huhtikuu 16, 2024, 07:10:35 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tuoreesta chilistä jauheeksi, kuvitettu ohje.

Aloittaja Caderusso, elokuu 26, 2010, 15:41:43 ip

« edellinen - seuraava »

masaiman

Joo kuivattujahan kannattaa tosiaan jauhaa käyttöön kerralla vain esim seuraavan kk:n tarpeet ja pitää loput tiiviissä pussissa. Ja ne kuivattavat kannattaa kuivata niin kuivaksi että taittaessa raksahtaa poikki taittumatta, muuten jää sellaseksi leseeksi kun yrittää jauhaa.

Fredrik-flugarn

Itse laitan auton sisätilalämmitin seisomaan luukun päälle että puhaltaa pikkulämmöllä uuniin. Eka versio oli pahvilaatikko mutta aristi jotenkin nuo paloturvallisuusjutut...
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Bruce Willis

Tuo kuivaaminen kannattaa todellakin tehdä huolella ja sulkea ne tiiviisti, ettei käy kuten itselleni nyt,  ilma on niin kosteaa että jos rasia tai säilytysastia ei ole tiivis niin se kerää kosteutta ja jos yrität kuivata chilejä uunipellillä niin ne toki kuivaa hetkeksi mutta imevät kosteutta sitten huoneilmasta jos jäävät pöydälle lojumaan.

ja jos purkitat hiemankaan kosteina on astiassasi hometta  :-\

sorrii

Kyllävaan suuri osa vanhoista kuivatuista on nyt kuin vanhaa nahkaa.

Mulla on aika iso varasto vanhoja itse kuivattuja sekä ostettuja: Ostin talvella Coolchilestä Anchoja sekä Chipotle Moritaa. Mietityttää vähän pitäisikö yrittää noita jotenkin kuivata uudelleen!? Vaikka ovat "vetoketjupusseissa" ja osa Piltti- ym tiiveissä purkeissa. Kyä vaan se kosteus tahtoo tunkea sisään ...

Mietin tässä josko jättäisi tänä syksynä väliin kuivaukset kokonaan ja tekisi vaan tahnoja ja pakastaisi satoa. Vähän täytyy etikkasäilykkeitä tehdä ja omaa "tabascoa".
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

almaak

Saako normaali perusuunissa (ei siis kiertoilmauuni) vai kasviskuivurissa paremman lopputuloksen jauhatukseen ja muuttuuko maku kuinka eri tavalla kuivatellessa?

sorrii

Itse kuivailin ennen tavallisella uunilla: lämmöt ~60 ja puu-kapusta luukun välissä. Hajosi uunista vaan sitten termostaatti ja korjaus maksoi 250€  ???
Ostin sitten kuivurin Honkkarista ..

Oon kokeillut "pakastekuivaustakin"!
Laitoin siis pakastekaapin yläosassa olevaan matalaan vetohyllyyn kerroksen talouspperia ja chilit sen päälle. Pakastmen kosteudenpoisto on niin tehokas, että chilit kuivuvat parissa viikossa ... ;-)

Jauheeksi kylläkään en ole koskaan jauhanutkaan chilejäni. Kokonaiset säilyvät paremmin; niistä teen ruoanlaittoon tahnan sitten perinteisesti tai teen blenderillä rouhettä myllyyn vähän kerrllaan.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Itse kuivailin ennen tavallisella uunilla: lämmöt ~60 ja puu-kapusta luukun välissä. Hajosi uunista vaan sitten termostaatti ja korjaus maksoi 250€  ???
Ostin sitten kuivurin Honkkarista ..

Oon kokeillut "pakastekuivaustakin"!
Laitoin siis pakastekaapin yläosassa olevaan matalaan vetohyllyyn kerroksen talouspperia ja chilit sen päälle. Pakastmen kosteudenpoisto on niin tehokas, että chilit kuivuvat parissa viikossa ... ;-)

Jauheeksi kylläkään en ole koskaan jauhanutkaan chilejäni. Kokonaiset säilyvät paremmin; niistä teen ruoanlaittoon tahnan sitten perinteisesti tai teen blenderillä rouhettä myllyyn vähän kerrllaan.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`