Kaktuksien amppelikasvatus kokeilu kookos/perliitti seos+vesiviljelyravinteet.

Aloittaja Chilijamppa, tammikuu 23, 2018, 15:05:39 ip

« edellinen - seuraava »

Chilijamppa

tammikuu 23, 2018, 15:05:39 ip Viimeisin muokkaus: tammikuu 23, 2018, 16:15:32 ip käyttäjältä Chilijamppa
Olen vähän huomannut, että suurinta osaa foorumin kirjoittajista ei hirveästi toisen kasvatukset kiinnosta... Ajattelin silti kertoa uusimman kokeiluni kaktuksen kasvatuksesta:
http://thehotpepper.com/topic/67093-gymnocalycium-species-cactus-planted-in-a-mix-of-cocoperlite/#entry1520280

Kasvatteina kokeilussa nyt:

-Gymnocalycium baldianum(joka ilmeisesti haluaa ruveta kukkimaan 3 nupun voimin ihan jo suoraan kaupasta haettuna)
-Mammillaria scrippsiana
-Mammillaria geminispina
-Opuntia pailana
-Ferocactus latispinus
- Yksi tunnistamaton ilmeisesti Ferocactus piikkien perusteella.

Kokeilun syy siksi, että tarvitsen ikkunatilaa minun chileille keväällä, joten kaktukset saavat riippua amppelissa.

Osan kaktuksista ilmeisesti tunnistin melko tarkasti netin perusteella ja itse noita kaktuksia on joskus tullut kasvatettua ennenkin, mutta yksi ilmeisesti rautakaktus on vielä selvittämättä uusimman kuvan oikeassa laidassa.. Sen kuvassa olevan vihertävän kultapiikkisen annoin pois naapurille lahjana, jonka tarkka kaktus suku jäi selvittämättä lopulta.

Viime vuosi chilinkasvatuksen rintamalla oli minulla ja monella muullakin varsin kehnoa, joten siitä ei ollut paljon kerrottavaa, mutta kuitenkin siirryin tänä vuonna suosiolla ulkomaalaiselle foorumille kirjoittamaan chilinkasvatuspäiväkirjaa huomattavasti kannustavamman ilmapiirin johdosta:
http://thehotpepper.com/topic/67070-chilidude-season-2018/

Suomalaista chilinkasvatusta pidetään ulkomailla kaikkea väliltä ihme ja kumma, joka on sinänsä ihan hauskaa. ;D

Edelleen jatkan kookoksen/airpotien kanssa kasvatusta jatkossakin.

Laitetaan tähän yksi kuva uusimmasta tilanteesta huonolla kamerakännykällä otettuna:


Amppelit ovat hyvin paljon tee se itse henkisiä, ostin valmiita ruukkuja kaupasta jotka muokkasin tarpeisiin soveltuvaksi butaanikäyttöisellä kynätoholla leikkaamalla. Ideana ruukuissa on, että pohja on täynnä reikiä, josta sitten imeytän ravinneveden kaktuksen saataville, näin vältellään mahdollista kaulalahoa. Talvikautena sitten en todennäköisesti kastele/lannoita kaktuksia ollenkaan, vaan vasta sitten seuraavan kerran tässä kevään kynnyksellä.

jussa

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - tammikuu 23, 2018, 15:05:39 ip
Olen vähän huomannut, että suurinta osaa foorumin kirjoittajista ei hirveästi toisen kasvatukset kiinnosta...


Hmm..., itse ainakin luen kaiken mitä foorumille kirjoitetaan. ;D Ei vaan taida olla kovin suomalainen juttu semmonen kannustava kommentointi  ??? Itsekin olen tosiaan asiaa joskus pohtinut.

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - tammikuu 23, 2018, 15:05:39 ip
Viime vuosi chilinkasvatuksen rintamalla oli minulla ja monella muullakin varsin kehnoa, joten siitä ei ollut paljon kerrottavaa, mutta kuitenkin siirryin tänä vuonna suosiolla ulkomaalaiselle foorumille kirjoittamaan chilinkasvatuspäiväkirjaa huomattavasti kannustavamman ilmapiirin johdosta:
http://thehotpepper.com/topic/67070-chilidude-season-2018/

Suomalaista chilinkasvatusta pidetään ulkomailla kaikkea väliltä ihme ja kumma, joka on sinänsä ihan hauskaa. ;D


Lueskelen myös The Hot Pepper -foorumia, siellä tosin en lue kasvatuslokeja, enkä muutenkaan kaikkia artikkeleita.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

Chilijamppa

tammikuu 23, 2018, 16:44:10 ip #2 Viimeisin muokkaus: tammikuu 23, 2018, 17:00:18 ip käyttäjältä Chilijamppa
Jospa tämä kokeilu olisi jo sen verta mielenkiintoinen, että kannattaa ruveta jo aihetta seuraamaan/kirjoittelemaan kokemuksia.. Huomasin netistä, että kookoksessa nykyisin kasvatellaan vähän kaikenlaista, mukaanlukien kaktuksia. Käytännössä siis kookoksessa voi kasvattaa periaatteessa mitä tahansa, kun lukee ensin mitä kukin kasvi vaatii.

Aavikonkaktukset nyt yleensä eivät tarvitse edes kesällä kuin kunnon kastelun 1-2viikon välein, riippuen kasvatuspaikasta ja talvella olisi syytä olla kastelematta juuri ollenkaan, että kaktus ikäänkuin vaipuu koomaan, odottamaan seuraavaa kasvukautta.

Muokkaan tuota minun floramicro/floramato seosta soveltuvaksi myös kaktuksien kasvatukseen:

Kevään koittaessa rupean kastelemaan:

Floramicro 5ml/floramato 5ml per 10 litraa vettä.

Sitten keväällä/kasvukautena pitoisuus voisi olla max:

Floramicro 10ml/floramato 10ml per 10 litraa vettä.

Sitten vaan hiljakseni kasvukauden loputtua alan antamaan vähemmän ja vähemmän ravinteita, että kaktus toivottavasti vaipuisi tähän koomatilaan.

Testin ensisijainen tavoite on saada kaktukset menestymään, sitten ultimaattinen tavoite saada ne kukkimaan. :thumbup:

Chilijamppa

tammikuu 23, 2018, 18:06:27 ip #3 Viimeisin muokkaus: tammikuu 23, 2018, 18:20:46 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: jussa - tammikuu 23, 2018, 16:38:55 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - tammikuu 23, 2018, 15:05:39 ip
Olen vähän huomannut, että suurinta osaa foorumin kirjoittajista ei hirveästi toisen kasvatukset kiinnosta...


Hmm..., itse ainakin luen kaiken mitä foorumille kirjoitetaan. ;D Ei vaan taida olla kovin suomalainen juttu semmonen kannustava kommentointi  ??? Itsekin olen tosiaan asiaa joskus pohtinut.

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - tammikuu 23, 2018, 15:05:39 ip
Viime vuosi chilinkasvatuksen rintamalla oli minulla ja monella muullakin varsin kehnoa, joten siitä ei ollut paljon kerrottavaa, mutta kuitenkin siirryin tänä vuonna suosiolla ulkomaalaiselle foorumille kirjoittamaan chilinkasvatuspäiväkirjaa huomattavasti kannustavamman ilmapiirin johdosta:
http://thehotpepper.com/topic/67070-chilidude-season-2018/

Suomalaista chilinkasvatusta pidetään ulkomailla kaikkea väliltä ihme ja kumma, joka on sinänsä ihan hauskaa. ;D


Lueskelen myös The Hot Pepper -foorumia, siellä tosin en lue kasvatuslokeja, enkä muutenkaan kaikkia artikkeleita.


Kiinnostus chilien kookoskasvatukseen the hot pepper foorumilla on alkanut kiinnostamaan enemmän ja enemmän, minun ja muutamien muiden testaajien hyvien tuloksien perusteella. :o

Huomasin tänään, että Biolan yrittää tähän samaan markkinarakoon, jota mainostetaan kookoskuidun kaltaisena aineena:



Naapuri kokeili lisätä noita turpeen sekaan ja hyvin kookoksen oloista rakenteeltaan se on.

Chilijamppa

Siirtelin kaktukset ihan suosiolla 120w ledin alle kasvamaan chilintaimien tykö, koska ulkona ei vielä ole riittävästi valoa kasvien tarpeisiin:

Nyt on sen verta paljon kaktuksissa variaatiota lajien suhteen, että tulokset testeissä ovat nyt varsin hyvällä pohjalla. :thumbup:

Chilijamppa

Hyvin lähti kaksi Mammillaria sukuun kuuluvaa kaktusta kasvamaan 120w ledin alla:

Ero on selkeä verrattuna lähtötasoon, pitää nyt varmaan seuraavan kastelun yhteydessä aloitella varovasti floramicro 5ml/floramato 5ml per 10 litraa vettä seoksella ja todennäköisesti ko. määrä riittää koko kauden läpeensä, kun kaktukset nyt ei yleensä hirveästi vaadi lannoitusta.