maaliskuu 28, 2024, 10:05:53 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Venti-Pot -ruuukuista

Aloittaja jussa, syyskuu 25, 2017, 16:24:36 ip

« edellinen - seuraava »

jussa

Olen nyt kohta kaksi kautta kasvattanut chilejä ja alusta asti olen käyttänyt Venti-Pot -ruukkuja. Ensimmäisellä kaudella minulla oli käytössäni pienempiä tavanomaisia ruukkuja taimikasvatuksessa, nyt enää 1,5dl taimipotteja ihan aluksi. Halusin vähän jakaa kokemuksia näistä.

Viime kesänä kasvatin chilini mullassa, eikä Venti-Pot ihan päässyt parhaimpaan tulokseen. Toimi toki ihan yhtä hyvin kuin tavallinenkin ruukku varmastikin. Hintahan näissä on mielestäni hyvin edullinen, joten tykkäsin kuiteskin ja ostin tälle kaudelle lisää.

Venti-Potin ideahan on että ruukussa olevat raot ja ruukun muoto ohjaavat juurten kasvua kahdella tavalla: juuret eivät lähde kiertämään kehää ruukun sisäpinnalla ja raoista ulos työntyvät juurenpäät kuivuvat jolloin juuri alkaa haarautua voimakkaammin. Vähän niinkuin latvoessa tapahtuu oksille.

Kookoskuidun kanssa Venti-Pot toimi tällä kaudella vallan loistavasti. Ruukut ovat yleensä olleet täynnä juuria:



Ensimmäisessä kuvassa paakku juuri nostettu 9,5l Venti-Pot -ruukusta ja toisessa paakun alapäätä.



Tässä kuvassa olen ravistellen, taputellen ja hellästi hieroen koittanut irrottaa mahdollisimman paljon kookoskuitua juurten seasta. Sanoisin että aivan loistava juurten kasvu! Suurin osa purkamistani ruukuista on ollut aivan saman näköisiä. Joitakin poikkeuksia kuitenkin on, kuten tässä pieneksi jääneen leekin (C. annuum) kanssa:



Multakasvatuksessa juuripaakut näyttivät yleisesti tältä (tämä kuitenkin kookoksessa kasvanut). Kuvasta näkyy, että juurikasvu on ollut vahvinta ruukun alapäässä, koska käytössä altakastelu. Ylemmät juuret ovat kooltaan pienemmän ruukun halkaisijan mukaisia, ei ehkä näy kuvasta mutta siis 1,5dl taimiruukku, 1,3l Venti-Pot ja lopullisena 5l Venti-Pot. Osa vanhoista juurista tuolla ylempänä on myös selvästi kuollut. Hauskana yksityiskohtana Jiffy -turvepelletti, missä idätys on tapahtunut, näkyy myös kuvassa.

Jos jotain huonoa sanottavaa noista on, niin tällä kaudella harsosääsket ovat päässeet villiintymään. Ruukkujen raoista johtuen altakastelu ei auta pitämään niitä kurissa.

Tässä vielä linkki Chilitarvikkeen Venti-Pot -osioon: http://www.chilitarvike.fi/venti-pot, sieltä voi käydä katselemassa kuvia ja muita tietoja ko. ruukuista.

Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

kasvattaja

Hei.

Olen miettinyt onko kastelun tarve suurempi venti-pot ruukuissa kun on noita reikiä pitkin ruukkua vs. "normaali" pohjasta rei`itetty ruukku. Tiedän toki, että kasvin koko ja kuun asento aurinkoon nähden vaikuttaa asiaan, mutta jos ei noihin asioihin tartuta  ;)

Noin niinkuin yleisestä mielipidettä kastelutiheydestä Venti-pot ja tavallisten ruukkujen kanssa pelanneilta.
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

sorrii

Mä olen käyttänyt Venttipotteja jo useana kesänä ulkokasvatuksissa: On aika kätevää, kun voi esikasvattaa esim. 5l. ventipotissa isonkin chilin ja sitten vaan upottaa (puoliksi!) maahan: Juuret kasvavat alta aikayksikön maahan ruukun rakosista. Oma tapani on ollut, että kaivan (pelto-) maahan ~ämpärin kokoisen reiän, johon lapiollinen turvemultaa ja kourallinen kananpaskaa: Siihen sitten Ventipotissaan se taimi. Käytössä on ollut Suomen olosuhteissa aika tarpeelliset muovitunnelit kuitenkin. Harvat chililajikkeet ihan ulkona tuulisella pellolla viihtyvät. Aji Cristal sekä Lemondrop tuottivat kyllä aurinkoisella pellolla aika kivasti ilman suojaakin ...

Nyt on juuri se aika, että on harkinnassa joidenkin Ventipotti-kasvien kaivaminen maasta ja kuskaaminen takaisin kotiin kypsyttelemään raakileensa. Sekin käy aika kätevästi: Ruukku ylös maasta ja vähän raapii multapaakkuja pois ja aluslautasen kanssa kotiin ikkunoille rehut ...

Vaikka itsellä on ollut käytössa joka kesä kaikenmaiilman kokeiluvirityksiä, vesisysteemeitä, Autopotteja ym. sekä kasvihuone mökillä, niin tuo Ventipotti-kookos esikasvatuksessa ja kesäksi 90-120cm korkeisiin kaaritunneleihin keskelle peltoa [=viljelypalsta] on ollut hyvinkin tuottoisa ja vaivaton kasvatustapa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Niin-joo. Kasteluntarve voi olla vähän suurempi, kuin tavallisissa ruukuissa. Itsellä kuitenkin on aina pari senttiä pohjalla hydrosoraa ja alustana perliitillä (3-4 +1) jatkettu kookoskuitu, niin olen lorotellut vettä niin paljon, että aluslautasille jää pari senttiä reserviä. Ei ole ikinä ollut juurimätää tms. ongelmaa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MakaZan

Pystyiskös tuollasen yhdistään EBBin tms. kanssa? Eli ruukkuineen päivineen upottaan hydrosoraan, kun siltä tuntuu tai haluaa?

sorrii

joulukuu 14, 2017, 23:10:35 ip #5 Viimeisin muokkaus: joulukuu 14, 2017, 23:12:31 ip käyttäjältä sorrii
Pyystyy ..  :)

Mulla kävi toissakesänä, niin että upotin "väliaikaisesti" neljä sellaista 5 litraista 30x110cm ebbiin parvekkeella. Tarkoitus oli siirtää ne aika pian muualle, mutta jäivät koko kesäksi siihen. Mä olen aina laittanut Ventipotteihin 3-4cm hydrosoraa pohjalle, kun istutan kasvin muuten kookokseen: Silloin voi jättää aluslautaselle reilustikin vettä varastoon, kun kasvit ovat jo isoja eivätkä pärjäisi ilman kastelua pariakaan päivää muuten.
Upotin silläkertaa ne ~20cm korkeat ruukut puoliksi soraan. Kyllähän sinne sitten juuret kasvoivat ihan niinkuin ebbissä yleensäkin. Olivat vaan korkeammalla ja tukevampia myös.

Samaan tapaanhan käytän niitä Ventipotteja ulkona: Esikasvattelen aika isoiksi kotona ventipoteissa ja upotan ulkona maahan puoliksi. Alussa täytyy pari viikkoa ehkä kastella päältä reilusti. Lopun kesän pärjäävät peltomaassa omillaan! Ebbissä olen säätänyt sen tulvan, niin että vesi nousee lähes pintaan muutamaksi minuutiksi. Siinä ehtii kookos imeä jo ihan likomäräksi [mikä ei kookoksella haittaa!]
Mä olen normaalissakin ebbissä pitänyt alusta asti sen tulvajakson vain 2 kertaa vuorokaudessa. Myöhemmin kokeillut esim 4 kertaa/vrk. Hyvin se 2 kertaakin on riittänyt ja varsikin noilla kookos-ventipoteilla varmaan parempi niin, että vähän ehtivät kuivuakin välissä ...

Edit: 5 ruukkua metrin matkalla oli tokikin ihan liikaa: Muistaakseni siihen ebbiin jäi koko kesäksi 3kpl jotka nekin liian ahtaasti ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jussa

Yksi huono puoli noissa venti-poteissa on että harsosääsket tykkää niistä myös. Normaaliruukussa altakastelulla pysyvät harsosääsket aika hyvin kurissa, mutta venti-poteissa kun on reikiä kyljessä alas asti, löytävät nuo pirulaiset aina kostean paikan mihin munivat munansa. Koitan nyt kääriä ruukut elmukelmuun, josko se hieman ainakin hidastaisi noita öttiäisiä, eikä silti haittaisi ruukun toimintaa.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

Chilijamppa

Olen itse kokeillut noita venti-poteja pari kautta, mutta huomasin että air-pot on se kovin juttu kasvatuksen suhteen.

sorrii

Mä olen käyttänyt Ventipotteja esikasvatuksissa kookoksella ja myös hydrosoran kanssa. Ne ovat käteviä myös soran huuhtomisessa ...

Ulkona oon isoissa Ventipoteissa kasvatellut myös rocotoja. Niillä alustana puutarhatuve/multa. Ulkokäytössä on aika kätevää, että ne voi upottaa maahan kokonaan tai osittain. Syksyn tullen KUN puskat ovat täynnä raakileita eikä enää toivoa kypsymisestä ulkona, on sitten aika helppo kaivaa kasvi ruukkuineen maasta ja kuskata sisälle lämpimaan. Mökillä oon loppusyksystä siirtänyt myös rocotot kasvihuoneeseen vastaavasti. Itselläkin on ollut yksi iso Airpotti [~20l.] ja siinä kyllä näytti ekanana kesänä viihtyvän tosi hienosti Rocoto Peru Cuzco. Myöhemmin rinnalla on ollut Ventipotteja, eikä se Airpotti nyt mitenkään erotu. Ventipotit on helpompia ja halpoja. Se airpotti kun pitää aina välillä purkaa ja taas koota, niin hajoaahan se. Ja maksaa muistaakseni aika paljon enemmän ...

Itsellä on kehittynyt palstaviljelyyn aika kätevä tapa näiden Venttipottien kanssa: Esikasvattelen -tietysti- kasvit kotona ja vaihdan pari kertaa ruukkua isompaan kevään aikana. Viimeisen ~kuukauden pidän jo lopullisessa ruukussa sisällä: 3-5-7 litran ruukuissa. Alustana aina kookos/perliitti. Kevään lämmetessä kesäksi istuttelen ne Venttipotit saviseen peltomaahan reiluun kuoppaan puoliksi upoksiin ja vuoraan kuopan mullalla. Päälle sitten olen virittänyt muovitunnelit. Käytössä on ollut yksi isompi 90x420cm/h=110cm ja kaksi 80x360cm/h=90cm tunnelia. Alumiinikaaret kiinnitetty puukehykseen tai suoraan maahan. Päällä kasvihuonemuovista ommeltu muovi, jonka reunoissa pussit jossa muoviputket jäykisteenä [sähköasennusputkia] ...

Kasvit ovat viihtyneet noin oikein hienosti. Savisella pellolla ei ensimmäisten parin viikon jälkeen ole juuri tarvinnut kastella niitä. Ja satoa on pukannut paremminkin kuin mökillä Autopoteissa, kennokasvarissa, joka on kuitenkin 40% ajasta puiden varjossa. Viljelypalstalla on esteetön auringonpaiste klo 20.00 asti ...

Mä en ole kokenut harsosääskiä ongelmaksi vaikka niitä joskus on näkynytkin. Idätys- ja taimikaapeissa on pienet sähköiset ötökkäpyydykset. Viimeiset 3 vuotta oon aina pitänyt pari tupakkakasvia kotona, jotka ilmeisestikin tappavat itikoita aika tehokkaasti. Kookoksessa, vaikka siinä ei se paljon peloteltu juurimätä vaivaa, viihtyvät itikat ja ötökät kyllä hyvin. Mä kuitenkin pidän harsosääskiä aika pienenä pahana, kun on tullut tähän ikään jokunen kerta tapeltua kirvojen, punkkien ja ripsiäisten kanssa. Niitä varten on varastossa myrkkyjä. Aitoa alkuperäistä Provadoakin löytyy vielä ...  8) 8) 8) ...

Parasta noissa Ventipoteissa on helppous ja hinta. Ei mikään ole täydellinen. Paitsi muna.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 24, 2018, 12:06:24 ip
Mä olen käyttänyt Ventipotteja esikasvatuksissa kookoksella ja myös hydrosoran kanssa. Ne ovat käteviä myös soran huuhtomisessa ...

Ulkona oon isoissa Ventipoteissa kasvatellut myös rocotoja. Niillä alustana puutarhatuve/multa. Ulkokäytössä on aika kätevää, että ne voi upottaa maahan kokonaan tai osittain. Syksyn tullen KUN puskat ovat täynnä raakileita eikä enää toivoa kypsymisestä ulkona, on sitten aika helppo kaivaa kasvi ruukkuineen maasta ja kuskata sisälle lämpimaan. Mökillä oon loppusyksystä siirtänyt myös rocotot kasvihuoneeseen vastaavasti. Itselläkin on ollut yksi iso Airpotti [~20l.] ja siinä kyllä näytti ekanana kesänä viihtyvän tosi hienosti Rocoto Peru Cuzco. Myöhemmin rinnalla on ollut Ventipotteja, eikä se Airpotti nyt mitenkään erotu. Ventipotit on helpompia ja halpoja. Se airpotti kun pitää aina välillä purkaa ja taas koota, niin hajoaahan se. Ja maksaa muistaakseni aika paljon enemmän ...

Itsellä on kehittynyt palstaviljelyyn aika kätevä tapa näiden Venttipottien kanssa: Esikasvattelen -tietysti- kasvit kotona ja vaihdan pari kertaa ruukkua isompaan kevään aikana. Viimeisen ~kuukauden pidän jo lopullisessa ruukussa sisällä: 3-5-7 litran ruukuissa. Alustana aina kookos/perliitti. Kevään lämmetessä kesäksi istuttelen ne Venttipotit saviseen peltomaahan reiluun kuoppaan puoliksi upoksiin ja vuoraan kuopan mullalla. Päälle sitten olen virittänyt muovitunnelit. Käytössä on ollut yksi isompi 90x420cm/h=110cm ja kaksi 80x360cm/h=90cm tunnelia. Alumiinikaaret kiinnitetty puukehykseen tai suoraan maahan. Päällä kasvihuonemuovista ommeltu muovi, jonka reunoissa pussit jossa muoviputket jäykisteenä [sähköasennusputkia] ...

Kasvit ovat viihtyneet noin oikein hienosti. Savisella pellolla ei ensimmäisten parin viikon jälkeen ole juuri tarvinnut kastella niitä. Ja satoa on pukannut paremminkin kuin mökillä Autopoteissa, kennokasvarissa, joka on kuitenkin 40% ajasta puiden varjossa. Viljelypalstalla on esteetön auringonpaiste klo 20.00 asti ...

Mä en ole kokenut harsosääskiä ongelmaksi vaikka niitä joskus on näkynytkin. Idätys- ja taimikaapeissa on pienet sähköiset ötökkäpyydykset. Viimeiset 3 vuotta oon aina pitänyt pari tupakkakasvia kotona, jotka ilmeisestikin tappavat itikoita aika tehokkaasti. Kookoksessa, vaikka siinä ei se paljon peloteltu juurimätä vaivaa, viihtyvät itikat ja ötökät kyllä hyvin. Mä kuitenkin pidän harsosääskiä aika pienenä pahana, kun on tullut tähän ikään jokunen kerta tapeltua kirvojen, punkkien ja ripsiäisten kanssa. Niitä varten on varastossa myrkkyjä. Aitoa alkuperäistä Provadoakin löytyy vielä ...  8) 8) 8) ...

Parasta noissa Ventipoteissa on helppous ja hinta. Ei mikään ole täydellinen. Paitsi muna.


Toimiihan ne ventipotit sinänsä hyvin, mutta itse tykkään juuri air-potien siitä säädettävästä irtopohjasta.

sorrii

Lainaus...itse tykkään juuri air-potien siitä säädettävästä irtopohjasta.


Joopa. On niin monenlaista tapaa ...
Mulla on varsinkin noissa isoissa tavoite, ettei tarvitse huolehtia kastelusta enää ulkona. Mä upotan ruukut aina puolittain maahan. Siinä se irroitettava/säädettävä välipohja on sitten aika turha. Kotioloissakin mun tapani on se totaalisen väärä tapa, josta kaikki varoittaa. Mä pidän alustoilla aina (melkein) vettä! Siksi laitan istuttaessa Ventipotteihinkin hydrosoraa pohjalle ~5cm. Niitä voi sitten vaikka liottaa siinä alustan päällä, ja on vapaus lähteä vaikkapa viikon reissuun ... Kookoksen kanssa ainakaan ei ole koskaan tullut mitään juurimätäongelmia.

Mulla oli aloittaessani tätä harrastusta tyttöystävä [=tätiystävä paremminkin, nyttemmin mummo-] Helsingissä ja oli pakko kehitellä alusta asti systeemit niin että voi aika usein olla jopa sen viikon pois kotoa. Sen takia on jäänyt mullan käyttö kotona kokonaan. Ulkona kasvatettavat isot toki on mullassa, mutta nekin on taimivaiheessa kasvaneet kookoksessa.

Ennen Airpotteja kokeilin muuten pari kesää DirtPotteja, eli sellaisia kierrätetystä PC-kuidusta tehtyjä säkkejä. Ompelinpa samalla idealla muutamia myös itse suodatinkankaasta. Hyvinhän niissäkin kasvoi. Ongelma oli että mun tavoillani kun kasveja joutuu siirtelemään pitkiäkin matkoja autolla, kottikärryillä ja kantamalla, niin ne pehmoiset säkit tuntui tosi hölmöiltä. Kuljettamisessa Airpotitkin tuntui vääntyvän aika pahasti välillä, varsinkin se iso. Sitä siipiruuvia ei voi kovin montaa kertaa ruuvailla uuteen reikään, kun se muovi murtuu ... Venttipotti kestää paremmin kuin Ortheksin ämpäri.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilijamppa

tammikuu 24, 2018, 15:39:18 ip #11 Viimeisin muokkaus: tammikuu 24, 2018, 15:41:01 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 24, 2018, 15:34:32 ip
Lainaus...itse tykkään juuri air-potien siitä säädettävästä irtopohjasta.


Joopa. On niin monenlaista tapaa ...
Mulla on varsinkin noissa isoissa tavoite, ettei tarvitse huolehtia kastelusta enää ulkona. Mä upotan ruukut aina puolittain maahan. Siinä se irroitettava/säädettävä välipohja on sitten aika turha. Kotioloissakin mun tapani on se totaalisen väärä tapa, josta kaikki varoittaa. Mä pidän alustoilla aina (melkein) vettä! Siksi laitan istuttaessa Ventipotteihinkin hydrosoraa pohjalle ~5cm. Niitä voi sitten vaikka liottaa siinä alustan päällä, ja on vapaus lähteä vaikkapa viikon reissuun ... Kookoksen kanssa ainakaan ei ole koskaan tullut mitään juurimätäongelmia.

Mulla oli aloittaessani tätä harrastusta tyttöystävä [=tätiystävä paremminkin, nyttemmin mummo-] Helsingissä ja oli pakko kehitellä alusta asti systeemit niin että voi aika usein olla jopa sen viikon pois kotoa. Sen takia on jäänyt mullan käyttö kotona kokonaan. Ulkona kasvatettavat isot toki on mullassa, mutta nekin on taimivaiheessa kasvaneet kookoksessa.

Ennen Airpotteja kokeilin muuten pari kesää DirtPotteja, eli sellaisia kierrätetystä PC-kuidusta tehtyjä säkkejä. Ompelinpa samalla idealla muutamia myös itse suodatinkankaasta. Hyvinhän niissäkin kasvoi. Ongelma oli että mun tavoillani kun kasveja joutuu siirtelemään pitkiäkin matkoja autolla, kottikärryillä ja kantamalla, niin ne pehmoiset säkit tuntui tosi hölmöiltä. Kuljettamisessa Airpotitkin tuntui vääntyvän aika pahasti välillä, varsinkin se iso. Sitä siipiruuvia ei voi kovin montaa kertaa ruuvailla uuteen reikään, kun se muovi murtuu ... Venttipotti kestää paremmin kuin Ortheksin ämpäri.


Noh, vaikka säätelen sen pohjan silleen sopivasti, että ylimääräinen neste valuu sankon pohjalle, niin kummasti ne juuret kasvaa pohjan läpi loppukesällä imeskelemään niitä air-potin pohjasta valuvia ravinneliemiä siitä sankon pohjalta ja tämän jälkeen chilit kasvaa kuin ruoho. >:D

Siksi kai en nyt yleensä käytä kovin vahvoja liemiä kookoskasvatuksessa, koska ko. ilmiö toistuu jokaisena hyvänä kesänä kasvihuoneessa.

sorrii

Mä laitoin pari kesää sitten sen pohjan päälle NFT-kuitukankaan, joka roikkui päistä. Se oli isolla muovilautasella keväällä kasvihuoneessa. Kyllähän varsinkin sitä kuitukangasta pitkin kasvoi aikamoinen juurimatto jo parissa viikossa. Silloinkin sitten upotin koko tynnyrin maahan kesäksi, kun vaikuttavat rocotot viihtyvän paremmin ulkona kuin kuumassa kasvihuoneessa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`