Onkelma: Opiskelijabudjetin valaistus aloittelijalle?

Aloittaja Nonparelli, maaliskuu 22, 2015, 23:20:14 ip

« edellinen - seuraava »

Nonparelli

Heippa! Olen hankkimassa ensimmäistä kasvivalaistustani, ja neuvot olisivat tervetulleita. Opiskelijabudjetilla liikutaan, ja tila on hyvin rajattu; olenkin miettinyt pienen hyllyn(korkeus n.~110-130 cm, leveys 70-100 cm) hankkimista ja chilien + yrttien kasvatusta siinä. Tällä hetkellä kaikki itävä on ikkunan edessä pienellä pöydällä. Pöydälle ajattelin hommata 2x Ikean TERTIAL-klipsuvalaisimet ja niihin ESL:t, hyllylle paras vaihtoehto on kai loisteputket?

Eli ongelmani on tilan + rahan rajallisuus ja paras mahdollinen valaistussysteemi. Lisäksi olen noista Ikean tertiaaleista kuullut puolin ja toisin mielipiteitä, kärähtelevätkö ESL:t niissä vai eivät? Ja jos jollakulla on ko. valaisimista kokemusta, kuinka suuriwattisia eslejä niihin uskaltaa laittaa?
Riittääkö hyllykasvatukselle 1x60cm loisteputki per hylly vai tarvitaanko loisteputkia useampi ja/tai voimaakkampia? (Kasvit olisi tarkoitus sijoittaa hyllylle nimenomaan talveksi/kunnes ei enää parvekkeella riitä lämpötilat)

Nimim. Sormi suussa valaisinviidakossa :D


unenkuva

maaliskuu 23, 2015, 00:37:21 ap #1 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 23, 2015, 00:39:34 ap käyttäjältä unenkuva
Mikä on budjettisi? jo siinä 80-120e hinnalla saa jo ihan hyvän setin aikaan, mutta myös parilla kympillä saa perus lamppuheijastimen ja siihen eslin (tällä setillä nyt onnistuu sitten pelkkä esikasvatus)
Esikasvatus onnistuu tosiaan pienemälläkin wattimäärällä, jos kerran parvekkeelle laitat ne kesäksi, Alkuun riittää siis perus lamppuheijastin ja sinne parinkymmennen watin esli esim tämmönen  muutkin käy, sitten siinne tosiaan jonkusen kymmenen watin esli. Ilmeisesti sinulla ei kovin montaa chiliä ole, niin tuollainen riittänee hyvin. Tietenkin jos chilejä yms enemmän, niin pidä huoli, että kaikki saa lisävaloa, ja muista vielä se ulkoa tuleva valo :)
Kesällä pärjäävät parvekkeella ilman lisävaloa. Jos meinaat sitten talvella sadottaa, niin watteja saa olla jo useampi sata, jos vähänkään useampi chili.


Sitten jos syksyllä/talvella meinaat sadottaa niin päästäänkin jännän äärelle, että mikä on parempi kuin toinen. Itse käytän 200w esliä ja 90w lediä yhdessä. Tila sinulta kyllä sitten loppuu kesken, etenkin tuo korkeus, kun sinun pitää huomioida myös valaisimet sinne. Ja onnea kasvatuksille :)

Nonparelli

Budjetti jäisi mielellään 80 euroon, koko ronkka.  Tiukka budjetti se kyllä on, sitä ei käy kiistäminen :D Mulla on itseasiassa jo sellainen 14W Artco kasvilamppu, mutta itsellä ei pituus yllä kattovärkkäilyyn edes porrasjakkaran kanssa, siksi noita pöytälamppumalleja ajattelin.

Saako loisteputkilla satoa talvisin? Ne vaikuttaisi olevan kätevin tapa saada valoa joka hyllylle.

Kiitos kovati :) Ihanaa kun täällä foorumilla näin autetaan täysin kädettömiäkin :D

niko.m

Tuohon lähtisin itse hankkimaan 2x55w t-neonia. Hinta tuolla taisi olla juuri siinä 80€ kieppeillä.

Whili

Käytettyjä esim 2x58W loisteputkivalaisimia saa edullisesti !!  0€ - 20€  kpl  ..eikä nuo uutenakaan hirveitä maksa.
Uudet hyvät putket (á 5-10€) niin hyvä tulee  :D


Helzy

Heippa!

Minulla tuli muutamia podeja talven läpi, kun käytin ihan tuollaisia 14W E27-kantaisia esl-lamppuja (6000K taisi olla sävy), á 15e/kpl, jotka viritin telineellä roikkumaan kasvipöydän yläpuyolelle. Jokaiselle kasville ei ollut omaa, tosin kasvikset eivät mitään pusikoita olleetkaan. Töissä ihan sellainen työpöytävalaisin tuotti Cheyennellekin podeja silloin tällöin, vaikka sai keskimäärin vain 8h valoa 5 pv viikossa, sekä ikkunasta epäsuoraa valoa. Passiivisissa hydroissa kaikki ja lannoituksena mieto Puutarhan Kesä -liuos. Tilasin kokeeksi yhden tällaisen http://www.ebay.co.uk/itm/e27-bright-6w-10w-14w-18w-30w-36w-led-par-spot-screw-light-lamp-bulb-85-265v-/261709756967?pt=LH_DefaultDomain_3&var=&hash=item3cef1dfa27, joka sekin kyllä sai paprikoihin kasvua ja nuppuja aikaan. Tosin nypin nuput pois, koska kasvit saavat haarautua kunnolla ja kasvatella kokoa.  ;D Hintaa ei kamalasti tule, jos hakee noita E27 -kantoja ja tuunailee normaalit pistokkeet noille. Telineen voi tehdä vaikka sähköputkesta tms, lamput kun eivät paljoa paina. Minulla ei ole heijastimia, joten jos sellaiset tuunaa, saa toki enemmän irti tehoista. Minulla on nyt 6 kasvilamppua ja yhteensä fyrkkaa niihin varmaan mennyt noin 90e. Toki joku työmaavalaisinkin olisi varmasti hyvä tms, mutta me mentiin talvi noilla.  ;)
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

chipe

Lainaus käyttäjältä: Whili - maaliskuu 23, 2015, 09:30:57 ap
Uudet hyvät putket (á 5-10€) niin hyvä tulee  :D


Biltemasta 6500K putket á 2,69€ vaikuttais tulevan kanssa ihan hyvä ja halvemmalla :).

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Nonparelli - maaliskuu 23, 2015, 01:26:39 ap
Saako loisteputkilla satoa talvisin? Ne vaikuttaisi olevan kätevin tapa saada valoa joka hyllylle.


Loisteputket ovat oikein hyvä valinta. Kyse ei niinkään ole siitä, että onko esli, loistari, natikka tms. Valoteho o ratkaisee enemmänkin, että kuinka hyvin saat satoa talvella. Eli vastaus kysymykseen, kyllä loisteputkilla saa hyvin satoa talvellakin. yhdelle tai kahdelle chilille sellainen 200w riittää kohtuulliseen sadottamiseen, muista lannoittaa :)

Tuoltapa lähtee. itse ottaisin tuon 4x55w talvea varten, niin telee satoakin :)

Nonparelli

Kiitos paljon avusta! Hyviä vinkkejä, pitänee alkaa tekemään ihan tosissaan nyt ostoslistaa :) Tuo telineen rakentaminen sähköputkesta oli mulle uusi juttu, pitänee harjoitella vähän askartelutaitojakin :D

unenkuva

maaliskuu 23, 2015, 13:07:15 ip #9 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 23, 2015, 13:56:35 ip käyttäjältä unenkuva
Lainaus käyttäjältä: Nonparelli - maaliskuu 23, 2015, 01:26:39 ap

Saako loisteputkilla satoa talvisin? Ne vaikuttaisi olevan kätevin tapa saada valoa joka hyllylle.



Loisteputket ovat oikein hyvä valinta. Kyse ei niinkään ole siitä, että onko esli, loistari, natikka tms. Valoteho ratkaisee enemmänkin, että kuinka hyvin saat satoa talvella. Eli vastaus kysymykseen, kyllä loisteputkilla saa hyvin satoa talvellakin. yhdelle tai kahdelle chilille sellainen 200w riittää kohtuulliseen sadottamiseen, muista lannoittaa

Tuoltapa lähtee. itse ottaisin tuon 4x55w talvea varten, niin tulee satoakin :)


EDIT: Linkki unohtui, nyt lisätty

Helzy

Se sähköputki ei sitten kestä kyllä varmaan mitään loisteputkiviritelmää. Itse tein sellaisen "pukkimallisen" vain noita e27 -kantaisia valoja varten, että voin korkeutta säädellä sitten. Lautatavarasta varmaan saisi kätevästi kyllä tehtyä kestävän telineen!
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

Jani M

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - maaliskuu 23, 2015, 13:07:15 ip
Tuoltapa lähtee. itse ottaisin tuon 4x55w talvea varten, niin tulee satoakin :)


No kun ei lähde. Ne on loppu. Tässä odotellut, josko niitä tulis joskus lisää. Mulla on tollanen yksi jo olemassa.

Nonparelli

Lainaus käyttäjältä: Helzy - maaliskuu 23, 2015, 13:18:24 ip
Se sähköputki ei sitten kestä kyllä varmaan mitään loisteputkiviritelmää. Itse tein sellaisen "pukkimallisen" vain noita e27 -kantaisia valoja varten, että voin korkeutta säädellä sitten. Lautatavarasta varmaan saisi kätevästi kyllä tehtyä kestävän telineen!


Joo ne loisteputket saanee helposti viritettyä roikkumaan ylemmistä hyllyistä. :) Millä muuten kiinnitit noi eslit siihen telineeseen? Johto solmuun putken ympäri ja avot? :D

Helzy

No... Osimoilleenkin noin...  ::) Nyttemmin mulla on sellaiset metalliklipsien päässä olevat e27-kantaiset suunnattavat valot. http://www.ebay.co.uk/itm/us-eu-plug-flexible-e27-led-lamp-holder-on-off-switch-power-cable-cord-with-clip-/271622193591?pt=LH_DefaultDomain_3&var=&hash=item3f3df1c1b7. Tollaiset saa kätsysti kiinni tankoon ja siitä suunnattua. Noissa on kokeman mukaan laatueroja. Yksi poksahti muutaman tunnin käytön jälkeen, muut ovat kestäneet kuukausia käytössä.
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: Jani M - maaliskuu 23, 2015, 16:34:58 ip
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - maaliskuu 23, 2015, 13:07:15 ip
Tuoltapa lähtee. itse ottaisin tuon 4x55w talvea varten, niin tulee satoakin :)


No kun ei lähde. Ne on loppu. Tässä odotellut, josko niitä tulis joskus lisää. Mulla on tollanen yksi jo olemassa.


Ei oteta välttämättä lisää tuolta valmistajalta. Toisella valmistajalla ei ole tuota kokoa.
Voimme myydä kyllä kaksi pienempää yhden ison hinnalla.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - maaliskuu 23, 2015, 18:46:03 ip
Lainaus käyttäjältä: Jani M - maaliskuu 23, 2015, 16:34:58 ip
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - maaliskuu 23, 2015, 13:07:15 ip
Tuoltapa lähtee. itse ottaisin tuon 4x55w talvea varten, niin tulee satoakin :)


No kun ei lähde. Ne on loppu. Tässä odotellut, josko niitä tulis joskus lisää. Mulla on tollanen yksi jo olemassa.


Ei oteta välttämättä lisää tuolta valmistajalta. Toisella valmistajalla ei ole tuota kokoa.
Voimme myydä kyllä kaksi pienempää yhden ison hinnalla.


Toisaalta se olis kätevämpääkin niin. Mutta sitten taas näyttäisi paremmalta, kun olis kaikki valaisimet samanlaisia. Ei ole onneksi ihan just heti ajankohtainen asia, mutta ensi kuussa pitää lisää valoja hommata.