maaliskuu 29, 2024, 07:15:52 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kokemuksia "vaihtoehtolannoitteista" hydrossa

Aloittaja cornell, tammikuu 25, 2007, 23:22:41 ip

« edellinen - seuraava »

Zabi

maaliskuu 18, 2014, 20:49:16 ip #100 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 18, 2014, 21:03:49 ip käyttäjältä Zabi
Nutriforte Starttilannoite

Tämän olen todennut vesikasvatuksessa hyväksi. Tämän kesän aionkin käyttää kyseistä lannoitetta läpi koko kauden, taimesta satoon asti.
Itselläni on käytössä bioponisesti toimiva järjestelmä, joilloin ammoniumnitraatti muuttuu -> nitraatiksi, bakteerien avulla.

Lainaus käyttäjältä: Nutriforte
Ammattiviljelijät ovat käyttäneet Starttilannoitetta vuodesta 1994 alkaen



OMINAISUUDET
Starttilannoite on täysin vesiliukoinen ja nopeavaikutteinen kastelulannoite, joka on valmistettu puhtaista ja ensiluokkaisista kloorivapaista raaka-aineista. 100 % typestä on pienille taimille helposti käyttökelpoisessa ammonium- ja nitraattimuodossa. 

Starttilannoite sisältää runsaasti helppoliukoista fosforia, joka edistää juurten kasvua ja kukkanuppujen kehittymistä sekä saa kasvit tukevammiksi.

 Kasvit, joilla on hyvät juuret, voivat kestää paremmin kuivuutta ja silloin kasvu, kukinta ja sato ovat parempia.



KÄYTTÖOHJE


Starttilannoitetta suositellaan käytettäväksi kaikille kasveille turve- ja multa-alustalla viljelyn alussa parantamaan juurtumista.

 Starttilannoitetta käytetään erityisesti istutusvaiheessa, kunnes kasvit ovat juurtuneet ja taimikasvatuksessa sekä keväällä 2-3 viikon ajan koriste- ja hyötykasveille sekä nurmikolle. 



TUOTESELOSTE


Ravinnepitoisuus: Vesiliukoinen NPK 12-15-10 + 1,2 % Mg + hivenaineet


Pakkaus: 800 g


<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

mcl

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 18, 2014, 10:29:02 ap
Sellaisen tänne foorumille linkkasin, voisi haulla löytyä....

Pienellä etsiskelyllä .....
Tässä


Iso kiitos,yritin googlen ja ja chilifoorumin hakutoiminnolla etsiä,mutta tuloksetta.

Marcooni

Hello kaikki, tää on mun eka postaus tänne. Vaihtoehtolannoitteista ehkä tulee mieleen ekana se s**t***n yleismyrkky substral.. vaikka siinä nykyään on jopa vesiviljely annostustaulukko paketissa, se ei tee siitä mitenkään sopivaa aero/hydro/nft/mikä vaan vesipohjainen. Tuntuu että siinä liemessä on jotain pahasti vialla. Naiivina sitä kerran koitin ja alle viikossa 75% kaikista kasveista kuoli.. osan sain pelastettua huuhtomalla ph- liemellä ja hippusella merileväuutetta. Viimeisenä oikeana lantsina on ollut advanced hydroponics of Finland grow ja bloom..(loppuu juuri) seuraavana onkin puutarhan kesä, koitan hydroon ja aeroon samaan aikaan. Saas nähdä mitä tulee vai pitääkö kehitellä jostain lisää fosforia ja kaliumia ::)
Habanero red savina, Lombardo, Jamaican bell, Chiluacle negro, Hot lemon, Cheyenne, Tapas, Caynne

sorrii

Mitäs vaihtoehtolannoitteita nuo ovat ..  ??? Luulisdin vaihotehtolannoitteiden tarkoittavan noita noita-akkojen nokkosvesiä ja hevonkusta, akvaariovetta sekä käytettyä moottoriöljyä ... ym.

Itse aloin käyttämään sekä hydroissa että mullassakin Nutriforten Tomaatti&Mansikka-lannoitetta silloin alussa, ja se toimi hyvin ihan ohjeen mukaan. Sehän voisi sanoa olevan vaihtoehtolannoite kun ei ihan virallisesti ole vesiviljelylannoite. Siinäkin sanotaan että käy myös vesiviljelyyn ...

On tullut sitten viimeisen parin vuoden aikana kokeiltua "hienompia" eli kalliimpia lannoitteita, kuten GHE Micro+Mato sekä Flaroa Duo ja kookoskasvatuksissa Atami B'Zuzz; Autopoteissa mökillä vielä Autopotin omaakin lannoitetta on tullut testattua.

Jotenkin nyt tuntuu, että se vanha tuttu Nutriforte vaan toimii parhaiten! Kookoskasveilla käytän varmaan jatkossakin B'Cuzzia kun ei ole kovin kallista eikä sitä kulu mahottomasti. Hydrohommeleissa palaan kyllä pysyvästi Tomaatti&Mansikka-settiin, ellen sitten lähde johonkin kimppaostoon ammattilaisten säkkitavaraa ...

Miksi pitäisi kokeilla vaihotehtoja jos se ensimmäinen toimii parhaiten lopulta  ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

heinäkuu 07, 2016, 19:01:24 ip #104 Viimeisin muokkaus: syyskuu 06, 2016, 13:40:58 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Hyvä ketju siltä osin kuin se ei pomppaa aloittajan tarkoituksesta pois.  "lannoitteista, joita ei ole VPeukussa ym. growshopeissa kaupan"  Vaikka tämä määritelmä ei olle aivan kattava, tarkoitus lie selvä kun tätä alkaa lukea alusta eteenpäin.

Itse kokeilen nyt syyslannoitetta kastelulannoitteen joukossa NFT:ssä.  Tietoja lannoitepurkeistani (Puutarhan Kesä on vanhempaa Kemiran versiota):

Kekkilä kastelu   17 - 4 - 25
Kekkilä syys      0 - 16 - 26
Nutriforte kastelu 12 - 7 - 19
Nutriforte syys    0 - 22 - 27
Kekkilä ruusu  22 - 4 - 19
Kemira Puutarhan Kesä  16 - 9 - 22

HUOM
edit. yliviivatuissa on myös ureatyppeä, joten niitä ei kannattane laittaa hydroon



Laskelma mitä tuli NFT:hen laitettua:

Mittalusikoita kappaletta
Kastelu 5 (3Nutri+2Kemira) Syys 2

N 12+12+12+16+16+0+0    keskiarvo 10
P 7+7+7+9+9+16+16       keskiarvo 10
K 19+19+19+22+22+26+26  keskiarvo 22   =>   NPK 10-10-22


Jani M kertoo tuolla että "periaatteessa 1:1:1 -suhde käy koko kasvin elinkaaren ajan".  Tässä on nyt 1-1-2.    Mitä tämän ketjun alussa tulee ilmi, pitää vielä lueskella lisää, mutta luullakseni kaliumia saa mielellään olla paljonkin.

Lisäksi olen lisännyt vähän epsomsuolaa.   Ketjun ekalla sivulla ihmetellään, kenties turhaan, jonkin lannoitteen magnesiumin määrää.  Aiheeseen liittyen: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17142.0

Lainaus käyttäjältä: Zabi - maaliskuu 18, 2014, 20:49:16 ip
Nutriforte Starttilannoite

Tämän olen todennut vesikasvatuksessa hyväksi. Tämän kesän aionkin käyttää kyseistä lannoitetta läpi koko kauden, taimesta satoon asti.
Itselläni on käytössä bioponisesti toimiva järjestelmä, joilloin ammoniumnitraatti muuttuu -> nitraatiksi, bakteerien avulla.

Lainaus käyttäjältä: Nutriforte
Ammattiviljelijät ovat käyttäneet Starttilannoitetta vuodesta 1994 alkaen



OMINAISUUDET
Starttilannoite on täysin vesiliukoinen ja nopeavaikutteinen kastelulannoite, joka on valmistettu puhtaista ja ensiluokkaisista kloorivapaista raaka-aineista. 100 % typestä on pienille taimille helposti käyttökelpoisessa ammonium- ja nitraattimuodossa. 

Starttilannoite sisältää runsaasti helppoliukoista fosforia, joka edistää juurten kasvua ja kukkanuppujen kehittymistä sekä saa kasvit tukevammiksi.

 Kasvit, joilla on hyvät juuret, voivat kestää paremmin kuivuutta ja silloin kasvu, kukinta ja sato ovat parempia.



KÄYTTÖOHJE


Starttilannoitetta suositellaan käytettäväksi kaikille kasveille turve- ja multa-alustalla viljelyn alussa parantamaan juurtumista.

 Starttilannoitetta käytetään erityisesti istutusvaiheessa, kunnes kasvit ovat juurtuneet ja taimikasvatuksessa sekä keväällä 2-3 viikon ajan koriste- ja hyötykasveille sekä nurmikolle. 



TUOTESELOSTE


Ravinnepitoisuus: Vesiliukoinen NPK 12-15-10 + 1,2 % Mg + hivenaineet


Pakkaus: 800 g





Akvaariotietoudesta muistan että kasvit saattavat jopa preferoida ammoniumia nitraatin sijaan - ei välttämättä yleissääntönä, mutta kuitenkin. Siksi varmaan ammoniumtyppeä sisältävä lannoite ei ehkä vaadi typpibakteeritoimintaa systeemissä? Vesikasvit eivät välttämättä eroa oleellisesti muista kasveista ja molemmat mm. pystyvät ottamaan ravinnetta lehdillään. On myös lajeja, jotka kasvavat sekä pinnan alla tai kuivana kautena päällä.   ed.  No vastahan luen mitä Nutriforte tarkalleen ottaen kirjoittaa:  helposti käyttökelpoisessa ammonium- ja nitraattimuodossa  No siinä se.  :D

Kuinkas muuten Zabin tuon kesän lannoitus lopulta toimi?

tp.teppet

Eikös tuolla Jani M ja muut keskustele nimen omaan Grow, micro ja bloom ovat suhteessa 1-1-1 eikä NPK.
http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Lannoitus
Tiiviisti asiaa chilin lannoituksesta. Vois kuvitella että tuolla sinun seoksella tulee liikaa fosforia. Toisaalta monissa kukituksen tai sadon käynnistäjissä tuntuu olen korkeat P ja K arvot.
En vain kyllä ymmärrä miksi sekoitella montaa eri lannoitetta keskenään jos noista moni hoitaisi homman ihan yksinään. Sekoittelua kun ei yleensä taideta suositella.

Vuorikaskas

heinäkuu 08, 2016, 02:02:42 ap #106 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 23, 2016, 00:14:39 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: tp.teppet - heinäkuu 08, 2016, 01:42:58 ap
Eikös tuolla Jani M ja muut keskustele nimen omaan Grow, micro ja bloom ovat suhteessa 1-1-1 eikä NPK.
http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Lannoitus
Tiiviisti asiaa chilin lannoituksesta. Vois kuvitella että tuolla sinun seoksella tulee liikaa fosforia. Toisaalta monissa kukituksen tai sadon käynnistäjissä tuntuu olen korkeat P ja K arvot.
En vain kyllä ymmärrä miksi sekoitella montaa eri lannoitetta keskenään jos noista moni hoitaisi homman ihan yksinään. Sekoittelua kun ei yleensä taideta suositella.


Joo varmaan tuo 1:1:1 ilmauksen tulkitsin väärin.  Ja muuten tuo esittämäni sekoitukseni meni ehkä turhan paljoksi syyslannoitelisäksi, koska sitä en laskenut alkuun vaan lisäsin ja sitten katsoin mitä sain aikaan.  Mulla on NFT:ssä juurtumisvaiheessa ja kenties fosforia voisi olla vähän enemmän kuin normaaleissa kastelulannoitteissa.  (Jospa tällä kertaa onnistuisi.)

Tottahan toki sekoitella kannattaa, kun halutaan säädellä.   Juuri tästä on puhe toistuvasti tässä ketjussa.  Eikä muuten pelkästään ravinnesuhteitten takia, vaan myös nuo jokainen vaikuttaa ihan eri lailla happamuuteen.  Erikseen mitannut olen toistaiseksi seuraavat:

KOE ämpärilliset hanavettä
Kemira Puutarhan Kesä   pH 8,4          1 mitta  EC 2, lisätty 1/3 pH 8,5  EC 2,6
Nutriforte Kastelulannoite pH 5,3       1 1/3 mittaa  EC 2,4
Kekkilä Kastelulannoite pH 5,8          1 1/3 mittaa  EC 1,8  edit.  Kekkilän Kastelulannoite sisältää ureatyppeä, joten sitä ei kannattane vesiviljelyyn laittaa.

Deuce4887

Hei olisi hienoa jos saisin hieman vinkkiä että millaisellahan lannoitusmäärällä/suhteella lähtisitte kasvattelemaan chilejä waterfarmissa nutriforten tomaatti ja mansikka + typpi-kalsium systeemeillä? Meinaan noin niinkuin neuvoja kädestä pitäen suurinpiirtein... valaistuksena toimii 300w valoya ns1 plus sitten kukintavaiheessa valoya b100 g2 spectrum... tarkoitus on laittaa kaappiin 2 waterfarmia joissa toisessa toisessa käytän ghe: flora sarjaa ja toisessa nutrifortea ihan noin niinkuin vertailun tekemiseksi

Chilijamppa

heinäkuu 24, 2016, 09:11:17 ap #108 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 24, 2016, 09:22:53 ap käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 01, 2015, 13:35:52 ip
Kookoskasveilla käytän varmaan jatkossakin B'Cuzzia kun ei ole kovin kallista eikä sitä kulu mahottomasti.


Tuo B'cuzz coco a+b näkyisi olevan sen verta halvempaa lannnoitetta verrattuna ghe micro/mato comboon. Tekisi mieli kokeilla niitä seuraavaksi, kun ensin käytän loppuun nuo varastossa olevat Ghe liemet.

Olisiko sinulla antaa jotain toimivaa lannoitustaulukkoa taimesta satokauteen asti lisättäessä B'cuzz coco/10 litraan vettä, ettei aivan tyhjästä tarvitse alkaa taas säätämään?

sorrii

B'Cuzz'ia en ole saanut ostettua kohta vuoteen ... Ei löydy Tampereella ainakaan.

Mun "taulukot" on ollut päässä ja vaihtelevat mielialojen mukaan  ???
Ohje muistaakseni on pullojen kyljessä, mutta mä olen mennyt EC mittarilla ja näppituntumalla pitänyt luvut samoissa kuin vesiviljelyssäkin:
Ihan pienillä taimilla EC 0,5 ... ekoilla lehdillä 0,8 .. kolmannella viikolla 10 senttisillä taimilla oon jo nostanut normaaliin 1.6 jota oon pääsääntöäisesti pitänyt kaikilla kasveilla aina ja jokapaikassa. Tokikin tässä juurikin mielen mukaan annan kasveille karkkipäivinä reilua EC2 vahvuutta ...
Mä olen omaksunut nuo EC-arvot aikoinaan käyttäessäni Nutriforten Tomaattilanoitetta ja ihan alussa GHE'n Mikro+Mato-setillä. Suurimppiirtein samoilla oon siitä asti mennyt kaikilla lannoitteilla ... Alustana ollut kookos+perliitti; hydrosora; perliitti; kivivilla ... Aina samat systeemit on saanut kelvata.

Tänä vuonna kun en sitä B'Cuzzia onnistunut saamaan, kokeilin alkuun taimillani kookoksessa Growth Technologyn Ionic -lannoitteita. Grow -> Bloom
Niillä se EC jäi oudonkin matalaksi ohjeen mukaan ja kasvukin oli heikkoa. Sittenkin siirryin Bloom-versioon alkoivat uudet lehdet jäädä ryppyisiksi hiirenkorviksi  ???
Siinä kohtaa lannoittelin sitten taimiani vähän reilummalla annoksella em. EC-arvojen mukaan ja sekoittelin paremman puutteessa molempia Grow'ta ja Bloomia sekaisin ... Välillä taisin lannoitella samoilla Nutriforten litkullakin jota kaytin kuitenkin puolella kasveista kivivilloissa. Kyä se siitä ...  ::)

SITTEN ostin piruuttani kokeeksi Tampereen Palmusta Canadien Express-nimistä Coco-lannoitetta, joka oli ½-hintaan myynnissä: pelkää Bloom-versiota kuitenkin. Siinäkin kyllä N_P_K-arvot vaikuttivat olevan ihan ok [4 - 0,6 - 4] .. Enemmän suhteessa typpeä kuin monissa Grow-lannoitteissa! Tässä Canadian -lannoitteessa kuulemma on valmiina mukana kaikki ne boosterit, kukinnan tehostajat, ym ihme-lisäaineet joita muut valmistajat suosittelevat erikseen.
Suositus annostus on 5-7ml/l [EC 1.6 - 2.3] . Tällä 5ml annostuksella EC nouseekin sitten jo 2.2 -tasolle, joten 4ml riittää hyvin.
Se lannoite on kummallista mönjää ja väriltään kuin kinuskikastiketta ja aika sameaa, joten voisi vähän epäilyttääkin, mutta se vaan toimii!!! Kasvien kasvu lähti heti vauhtiin kun tuon aloitin ja podia alkoi kehittyä surkeimpiin risuihinkin mun taimitarhassani ... Tämä oli kokeilun arvoinen aine vähintäänkin - sitäkään ei vaan luultavasti jatkossa enää saa ... Itse ostin 2. pullon kokeiltuani ...

Mökillä mulla on ollut nyt jo monena vuonna kaikki kasvit Autopoteissa ja alustana Kookos + 1/4-osa perliittiä - ruukkujen pohjalla pari cm hydrosoraa. Lannoitteena wanha kunnon Nutriforte. Satoa pukkaa siihen malliin silläkin "halpalannoitteella" [=16€/2000l.] etten usko erityisen kookoslannoitteenkaan olevan välttämätöntä. Taimilla varmaan käytän jotain erityistä coco-lannoitetta varmaan jatkossakin, kun ei määrät hirveitä ole ... En kuitenkaan tuhlaisi sellaiseen jos jotain 100l tankkia täyttelen ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilijamppa

heinäkuu 24, 2016, 17:11:48 ip #110 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 24, 2016, 17:25:03 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: sorrii - heinäkuu 24, 2016, 16:47:13 ip
B'Cuzz'ia en ole saanut ostettua kohta vuoteen ... Ei löydy Tampereella ainakaan.


Taidan itse kokeilla tuota B'cuzz coco a+b litkuja sitten aika samoilla vahvuuksilla, kuin olen tuolla Ghe micro/Mato litkua tottunut annostelemaan ja katsotaan sitten, että miten äijän käy.

Kovat jätkät tilaa litkut netistä: http://www.vplux.fi/tuotteet.html?id=54/145

Minun tarpeisiin tollaiset 5 litran pönikät kutakin lientä riittäneet hyvin yhdelle kasvukaudelle tai tilaa kerralla nuo 10 litran pönikät, niin ei vähään aikaan tarvitse huolehtia litkujen riittävyydestä.

sorrii

LainausKovat jätkät tilaa litkut netistä:


Kovat jätkät hakee ne polkupyörällä ja samalla reissulla pari säkkiä kookosta  8) ... ja ostaa säästyneillä postikuluilla toffeeta ...
En oo viitsinyt tuhlata postikuluihin. Onpahan tullut kokeiltua sitten erilaisia ...

Mitäs muuten kustantaa rahti noilla 5l. pöntöillä??
Matkahuollolla on lähipaketeissa raja 10kg ... mahtaako normaalilla bussirahdilla se paino olla vähemmän rajoitteena kuin esmes. Postilla?

LainausTOIMITUSTAVAT/KULUT:

1. Ostoksesi ylittäessä 75€ saat ilmaisen toimituksen Matkahuoltoon tai MH-Asiamiespisteisiin.
2. Postipaketti 8.0€
3. Ovelle toimitus 12.00€
4. Matkahuolto, Siwa, Valintatalo, Euromarket ja muut lähellä pisteet 7.50€

Eipä tässä puhuta painoista mitään ?!?!?
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Memsie

Onkohan se 30kg mikä on Postilla rajana, matkahuollolla saattaapi olla enemmän vielä.

sorrii

LainausOnkohan se 30kg mikä on Postilla rajana, matkahuollolla saattaapi olla enemmän vielä


Niin-joo. Postilla taksa kuitenkin normaalisti nousee rajusti painon mukaan. Matkahuollon lähipaketti on sen max. 10kg ja sillä sipuli.
Postin pakettiautomaateissa ei kait ole taksa ollenkaan painon mukaan, vaan on se max. mitat ... Mulla vaan ne automaatit on aika kaukana, ja Siwa-posti 50m päässä kotiovelta, niin eipä ole tullut automaatteja kokeiltua.

Summa-summarum; jokatapauksessa jos tilaisi vain litran pullot vaikkapa sitä B'Cuzzia, joka maksaa 15€, niin käytännössä postikulu on ~10€
Jos sitten 2x 5 litraa saisi samalla 10€ postimaksulla, niin sitä jo voisi ajatella...

Äkkiä laskin, muuten tuon riittoisuudenkin: 5 litran pöntöt B'Cuzzia riittää 2.5+2.5ml annoksella 2000 litraan kastelulitkua, mikä on jokseenkin sama kuin Nurtiforten setillä. Nutrifortet Chilitarvikkeessa [nouto] 8,50€ + 8,50€ = 17€ - B'Cuzz 5+5 litraa 55€ ja postia kait se ~10€ ... eli nelinkertainen hinta tulee B'cuzzille, mikä on vielä hyväksyttävissä ... Meni harkintaan ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilijamppa

Pistin kokeeksi tilaukseen litran pönikät tuota B'cuzz coco a+b ravinnetta, muiden tavaroiden ohella ja alan lannoittamaan yhtä chiliä ko. liemillä, niin näkee että onko liemet hyvää kamaa vai ei. 8)

Deuce4887

Kun olette nutrifortea sekoitellut stokiksi niin kuinkas se on tuntunut teidän mielestä sekoittuvan veteen ja missä ajassa, kun kokeilin keittelemällä ja myös kraanalämpöisellä vedellä, niin ei tunnu kunnolla sekoittuvan...

sorrii

heinäkuu 28, 2016, 20:45:32 ip #116 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 28, 2016, 20:47:31 ip käyttäjältä sorrii
6 mittaa 9 dl'iin vettä =10% joka helppo annostella ohjeen mukaan.
Mä liotan ~1/2 määrään kiehuvaa vettä ja jäähdytän kaatamalla loput hanakylmää. Liukenee kuin sokeri .. (melkein :-)).. Se typpi/kalkki on vähän hankalampi. 1-komponentti liukenee vaikka kylmään.

Taitaa toi mun sekotus olla 1% :-) ..  Laitan sitä 1.5dl kun ohjeessa 1 mitta ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MiniSiili

Alkuun käytin itse Mikroa ja matoa, kunnes huomasin että niihin uppoaa herkästi euro poikineen .. :(
Sitten löysin nuo Yaran lannoitteet joihin löytyi sopivat annostelut ChiliWikistäkin.. http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Lannoitus
Ferticare Hydro (NPK 6-6-25): http://www.yara.fi/lannoitus/tuotteet/other/1882-ferticare-hydro/
YaraLiva Calcinit (NPK 15.5-0-0): http://www.yara.fi/lannoitus/tuotteet/yaraliva/1892-yaraliva-calcinit/

Ainoa ko. lantojen huono puoli on, että niitä myydään vain säkeittäin. Mutta toisaalta eipä nuo säkit niin paljoa maksaneet (2x25kg säkkiä yht. ~50€), etteikö niitä olis raaskinut ostaa, vievät vaan tilaa varaston nurkasta..
Nyt olen porskuttanut ko. tavaralla jo kolme kautta, eikä ole säkit vielä juurikaan huvenneet.. Joten ehkä noilla vielä muutama kausi menee, ennenkuin pilaantuvat. :)

Ko. lannoitteilla olen saanut ihan kivasti satoa kerrostalo-olosuhteissa.. Joten ei valittamista :)


sorrii

Näyttää Yaran lannat olevan aika samaa kuin Nutriforten Mansikka-setti. Hydrossa on vähän vähemmän typpeä (6-7); enemmän fosforia (6-5); vähemmän kaliumia (25-29)
Mahtaako olla suuri merkitys??? Nutriforteahan kait voi käyttää ilman typpilisää kun kaipaa vähätyppistä lannoitusta. Ehkäpä Hydroakin voisi ...  :)
Tuntuu mulle tosi oudota tuo ohje stokkilitkuista joissa niiden sekoitussuhteet on erilaiset  ???

Tuli ostettua kimppaostona itsellekin tuota Yaran hydroa ja Calcinitia. 5+3kg maksoi muistaakseni 15€ eli saman kuin setti Tomaatti&Mansikka-lannoitetta.
Mä ajattelin jatkaa niillä ihan samaan tapaan kuin oon tottunut Nutrifortella.

Sinänsä kiinnostava on kyllä tuo Chiliwikin ohje, että ne stokkilitkut ovat paljon vahvempia kuin mun sekoitus: mitta[15ml]/150ml - 6mittaa/9dl
Sitä oon käyttänyt koska annostusohje on muistissa ja helppo laskea 1mitta=1,5dl
Oon vaan huomannut että ne stokkilitkut menee jotenkin sameaksi ja luulen että jotain limaa tai hometta niihin tulee: Ehkä väkevämpi säilyisi paremmin.

PS. Nämä eivät liene varsinaisesti vaihtoehtolannoitteita hydroon  ::)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 05, 2016, 18:37:14 ip
Näyttää Yaran lannat olevan aika samaa kuin Nutriforten Mansikka-setti. Hydrossa on vähän vähemmän typpeä (6-7); enemmän fosforia (6-5); vähemmän kaliumia (25-29)
Mahtaako olla suuri merkitys??? Nutriforteahan kait voi käyttää ilman typpilisää kun kaipaa vähätyppistä lannoitusta. Ehkäpä Hydroakin voisi ...  :)


Noiden eroilla ei ole suuri merkitys, mutta yksistään käyttämisessä se voi olla ongelma, että kalsium on typpiosassa ja ilman sitä ei tule yhtään kalsiumia.