huhtikuu 20, 2024, 08:33:58 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilikoti villeille ja vallattomille

Aloittaja Tiemuh, tammikuu 20, 2012, 22:39:23 ip

« edellinen - seuraava »

M;kko

Aika kunnioitettava lista itäneistä! Ja erittäin mukavaa, että kasvattajalla tuntuu olevan kiinnostusta miettiä kasvien sielunelämää hieman syvemmältikin ja vielä niin, että kirjoittelee ajatuksiaan myös tänne muiden iloksi. Kiitos siitä! Näinhän se tietämys chileistä lisääntyy ja harvinaiset siemenet myös. Onnea erityisesti tovariille, sen siemeniä olisi mukava saada yleisemmin jakoon, nyt kun edellinen haaste (flexu) on pitkälti bluesmanin avulla nujerrettu...

Tiemuh

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - maaliskuu 01, 2012, 11:46:08 ap
Hyvältä vaikuttaa, toivottavasti kestää paukut loppunasti noilla itävillä. Itse tässä olen pistänyt merkille, kun noita eximiumeita olen idätellyt, että tämä CGN 19198 poikkeaa jo alkuunsa väriltään näistä muista eximiumeista. Sirkkavaiheessa olevalla CGN 19198 on runko vihreä, kun taas vastaavasti CAP 470, CGN 21502 ja CAP 1491 ovat taas aluksi rungoltaan violetin sävyisiä.  Toki väritys muuttuu kasvin kasvaessa.

Pitääpä muuten lähteä lohkomaan turvetta varastosta, että saa pari uutta eximiumin tainta laitettua kasvamaan. ;)


Tuon CGN 19198 kanssa tunnutaan menevän melkeen ihan samalla viivalla, mitä vilkaisin sinun päivyrisi puolelle. Siellähän meillä siitä olikin jo enempikin puhetta. Jännä miten yhden kasvin kanssa voi olla näin monta erilaista mysteeriä ja erikoisuutta tarjolla ihmeteltäväksi.

Kiitos M;kko ystävällisistä sanoista. Mielellänihän minä näitä mietiskelen ja keskustelen. Tuokaa vain mielipiteitänne esiin niin ei tarvitse tikusta asiaa keksiä.

LainausOnnea erityisesti tovariille, sen siemeniä olisi mukava saada yleisemmin jakoon, nyt kun edellinen haaste (flexu) on pitkälti bluesmanin avulla nujerrettu...


Tämän kanssa tuntuu olevan hyvin erilaiset levinnäisyyttä estävät tekijät kuin tuolla flexun PI versiolla. Tovarii on kenties kaikkein hankalin idätettävä, vaikea kasvatettava, haaste saada kukkimaan ja piina saada tekemään marjoja sekä hidas kypsyttelemään niitä. Ja tämän jälkeen taas kaikki alkaa alusta. Eli aivan loistava chili siis! Tekee harrastamiseen hieman haastetta ja samalla mielekkyyttä.

Tiemuh

maaliskuu 04, 2012, 23:08:51 ip #62 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 28, 2012, 17:24:59 ip käyttäjältä Tiemuh

Minä olen kanssa näitä maitopurkki kasvattajia. CAP 501 chacoënse.


Chacoensen kukka on todella pieni, ja hieman haastava kuvattava viikonlopun jäljiltä tärisevin käsin.


Taidan saada muutaman viikon päästä ensimmäisen kypsän chaconi maisteltavaksi.

Lisäys 28.3.






M;kko

Pieni spoileri... Chacon marjat on ihan ok makuisia, mutta kun hedelmälihakerros on erittäin ohut ja muuten marja on täynnä siemeniä, niin eipä niitä tule kokonaisina juuri nautiskeltua.

Tiemuh

maaliskuu 05, 2012, 17:06:38 ip #64 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 19, 2012, 17:38:48 ip käyttäjältä Tiemuh





Tässä tälläinen epämääräinen, eli mahdoton määrittää. Ilmeisesti joku jossain laittoi joskus siemeniä liikkeelle ja väitti kyseessä olevan C.parvifolium, mutta todellisuudessa kyseessä on jokin ihan muu, mutta kylläkin jonkin sortin erikoisuus. Tästä voisi sanoa että kyseessä on ehkä jonkinlainen muoto villistä baccatumista. Toinen vaihtoehto on baccatum var. pendulumin ja chinensen risteymä. Noiden kahden villit muodot kun eivät ilmeisesti risteydy keskenään. Omasta mielestäni siinä ainakin on molempien piirteitä havaittavissa.

PÄIVITYS kypsistä marjoista 19.4.2012. On muuten sitten tulisia.




Aji Inferno

Joo, chinensen lehdet ja baccan kukat. Jännä ilmestys! Aitoakin parvia on liikkeellä, mutta sen kasvattajat eivät nähtävästi saa levittää sitä tai edes juuri kertoa siitä. :(. Myös buforumia on ollut suomessa.

wille

maaliskuu 05, 2012, 19:27:06 ip #66 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 05, 2012, 19:41:04 ip käyttäjältä wille
Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - maaliskuu 05, 2012, 17:06:38 ip
Tässä tälläinen epämääräinen, eli mahdoton määrittää.


Mullakin oli "c.parvifolium". Täysin saman näköinen. Se todettiin samaksi villiksi baccatumiksi kuin ns. "Mini Mini".

Sekä kasvutapa, että ulkonäkö olivat täysin identtiset tuon sinun yksilösi kanssa.

Edit:
Tässä linnki vielä tuonne villifoorumille, jossa asiaa kyselin.
http://www.wildchilli.eu/forum/viewtopic.php?f=72&t=626
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

M;kko

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - maaliskuu 05, 2012, 18:13:02 ip
Aitoakin parvia on liikkeellä, mutta sen kasvattajat eivät nähtävästi saa levittää sitä tai edes juuri kertoa siitä. :(. Myös buforumia on ollut suomessa.


Jos näin on, niin tämä on kyllä ihan takapuolesta! Yhtäältä villien chilien kasvatusta promotaan ekotekona, kun pidetään mahdollisesti luonnosta katoavia lajeja hengissä. Ja sitten ne erityisen harvinaiset jäävät tämän pelastussysteemin ulkopuolelle. Tästä seuraa ylläoleva aikamuoto (perfekti?).

Ainoa syy millä tätä voi puolustella on se, että kasvit on annettu tutkimuslaitosten ulkopuolelle ilman lupaa ja asianomaiset eivät halua jäädä teoistaan kiinni. Ymmärrettävää. Kuitenkin esim italialaiset Brasilian-vierailullaan löysivät luonnosta täysin turisteina noita villejä lajeja ja olisivat niin halutessaan voineet poimia siemeniä matkaansa (lain tahi muiden vastaavien säädösten vastaisesti tosin), niin ihmetellä täytyy että ovat pysyneet poissa harrastajien ulottuvilta.

Tzili

Lainaus käyttäjältä: M;kko - maaliskuu 05, 2012, 12:36:02 ip
Chacon marja on täynnä siemeniä.


Tämä tietää kasvateltavaa myös muille... ::) (Jos onnistaa ;) )

Tiemuh

maaliskuu 05, 2012, 22:03:42 ip #69 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 06, 2012, 13:30:36 ip käyttäjältä Tiemuh
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - maaliskuu 05, 2012, 18:13:02 ip
Joo, chinensen lehdet ja baccan kukat. Jännä ilmestys!


Näin itsekin ajattelin. Varsinkin alkutaipale oli hyvin villi-chinensemäinen, mutta oli siinä jotain baccaakin. Paras veikkaukseni on että villichinensen ja var. pendulumin risteytyksestä on kyse.

LainausAitoakin parvia on liikkeellä, mutta sen kasvattajat eivät nähtävästi saa levittää sitä tai edes juuri kertoa siitä. :(. Myös buforumia on ollut suomessa.


Buforumin kasvattajan tiedänkin ja aidon parvifoliumin kasvattajia osaisin lähteä arvaamaan. Molemmista on kuhistu jo joitain vuosia, ja siksi varmaan tälläistä muka "Parvifoliumiakin" on joku yrittänyt pistää markkinoille.

LainausMullakin oli "c.parvifolium". Täysin saman näköinen. Se todettiin samaksi villiksi baccatumiksi kuin ns. "Mini Mini".

Sekä kasvutapa, että ulkonäkö olivat täysin identtiset tuon sinun yksilösi kanssa.


Minulla kasvaa myös Mini Mini, mutta siinä on vasta kolmeparia lehtiä, joten täytyy verrata näitä keskenään kun se alkaa kukkimaan. En tosin epäile yhtään etteikö kyseessä voisi olla sama kasvi. Itsekin olen pannut merkille että noita on jossain rinnastettu keskenään.

M;kko on oikeassa tuossa epäreiluudessa. Kyse on kuitenkin ennenkaikkea taloudesta. Brasilia on se joka estää villimateriaalin poiskuljettamisen maastaan. Sillä on varmaan samankaltainen isonpojan olo kuin muillakin isoilla ja "suurvalloilla". Syynä on varmaankin se että he haluavat omistaa ainoina maailmassa kasvit joista joskus tulevaisuudessa löydetään jotain superaineita, hyötyäkseen niistä taloudellisesti. Kaikista muista maista etelä-amerikossa on meillä kasvattajille chilejä kasvatettavana, paitsi Brasiliasta. En ainakaan itse muista yhtään Brasilialaista chiliä tai ainakaan villi chiliä joka olisi kasvattajien saatavilla.

Kyseessä on kuitenkin hieno villi ja kasvattamisen arvoinen kasvi. Jos kyseessä on sama kasvi kuin Mini Mini niin sen erikoispiirteenä on todella vahva runko.

Aji Inferno

Tuo salamyhkäisyys kaikkein harvinaisimpien lajien kohdalla on kyllä ikävää ja usein ehkä turhaakin, mutta siihen lienee monia syitä. Jotkut parempia kuin toiset. Kasvattajat, joilla on erittäin luottamuksellisia kontakteja esim. tutkijoihin, joutuvat tuon luottamuksen säilyttääkseen toimimaan tiettyjen ehtojen alla. Käsittääkseni esim. buforum tuli ja meni - todella harmi kyllä...  Parvifoliumin kohdalla tilanne on vielä usvaisempi. Brasilian politiikka näissä jutuissa on sitten ihan oma asiansa, eikä sieltä todellakaan liene turvallista salakuljetella siemeniä. Olen silti melkoisen varma siitä, että niin on tapahtunut - ja siitä seuraa taas yksi pienten piirien salaseura.

Kaipa tilanne aikanaan muuttuu, laji lajilta, mutta nyt tämä on tätä.

PP

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - maaliskuu 05, 2012, 22:46:23 ip
Brasilian politiikka näissä jutuissa on sitten ihan oma asiansa, eikä sieltä todellakaan liene turvallista salakuljetella siemeniä. Olen silti melkoisen varma siitä, että niin on tapahtunut - ja siitä seuraa taas yksi pienten piirien salaseura.


Offtopicia, mutta riittävän lähelle. Brasilian politiikka minkä tahansa suhteen on ihan oma asiansa. Työkaveri on siellä vuoden vierailulla, ja olen kuullut niin uskomattomia juttuja viranomaisten kanssa toimimisesta ja koko yhteiskunnasta, etten olisi ikinä uskonut. Paitsi ulospäin, sinne on myös hyvin vaikeaa tai mahdotonta viedä monia tuotteita, mikä tuli huomattua kun yritettiin lähettää tarvikkeita TNT:llä. Chilikulttuuria ei kuulemma ole ainakaan etelässä (Sao Paulon ympäristö) ja muutenkin mausteita on saatavilla säälittävän huonosti.

M;kko

maaliskuu 06, 2012, 11:52:34 ap #72 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 06, 2012, 12:32:28 ip käyttäjältä M;kko
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - maaliskuu 05, 2012, 22:46:23 ip
Brasilian politiikka näissä jutuissa on sitten ihan oma asiansa, eikä sieltä todellakaan liene turvallista salakuljetella siemeniä. Olen silti melkoisen varma siitä, että niin on tapahtunut - ja siitä seuraa taas yksi pienten piirien salaseura.

Kaipa tilanne aikanaan muuttuu, laji lajilta, mutta nyt tämä on tätä.


Jos nyt vielä postin verran käytän Tiemuhin ketjua tähän yleiseen jutusteluun. Harrastajan kannalta tässä on se hyvä puoli, että kun kerran on kysyntää, niin ennemmin tai myöhemmin tulee myös tarjontaa. Joko joku salakuljettaa siemeniä tai sitten niitä vuotaa joltain tutkijalta. Niin se vaan toimii. Ja kun siemenet joskus yleisempään levitykseen päätyvät, niin eipä niitä enää voi takaisin haalia.

Tyytyväinen pitää myös olla, sillä onhan meillä nytkin aika hyvä tilanne, kun vertaa muutamankin vuoden takaiseen.

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 05, 2012, 23:06:08 ip
Chilikulttuuria ei kuulemma ole ainakaan etelässä (Sao Paulon ympäristö) ja muutenkin mausteita on saatavilla säälittävän huonosti.


Onhan toki, ainakin sikäläisen foorumin mukaan. Villejäkin harrastellaan...

Edit: Lisäkommentti brasilialaiseen chiliskeneen

Tiemuh

Eipä mitään M;kko, olkaa hyvä vain. Mielelläni tarjoan keskustelualustan hyvälle keskustelulle.

Itse pidän toisaalta hyvänä ettei aivan kaikki ole kaikille saatavilla. Harrastus pysyy mielenkiintoisena ja jaksaa kantaa pidemmälle aikajanalla kun on jotain mitä odottaa. On myös mukava seurailla toisten erikoisuuksia ja sitten mahdollisesti seuraavana vuonna päästä niitä kokeilemaan itse ja niistä jauhamaan toisten samoista asioista kiinnostuneiden kanssa.

Tiemuh

maaliskuu 06, 2012, 13:28:43 ip #74 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 06, 2012, 13:33:29 ip käyttäjältä Tiemuh

Aji Amarillo veljekset

Olen tulkinnut tälläisen rypistelyn johtuvan magnesiumin puutteesta ja liian alhaisesta pH arvosta joka heikentää kasvin kykyä käyttää magnesiumia. Ongelma on ollut kuitenkin yleisempi C.chinenseillä, joskaan ei myöskään ennenkuulumaton var. pendulumeilla.

Vaihdoin Amarillot uuteen multaan ja laitoin monimetallin valoon. Sen jälkeen rypistely uusissa lehdissä alkoi. Kolmas näistä on edelleen kahden desin juuritilassa ja luonnonvalossa, eikä se rypistele lehtiään.

Viime vuonna useampikin lajike teki vastaavaa monimetallin valaistuksessa. Nyt ainakaan villit eivät ole kärsineet mitenkään merkittävästi. Joitain yksittäisiä lehtiä on kasvanut oudon mallisiksi, mutta muutoin ne ovat viihtyneet hyvin.

Vasemmanpuoleinen Aji Amarillo sai hoitokeinoksi puutarhakalkkia pintamullan alle. Katsotaan auttaako se tilannetta. Oman kokemukseni mukaan pitäisi auttaa, mutta voi olla että luonnonvaloon siirtäminen auttaisi myös. Kumpa vain aurinkoa olisi enemmän tarjolla näissä rajoittuneissa tiloissani.

Tiemuh

Minulla kasvaa tänä vuonna itselleni useampi ennestään tuntematon laji ja lajike. Tässä lajikkeista yksi uusi C.chinense.


Peruvian White Habanero.



Kukat ovat perus pienet kiinalaiset ja "patruunat" pieniä ja vaaleanvihreitä. Nimessä mukana olevan Habaneron kanssa tällä ei mielestäni ole mitään muuta tekemistä kuin sama laji, ellei sitten maussa? Tätä on siellä täällä kehuttu joten piti se saada kokeiluun. Tämä saa kypsytellä maistiaisensa tässä litran multatilasa ja vasta sen jälkeen n. kymmenkertaistan juuritilan ennen kasvihuoneeseen siirtoa ja pääsatoon valmistautumista. Kasvin pitäisi olla jonkin verran harvinainen (ei ehkä Suomessa) ja jäädä melko pieneksi, sekä tarjota tulista purtavaa chinensemäisesti. Patruunat jäävät tuon kokoisiksi ja muuttuvat valkoisiksi kypsänä.

Aji Inferno

Onko kellään muuten enää kasvussa Aji Gusanito, mitä merkillisin ja harvinaisin epeli..?

Tiemuh

maaliskuu 08, 2012, 01:16:44 ap #77 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 12, 2012, 05:38:34 ap käyttäjältä Tiemuh
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - maaliskuu 08, 2012, 00:54:48 ap
Onko kellään muuten enää kasvussa Aji Gusanito, mitä merkillisin ja harvinaisin epeli..?


Minulla kasvaa. Sama tunnetaan vaan niin monella nimellä. Eli minulla se on nimeltään Aribibi Gusano, ja siemenet on kahdesta eri lähteestä.  Se tunnetaan myös nimellä Aji Gusanito, sitähän sä kysyit  ;), ja silloin se on yleensä määritetty C.frutescentsiksi. Muita nimiä ovat esimerkiksi:"Caterpillar", Manaus, Arivivi Gusano, ehkä myös Murupi -Cabeça do Cachorro, Pimenta Murupi, Turtle Claw ym. Kyseessähän on todennäköisesti joskun aikojen saatossa tapahtuneen hybridin C.frutescens x C.chinense vakiintunut muoto. Jossain sitä myydään myös C.chinense lajikkeena. Voinee olla myös jotain Välimuotoa lähisukulaisten fruten ja chinensen väliltä ilman risteytymistä. Nimi suomennettuna viittaa usein toukkaan.

Pistän tähän postaukseen siitä kuvan kunhan kerkeän kuvaamaan.


Aji Inferno

Jos puhut vaaleankeltaisesta, aivan toukan näköisestä, jännän makuisesta lajikkeesta, niin siinähän se on. :)  Siitä ei ota pirukaan selvää mistä kaikesta se on syntynyt, luulen. Mutta hieno, harvinainen ja todella erikoinen chili!

Toni.A

Mitä tuohon Brasiliaiseen keskusteluun tulee, niin onhan noita joitan lajikkeita vielä sentäs täälläkin kasvattelussa ja jakelussakin, kun katsoo tätäkin! ;) Ei vielä hirveästi, mutta on kuitenkin!

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030