ollut kuin punkit.

Whili

Itä ja länsi-ikkunoilla talvehti chinencet ja pubet hyvin  ..ja näkösuojaa riitti  ;D. Tosin tuli ehkä annettua valon määrään
nähden liian paljon lannoitetta, mutta kokemus opettaa. Ja valoja ei chinencet tarvinneet kuin joulu-tammikuussa ja
silloinkin vain muutama tunti päivässä. Pubet olivat oleskeluhuoneessa ja saivat valoa saman verran kuin minäkin  :D

JN

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - heinäkuu 23, 2013, 11:17:11 ap
Jos sinulla on nyt vasta ihan alussa taimet, niin minä kasvattaisin reilummalla valolla ne hyvän kokoisiksi, jonka jälkeen vähentäisin valon määrää, ja pitäisi taimet kohtalaisen matalana, ellet halua siis talvella saada satoa.




Tällä taidan mennä.


LeviathX

heinäkuu 25, 2013, 00:09:09 ap #6751 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 25, 2013, 04:53:00 ap käyttäjältä LeviathX
Terve!

Sisäkasvatusta oon tässä alottelemassa ja on herännyt muutamia kysymyksiä. Taitaa kyllä lähinnä olla vain tarkennuksia että olen ymmärtänyt kaiken edes jotenkin oikein (tai ymmärtänyt ylipäätänsä mitään).
Tarkoituksena olisi rakentaa iso kasvatuskaappi (tai pieni huone). Tämä sen takia, kasvatus olisi tarkoitus aloittaa leffa/pelihuoneessa joten valojen kanssa ei tarvitsisi niin paljon ihmetellä kun huoneessa on elokuvia katselemassa.

1. Voiko samassa tilassa kasvattaa monia eri lajikkeita?
2. Miten chilien tarvitsema valoaika on? Kyseessä pimeä huone muuten, joten onko niin että voi pitää esim 12h päällä ja 12h pois? Talvella sitten enemmän pimeää?
3. Valon väri; Punainen, valkoinen, keltainen? Voiko punaisella ledillä pitää alusta saakka kasvatuksessa?

Muitakin kysymyksiä heräsi lukiessa noita aloittelijoiden kasvatusoppaita, mutta pää lyö tyhjää tällä hetkellä.
Kiitos ja anteeksi jo etukäteen!  ???

Edit:
Tässä siemenet mitä tulossa (Fatalii) ja tarkoitus kokeilla:
1 x Black Scorpion Tongue --
1 x Bolivian Rainbow
1 x Cheiro Roxa (C. chinense)
1 x Fatalii Gourmet Aji Fantasy
1 x Hot Tomato
1 x Lebanese Marbles

Ja tosiaan, vielä yksi kysymys heräsi tuossa, onko ajankohdalla väliä jos tosiaan meinaa kaapissa kasvattaa? Eikai kasvi tiedä onko ulkona lokakuu vai marraskuu, kunhan sisällä lämpötilat kunnossa?

Edit 2: Huomasinkin nuo alakategoriat jossaon valaistuksesta asiaa, täytyy perehtyä tarkemmin!

Whili

Lainaus käyttäjältä: LeviathX - heinäkuu 25, 2013, 00:09:09 ap
1. Voiko samassa tilassa kasvattaa monia eri lajikkeita?
2. Miten chilien tarvitsema valoaika on? Kyseessä pimeä huone muuten, joten onko niin että voi pitää esim 12h päällä ja 12h pois? Talvella sitten enemmän pimeää?
3. Valon väri; Punainen, valkoinen, keltainen? Voiko punaisella ledillä pitää alusta saakka kasvatuksessa?

Muitakin kysymyksiä heräsi lukiessa noita aloittelijoiden kasvatusoppaita, mutta pää lyö tyhjää tällä hetkellä.
Kiitos ja anteeksi jo etukäteen!  ???

Ja tosiaan, vielä yksi kysymys heräsi tuossa, onko ajankohdalla väliä jos tosiaan meinaa kaapissa kasvattaa? Eikai kasvi tiedä onko ulkona lokakuu vai marraskuu, kunhan sisällä lämpötilat kunnossa?

1. Kyllä voi, toki aina on pienenpieni ristiinpölyttymisen vaara.
2. Taimet tarvitsevat enemmän valoa, mutta isommille riittää tuo 12/12. Myös talvella, koska chilit eivät tunne vuodenaikoja.
3. Tärkeintä on valon määrä, elikäs kyllä voi. Aurinko on paras.

Infernon kasvatusoppaassa on melkein kaikki tarvittava tieto http://infernochili.net/index.php?page=kasvatus

Caide

heinäkuu 25, 2013, 17:09:13 ip #6753 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 25, 2013, 17:10:47 ip käyttäjältä Caide
Onkos ihan normisetti, että Jalapeño Early tekee tällaiset terälehdet:

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Caide - heinäkuu 25, 2013, 17:09:13 ip
Onkos ihan normisetti, että Jalapeño Early tekee tällaiset terälehdet:



Puhtaan valkoisia niiden pitäisi olla.

Caide

Niin mäkin luulin pienenä ja kaikki muut kukat ollutkin valkoisia. Nyt kun kävin tiirailemassa, niin tuon kasvin yhdestä muustakin kukasta pystyi havannoimaan violettia. Siemenet on viime vuotisesta Jallusta, mikä sitten taas oli ostotaimi.

Miquel

Itse olen kummastellut myös pitkin kesää noita värivikoja. Kyseessä C. Annuum Jalastar. Siemen peräisin Lord Nelson:in pussista. 
Välillä violettia on enempi, välillä vähempi; tämä kukka tuon asteikon alapäästä. Ilmiö ilmaantui vasta ulos viedessä, sisällä tuo ehti kukkia monta kuukautta ja toistakymmentä podiakin teki vailla violettia värivikaa.




Keksisiköhän joku hortonomi syytä tälle?  :)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Larski

Samanlaista violettiutta olen huomannut palstalla oleilevassa peperone topepo rossossa. Ehkä tuota värihäröilyä on riittävässä säteilyssä muillakin lajikkeilla kuin Bolivian rainbownkaltaisilla koristelajikkeilla...

calm

Lainaus käyttäjältä: Larski - heinäkuu 27, 2013, 20:38:20 ip
Samanlaista violettiutta olen huomannut palstalla oleilevassa peperone topepo rossossa. Ehkä tuota värihäröilyä on riittävässä säteilyssä muillakin lajikkeilla kuin Bolivian rainbownkaltaisilla koristelajikkeilla...


Kyllä noita violetteja pilkkuja tulee monellakin, kunhan tarpeeksi on aurinkoa. Tämän kesän pihachileistä tosin en löytänyt kuin peru yellowilta, kun ihan asiasta tehden nyt kävin noita ettimässä. Joskus on ollut enemmänkin ja huomattavampiakin.


narttu

tarvitsen tietoa siitä että kuinka hyvin dorset naga säilyy talven yli onko erikoisvaatimuksia? ja sitten riittääkö että pistän itämään tammikuussa/helmikuussa muiden chilien kanssa? ekaa kertaa olen sitä yrittämässä kasvattaa ensikeväänä.
p.s kahlailin kyllä täälläkin keskusteluja mutta en noihin kysymyksiin vastausta löytänyt.
kiitos etukäteen tiedoista :D
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna