huhtikuu 25, 2024, 23:39:52 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ribsit ja chilit

Aloittaja shp, heinäkuu 11, 2010, 13:51:58 ip

« edellinen - seuraava »

shp

Tulipa taas vaihteeksi grillailtua jokakesän perinteistä, eli ribsejä. Ribseille kaveriksi laitettiin täytettyjä championeja ja jalapenoja (penalta), harvinaisen onnistunut setti.
Ribsit olivat maustamattomia ns. Spare Ribs -paloja, hinta-laatusuhteeltaan ehdottomasti parhaat! Ribsejä ostin reilu kolme kiloa, eli kaikki mitä kaupalla sattui olemaan =)


Seuraavaksi luihin hierottiin vähän maustetta, sekoituksessa oli mustapippuria, suolaa, paprikaa, sipulijauhetta, maustepippuria, juustokuminaa(jeeraa) ja tietenkin chiliä


Kyljet käärittiin elmukelmuun ja ängettiin jääkaappiin yön yli. Aamupäivällä sitten viriteltiin pallogrilliä kuntoon, eli pieni kasa hiiliä ja savunlähdettä, joka tälläkertaa oli omenapuu. Grilliin laitoin myös tölkillisen olutta pitämään yllä kosteutta, jottei liha kuivuisi liikaa


Kansi päälle ja rankkaa savustusta..


Pidin lämpötilaa 110-130°C välillä, tunnin välein joutui lisäämään kourallisen hiiliä ja palan tai kaksi omppupuuta. Koska grilli oli auttamattomasti liian pieni (57cm halkasia), niin kylkipalat piti pinota osittain päällekkäin ja aina välillä vaihdeltiin järjestystä. Kahden tunnin jälkeen alkoi jo olemaan vähän väriä pinnassa


Ei muuta kuin kansi päälle ja lisää ruuanlaittojuomaa napaan

Luiden savustuessa oli sopiva aika aloittaa chilien täyttäminen juustoilla ja kääriminen pekoniin. Championeja oli vajaa kilo ja jalluja reilu 200g, jallujen käärimistavassa nähtiin monta hyvää metodia, tässä yksi


Täytetyt chilit odottamassa grilliin pääsyä


Tässä välissä ribsit otettiin ulos grillistä ja käärittiin alumiinifolioon vetäytymään hetkeksi ja iskettiin uudet hiilet ja chilit grilliin, taas meinasi grilli jäädä pieneksi


Sillävälin kun chilit kypsyivät grillissä, ribsit pistettiin parempiin suihin, melkein jopa unohtui kuvan ottaminen valmiista lopputuotteesta (se on savustunut, EI palanut), ribsit olivat grillissä reilu neljä tuntia, eikä lisätunti olisi ollut haitaksi




Jos tarkkaan katsoo, näkee semionnistuneen savustusrenkaan =)


Chilitkin alkoivat olemaan sopivia, joten ne mutusteltiin seuraavaksi


Juustopekonijallu


Oli erittäin onnistunut päivä, vaikka välillä meinasikin olla hiukan lämmintä =)
Ensi kerralle täytyy rakentaa jonkinlainen teline, johon ribsit saa laitettua siten, että ovat vähän erossa toisistaan ja savu pääsee paremmin joka nurkkaan.

Ribsejä meni 3,6kg
Chilejä ~1kg
Pekonia ~400g
Juustoa ~500g
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

Kilp

Piru, että on hyvän näköistä settiä  :P

Melkein tekisi mieli kaataa kalakeiton loput viemäriin ja sillä verukkeella lähteä kauppaan hakemaan grillattavaa ja täytettä chileille  ;D

Aketza

Tuo viimeinen ja toiseksi viimeinen kuva kyllä saa nopeasti nälän tulemaan uudelleen, vaikka juuri tunti sitten söin...

tuplad

jahas sitä kyl joutuu lähteä jonnekkin rillaileen tänää ku näitä kuvia katselee!

Kaltsu

Olen ribsit lämmittänyt uunissa täysin kypsiksi ja sitten vasta grilliin niin ei tarvitse grillailla kovin pitkää aikaa. Telineen rakenteluun käviskö tuollainen? http://www.hotsmokebbq.com/037splitgrill/juanchos_double_grill.php
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Ryhis

Ribsit kannattaa laittaa myös suolaliemeen yön yliksi niin suolaantuvat tasaisesti. Raakakypsytystä samalla.

Itse keitän ne marinadiliemessä, jossa ne saavat jäähtyä yön yli. Sitten paahdetaan uunissa ja lopuksi käännellään marinadissa ja heitetään grilliin karamellisoitumaan & saamaan savun aromia.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

shp

heinäkuu 12, 2010, 00:07:09 ap #6 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 12, 2010, 00:08:45 ap käyttäjältä shp
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - heinäkuu 11, 2010, 21:08:21 ip
Olen ribsit lämmittänyt uunissa täysin kypsiksi ja sitten vasta grilliin niin ei tarvitse grillailla kovin pitkää aikaa. Telineen rakenteluun käviskö tuollainen? http://www.hotsmokebbq.com/037splitgrill/juanchos_double_grill.php


Pitkässä grillauksessa nimenomaan se idea, että saadaan siihen lihaan sitä oikeata savun makua. Isompaa satsia jos tekee, niin sitten kyllä menee ensin uuniin.

Edit: Kaltsu, just jotain tollasta tarvii rakentaa.
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

Kanki

Onko sulla shp noi ripset ihan paljaana tossa hiilien päällä? Mä olen aina ajatellu, että ne palaa/kuivuu jos ei ole kääritty folioon tms.
Hyvä hyvä, huusivat lapset ja taputtivat suuria karvaisia käsiään.

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Kanki - elokuu 05, 2010, 13:23:35 ip
Onko sulla shp noi ripset ihan paljaana tossa hiilien päällä? Mä olen aina ajatellu, että ne palaa/kuivuu jos ei ole kääritty folioon tms.


Pitkässä kypsytyksessä on hyvä käyttää ns. epäsuoraa grillausta. Siinä laitetaan esim. alumiini vuoka keskelle grilliä johon laitetaan nestettä, joka pitää lihan mehevänä. Vuoan reinoille kasataan hiilet. Tällä tavoin saadaan lämpö kiertämään grillissä ja liha ei pala niin helposti mitä suoralla grillauksella. Ribseille on olemassa myös telineitä johon lihat saa laitettu pystyyn, näin niitä ei tarvitse käännellä. Lihoja voi myös grillauksen aikana sumutella jollain "maku liemellä".
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

tonttu

elokuu 06, 2010, 14:04:11 ip #9 Viimeisin muokkaus: elokuu 06, 2010, 14:08:26 ip käyttäjältä tonttu
Tai sitten käyttää savustukseen vaikkapa tämmöistä:

Nämä kuvat viimevuodelta, mutta tolla pöntöllä savustettu vaikka mitä... huippuna ehkä 11 tunnin savustuksella pullporkkia, tosin ei ollut ihan oikeaa leikkausta sillon lihana, mutta todella hyvää. Ribsit menee suoraan pöntöstä kaupaksi, kun on niin hyvää :-)


Tuommoinen pönttö on hieman raskas saada savustusalueelle, mutta kun oikea veto ja matsku löytyy, niin toimii tosiaan vaikka koko päivän pienillä lisäyksillä.
Espoon Hong Kongissa muuten näin aika vastaavan näköisen pöntön jollain 30 egellä, jos joku innostui.
Mut ei tää mikään bradley ole, vaan isolla työllä ja vaivalla ja tarkkaan valituilla puumatskuilla hyvin toimiva savustin. Alle 2h vaivannäön ei kannata edes särkeä lähteä savustamaan.

btw, rispektit tuosta pallogrillisavustuksesta, todella hyvin näyttää toimivan.

nii joo tuosta savustuspöntöstä loput prokkiskuvat tontun tuliset 2009 päiväkirjan vikalla sivulla... Oon muuten Joulukalat tehnyt kahtena vuotena nyt tolla pöytään. Viime vuonna tuli aatonaattona kettu syömään savukalaa puolen metrin päästä, kun rupesin tuoksuttamaan :-)

shp

Lainaus käyttäjältä: Kanki - elokuu 05, 2010, 13:23:35 ip
Onko sulla shp noi ripset ihan paljaana tossa hiilien päällä? Mä olen aina ajatellu, että ne palaa/kuivuu jos ei ole kääritty folioon tms.


Ei tullut kuvaa itse grillaustilanteesta, mutta hiilet ovat pinottuna yhteen reunaan ja ribsit sitten vastapäätä, eli ei suoraa lämpöä. Kosteutta antamassa oli tölkki olutta =)
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

jortikka71

aivan laittoman hyvän näköistä safkaa tarjoaa hän. itse suosin reilumpaa kylkipalaa, ei noita "rimpsuja". mutta onneksi nämä on vaan makuasioita, muutenhan kaikki söisivät samoja pöperöitä. Itse keitän kylkipalat isossa kattilassa reilussa suolaliemessä 1-1,5 tuntia, jäähdytys, leikkaus pienemmiksi ja maronointi yön yli tahmaisessa soosissa. ei muuta kun grilliin ja penslaus marinadilla parin minuutin välein.. helevetin herkullista!!  p.s. mitä juustoa kukakin käyttää chilien täytteenä? voiko champpionit ja jallut pakastaa tuoreeltaan, säästyisi talven varallekin täytettävää..
nimim: paljon kokkaillut, chilien kanssa vasta alkutaipaleella.. ??? ;D

shp

Kunnon paksu grillikylki on kyllä herkkua!
Parhaimmillaan yhdessä championissa oli auraa, lastenkoskijaa ja emmentaalia =)
Cheddarihan on se perinteinen täyttjuusto, joka toimiikin hyvin.

Tuoreet chilit voi kyllä pakastaa kokonaisina, mutta sulaessaan ne menevät ihan lötköksi, tästä syystä monet ajaa chilit pieneksi silppurilla, tunkee jääpalamuotteihin ja pakastaa. Palaset on sitten helppo heittää ruuan sekaan. Sellaista voit tietenkin kokeilla, että täytät ne ensin, leivität ja sitten pakastat, himon iskiessä sitten nakkaat rasvakeittimeen.
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

-mtk-

Lainaus käyttäjältä: tonttu - elokuu 06, 2010, 14:04:11 ip
Espoon Hong Kongissa muuten näin aika vastaavan näköisen pöntön jollain 30 egellä, jos joku innostui.


Hep, innostuin.
Olen tuota ko. pönttöä jo kaksi vuotta metsästänyt eri hong kongeista, tosin aika laiskasti mutta kuitenkin. Reilu kaksi vuotta sitten niitä oli joka king kongissa mutta sitten ne katosi (heti kun sain päähäni sellaisen hankkia). Joten jatkokysymys kuuluukin, kuinka tuore ko. havainto on?

Vastaavia laadukkaampiahan saa kun pulittaa hintaa 100-300 euroa, mutta tuokin kyllä asiansa ajaisi hyvin, varsinkin hintaansa nähden.

-mtk-

Lainaus käyttäjältä: -mtk- - elokuu 11, 2010, 10:48:52 ap
Hep, innostuin.


Ja kävin sitten samoin tarkastamassa saatavuuden vantaan king kongista ja sellaisia oli tosiaan taas ilmaantunut.
Hinta tosin oli nyt jo 49€, kun itsekin muistelen sen silloin pari vuotta sitten olleen jotain kolmenkympin nurkilla.

MadDog.357

Muenos de honos!!

Upean näköistä mättöä ketjun aloittajalla, jumankekka että tuli nälkä...
This is the proving ground
As the heat begins to rise
Turn away from yesterday
Tomorrow is in my eyes

Even through the darkest days,
this fire burns, always..

tonttu

Lainaus käyttäjältä: -mtk- - elokuu 11, 2010, 15:18:30 ip
Lainaus käyttäjältä: -mtk- - elokuu 11, 2010, 10:48:52 ap
Hep, innostuin.


Ja kävin sitten samoin tarkastamassa saatavuuden vantaan king kongista ja sellaisia oli tosiaan taas ilmaantunut.
Hinta tosin oli nyt jo 49€, kun itsekin muistelen sen silloin pari vuotta sitten olleen jotain kolmenkympin nurkilla.



Juu tuo havainto oli tältä keväältä, kun kävin hydroon ostamassa allasmuovia. Ei sinänsä 50 euroakaan oo vielä paha hinta tosta, kunhan pitää katoksessa sateensuojassa, ruostuu varmaan muuten aika helposti, kun on tommosta pallogrilli laatua.

Jahvetti

Tonttu hei, särki on erittäin hyvä savukala, mutta kahden tunnin savustuksen jälkeen... ;) Ehkä vähän tuoretta chiliä(tulisuus suun mukaan) kaveriks, ja pari tölkkiä Lapparia.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

mikestones

sianliha on aina pahhaa vakka chilissä voitelis

Ryhis

Ja mikestonesin viestit ovat lukukelvottomia, oli ketju mikä tahansa.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa