toukokuu 12, 2024, 13:28:28 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jussan kausi 2018

Aloittaja jussa, marraskuu 11, 2017, 18:57:41 ip

« edellinen - seuraava »

Vuorikaskas

maaliskuu 02, 2018, 21:06:15 ip #40 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 21:23:02 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Taitaa alkaa kiertää kehää tämä, joten enää yksi.   Juuritila on tietenkin oleellista, mitta sillä ei ole oleellista väliä kasville, mille puolelle sitä lisätään vanhan juuripaakun ympärille.


edit. En viitsi ryöstää Jussan päiväkirjaa enempää, joten jatkan tähän.  Voisiko tätä rauhassa pohtia omassa jutussaan?   Kommentit vielä kahteen alle tulleeseen:

Tomaatit juurtuvat varrestaan aika paljon vauhdikkaammin kuin clilit.   Vaan silti mihin perustuisi uskomus, että tomaatinkaan juuristo kasvaisi sen isommaksi jos se istutetaan syvemmälle?

Ja edelleen, ei ole näytetty toteen että syvemmälle istutus nopeuttaisi juuriston kasvua. 


Jomppe

Omalta osaltani menee täysin uskomukseksi, kuten sanottua, en osaa vastata kokonaisjuurimassan eroihin.
Pohjaan oman ajatukseni siihen, mitä olen nähnyt ja lukenut chilien ja tomaattien kanssa toimimisesta. Omassa päiväkirjahöpötyksissäni olen kertonut mm. sellaisesta kuin Praxxus method, joka on erään youtube kanavaa ylläpitävän viherpeukalon mukaan nimeämä/nimetty keino. Sitä ajattelin itse kokeilla.
Tomaattienkin osalta syvään istuttaminen tuottaa enemmän juuria, joka taas antaa voimaa kasvatella enemmän maanpäällistä kasvustoa ja sitä myötä enemmän satoa. Samalla tavalla uskon myös esim. tomaattien varkaiden poiston olevan höpöhöpöä.

Chilien osata en osaa sanoa muuta kuin sen, että juuria tulee peitettyyn varteen, eikä sen koskaan pitäisi olla huono asia. Ja USKON myös, että jotain vaikutusta sillä on myös lopullisen juurimassan kokooon.

Täällä kotosuomessa enemmän merkitystä ja haastetta on kuitenkin siinä, että saa pidettyä chileille otolliset kasvuolosuhteet.

Chilijamppa

maaliskuu 02, 2018, 21:12:25 ip #42 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 21:19:56 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 02, 2018, 21:06:15 ip
Taitaa alkaa kiertää kehää tämä, joten enää yksi.   Juuritila on tietenkin oleellista, mitta sillä ei ole oleellista väliä kasville, mille puolelle sitä lisätään vanhan juuripaakun ympärille.


No entäs sitten jos mietitään tätä ko. juttua vähän pitemmälle...

Entäs jos tuolla ko. tekniikalla edistetään tämän juuripaakun täyttymistä aikaisemmin vs normaali tekniikka, niin eikös se käytännössä meinaa sitä että chilille näin jää enemmän aikaa siihen maan pinnan yläpuoliselle kasvulle, kun sitä juuritilan umpeen kasvamista isommissa ruukuissa kasvatettaessa voitaisiin näin nopeuttaa varsin merkittävästi???

jussa

Itse en ole erityisesti yrittänyt istuttaa syvemmälle ruukkua vaihtaessani. Yleensä vaan sen verran että edellinen juuripaakku piilottuu. Olen kyllä huomannut että uusia juuria kasvaa runkoonkin. Yleensä kun ruukku alkaa käydä pieneksi, näkyy niitä juuren alkuja aika korkeallakin rungossa. Kyllä chili yleensä käyttää juuritilan aika tehokkaasti hyväkseen vaikka sen miten istuttaisi uuteen ruukkuun. Sen sijaan uskon vakaasti 'air pruningiin', eli olen tykännyt käyttää venti-pot -ruukkuja. Samoin toimivat toki myös airpotit ja kangasruukut sekä muut vastaavat. Myös riittävän ilmava kasvualusta auttaa merkittävästi juurten muodostumisessa. Tässä vielä kuva viime syksynä esiin kaivetuista juurista:



Kuvassa oleva chili on irrotettu 9,5l venti-potista jonka jälkeen siitä on ravisteltu ja sormin irroteltu kaikki irtoava kookoskuitu ja perliitti.

Minulla tosin ei ole vuosia takana tämän harrastuksen parissa ja minun puolestani jokainen saa tehdä omien chiliensä kanssa niin kuin haluaa. Keskustelu aiheesta on tietysti hyväksi ja iso kiitos kaikille aihetta kommentoineille! Monesti toivoisin enemmän kommentteja esittämiini väitteisiin  :)

Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

Chilijamppa

maaliskuu 02, 2018, 21:28:25 ip #44 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 21:44:32 ip käyttäjältä Chilijamppa
Minulla on ihan vastaavia kuvia 10 litran air-potien juuripaakuista ja totesin juuripaakkua pilkkoessa/piilotettua vartta tutkiessa, että todella hienosti on myös kasvualustaan piilotettu varsi kasvattanut lisää juuria.

Tuossa on minun vuoden 2014 kuvia 10 litran air-poteista, kun kasvualustana käytetään kookoskuitua:



Pohjakuvassa ei edes näy sitä mahdotonta juurimassaa joka ulottui vesitilaan asti, koska jouduin repimään sen pois että sain tuon irtopohjan irti juuritilasta.

Vuorikaskas

maaliskuu 02, 2018, 21:43:43 ip #45 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 21:46:29 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Juuren alkuja alkaa tosiaan ilmestyä varresta ilmaan aika usein ajan kanssa, mutta itse olen aina liittänyt sen kosteaan ilmanalaan siinä tyvessä.  Voihan siihen muitakin vaikuttavia syitä olla. 

Onko noissa airpoteissa jotain hienouksia ja etuja jos vertaa ihan seulaksi rei'itettyyn ämpäriin?  En ole ikinä tarkastellut sellaisia livenä.

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 02, 2018, 21:43:43 ip
Juuren alkuja alkaa tosiaan ilmestyä varresta ilmaan aika usein ajan kanssa, mutta itse olen aina liittänyt kosteaan ilmanalaan siinä tyvessä.  Voihan siihen muitakin vaikuttavia syitä olla.


No tähän vastaavaan ilmiöön olen törmännyt useasti varsinkin C.baccatum taimia kasvattaessa ja sitten vaan rupesin tämän ilmiön perusteella hautaamaan varret kasvualustan sisään kokeeksi.

Chilijamppa

maaliskuu 02, 2018, 21:49:26 ip #47 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 21:56:33 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 02, 2018, 21:43:43 ip
Onko noissa airpoteissa jotain hienouksia ja etuja jos vertaa ihan seulaksi rei'itettyyn ämpäriin?  En ole ikinä tarkastellut sellaisia livenä.


Minulla ei taida olla juurikaan kuvia otettuna juuripaakun yläpuolelta. Mutta voin sanoa sellaista, että juuripaakku oli kasvanut ikäänkuin kuusen/männyn juurien tavoin säteittäin jokaiseen mahdolliseen ilmansuuntaan, enkä havainnut mitään juurien kiertymistä air-poteissa vs normaalit umpinaiset ruukut, joissa tämä juurien kiertyminen pitkin umpinaista seinää on hyvinkin tuttu kaikille kasvien kasvattajille.

Edit: on mulla vuodelta 2013 kuva ylhäältä, kun aloin vasta käyttää ekaa vuotta air-poteja ja kasvualustana oli vielä kasvuturvetta eikä kookoskuitua:

Kuvassa näkee selvästi miten juuret kasvavat luotisuoraan jokaiseen ilmansuuntaan, eikä siis mitään juurien kiertämistä pitkin umpinaista ruukkua näin pysty edes syntymään.

Vuorikaskas

Niin noissa aiemmin oli kookosta, mitä taas minä en ole ikinä kokeillut.  Mutta komeat on juuristot läpikotaisin ruukussa ylhääntä alas.  Koitin vaan hahmotella että minkälaisia nuo airpotit on:  Jos ämpärissä olisi kunnolla reikiä, sanotaanko 1/3 koko pinta-alasta reikää sivuiltakin, toimisiko se sitten kuin Airpot?

Chilijamppa

maaliskuu 02, 2018, 22:01:44 ip #49 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 22:03:34 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 02, 2018, 21:58:34 ip
Niin noissa aiemmin oli kookosta, mitä taas minä en ole ikinä kokeillut.  Mutta komeat on juuristot läpikotaisin ruukussa ylhääntä alas.  Koitin vaan hahmotella että minkälaisia nuo airpotit on:  Jos ämpärissä olisi kunnolla reikiä, sanotaanko 1/3 koko pinta-alasta reikää sivuiltakin, toimisiko se sitten kuin Airpot?


Siis käytännössä ei toimi niin hyvin kuin oikea air-pot, koska siinä on kuitenkin vielä seinät olemassa vaikka kylki porattaisiin reikiä täyteen.

Jospa kokeilen sen sijaan patolevyä:

Aukaiset nuo valmiit montut porakoneella auki ja sitten vaan rakentelemaan irtopohja siihen vaikka samasta tavarasta.

Vuorikaskas

maaliskuu 02, 2018, 22:05:23 ip #50 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 22:11:08 ip käyttäjältä Vuorikaskas
No ei toi Airpot mikään ilmaruukku sentään ole!  Niin kuin ilmakitara.   Siinä on oltava seinät.  ;D   Toisaalta kun kuvia yllä katsoo, niin ruukkuja ei näy.   :o


Miten tuo patolevy saadaan sen enempää hengittäväksi?  Tietty noi nappuloiden päät ois helppo veistää huitsiin.

Chilijamppa

maaliskuu 02, 2018, 22:10:59 ip #51 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 22:13:09 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 02, 2018, 22:05:23 ip
Toisaalta kun kuvia yllä katsoo, niin ruukkuja ei näy.   :o


Ai jaa, no entäs nyt:



Nämä kuvat siis kasvuturpeella varustettuna vuodelta 2013.

Kookoskuidulla tulee samasta juuripaakusta useita kertoja tiheämpi..


Kasvuturve nyt ei ole ollut omien kokemuksieni perusteella kookoskuidun veroinen lähellekkään chilikasvatuksessa näin yleisesti ottaen, kuten nuo ylemmät kuvat varsin näyttävät...

Vuorikaskas

Thanks.  Jos sais hommattua tota patolevyä niin laittaisin kyllä tuollaista uutta purkkia kesäksi.  Tarttis 10-15 kpl  10 ja  20 litraisia.

Chilijamppa

maaliskuu 02, 2018, 22:19:55 ip #53 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 22:25:14 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 02, 2018, 22:16:52 ip
Thanks.  Jos sais hommattua tota patolevyä niin laittaisin kyllä tuollaista uutta purkkia kesäksi.  Tarttis 10-15 kpl  10 ja  20 litraisia.


No entäs jos tilaan samankokoisia venti-pot ruukkuja:
http://www.vplux.fi/tuotteet.html?id=37765/504724

Testattu 9,5 litraisia ja toimii nämäkin ok varsinkin kookoskuidulla kasvattaessa, mutta ei nämäkään ole ihan air-potien veroisia tekeleitä omasta mielestäni.

Vuorikaskas

maaliskuu 02, 2018, 22:22:37 ip #54 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 22:34:11 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Sinäkin?  5 eukkaa tsipale.  Hmm..

Patolevy noin  2 euroa neliö ja pääsis ite tekemään. Ja mittatilauskokoina.   https://www.taloon.com/patolevy-1x20m/JJ-59-40sfop/dp  Alkoi jo raksuttaa miten se pohjan toteuttais.  ^-^


  Eikö nyt viimeistään kuuluisi pyytää leikkaamaan sopivasta paikasta tää pois Jussan päiväkirjasta?

Chilijamppa

maaliskuu 02, 2018, 22:23:42 ip #55 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2018, 22:39:14 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 02, 2018, 22:22:37 ip
Sinäkin?  5 eukkaa tsipale.  Hmm..


No ihan minäkin olen testannut ainakin yhden kauden jos en jopa kaksikin kautta 9,5 litran Ventipoteja kookoskuidulla. Venti-potit ovat kyllä todella jämäköitä tekeleitä hintaisekseen ja luulisi niiden kestävän todella monta kautta rajumpaakin menoa.

Edit: muistaakseni näille air-poteille tms. on oma topikki jo olemassa, niin etsin sen ja pistän linkkiä tähän, johon modet voi sitten siirrellä nämä jutut:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15496.msg294804#msg294804

Itse asiassa tässä kuvassa vasen juuripaakku on 9,5 litrainen venti-pot vs 10 litran airpot oikealla:

Omasta mielestäni ero on melko selvä 10 litran air-potin hyväksi juurimassan tiheyttä tarkastellessa.

jussa

Mielenkiintoista ja ajatuksia herättävää keskustelua ollut täällä! Mutta nyt takaisin aiheeseen.

Tähän väliin kuva erilaisista kasvutavoista:



Vasemmalla lemon drop (C. baccatum) ja oikealla hainan yellow lantern (C. chinense). HYL on jonkin verran vanhempi, mutta ebbissä olleet yhtä kauan. Koko ajan olleet yhtä voimakkaan valon alla ja samoilla lannotteilla. Minun käsittääkseni tämä on tyypillinen ero chinensen ja baccatumin kasvutavan välillä.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: jussa - maaliskuu 03, 2018, 15:30:37 ip
Minun käsittääkseni tämä on tyypillinen ero chinensen ja baccatumin kasvutavan välillä.


On tyypillistä, sillä baccatum tykkää kasvaa pituutta ja chinense leveyttä.

jussa

Huomasin että kaikki kylvämäni leekin siemenet ovat itäneet riippumatta siitä miten niitä kivivillaan tuuppasin, eli jätinkö ihan pinnalle vai kaivoinko niille kivan kolon. Näyttäisi siis enemmänkin siltä että suuret ongelmat itämisen kanssa eivät johtuneetkaan muusta kuin huonoista siemenistä (aji cristal). Nämä siemenet olen itse kerännyt ostetusta podista, joten pod voi olla hieman raakana kerätty, tai jotain muuta mikä vaikuttaa itävyyteen.

Muutenkin kaikki leekit ovat saaneet juuren kivivillaan paremmin kuin muut lajikkeet. Pahiten ongelmia on ollut oikeastaan baccatumeilla.

Lopuksi kuva hyvin kukkivasta rocoto montufarista:


Siitepölyä muodostuu ja yhden podin alun olen poistanut jo joitain viikkoja sitten.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Tein tällaisia todella edullisia passiivihydroja ja siirsin niihin leekejä:

Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020