maaliskuu 29, 2024, 03:37:59 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Esineiden keräiliöitä??

Aloittaja Lillen, elokuu 26, 2011, 18:59:13 ip

« edellinen - seuraava »

Lillen

Niin eli otskon mukaisesti.
Mietin, että keräävätkö muut chilin kasvattajat esineitä?

Itse olen ,jotenkin jäänyt keräilemiseen koukkuun ja nytten keräilen seuraavia asioita:

-Postimerkkejä (Suomea 1856-1965, Saksaa 1849-1950, Venäjää+Neuvostoliitto)
-Kolikoita (Suomalaisia markkoja 1864-1917)
-Kunniamerkkejä
-Aku Ankan Taskukirjoja

Ja tottakai
- Chilin siemeniä!

Olen ihan pienestä pitäen keräillyt (mm. pikku autoja ja ss.). Nyttemmin en ole juurikaan laajentanut keräily aluettani vaan olen viimeiset 3-4 vuotta keräillyt noita ylhäällä olevia asioita (chilin siemeniä lukuunottamatta).

Lillen

Lainaus käyttäjältä: cezve - elokuu 26, 2011, 19:15:23 ip

Postimerkkejä; suomalaisia markka-ajalta, ja englantia: varsinkin machineja eli "ellunpäitä"
Vanhoja kirjoituskoneita, kelanauhureita, gramofoneja, ja niiden äänitallenteita.
Kahviharrastukseen liittyvää esineistöä.
Erloja ja muuta vanhaa laboratorioesineistöä, mukaanlukien mikroskoopit.
Jonkin verran akuankkaa. Mutta se puoli alkaa olla kerätty. Erityisesti pidän Don Rosasta.

Niin ja meinasi jäädä vallan mainitsematta: Sibeliusta! Kirjoja, äänitteitä, FDC:tä, postareita ja jopa patsas löytyy hyllystä.

Olen keräilijä!





Don Rosan sarjikset ovat niin tarkasti ja huolella tehdyt. Ehdottomasti oma lempi piirtäjäni. Pahemmin ei ole hänen teoksiaan keräilty, luin kuitenkin viime Akkarista, että on tulossa uusi sarja jossa on hänen kootut sarjat tjs.

Nuo "ellunpäät" (varsinkin vanhemmat) ovat erittäin kiinnostavia, itse olen valitettavasti jättänyt ainakin hetkellisesti Englannin väliin ja yrittänyt panostaa varsinkin Suomen puuttuviin yksilöihin ja sitten Saksan Reich/ Altdeutchland-merkkeihin.

Tuosta Suomi postimerkkien keräilyalueesta vielä, että keräilen Suomea 1856-1965 laajalla käsitteellä. Esim. yritän tällähetkellä koota pienen Ehiökortti (1871-1911) näyttely-kokoelman kerhomme 30-vuotis näyttelyyn, M-30 Kirje taksa-kokoelmaa, Helsingin ja Tampereen kaupunginpostia jne.

Torakka

postimerkkejä löytyy pari kansiota kun pikkupoikana keräsin.
vinyyleitä sekin jäänyt kun levysoitin hajosi.(ei niitäkään hirveästi ole pari Johnny cashiä ja ccr kaikki levyt ja joitan 80-luvun metallia)

Lillen

180€/3kirjaa !!!  :o
Lainaus käyttäjältä: cezve - elokuu 26, 2011, 19:43:12 ip

Minulla on Rosan kirjat ensipainoksina, kaikki. Jotenkin ärsyttää, kun jälkeenpäin tehdyissä uusintapainoksissa esim. elämä ja teot; on erilainen painojälki, fontit ja muu joka ei näytä "autenttiselta".



Tuo on aivan totta! Siksi inhoan kun Taskareista tehdään uusintapainoksia. Tarkistan aina kun ostan esim. kirppareilta taskareita ,että kyseessä tosiaan on alkuperäinen painos.
Huvittavaa tuossa on myöskin se ,että jotkut veloittavat siitä enemmän ,että kyseessä on alkuperäispainos kun taas toiset eivät välitä siitä pätkääkään...

Lainaus käyttäjältä: cezve - elokuu 26, 2011, 19:43:12 ip

Olen saanut jokusen postimerkkikokoelman haltuuni puoli-ilmaiseksi: vanhaa itävaltaa, vanhaa unkaria, ja muuta vastaavaa, joita en ole yrittänytkään täydentää.
Mielenkiintoisia silti. Musta pennnikin löytyy  :)
Täytyykin syventyä taas noihin, kun illat pimenevät ja räntää huiskii.



Itävalta on jännittävä keräily-alue itselläni piskuinen kokoelma vanhempaa itävaltaa.

Tuon Mustan Pennyn hinta ei ole mikään kauhea jos ajattelee ,että kyseessä on kuitenkin maailman ensimmäinen virallinen postimerkki. Minulla ei ole mittän €-aikaista Michel luetteloa ,mutta eikös markkinahinta ole siinä 40€ paikkeilla.

Itsekkin olen hieman löysentänyt keräily tahtua kesän ajaksi. Jaksaa sitten taas Syksyn-Talven-Kevään peuhata niiden parissa  :).

Nizo

Jaa että keräilyä... Pikkupoikana keräilin kiviä. Sitten vähän isompana aloin keräämään heijastimia, ja vielä vähän isompana Tarroja. Tarroja oli likemmäs 1000 erilaista. Nykyään ei juuri tule mitään keräiltyä. Välillä käy mielessä, mutta ei jaksa sen enempää perehtyä mihinkään. Laiska kun olen...

popcornmaker

Taisin jo omassa esittelupuussa mainita että Kauko Röyhkän tuotantoa yritän keräillä. En tuota kovin aktiivisesti harrasta, mutta silloin tällöin jotain kertyy kokoelmaan. LP albumit/eepeet ja cd singlet niitä halutuimpia, mutta ilmeisesti joku muukin keräilee kun ainakin netti huutokaupoissa hinnat ns. kohdallaan.

..TOMPPA..

No jaa, kyllähän minulta löytyy muurlan ja iittalan yms kynttiläalustoja..   rahaa on palanut noin 80€

idea oli tässä että etsin kaikki kirpputoreilta ja ostan sieltä hyväkuntoiset pois.

haussa on tommy tabermanin runotaulu jota ei saa mistään tai jos on myynnissä niin hinta on sen mukainen

biblo

Levyjä, muodossa vinyyli, kasetti ja CD. En ihan mitä vaan mutta kaikennäköistä. Samplekamaa ja kuunneltavaa.
"Grow food, not lawns"

Hapa_Nero

Juu, romua kerääntyy. Mieluummin vanhempaa.

Ryhis

Riihimäen lasi, vanhat kirjoituskoneet, tietosanakirjat.

Olen hampsteri, kaikki kelpaa. Autenttisia 50-luvun keittiövalaisimia löytyy kahdeksan kappaletta kellarista. Myös vanhat bakeliittikatkaisijat kelpaavat.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Masa.T

Vanhoja kameroita on tullut keräiltyä. Zeissin haitarikameroita on muutama. Zeissin omalla objektiivilla olevaa ei ole kuitenkaan vielä löytynyt.
Vanhoja kirjoja on hyllykaupalla. Matkakirjat, seikkailukirjat ja tietoteokset tarttuu yleensä aika helposti mukaan.

InkRose

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - elokuu 27, 2011, 02:28:00 ap
...
Vanhoja kelloja
...


Keskitytkö johonkin tiettyyn juttuun kelloissa? Siskopuoli löysi aitan vintiltä vanhasta juustomuotista pari vuotta sitten appiukkonsa suvun perintökellon, Helsingissä muistaakseni 1842 tehdyt hopeakuoret ja (ilmeisesti) ranskalainen spindelikoneisto. Veto ja asetus avaimella, emalitauluun maalattu Napoleonin joku voittoisa taistelu. Yllättävän siistissä kunnossa kun ottaa huomioon että viimeiset ties kuinka monta kymmentä vuotta oli lojunut siellä aitassa.

Itselläni pari vähän vanhempaa kelloa, isoisoäidiltä minulle kulkeutuneet Leijona-taskari (veikkaisin 50-60-l.) ja GB Silesia seinäkello (vähän vanhempi) sekä pari 60-70-luvun rannekelloa jotka ostin eräältä opettajaltani ja kunnostin kelloseppäkoulussa iltapuhteina. "Oikea" kellosepäntyö on tässä koulun jälkeen vähän jäänyt vähemmälle, kun olen tehnyt viimeistelytöitä alihankintana, mutta nyt olen syksymmällä palaamassa taas varsinaiseen koulutusta vastaavaan työhön.

Siika

Mie olen nuita vanhenman Sakolaisia kiväärejä keräillyt ja niiden panoksia vanhoissa hienoissa laatikoissa,pari asekaappia on niitä pullollaan joten jos joku kauniin lintukiväärin vaikka tarvitsee niin kyynelsilmässä voin jostain luopuakkin,sillä eihän nuita taia matkaan saaha kun aika koittaapi.
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

ihis81

elokuu 27, 2011, 18:31:53 ip #13 Viimeisin muokkaus: elokuu 27, 2011, 18:52:55 ip käyttäjältä ihis81
Kaikenlaisia vanhoja rahoja kuin myös nykyvaluuttaa metallinpaljastimella. Sekä muita vanhoja keräilyn arvoisia metalliesineitä mikäli niitä maan alta putkahtaa.




Näitä kun vaan löytyisi lisää, jos sitä koko sarjan joskus... :D

Oikeatsaan tämä on etsintää eikä keräilyä, mutta sekä että.

Tällä hetkellä harrastus on jäissä kun myin rahapulassa paljastimen pois.
Koitetaan jos ensikevääksi saisi taas piipittimen hankittua....
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

Vate

No ostan bassokitaran keväällä, joten enne sitä pitäis ostaa plekuja (plektroja), sitten myös NHL-lippiksiä keräilen, kokoelmassa jo Ducksien ja Red Wingsien lippiksii, ensvuonna sit Jetsien lippis tähtäimessä  8)

Semmosta...

biblo

Lainaus käyttäjältä: biblo - elokuu 26, 2011, 21:34:43 ip
Levyjä, muodossa vinyyli, kasetti ja CD. En ihan mitä vaan mutta kaikennäköistä. Samplekamaa ja kuunneltavaa.


Tosiaan ja näiden lisäksi myös kasetti-ja vinyylisoittimet ovat lähellä sydäntä. Mitä vanhempi/technics niin yleensä enemmän lähellä sydäntä. Nyt löytyy yksi Pioneer ja yksi Technics. Pinohiiri kasaria ja teknari 70-lukua. Teknari kaikilla hemuilla mitä aikanaan sai.
"Grow food, not lawns"

Masa.T

Lainaus käyttäjältä: biblo - elokuu 27, 2011, 21:31:41 ip
Lainaus käyttäjältä: biblo - elokuu 26, 2011, 21:34:43 ip
Levyjä, muodossa vinyyli, kasetti ja CD. En ihan mitä vaan mutta kaikennäköistä. Samplekamaa ja kuunneltavaa.


Tosiaan ja näiden lisäksi myös kasetti-ja vinyylisoittimet ovat lähellä sydäntä. Mitä vanhempi/technics niin yleensä enemmän lähellä sydäntä. Nyt löytyy yksi Pioneer ja yksi Technics. Pinohiiri kasaria ja teknari 70-lukua. Teknari kaikilla hemuilla mitä aikanaan sai.

Oma Techniksin levari meni aikoinaan keräykseen , kun pidin liian tyyriinä korjata. Kului loppuun eikä tainnut olla mikään hihnavetoinen. Hieman tyyriimmän neulankin olin ehtinyt siihen hankkia.  :-\

Mikko

Retkikeittimiä on tullut keräiltyä, erityisesti Optimus merkkisiä... Kokoelma on kyllä oikeastaan nyt täydellinen kun kaikki merkittävät mallit löytyy hyväkuntoisina kappaleina. Tuplia, huonoja malleja tai mitään sontaa en ole ruvennut haalimaan vaan joka mallista sen täydellisimmän version. Samalla on tullut keräiltyä painevalaisimia, Petromax, Tilley, Optimus, Primus yms... Noita usein mainittuja postimerkkejäkin löytyy jonkin verran, kaikki suomalaiset ensipäiväkuoret 1944->2011 yms.

ihis81

elokuu 27, 2011, 22:01:27 ip #18 Viimeisin muokkaus: elokuu 28, 2011, 12:19:28 ip käyttäjältä ihis81
Lainaus käyttäjältä: Masa.T - elokuu 27, 2011, 21:45:18 ip
Lainaus käyttäjältä: biblo - elokuu 27, 2011, 21:31:41 ip
Lainaus käyttäjältä: biblo - elokuu 26, 2011, 21:34:43 ip
Levyjä, muodossa vinyyli, kasetti ja CD. En ihan mitä vaan mutta kaikennäköistä. Samplekamaa ja kuunneltavaa.


Tosiaan ja näiden lisäksi myös kasetti-ja vinyylisoittimet ovat lähellä sydäntä. Mitä vanhempi/technics niin yleensä enemmän lähellä sydäntä. Nyt löytyy yksi Pioneer ja yksi Technics. Pinohiiri kasaria ja teknari 70-lukua. Teknari kaikilla hemuilla mitä aikanaan sai.

Oma Techniksin levari meni aikoinaan keräykseen , kun pidin liian tyyriinä korjata. Kului loppuun eikä tainnut olla mikään hihnavetoinen. Hieman tyyriimmän neulankin olin ehtinyt siihen hankkia.  :-\

Näissä vanhoissa laitteissa on oma soundinsa äänessä.
Sen takia tykkään myös näistä, vaikka en omistakkaan vanhoja laitteita.
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

Lillen

elokuu 27, 2011, 22:21:26 ip #19 Viimeisin muokkaus: elokuu 27, 2011, 22:25:25 ip käyttäjältä Lillen
Kun postimerkeistä on ollut enemmän puhettani niin tässä minusta todella kaunis lähetys.



Tämähän on selvästikin filatelinen tekele ja sehän vetää arvoa jonkin verran alas ,mutta muistaakseni maksoin itse tuosta kuoresta 4€.
Mukava löytö oli noissa sekin, että 3 merkeistä oli tuo pyöreä R-joka lisäsi LAPEn mukaan 2,50€/merkki lisäarvoa  ;D.