huhtikuu 18, 2024, 08:40:36 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bluesmanin kausi 2013

Aloittaja bluesman, marraskuu 14, 2012, 12:55:49 ip

« edellinen - seuraava »

Toni.A


http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030


Lightweight

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 01, 2013, 11:56:40 ap
Eipä ole arvailukisan voittajasta Lightweightistä kuulunut mitään. Mahtaako joku tuntea veikon ja voisi vaikka soittaa hänelle ja ilmoittaa voitosta, palkinnot odottavat ja tuoreet podit kärsivät pitkästä säilytyksestä. Tai sitten laitan vain kuivatuotteita ja säilykkeitä.


Kyllä täällä ollaan, en ole vain ehtinyt koneella käymään.
Jaaha, jäljet johtaa puuhun- epäilemme oravaa...
Mitä harrastus toimintaan tulee se on kaikki tai ei mitään.
Joka pojan lavuaarista ei kärmestä ole tullutkaan.

bluesman

 Hapattamisesta vielä. Oon itse aina silpunnut vihannekset joita hapatan (kaali ym.) juustohöylällä suikaleiksi ja nyt chilit vain pilkkonut kahtia tai isoimmat neljään osaan. Survotaan kasvikudokset rikki ja neste irtoaa chilimassasta osin suolan avulla. Näin painokivet pysyvät massan päällä eivätkä valahda pytyn pohjalle. Kun prosessi on käynyt riittävästi voidaan massa soseuttaa ja vaikka maustaakin (jota en ole edes harkinnut kun on muutenkin rittävän hyvää) ja tölkittää. Älyttömän hyvää!
Ylipappi-imago ei oikein mulle passaa mutta kuulostaa toki hienolta.

Juso

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 01, 2013, 21:38:27 ip
Hapattamisesta vielä. Oon itse aina silpunnut vihannekset joita hapatan (kaali ym.) juustohöylällä suikaleiksi ja nyt chilit vain pilkkonut kahtia tai isoimmat neljään osaan. Survotaan kasvikudokset rikki ja neste irtoaa chilimassasta osin suolan avulla. Näin painokivet pysyvät massan päällä eivätkä valahda pytyn pohjalle. Kun prosessi on käynyt riittävästi voidaan massa soseuttaa ja vaikka maustaakin (jota en ole edes harkinnut kun on muutenkin rittävän hyvää) ja tölkittää. Älyttömän hyvää!
Ylipappi-imago ei oikein mulle passaa mutta kuulostaa toki hienolta.


Se on totta että jos sen soseuttaa etukäteen, ei voi painokiviä käyttää. Eka satsi kyllä toimi hyvin vaikkei yhtenäinen nestepinta peittänytkään massaa. Toisaalta soseuttaminen lisää pinta-alaa, ja sitä kautta käyminen alkaa ja sujuu nopeasti, jopa  "räjähtävästi". Yritän tarkkailla nyt aluksi parin päivän välein miten valmis tuote säilyy suht täynnä olevissa purkeissa. Alkuperäisohjeen kirjoittaja väitti että 4 vuotta on vanhimmat vuosikertamössöt purkeissa säilyneet ja parantuneet. Toinen hyöty menetelmästä on jos pakastaa, koska kun mukana ei ole ylimääräistä, tilaa säästyy.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Lightweight - syyskuu 01, 2013, 21:35:21 ip
Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 01, 2013, 11:56:40 ap
Eipä ole arvailukisan voittajasta Lightweightistä kuulunut mitään. Mahtaako joku tuntea veikon ja voisi vaikka soittaa hänelle ja ilmoittaa voitosta, palkinnot odottavat ja tuoreet podit kärsivät pitkästä säilytyksestä. Tai sitten laitan vain kuivatuotteita ja säilykkeitä.


Kyllä täällä ollaan, en ole vain ehtinyt koneella käymään.


Paketti tulossa. Onneksi olkoon vielä!

bluesman

 Laitoin nyt 80% kahdesta ruukullisesta puolen litran pakastusmuovipulloihin. Varmaan säilyisi alle 4 pH:lla jääkapissakin mutta käymisprosessi jatkuu koko ajan ja tuote on parhaimmillaan alle 3kk ikäisenä. Pakastettuna pysäytetään käyminen kunnes sulatus taas sen aloittaa uudelleen. Jospa viritellään uusia makuyhdistelmiä jälkimaustamisella ja saadaan kaikki irti loistavasta säilöntätavasta.

Lightweight

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 01, 2013, 22:02:28 ip
Lainaus käyttäjältä: Lightweight - syyskuu 01, 2013, 21:35:21 ip
Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 01, 2013, 11:56:40 ap
Eipä ole arvailukisan voittajasta Lightweightistä kuulunut mitään. Mahtaako joku tuntea veikon ja voisi vaikka soittaa hänelle ja ilmoittaa voitosta, palkinnot odottavat ja tuoreet podit kärsivät pitkästä säilytyksestä. Tai sitten laitan vain kuivatuotteita ja säilykkeitä.


Kyllä täällä ollaan, en ole vain ehtinyt koneella käymään.


Paketti tulossa. Onneksi olkoon vielä!


Huhhuh, on olo vähän kuin olisi lotossa voittanut. :D
Jaaha, jäljet johtaa puuhun- epäilemme oravaa...
Mitä harrastus toimintaan tulee se on kaikki tai ei mitään.
Joka pojan lavuaarista ei kärmestä ole tullutkaan.


bluesman



7pod Infinity. Selkeästi samaa sarjaa kuin skorppari jota täytyy tarjota aivan ensimmäistä chiliään maistavalle jotta saa maistajan innostumaan chiliharrastuksesta.
En oikein löydä suurta eroa perus7podin ja tämän välillä. Melkoisen palasen kuitenkin maistelin eikä polte kestänyt kuin ehkä vartin.
Maku on myös hyvin samankaltainen kuin 7podissa, ihmettelenkin tässä mikä tämä variaatio oikein on ja miksi tätä pitäisi kasvattaa perusseiskapadan sijasta? Siksikö että siemenmyyjät saavat taas yhden artikkelin lisää valikoimiinsako?



7pod Orange. Melkein sanoisin ettei ole. Pikemminkin Cajamarca orange. Podit muistuttavat Cajamarcan podeja muodoltaan ja ovat samallalailla violetinsävyisiä ennen kypsymistään oranssiksi. En ole vielä ehtinyt maistamaan mutta melko varmasti petyn. Vaikkei ennakkoasennetta pitäisi olla.

Noli Me Tangere

Skorpparin jälkeen alkaa harkita kasvatuksen lopettamista. Oli melkoisen... piristävä kokemus. Ehdin kirota itseni, sinut ja koko kasvikunnan suun palaessa.

Mitenkäs rakennustyöt edistyy?

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Sir Badger - syyskuu 05, 2013, 17:32:55 ip
Skorpparin jälkeen alkaa harkita kasvatuksen lopettamista. Oli melkoisen... piristävä kokemus. Ehdin kirota itseni, sinut ja koko kasvikunnan suun palaessa.

Mitenkäs rakennustyöt edistyy?


Voihan sitä skorppariakin pitää vaikka koristeena. Vähän kreisi pitää olla jos koko podin nappaa naamariin.
Rakennus on harjassa, tiilien toimitus väliseinää varten kesti peräti viikon. Eikä kuljetuksessa ollut suursäkkiä laastia niinkuin piti olla. Kiva roudata säkkikamaa moninkertaisella hinnalla. Kyllä se sauna ennen lumia valmistuu. Mutta minä vuonna, sitä en osaa vielä sanoa.

bluesman

 

Kolmas ruukullinen hapanchiliä tuloillaan. Jättisuolakurkkuja voi myös käyttää raaka-aineena.

Whili

Äijä reteilee noiden ruukkujensa kanssa  ;)

Joo, hei mistä noita saa ostaa ??  Oon kattellu kaikki savipajat yms. vaan ei löydy  :-\

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Whili - syyskuu 05, 2013, 23:07:29 ip
Äijä reteilee noiden ruukkujensa kanssa  ;)

Joo, hei mistä noita saa ostaa ??  Oon kattellu kaikki savipajat yms. vaan ei löydy  :-\


Juso tilasi Saksasta. Tilausosoite lienee päiväkirjassansa.
Voihan kympin ämpäristä tehdä käymisastian, laittaa vaan kanteen viininvalmistuksessa käytettävän vesilukon. Keitettyjä kiviä muovipussiin painoksi. Lopputulos on melko varmasti sama mutta olet 80€ rikkaampi.

bluesman



Bondaa pilkistelee vielä jo kohta ulkona. shp:n kanssa todettiin vihreitä podeja olevan vielä ainakin kilon verran. Saattaa olla enemmänkin mutteivät katonrajan tiuhan kasvuston läpi oikein erotu. Parina viime yönä olen pitänyt paria pientä lämpöpuhallinta päällä kypsymisen jouduttamiseksi. Satoa on jo tarpeeksi mutta olen kiinnostunut näkemään mihin Bonda oikein pystyy.



  Nagaa ylöspäin kuvattuna. Jotain löytyy vielä sieltäkinpäin.



Vaatimaton mutta itselle mukava rocotosato puussa kypsyy hiljalleen. Muutama kilo keräämättä mutta savurocotoa on jo tehty about vuoden satsi.



Ultra puben viiriäisenmunankokoiset podit alkavat myös olla kerättävissä. En ole vaan muuraushommilta jotanut satoa korjaamaan.



Fiilistelykuva Pimenta Barro di Ribeirosta.

kk-sammy

Tässähän tulee melkein maisteltua kuvien välityksellä.. Pitkä matka on minulla samanmoiseen satoon.
Kivahan sitä olisi paikanpäällä maistella ja nauttia!

bluesman

Lainaus käyttäjältä: kk-sammy - syyskuu 08, 2013, 20:02:56 ip
Tässähän tulee melkein maisteltua kuvien välityksellä.. Pitkä matka on minulla samanmoiseen satoon.
Kivahan sitä olisi paikanpäällä maistella ja nauttia!


Senkun tulet maistelemaan. Taitaa vaan olla hiukka matkaa sulla tänne saakka muutaman chilin vuoksi.

bluesman



Villichilirintamalla ei ihmeempiä tapahdu. Rhombo kukkii ja tekee podeja, flexut podittavat vaivaisesti kun ei pensseli ole heilunut.
2 Tepin Guatemalaa on tehnyt muutaman kymmenen kypsää podia. CGN19198 kypsyttelee jo aika monetta podiaan. 1kpl galanpodeja on kypsynyt. C.tovarii kukkii kotona rappusilla (jollei emäntä ole innoissaan taas siivonnut rikkakasvina pois). CAP1491 teki puolentusinaa kypsää podia. C.eximium CGN21502 syötiin kukinnan aikana siten ettei podeja tule. Lancen ainoan marjan hukkasin johonkin.

jaolsten

Aika villiä touhua  :D

Itsellä jostain syystä ulkona kituvat villit tekevät ihan hulluna marjoja, jopa Gala ja rhombo. Kai se on planeettojen asennosta yms. kiinni.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013