huhtikuu 19, 2024, 07:50:05 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

Mape

Lainaus käyttäjältä: kuje - maaliskuu 29, 2010, 15:08:59 ip
Lainaus käyttäjältä: Mape - maaliskuu 28, 2010, 18:54:43 ip
Hei sattuukos kukaan tietämään liikettä suomessa joka myisi noita water- ja aqua-farmeja?
Itse en ole vielä löytänyt?


Jos satut asumaan Tampereella, niin tässä on yksi putiikki.
En tiedä onnistuuko myös netin kautta tilaaminen.
Toihan on aika helppo itekkin rakentaa ja ohjeetkin löytyy valmiiksi tältä foorumilta. :)
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6779.0


No eihän se vaikeata olisi tehdä, mutta kon en oikein tahdo luotaa omiin räpellyksiini hirveemmin. Ja saan vanhemmatkin hyväksymään kaupalliset vesiviljelylaiteet helpommin:D

Tuli sitten soitettua tonne pispalanpalmun helsingin liikkeeseen ja sieltä löytyy tällä hetkellä hyllyst isompaa eli aqua-farmia ja keväämmällä tullee ilmeisesti water-farmiakin. Joten voipi olla että täytyy jossain vaiheessa keväällä lähteä tuonne helsinkiin päin ostoksille.
---

Soul eater

Kannattaa käyttää noita laitteita ;D chili kasvanu päiväs noin sentin tai kaks ku aamulla katoin  :)

kuje

Lainaus käyttäjältä: Mape - maaliskuu 29, 2010, 16:21:14 ip
No eihän se vaikeata olisi tehdä, mutta kon en oikein tahdo luotaa omiin räpellyksiini hirveemmin. Ja saan vanhemmatkin hyväksymään kaupalliset vesiviljelylaiteet helpommin:D

Tuli sitten soitettua tonne pispalanpalmun helsingin liikkeeseen ja sieltä löytyy tällä hetkellä hyllyst isompaa eli aqua-farmia ja keväämmällä tullee ilmeisesti water-farmiakin. Joten voipi olla että täytyy jossain vaiheessa keväällä lähteä tuonne helsinkiin päin ostoksille.


No se on sitten asia erikseen.
Hyvä että sieltäkin löytyi. Myös viherpeukussa noita on muistaakseni ollut, mutta heidän nettikauppansa on suljettu.

Neutroni

FloraMato purkin kyljessä on ne annosteluohjeet. Mistä sen tietää, missä vaiheessa kasvi siirtyy "medium feederiksi" ja "heavy feederiksi"? Ilmeisesti se liittyy koon lisäksi valaistukseen, minulla on käytössä 600 W natikka ja valaistus on luokkaa 10-20 klux.

chilimieli

Moi!
Sellasta vaan kyselen, että olen taimettanut chilejäni kivivillakuutioissa, ilman järjestelmää. Voinko kasvattaa ne kesään asti lisäämällä vain välillä vesiviljely ravinteita alulautasille, vai vaatisiko välittömästi järjestelmään siirtoa? Viime keväänä ainakin ostin Hessiltä hyvän kokoisia taimia kivivilla kuutioissa.. ::) Joten olettamukseni on, että riittää alustaksi kesään asti..

jeQQ

Isoissa vai pienissä kuutioissa? Isot riittävät varmasti, pienetkin varmaan tukemalla ja huolehtimalla, etteivät juuret mätäne.

Soul eater

voiko vettä lisätä sellasen 1 litran 10l bubleriin suoraan jos ph on kohdallaan vai tarvitseeko siihenkin lisätä ne ravinne aineet?

chilimieli

Isossa kuutiossa ovat..

Vastauksena jälkimmäiseen: Voit lisätä pelkkää vettä, tosin ravinteita olisi hyvä antaa/vedet vaihtaa aina noin kahden viikon välein.

Soul eater


Soul eater

miten vaihdatte veden? Otatteko kasvin pois vai?

ddog

Lainaus käyttäjältä: Aloittelemassa :D - huhtikuu 04, 2010, 23:52:38 ip
miten vaihdatte veden? Otatteko kasvin pois vai?


No niissä menetelmissä joissa vaihdetaan, kasvi ja vesi ovat eri astioissa, eli ei tarvitse kuin tyhjentää ämpäri/saavi/muu vastaava ja laittaa uudet litkut.

Larski

Lainaus käyttäjältä: Aloittelemassa :D - huhtikuu 04, 2010, 23:52:38 ip
miten vaihdatte veden? Otatteko kasvin pois vai?


Itelläni on vaan pari bubbleria joista vesiä vaihtaes otan kannet pois ja laitan johonki toiseen astiaan nii että kannessa olevan kasvin juuret ei kovin pahasti kärsi. Vedet kippaan vessanpönttöön, huuhtelen kipot ja lorotan uudet vedet ja lannotteet tilalle. Empä kyllä keksi miten muutenkaan sen sais tehtyä.


ARvngr

Kesäksi on kasvihuoneeseen menossa n. 30 kasvia ja olen tullut siihen tulokseen, että kyllä sitä jonkinlaiset vesisetit pitää ottaa käyttöön tuon mullan sijaan. EBBiä mietin mutta jotenkin bubbler vaikuttaisi luontevammalta. Eli siis kaipaisin nyt hieman neuvoja. Lajikkeita on tulossa ehkä vähän reilu kymmenen ja sitten varmaan 4 kpl tomaatteja.

Onko mitään järkeä laittaa jokaista kasvia omaan astiaan vai olisiko järkevämpää laittaa pari kappaletta yhteen? Onko kasvin koon/sadon kannalta merkitystä onko ämpäri 10l vai 20l? Kuinka tehokas pumppu pitäisi olla, siis kuinka monta litraa pitäisi yhteen ämpäriin tulla ilmaa minuutissa, että kaikki on ok? Tekisikö esim. tuolla suurimmalla yksin mitään vai pitäisikö olla kuinka monta? http://www.greenshorticulture.co.uk/Irrigation-69/-Pumps-Pump-Controllers-Aeration-138/Tetratec-Air-Pumps-899.asp

Siinäpä ainakin jotain pulmia.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: ARvngr - huhtikuu 11, 2010, 22:38:11 ip
Kesäksi on kasvihuoneeseen menossa n. 30 kasvia ja olen tullut siihen tulokseen, että kyllä sitä jonkinlaiset vesisetit pitää ottaa käyttöön tuon mullan sijaan. EBBiä mietin mutta jotenkin bubbler vaikuttaisi luontevammalta. Eli siis kaipaisin nyt hieman neuvoja. Lajikkeita on tulossa ehkä vähän reilu kymmenen ja sitten varmaan 4 kpl tomaatteja.

Onko mitään järkeä laittaa jokaista kasvia omaan astiaan vai olisiko järkevämpää laittaa pari kappaletta yhteen? Onko kasvin koon/sadon kannalta merkitystä onko ämpäri 10l vai 20l? Kuinka tehokas pumppu pitäisi olla, siis kuinka monta litraa pitäisi yhteen ämpäriin tulla ilmaa minuutissa, että kaikki on ok? Tekisikö esim. tuolla suurimmalla yksin mitään vai pitäisikö olla kuinka monta? http://www.greenshorticulture.co.uk/Irrigation-69/-Pumps-Pump-Controllers-Aeration-138/Tetratec-Air-Pumps-899.asp

Siinäpä ainakin jotain pulmia.


Ämpärin koko vois sitten olla 50-80 litraa jos ei halua joka ikinen päivä käydä lisäämässä vettä. Ts.rakenna ebbi.
Itsellä on just menossa ebbien virittely  90 litran paljuihin. Esim. Aji cristaleita tällaiseen max.2 kpl, kasvavat kyllä melkoisesti. Samoin habanerot, pisin oli Brown large, oksa liki 2m. Eli 10 litran ämpäriin vai? Kasvi jos kasvaa leveyttä reippaasti yli metrin kuten rocotot ja podit painaa 30-100g/kpl niin johan siinä ämpärit kaatuilee. Sitäpaitsi on hankala vaihtaa litkuja kun kasvi on narutettu.

ARvngr

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 11, 2010, 23:14:22 ip
Ämpärin koko vois sitten olla 50-80 litraa jos ei halua joka ikinen päivä käydä lisäämässä vettä. Ts.rakenna ebbi.
Itsellä on just menossa ebbien virittely  90 litran paljuihin. Esim. Aji cristaleita tällaiseen max.2 kpl, kasvavat kyllä melkoisesti. Samoin habanerot, pisin oli Brown large, oksa liki 2m. Eli 10 litran ämpäriin vai? Kasvi jos kasvaa leveyttä reippaasti yli metrin kuten rocotot ja podit painaa 30-100g/kpl niin johan siinä ämpärit kaatuilee. Sitäpaitsi on hankala vaihtaa litkuja kun kasvi on narutettu.
No voihan perse. Kyllähän se kuulostikin liian helpolta..

Ilmeisesti piti alkaa suunnittelemaan ebbejä. Tuo 45l/per kasvi kuulostaa aika reilulta, mutta olen kyllä nähnyt päiväkirjastasi mitä sillä saa aikaan. Jokaiselle lajikkeelle varmaan kannattaa olla oma reso? Kannattaako laatikoiden rakentamista itse edes miettiä? Pitäisiköhän kasvien määrää miettiä uudestaan mikäli sekaan haluaa itsekin mahtua, kasvihuoneen ollessa n. 12 neliötä.

bluesman

Kyllähän moni on väsännyt sopivankokoisia ja-muotoisia kasvatuslaatikoita. Itse oon niin laiska että käytän laastipaljuja joita on erikokoisia ja -muotoisia.
Halpa, helppo ja vieläpä ruma. Laitan tänä kaudella jonkinlaisen verhon peittämään rumat laatikot Sitä ei sitten Fataliin mukaan tarvitse täyttää soralla vaan 10 cm riittää. Uskomatonta.









JJani

huhtikuu 15, 2010, 08:39:49 ap #476 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 16, 2010, 02:14:04 ap käyttäjältä JJani
Moi! :)
Tässä ensimmäinen chilikasvatus lähtee käyntiin nyt ja vesiviljely tietenkin :)
Lajikkeina Medusa, Red cayenne ja malaqueta.
Kivivilla dripfeedi tulee käyttöön ja Advanced Hydrophonics of Finlandin Ravinteet.
Kysymys kuuluukin että millaisia ravinne-annostuksia chileille tulisi käyttää?
Ja miten tuon pumppaamisen kanssa?
Olen tähän mennessä muilla kasveilla lorottanut vettä 24/7.
Mutta voisiko tuon ajastaa vaikkapa niin että 15 min 4 kertaa päivässä valoisan aikaan?
Paljon kysymyksiä mutta toivottavasti joku jaksaa vastata :)

Jahas, hetkisen tutkittuani oon sitten ostanu hamppulannoitteita..
Eikö näitä pysty käyttämään sitten ollenkaan chiliin?
Meinaan olivat aika hintavia..

chilimieli

huhtikuu 16, 2010, 07:26:09 ap #477 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 16, 2010, 07:52:27 ap käyttäjältä chilimieli
Ei ole olemassa vain hampuille sopivia lannotteita, tottakai ne käy muuhunkin aivan samalla tavalla! Itse epäilisin noiden alkuperäistä käyttötarkoitusta.. Että suomesta hamppuravinteita? Kuulostaa oudolta..

Jätetään se hamppu-sana pois, puhutaan vaikka "epäilyttävistä käyttötarkoituksista ravinteen kohdalla". :)

Vettä ei tarvitse lorottaa koko aikaa, eikä kannatakaan, kastelukertoja ja rytmiä kannattaa seurata, isommille kasveille useammin ja pidempään, samoin kuten kuumalla säällä. Silmäilyllä löytyy se oikea rytmi, yöllä ei tarvitse kastella, mikäli villa on läpimärkää illan tullessa.

Olettamuksen lisään vielä perään: Olettaisin, että kasveille tekee hyvää, jos antaa villan välissä vähän kuivahtaa, ei kuivaksi, mutta esim. pinnasta puolikuivaksi.. Näin juuret saavat lisää ilmaa kastelusyklin aikana.

Edit. Ravinneannokset samat, kuin ohjeessa, jonka pitäisi tulla ravinteiden mukana..

Edit.nro 56, ei sentään ::)
'
Ohjeet paperilla:
Kasvun alussa:
grow:1ml/ltr
bloom:0,5ml/ltr
micro:0,5ml/ltr

Ravinnemäärän lisäys kolmen viikon jälkeen:
grow: 1ml/ltr
bloom: 1ml/ltr
Micro:1ml/ltr

Kukitus/sadotus:
grow:1ml/ltr, sadon kypsyessä voinee jättää lähes kokonaan pois.. ;)
bloom: 3ml/ltr
micro: 1ml/ltr


Pullossa lukevat ohjeet:
taimet
gr:150 ml/100ltr
bl: 75ml/100ltr
mcr:75ml/100ltr

kukkivat kasvit:
gr: 80ml/100ltr
bl:160ml/100 ltr
Mcr:80ml/100ltr

Lopuksi:
gr:x:ml/100ltr
bl:300ml/100ltr
mcr:100ml/100ltr

Ohjetta silmäillessä voinee jokainen huomata, että ravinnetta palaa suht paljon varsinkin kesällä. Itsellä samaa ravinnetta, kalliiksi näyttää tulevan,..
Ravinnetta palaa siis mikäli vedet vaihtaa kahden viikon välein:
1.kk; 3dl grow, 1,5dl bloom, 1,5dl micro
2. ja 2.kk grow:1,6dl, bloom:3,2dl Micro:1,6dl
loppukesä: grow:0- x määrä, bloom: 6dl, micro: 2dl

Kesässä on helposti kulunut ravinteita, ottaen huomioon esikasvatukset ym:
grow: n.7dl
bloom: 14-15dl
Micro: 7-8dl

Eli pullot riittänee yhden kesän yli nipinnapin, poislukien bloom, joka loppuu kesken.
Tähän lisättäköön vielä, että vettä joutunee helteillä lisäämään=lisää ravinnetta..

JJani

Kiitoksia vastauksesta :)
Joo, kummallista kyllä mutta lannoitteen kotisivullakin pyörähdin ja kyllähän se alkuperäinen tarkoitus niillä aikalailla epäilyttävä/mielenkiintoinen on.
Nomutta, siltikin näillä lorotetaan :)

MiguP

Miten toi ämpäribubleri toimii, siis millä tasolla siellä vesi on? Olen käsittänyt että aluksi verkkoruukun pohjan tasalla(?), mutta miten sitten kun juuret tulevat ruukusta ulos?
Voiko ne juuret olla koko ajan kosketuksissa veteen? Mietityttää että eikö se siinä tapauksessa ole liikakastelua?
Perjantaina oon hakemassa ebbirojuja (kyllä, VASTA!) ja ajattelin et jos kokeilis bubleria kans siinä sivussa. Kai sen vois hoitaa ebbin ja bubblerin samalla ilmapumpulla letkun haaroituksella? Olis 24/7 hapetus päällä.
Oon takuulla ihan metässä tässä nyt periaatteiden kanssa, valistakaa hölmöä.  :-[