huhtikuu 18, 2024, 04:03:49 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Mansikka - Kuukausimansikka .. ?!

Aloittaja sorrii, toukokuu 03, 2013, 15:41:33 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

toukokuu 03, 2013, 15:41:33 ip Viimeisin muokkaus: toukokuu 03, 2013, 15:44:07 ip käyttäjältä sorrii
Eipä näy ketjuaja mansikoista, paitsi yksi vesiviljeluketjuntynkä ...
Osaako joku?

Tuli ostettua kuukausimansikan siemeniä tietämättä mitään niiden viljelystä.
Vähän Googlailin aiheesta ja toisaalta sain kuvan että on hirveän vaikeaa ja pitäisi tammikuussa idätellä ja moneen kertaan koulia ennen kesää. Joku toinen kertoili idättäneensä maitopurkeissa vaihtamatta kertaakaan ja sai samana kesänä satoa ... ?!?

Noiden siementen ohjeessa [Kesäpiha - Kuukausimansikka Rügen] neuvotaan kylvämään maalis-huhti-kuussa sisälle ja avomaalle toukokuuun lopussa, kun hallat ovat ohi. Yksittäisrivissä 25x100 ja paririvissä 35x125cm .. haloo, mitä, mikä .. rivissä?! häh  ???

Lord Nelsonin ohje:
LainausSuorakylvö: Kastele vako ennen kylvöä. Pidä kylvös kosteana kunnes siemenet ovat itäneet.

Esikasvatus: Kylvä kosteaan kylvömultaan. Sijoita itämään pimeään. Peitä muovilla ja pidä kosteana. Taimettumisen jälkeen kasvata valoisassa ja viileässä. Kun taimet ovat hieman kasvaneet, kouli 1 taimi/ruukku.


Koulittu on: noin 20-50 taimea per 9x9cm -ruukku  ;D ;D - 12 ruukkua tuli yhdestä satsista.
Onkohan nuo vakavissaan kun ohjeessa sanotaan 1 taimi/ruukku ...  ??? EDIT: Nuo taimethat siis ovat pieniä ja hentoja, eikä niitä voi irrottaa; lusikalla laskin multaan kökköinä ...

Mitenkäs jatko: Nyt esikasvattelen kotona chilien ja tomskujen kanssa keinovalossa. Siirtänen lasipartsille parin päivän päästä kunhan vähän juurtuvat uuteen multaan. Pidän parvekkeen ovea päivisin kokonaan auki ja öisinkin 10cm raollaan, joten kylmä ei ole. Chilien takia yritän pitää yli 10 astetta minimi.

Kannattaako noita yrittää amppelissa; kannattaako kasvihuone vai onko parempi ulkona viileässä. Ei viitsis kaikkea alusta kokeilla itse ...

Mulla olisi muuten 60x90cm kasvulava jossa kennomuovinen yläosa: viime kesänä kokeilin sinne "kaikkea" sekaisin: sipulia, ruohosipulia, tilliä, persiljaa, basilikaa, rucolaa, salaattia ... [tyhmä minä]. Salaatit kasvoivat vähän liikaa; rucolat valtasivat koko mökin! Yrtit ja sipulit hukkuivat ...
Nyt ajattelin sinne pistää 3-4kpl kirsikkatomskuja ja pari puskaa ehkä näitä mansikoita. Nuo luukuthan siitä kennohässäkästä voi ottaa keskikesällä pois.
Kiinnostaisi silti tietää voisko olla peräti haittaa siitä kennohuoneesta noille, kun päivisin tietysti lämmöt nousee kuten kasvarissa ~40 asteeseenkin kunnon aurinkopäivänä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

M;kko

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 03, 2013, 15:41:33 ip
Eipä näy ketjuaja mansikoista, paitsi yksi vesiviljeluketjuntynkä ...
Osaako joku?


En osaa, mutta kerran idättäneenä totesin, että 1. kesänä olivat rääpäleitä ja vasta 2. vuonna tuottivat ihan kivasti satoa. Kerran taisin koulia ennen maahanlaittoa.

Seppo

toukokuu 05, 2013, 04:26:49 ap #2 Viimeisin muokkaus: toukokuu 05, 2013, 04:34:15 ap käyttäjältä Seppo
Upeaa, että tästä aiheesta on avattu oma ketjunsa. Nimittäin minulla on myös kuukausimansikkaprojekti meneillään ja tarkoituksena on ollut jakaa aiheesta kokemuksia.

Alkujaan aloitin koko kuukausimansikkaprojektin vain kokeillakseni Zengrow-laitetta, jonka ostin aika halvalla. Kauden olivat jo taimella, eikä ollut enää intoa siinä vaiheessa kevättä alkaa kasvattaa uusia chilin taimia. Laitoin sitten kuukauismansikka 'rügenia' tulemaan. Nyt minulla on n. 20 taimea, jotka idättelin Zengrow-idätyslevyssä laitteen ohjeen mukaisesti. Eli siemenet levylle, levyn kastelu läpeensä märäksi päältäpäin ja sen jälkeen Zengrown päälle laitteen ylin kansi pois otettuna. Laitteen pumppu piti levyn märkänä ja siemenet itivät parissa viikossa. Alkuun ajattelin kasvattaa vain muutaman taimen, mutta en sitten malttanut heittää ylimääräsiä pois ja vaiheittain istuttelin kuutioita sekalaisiin astioihin kuten maitopurkin puolikkaisiin ja rahkapurkkeihin. Kuutiot asetin kookoskuituun, joka sattui olemaan ainoa kasvatusalusta jota minulla on ollut tähän käytettäväksi. Kaksi taimea olen kasvattanut Zengrowssa ja siinä kasvaneet aika mojovasti. Vesiviljelyn etuja. Mutta muillakin kasveilla on ollut hyvä tahti päällä: useimmat taimet ovat jo alkaneet kukkia ja ovat kasvaneetkin ihan mukavasti, tosin vesiviljelyssä olevat toki kaikkein parhaimmin. Siirsin Zengrowssa kasvavia taimia lukuunottamatta mansikat parvekkeelle lamppujen alta hiljattain. Tuntuvat pärjäilevän sielläkin ihan hyvin. Lasitetulla parvekkeella halla ei tosin pääse enää kiusaamaan taimia.

Nyt kun näyttäisi kevät koittaneen susirajallekin, vien taimet tässä joku päivä mökille ja istutan ne Biolan Mansikkamaa -mansikankasvatussäkkeihin aurinkoiselle paikalle kasvamaan. Viisitoista taimea ajattelin istuttaa niihin säkkeihin. Lopuille muutamalle taimelle teen jotakin, en tiedä vielä että mitä. Toiveena on, että jo tänä kesänä saisin ainakin jonkin verran satoa. Jos talvehtivat menestyksekkäästi niin ensi vuonna sitten vielä enemmän ja parempaa satoa.

Mielenkiinnolla odotan, mitä näistä tulee. Alkuunhan nuo ovat hyvin hentoja ja vaatimattomia taimia ja kasvavat hyvin hitaasti näin chilien kasvutahtiin tottuneen näkökulmasta. Mutta joskus reilun kuukauden ikäisenä alkoivat kasvaa nopeammin ja tahti tuntuu kiihtyvän koko ajan. Kivivillakuutio on näille aika hyvän oloinen idätysalusta, koska kuutioissa nuo hyvin hennot taimet sai helposti siirrettyä purnukoihin kasvamaan ja vahvistumaan taimia rikkomatta.

Lannoituksesta ei ole hajuakaan, mutta olen kokeillut lannoittaa noita Nutrifroten tomaatti- & mansikkalannoitteella mansikan ohjeistusta noudattaen. Voi olla että näille välttäisi miedompikin lannoiteannos. Välillä olen kastellut näitä pelkällä vedelläkin.

sorrii

Tuota 1-taimi /ruukku -meininkiä mä ihmettelin vähän. Minä kun kylvin sen pussillisen siemeniä sellaiseen 15x15cm kannelliseen taimialustaan joka tuli settinä LiDL'n kirsikkatomaattisiemenien kanssa multineen. Noita pieniä siemeniä en yrittänytkään kylvää erikseen vaan ripottelin taiminultaan sormilla. Jääkaapin yläkomerossa [~30oC] itivät alle viikossa. Siinä 15x15cm alallahan ne kasvoivat kuin rairuoho. Siitä sitten lusikalla siirtelin kökköjä ruukkuihin mullan päälle; arviolta 20-50 pikkuitua per kökkö. 12 kpl 90x90cm ruukkuja ...

Pitäisikö noita sitten vielä erotella kun koulii uudelleen tai istuttaa maahan. Pitäisikö harventaa vai antaa luonnon valita ?!?
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Seppo

Kaipa nuo suorakylvönä avomaalle kylvetään ihan vain ripottelemalla vakoihin ja luonto hoitaa loput jollain tavalla ennen pitkää.

Kun esikasvattaa, pitäisin ihan hyvänä ideana kuitenkin koulia taimia omiin astioihinsa erilleen sitten kun ovat kasvatelleet oikeita lehtiä. Nuohan kasvavat ajan oloon sieviksi pikkumättäiksi ja luulisin että kouliminen omiin pikku ruukkuihinsa edistäisi niiden kasvua, kun mahtuvat paremmin kehittymään.

Puutarhamansikoiden kasvatuksessa kai pyritään välttämään liian tiiviistä kasvua homeen jne. takia, mitenhän lie näiden pikkumansikoiden tilan tarve.

En tätä itsekään lähtenyt sen tieteellisemmin kasvattamaan. Vesiviljelykokeilu Zenissä ja istuttaminen Biolan-säkkeihin oli mielessä ja näissä oli eduksi että kasvattelee taimet erillään. Nuo alkavat pienemmätkin olla nyt pinta-alaltaan n. 10x10 cm mättäitä joten ahtaaksi kävisi, jos ihan vieriviereen olisivat jääneet kasvamaan. Onhan mulla toki pari pyttyä, joissa kasvaa 2 - 3 taimea samassa, mutta mahtuvat vielä ihan ok. Erottelen niitä sitten mansikkamaasäkkeihin omiin reikiinsä.

Jos ei muuta niin koulimalla taimia erilleen luulisi, että useampi taimi saavuttaa sellaisen koon ja kunnon, että olisi satoakin lupa odottaa.

sorrii

Kele kun tuli pidettyä noita ihan liian pitkään kylvöastiassa, kun odottelin että kasvaisivat. Nyt kun olen istutellut hentoina ituina ne noihin 9cm ruukkuihin, täytynee odottaa pari viikkoa kuitenkin ennekuin uudelleen alkaa kiusaamaan ...
Mä varmaan suurimman osan istuttelen mökillä sinne tänne; vastaaviin paikkoihin missä on kasvanut luonnonkin mansikoita. Parempaan maahan vaan ..

Mä muuten olen olettanut että kun mansikat kasvaa sellaisissa mättäissä, että niissä on aina useita yksilöitä ryhmässä! Ne ilmeisesti sitten haaroo niin hitosti [-ko?] ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Seppo

Kyllähän nuo tuppaa haaromaan maan pinnassa olevasta kasvupisteestä. Sieltä puskee solkenaan uusia lehtivarsia ja lehti/kukkavarsia ja tuloksena on yhdestä pisteestä kasvava mätäs.

Ajan mittaan voi kasvaa isoksikin. Jossain vaiheessa vanhempia kasveja kai voisi jakaa useammaksikin, mutta sitä en tiedä miten homma tapahtuu tappamatta taimea ja että milloin sen voi tehdä. Vasta vanhoja mansikoita kai. Rönsyjähän nämä kuukausimansikat, ainakaan rügen, eivät tee.

Idätettyjä pikkuisia maaliskuussa


Zenistä




Purnukoissa ym. kasvavia pari viikkoa sitten

KP78

Kukaan ei ilmeisesti oo vielä kokeillu kasvattaa siemenistä esim. joulukuusta lähtien? Voiskohan toimia niin että alkuvuodesta lampun alla antais olla ja keväällä lämpöjen salliessa ulos ja ehtis saada ekan sadon jo samana vuonna?

Seppo

Lainaus käyttäjältä: KP78 - toukokuu 05, 2013, 17:59:18 ip
Kukaan ei ilmeisesti oo vielä kokeillu kasvattaa siemenistä esim. joulukuusta lähtien? Voiskohan toimia niin että alkuvuodesta lampun alla antais olla ja keväällä lämpöjen salliessa ulos ja ehtis saada ekan sadon jo samana vuonna?


Ainakin rügenista pitäisi tulla satoa jo ekana vuonna aivan normaalisti. Miksi ei tulisi, onhan noissa minunkin pikkutaimissa kukkasia jo melkein joka taimessa, vaikka kylvin siemenet maaliskuun alkupuolella. Saattaa olla yhdessä jopa raakile kasvamassa, mutta en uskalla vielä vannoa ennen kuin näen mitä nuupahtaneesta kukasta lopulta kehkeytyykään. :)

Isommaksi tietysti ehtisivät kasvaa ennen ulos siirtämistä, jos idättää aikaisemmin. Eiköhän ainakin sato ole paras tuottaa oikeassa auringonvalossa; muistan lukeneeni että keinovalossa mansikan maku kärsii.

sorrii

Kyl mun toiveeni olisi että muutama litra ahomansikkaa olisi juhannuksen syömingeissä  8) 8) 8)

Mulla vapautuu varmaan kohta kasvatuskaappi jossa pidin nopeutettua kasvatusta 8+4 valojaksoilla kokeeksi chileillä: Kyllä vaan lähtivät täysillä kukkimaan monet jo kuukauden ikäisinä. Kokoa kasvoivat ihan normaalisti. Taidan pitää mansikat nyt toukokuun pikapäväkaapissa kokeeksi   :D ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Morich Mini

Itse laittelin myös eilen kuukausimansikkaa hetki sitten vapautuneeseen ZG6:een. Idätykset aloitin jo jokunen viikko takaperin idätyslautalla. Kovin ovat vielä pieniä ja kasvu tuntuu hitaahkolta. Ulos ajattelin siirtää jollain aikataululla, mutta kun ovat noin pieniä vielä niin pidän sisällä toistaiseksi. Enpä ole ennen mansikoita kasvatellut, joten uutta juttua tämä. Ravinteina käytän nyt ainakin alkuun noita ZG tabuja. pH on varmaan melko korkealla kun en lähtenyt mitään säätöhommia tekemään. Jatkossa sitten.

sorrii

Vähän huonossa hapessa on munkin manskut. Hyvin nuo pääosin on hengissä pysynyt mutta kasvu on hidasta.

Mähän kun en tiennyt mitään ennakkoon, niin idättelin ne sirottelemalla aika tiheään. Koulin ne sitten ruokalusikkalla pikkuruukkuihin, joihin sitten tuli parikymmentä tai enemmän per ruukku ...  :-\ :-\

Myöhemmin oivalsin, että olisi pitänyt idätellä kuitenkin siemenet erillään. Mieluimmin tutulla lautta-systeemillä, niin olisi saanut istuteltua ne erilleen.
Noita ruukkuja en ole viitsinyt/ehtinyt nyppiä, mutta arvaan että hyvää tekisi harventaa ne, tai hajottaa paakut ja istutella vahvimmat omiin ruukkuihin.

Honkkarissa näin valmiita mansikantaimia, ja tosiaan yksi taimi oli vaan ruukuissa.

*************

Luonnossa varmaan kuitenkin taimia itää rykelminä joissa ne vahvimmat sitten kilpailee ja voittaa, mutta hitaammin.
Ehkä mä yritän noita vielä erotella jos on aikaa. Tai sitten nypin/saksin niitä liikoja pois.

Tänään meinaan nuo ruukut viedä kuitenkin plantaasilleni aurinkoon, kun kotona on kaaos tilanpuutteen takia. Plantaasille lähtevät Rocotot ja Aji Cristalit, jotka on pistokkaita, sekä ainakin yksi iso vanha Lemondrop joka osoitti jo viime kesänä viihtyvänsä yllättävän kylmässä: Tuo kukki ja teki raakileita vielä kun Turbopube ja Rocoto näytti paleltumisen merkkejä. Sitten tuli lähtö istuttamaan pariksi päiväksi kuusia eukon metsään ...  :-X  :-[ :-\
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Seppo

Minä istutin kuukausimansikoita kesämökille 15 taimea Biolan Mansikkamaa-säkkeihin. Olisihan niitä voinut kasvatella ruukuissakin tai tehdä oikea mansikkamaa mökkipihalle. Mutta ei huvita viritellä pihoja täyteen ruukkuja tai purnukoita ja umpikuivaan kangasmaahan mansikkamaan tekeminenkään ei ole mielekäs juttu. Tuo Mansikkamaa-pussukka on kätevä ja mielestäni riittävän kohtuuhintainen kompromissi. Niitä säkkejä voi asetella aurinkoisille paikoille pihamaalle Täytyy käydä viikonloppuna katsomassa, miten ovat lähteneet juurtumaan ja kasvamaan uusissa kasvupaikoissaan..

Vielä on taimia säkkeihin istuttamatta maitopurkeissa. Kaksi kasvaa vielä Zengrowssa ja ovat aika hulppean kokoisia: kukkasia kummassakin on jo useita ja raakileita muutama kasvamassa. Taidan istuttaa ne ruukkuineen mansikkasäkkiin, etten riko niiden herkkiä juuria. Samaten pääsevät säkkiin kasvamaan loput maitopurkissa kasvavat taimet.

Seppo

Lainaus käyttäjältä: Morich Mini - toukokuu 16, 2013, 10:28:05 ap
Itse laittelin myös eilen kuukausimansikkaa hetki sitten vapautuneeseen ZG6:een. Idätykset aloitin jo jokunen viikko takaperin idätyslautalla. Kovin ovat vielä pieniä ja kasvu tuntuu hitaahkolta. Ulos ajattelin siirtää jollain aikataululla, mutta kun ovat noin pieniä vielä niin pidän sisällä toistaiseksi. Enpä ole ennen mansikoita kasvatellut, joten uutta juttua tämä. Ravinteina käytän nyt ainakin alkuun noita ZG tabuja. pH on varmaan melko korkealla kun en lähtenyt mitään säätöhommia tekemään. Jatkossa sitten.


Näiden kasvutahti on tuskaisan hidas alkuun. Sitten kun pääsevät vauhtiin, alkaa uutta lehtivartta puskea vähän väliä.  Etenkin vesiviljelyssä kasvu on todella reipasta kun kasvi pääsee kasvamisen makuun ensin. Kun kasvatat Zengrowssa, parissa kuukaudessa on sulla jo aika isot mättäät ulos istutettavaksi. Jos saat ZG:n sellaiseen paikkaan jossa on luonnonvaloakin, kasvutahti on varmaan vielä kiivaampi kuin mulla kun ovat vain lampun valossa.

Jos saat nuo taimet talvehtimaan, sulla on jo ensi vuonna luultavasti hyvinkin satoisat mansikkajuurakot valmiina. Ehtivät nuo tänäkin vuonna jonkun marjan tekemään.

Kaarna

Meillä on kasvamassa kuukausimansikoita kai kolmatta vuotta. Taimet sain äidiltäni, joten taimikasvatuksesta ei ole kokemuksia. Satoa tuottivat jonkin verran jo enimmäisenä vuonna ja seuraavana enemmän. Vievät vaan aika paljon tilaa, joten siirsin tänä vuonna vihanneslaatikon reunasta ne parsojen seuraan isompaan penkkiin. Hyvin kestivät siirron vaikka kiskoin ne ylös pari viikkoa ennen kuin parsapenkki oli valmis ja säilytin niitä yhdessä kasassa muoviämpärissä, jota kastelin silloin tällöin. Kaikki ovat edelleen hengissä ja pukkaavat lehteä jo reippaasti.

Morich Mini

LainausKun kasvatat Zengrowssa, parissa kuukaudessa on sulla jo aika isot mättäät ulos istutettavaksi. Jos saat ZG:n sellaiseen paikkaan jossa on luonnonvaloakin, kasvutahti on varmaan vielä kiivaampi kuin mulla kun ovat vain lampun valossa.


Ajattelin itse asiassa viedä tuon ZG:n ulos parvekkeelle. Mutta nyt kun ovat jo sirkoilla, niin en viitsi ihan vielä. Voivat vielä polttaa lehtensä. Lienee fiksuinta antaa kasvaa sisällä vähän vahvemmaksi ja sitten totuttelun kautta ulos.. tilan puutteen takia tietysti mahd. pian mielelläni veisin, mutten viitsisi noita tappaa heti alkuunsa.

KP78

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 16, 2013, 11:58:31 ap
Luonnossa varmaan kuitenkin taimia itää rykelminä joissa ne vahvimmat sitten kilpailee ja voittaa, mutta hitaammin.

+ öttiäiset

Feint

Lainaus käyttäjältä: Morich Mini - toukokuu 17, 2013, 09:50:47 ap
LainausKun kasvatat Zengrowssa, parissa kuukaudessa on sulla jo aika isot mättäät ulos istutettavaksi. Jos saat ZG:n sellaiseen paikkaan jossa on luonnonvaloakin, kasvutahti on varmaan vielä kiivaampi kuin mulla kun ovat vain lampun valossa.


Ajattelin itse asiassa viedä tuon ZG:n ulos parvekkeelle. Mutta nyt kun ovat jo sirkoilla, niin en viitsi ihan vielä. Voivat vielä polttaa lehtensä. Lienee fiksuinta antaa kasvaa sisällä vähän vahvemmaksi ja sitten totuttelun kautta ulos.. tilan puutteen takia tietysti mahd. pian mielelläni veisin, mutten viitsisi noita tappaa heti alkuunsa.


Vähän harsoa roikkumaan lampusta auringon puolelle, eivät pääse palamaan. Veikkaisin kyllä, etteivät pala muutenkaan kun ovat jo valoa saaneet alusta asti :)

sorrii

Mä vein nuo ruukut (joissa ~10 taimea per ruukku  ::) ) ulos aurinkoon ihan totuttelematta. Siinä kävi luonnonvalinta ja vahvimmat lähtivät kasvuun ...  8)
Aika vähän niitä paloi. Osasta pienimpiä lehtiä lähti väri, mutteivat sittenkään kaikki vaalenneet edes kuolleet. Melko vahvaa lajia  ;)

Eukon pistin niitä uudelleen ruukuttamaan mökillä. Muija oli kovin iloinen että löytyy puutarhahommaa jota voi tehdä pöydän ääressä lusikka kädessä  ;D ;D ;D

Tänä vuonna näyttävät luonnon ahomansikatkin olevan voimissaan! Mun kasvihuoneen vieressä on sellainen suojainen nurkkaus aidalla rajattuna, jossa oon kasvatellut parina kesänä tomaattia. Tein siihen lämpöpuusta ison multalaatikon ja laitoin alle juuriestemattoa, jonka reunat tulevat esille laatikon alta ~10cm. Muuten on se savinen maa peitetty hiekalla. Nythän keväällä - alkukesästä siihen laatikon juureen on ilmestynyt mansikka-puskia jotka näyttävät joltain puutarhalajikkeelta. Epäilin aluksi että on jostain joutunut puutarhamansikan siemeniä sinne tai jäänyt jotain ikivanhoja jämiä siihen käytettyyn juuriestemattoon, kun näyttävät kasvit kasvavan siitä matosta!
Ilmeisestikin se vaan on niin edullinen paikka ja hyvä hapekas alusta, että villi mansikkakin kasvaa noin julmetusti. Näyttäväthän ne mansikat muuallakin tontilla poikkeuksellisen komeilta tänä vuonna. Ihme on jos noista rügeneista tulee lähellekään yhtä hienoja puskia ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Seppo

Iloisesti ovat lähteneet kasvamaan mansikkasäkeissä. Sain jo ekan mansikan syödäkseni, tosin oli vähän epämuotoinen eikä kummoiselta maistunut.

Alkuun niissä oli jotain ihmeellisiä mustia millimetrin kokoisia kuoriaisia, joiden jäljiltä monet lehdet olivat rei'illä useassakin kasvissa. Mitä lie olivat?

Silloin ei ollut mitään torjunta-ainetta nille antaa, joten saivat mellastaa rauhassa. Myöhemmin olen Sprutzitilla ruiskutellut taimet läpeensä muutaman kerran. Tosin jo ennen sitä käsittelyä kuoriaiset olivat hävinneet, mutta menin varman päälle kuitenkin. Onhan noissa kukkia ja muutama raakile nyt taas, ja voisin odottaa jotain satoa. Mutta ehkä suurimmat toiveet täytyy kohdentaa ensi kesään, jos suostuisivat talvehtimaan sitä ennen.

Ojan reuna oli valkoisenaan ahomansikan kukkasista, joten tosiaan taitaa hyvä ahomansikkavuosi olla alkamaisillaan. En sitten viitsinyt niittää ojan reunoja vielä raivaussahan kanssa. Kasvakoot siinä, ehkä sieltä irtoaa sitten kelpo ahomansikkasato vielä.