maaliskuu 30, 2024, 01:07:43 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Avomaalla kasvatus

Aloittaja Jomppe, joulukuu 10, 2017, 15:47:26 ip

« edellinen - seuraava »

Jomppe

joulukuu 10, 2017, 15:47:26 ip Viimeisin muokkaus: joulukuu 10, 2017, 15:49:43 ip käyttäjältä Jomppe
Ei jättänyt chilikärpänen rauhaan vaan taas ollaan pienimuotoisessa nousukiidossa. Erona aikaisempiin kaudenräpellyksiin on huomattavasti isommat tilat. Ja oiskohan sitä jo aikuistunut sen verran että järki pysyy menossa mukana?

Tässä paritalon etupihalla on jonkin kokoinen pläntti nurmikkota, johon mahtuisi hyvinkin nelisen puskaa metrin välein puhtaasti nurmikkoon kaivettuna. Toki ensin maanparannukset jne.
Tiedän että rocotot on lämpötilojen suhteen huolettomampia mitä tulee mataliin lämpötiloihin, mutta kiinnostaisi kokeilla jotain mahdollisimman suureksi kasvavia chilejä, esim. Brazilian starfish. Sellaisia, jotka tarvitsisivat mahdollisimman vähän tukea. Jos lämpötilat on viime kesän luokkaa niin.. toivotaan ettei ole. Joka tapauksessa harsojen kanssa pitää olla herkässä.

Piha on täten etelän suuntaan, saaden siis paljon valoa ilman varjostavia puita, ja kasvit sijoittuisivat talon seinän mukaisesti n. 1,5m päähän talon seinästä.

Muistelisin, että chilivaarin blogissa on aikoinaan ollut vastaavaa "aitakasvatusta" ja olisi mielenkiintoista kokeilla myös itse?

Kysymys kuuluukin, että mitä lajikkeita suosittelisitte? Uskoakseni baccatumit ovat kuitenkin laji josta lähdetään seulomaan?


Edit. Typo

Jomppe

Googlettamalla päädyin chilivaarin blogiin, siellä olikin paljon tietoa ja kokemuksia luettavaksi. Kiitos!

Loppupäätelmä että ajoissa aloitettu esikasvatus on kriittisen tärkeää, olenpahan nyt sitten ajoissa.

Lajiksi valitsin C.baccatumin ja lajikkeen Aji Nortenon, seuraksi saa pari tomaattia joista toinen jo 10cm ja toinen pääsi nyt itämään.

Jos muitakin avomaalla huseeraavia löytyy niin laitelkaa vain tuloksia! 8)

Ezmo

Kahtena kesänä on ollut ulkona Montufar ja Mini rocotoja, eikä kertaakaan oo oikein satoa tullut. Yks pieni vihreä pallo oli toissa syksynä. Oulun leveyksillä ei siis lämpö oo oikein riittänyt kahtena viimme kesänä juuri mihinkään kasvuun.

Jomppe

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - joulukuu 14, 2017, 00:06:39 ap
Kahtena kesänä on ollut ulkona Montufar ja Mini rocotoja, eikä kertaakaan oo oikein satoa tullut. Yks pieni vihreä pallo oli toissa syksynä. Oulun leveyksillä ei siis lämpö oo oikein riittänyt kahtena viimme kesänä juuri mihinkään kasvuun.


Hmm, ei kovin rohkaisevaa etten sanoisi, kun ei pubetkaan ole sadonneet. Niin tai näin, kokeillaan kuitenkin.

Jostakin aikoinaan lueskelin, että neljän vuoden välein olisi intiaanikesä. Eikös tästä ole nelisen vuotta edellisestä? ;D

Toivossa on hyvä elää, sano lapamato.

Ezmo

No nyt on ollut kolme huonoa kesää, aluksi oli märkä kevät ja kylmä kesä, sitten tuli kylmä kesä ja märkä syksy ja viimme kesä oli kuiva ja kylmä. On mullakin ulos kasvamassa taas rocotot, jos en mitään suojaa niille rakenna.

BTW, intiaanikesä on syksyn viilennyttyä tuleva lämmin jakso, joten se ei tarkoita kuumaa kesää. :D

Huru-ukko

Itsekkin olen pubeja ja hiukan muitakin lajeja ulkona kasvattanut. Kaikista lajeista voi sanoa että ei samanlaista satoa saa kuin kasvihuonessa multakasvatuksessa, ja verrattuna kasvarin vesiviljelyyn ero kasvaa huimasti.
Pubeista ulkona sain kyllä satoa, mutta määrät jäivät muutamaan möllykkään per kasvi. Syksy ja pakkaset tuli päälle.

Ja onhan se selväkin, ei ulkona pääse millään samaan lämpömäärään kuin kasvarissa. Lämpimät terassit on myös hyviä kasvupaikkoja.


Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Jomppe - joulukuu 13, 2017, 21:20:20 ip
Googlettamalla päädyin chilivaarin blogiin, siellä olikin paljon tietoa ja kokemuksia luettavaksi. Kiitos!

Loppupäätelmä että ajoissa aloitettu esikasvatus on kriittisen tärkeää, ....



Joo, jos chileissä on ulos vietäessä reilusti kokoa, kukkia ja vaikka jo raakileitakin, ulkoa tulee jotakin satoa kesän keleistä riippuen. Pieniä taimia ei sinne kannata viedä.
Auringon UV-säteilyn polttava vaikutus pitää myös ottaa huomioon ja suojata taimet aluksi ulkona tai totuttaa niitä varovasti.


Tomaattien kanssa olet mielestäni todella aikaisessa. Ne kasvavat nopeasti ja vielä maaliskuulla idätetyt kukkivat toukokuun lopulla.

Jomppe

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - joulukuu 14, 2017, 11:08:31 ap
BTW, intiaanikesä on syksyn viilennyttyä tuleva lämmin jakso, joten se ei tarkoita kuumaa kesää. :D


Aha, roger that! Meillä on kutsuttu kuumaa hellekesää intiaanikesäksi, mut hyvä tietää termin oikea tarkoituskin 8)

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - joulukuu 14, 2017, 11:37:08 ap
Lainaus käyttäjältä: Jomppe - joulukuu 13, 2017, 21:20:20 ip
Googlettamalla päädyin chilivaarin blogiin, siellä olikin paljon tietoa ja kokemuksia luettavaksi. Kiitos!

Loppupäätelmä että ajoissa aloitettu esikasvatus on kriittisen tärkeää, ....



Joo, jos chileissä on ulos vietäessä reilusti kokoa, kukkia ja vaikka jo raakileitakin, ulkoa tulee jotakin satoa kesän keleistä riippuen. Pieniä taimia ei sinne kannata viedä.
Auringon UV-säteilyn polttava vaikutus pitää myös ottaa huomioon ja suojata taimet aluksi ulkona tai totuttaa niitä varovasti.


Tomaattien kanssa olet mielestäni todella aikaisessa. Ne kasvavat nopeasti ja vielä maaliskuulla idätetyt kukkivat toukokuun lopulla.


Tarkoituksena on ensin totutella kasvit lasitetulla terassilla aurinkoon ja viileyteen, harsotkin otan tarpeen vaatiessa touhuun mukaan.
Lasithan suodattaa jonkin verran, ellei kaikkea UV säteilyä, mutta ikkunathan saa auki.

Myönnetään, tomaatit on jokseenkin aikaisessa.
Vaan nyt kun tilaa pitäisi olla tarpeeksi, en malta olla kokeilematta miten sisällä suostuvat kukkimaan, takaporttina ajattelin käyttää latvapistokkaiden/varkaiden juurruttamista helmikuun puolella.
Siemeniä on kuitenkin varastossa jos menee reisille. Kuten räpellyksissäni monesti on käynyt.

kilijano

Suoraan nurmeen istuttaminen kuulostaa minusta aika extremeltä chileille. Viileät kesäpäivät on jo tarpeeksi lyttäämään kasvua, niin siihen päälle vielä muutaman päivän maata likomärkänä pitävää sadetta. Itse olen ajatellut, että jos tulee laitettua ulos, niin isoissa ruukuissa ja päälle jonkinlainen valoa läpäisevä kate, mikä estää sadetta kastelemasta ruukkuja. Katteen pitää olla aika iso estääkseen viiston sateen, jolloin ollaankin kustannuksissa ja työmäärässä aika lähellä yksinkertaista kalvotunnelia.

Jomppe

Alkuperäisistä suunnitelmista poiketen, perheen hallitus antoi vihreää valoa yläterassin kasvatuksien laajentamiseen, joten tuo nurmikkoon plättääminen jäänee tältä kaudelta.
Runkotomaatit ja avomaankurkut ottavat chileiltä vapautuneen tilan.



sorrii

maaliskuu 16, 2018, 18:56:18 ip #10 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 16, 2018, 18:59:32 ip käyttäjältä sorrii
Mä olen monta vuotta kasvatellut ulkona mökillä Toijalan seutuvilla [=selvästi lämpimämpää] ja Tampereella viljelypalstalla. Täysin taivasalla ovat rocotot tehneet aina satoa ihan ok ... ottaen huomioon ...  ;)
Parina kesänä ovat ulkona sadonneet ihan kivasti Lemondrop ja Aji Cristal.

Sateen kastelu ei ole näyttänyt paljon haittaavan. Mulla on isoissa ruukuissa ollut reilu varastolannoitus kananpaska-merilevä-rakeita. Ruukut siis olleet Dirtpotteja [=kangas], Ventipotteja, Airpotteja sekä itse reilusti rei-itettyjä ämpäreitä, jotka olen aina upottanut puoliksi maahan. Yleensä vähän korkeampaan paikkaan johon ei jää vesi makaamaan.

Kasvutunnelit ovat toimineet niin hienosti, ettei oikeesti kasvihuonetta edes tarvitsisi, kunhan vaan riittää valoa. Mun viljelypalstani on keskellä peltoa jossa sitä riittää. Ekat tunnelit tein 2m aluumiiniputkista. Leveyttä ~70cm => korkeutta saa ~80-90cm kun ei upota niitä putkia maahan: Mulla oli "jalkoina" 40cm pätkiä ruostumatonta harjaterästä. Joku keppikin käy ...  ;)

Eka viritys oli Lidlin valmiista tunnelista [~7€] otettu reikämuovi, jonka leveys oli sen 2m. Päistä narulla kiristetty ja sivulla pyöränpinnosta väännettyjä nauloja. Myöhemmin kehittelin ompelukoneella reunoihin rivivälikankaasta pussit johon sai työnnettyä putket jäykistämään sen ja silloin sitä voi kätevästi rullata ylös hoitoa varten ...

Tästä oon kehitellyt sitten vielä järeämmät tunnelit tekemällä lämpöpuusta 100x420cm sekä 75x360cm lavat, joihin saa ne putket kiinni. Ja päätyihin tein umpikaaret kasvihuonemuovista ja PC-kennosta ... (kaksi eri tunnelia!) Nykyisissä tunneleissa on se katekin kasvihuonemuovia ja ommeltu reunat. Ne ovat kestäneet ukkomyrskyt ja puuskatkin hyvin.

Savisessa peltomaassa kun sen tunnelin kohdalle oon kasannut maasta ~20cm korkeat penkit, niin ei ole tulviminenkaan haitannut. Viime kesänäkin jopa tuottivat jalapenot ja poblanot ihan ok sadon. Jallut jäivät vähän pieniksi, mutta paljon niitä tuli...

Musta tuollainen tunneli on kätevä, ja sen voi tehdä hyvikin halvalla ja helposti kun vähän säveltää. Keskikesän voi muovit pitää jopa kokonaan pois tai osittain tuulensuojana ... toimii.

Mulle kehittyi muutamassa vuodessa rutiini, että kasvattelin taimet kotona -tietysti- ja istuttelin kuukautta ennen ulos vientiä ne Ventipotteihin. Sitten kesän tultua upotin Ventipotit siihen penkkiin kaivamalla ~ämpärin kokoisen kuopan johon kunnon multaa.
Syksyllä oli sitten mahdollisuus kaivaa koko kasvi vielä maasta kotiin kypsymään.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

KP78

Mielessä kävi että voisi muutaman chilin viedä palstalle. Ovat vaan pieniä nämä mitä sinne ajattelin, ja lopullisen innon palstalle viemiseen vei lapiointi.
Tai ei se lapiointi, vaan se mitä lapioidessa paljastui syvempää: ruskeaa savea. Kyllä, sitä mineraalipitoista ruskeaa mönjää joka on niin hienoa että kuivuessaan muuttuu kiveä kovemmaksi.
Eli jos palstalle veisin, täytyisi pitää kuitenkin ruukuissa joissa olisi parempaa kasvualustaa.

Vuorikaskas

toukokuu 04, 2018, 19:05:29 ip #12 Viimeisin muokkaus: toukokuu 04, 2018, 21:09:53 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Ruokamullan määrä ja laatu vaihtelee paikoittain ja siitä miten sitä on hoidettu.  Alla olevaa jankkoa ei yleensä kaiveta eikä varsinkaan sekoiteta ylempiin kerroksiin.

Eipä tuo erikoiselta kuulosta ja syvä multa ei ole mikään edellytys. Kateviljelyllä (tuorekate - viherlannoitus) onnistuu ja maa paranee myös vuosittain.  Ja voihan sinne vaikka tuoda säkeistä turvetta penkeiksi.   Muutenhan kyllä lyhyt kesä on rajoite ja muovitunnelia yleensä kaipaisi. .. ja sen aktiivista hoitoa avaamalla taas kunnolla paahteilla.

Eri multatyyppien hoitoon ja parantamiseen on aina omat keinonsa.    Siellä taitaa olla savimaa.  Jankko on silloin yleensä ihan harmaata ns. tinasavea. Siitä voi tehdä vaikka tiiliä polttamalla.  Savimaa (ruokamulta) muuttuu rakeisemmaksi hyvällä kalkitsemisella.  Hiekan lisääminenkin hyödyttäisi.

Savimaat ovat yleisimpiä viljelymaita.   Siinä pysyy hyvin ravinteet ja kosteus.

Vuorikaskas

toukokuu 04, 2018, 19:27:45 ip #13 Viimeisin muokkaus: toukokuu 04, 2018, 20:35:56 ip käyttäjältä Vuorikaskas
On vaan ne savimaat joissa on pohjalla harmaata aitoa savea tuttuja että voi olla että arvasin väärin maatyypin.   Onhan siitä savityyppejäkin erilaisia.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Maalaji

sorrii

Mä olen vuosia kasvetellut viljelypalstalla joka on "sementtiä". Entistä peltoa siis. Sellainen savimaa kuivuu pinnasta nopeasti kivikovaksi, ja halkeilee kuin suola-aavikko valokuvissa. Se savi kuitenkin on heti 5cm syvemmällä kosteaa aina: eipä ole huolta kastelusta! Minä istuttelin chilit kohopenkkiin kaivamalla joka kasville ämpärin kokoisen kuopan, jonka tilkitsin turvemullalla. Maa ei siellä ollut ainakaan ongelma. Keskellä peltoa riitti myös aurinkoa ja hommat onnistuivat yli odotusten. Mä en kyllä kasvatellut juurikaan ihan taivasalla, vaan tein alumiinikaarilla tunneleita, joissa muovi tai hallaharso päällä. Aji Cristalia ja Lemondropia kasvattelin myös taivasalla ja toimi hyvin. Niin ja rocotot tiet oon aina kasvatellut täysin ulkona ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

karvainen

Maa on suomessa liian kylmä chileille, kasvu on aika mitätöntä.
Purkissa nurmikolla ihan hyviä satoja, lajikkeesta riippuen.

KP78

lokakuu 30, 2018, 12:22:25 ip #16 Viimeisin muokkaus: lokakuu 30, 2018, 12:26:52 ip käyttäjältä KP78
Vuorikaskas: palstallani on sitä ruskeaa savea, mielestäni liian pinnassa. Eli hyvä kun pistolapion terän syvyydeltä käyttökelpoista ruokamultaa ja sen alapuolella tuota hienoa savea.
Karkea savi (0,0002-0,002 mm) on vaalean harmaata, hieno savi (< 0,0002 mm) on ruskehtavan harmaata, kosteana sitkeää ja kuivana kovaa.

Toisaalta, olen aloittanut vuosikausia kestävän maanparannuksen ja maan_viljelyn tällä palstalla. Kaikkien kasvien jätteet matojen ruuaksi, vain marjat ja hedelmät pääsevät palstalta muualle. Olen tämän kesän aikana kasvatellut lupiineja ja sinappia joiden juuret saavat kuohkeuttaa maata. Ensi vuonna lisää kalkkia ja reilusti lisää vihermassaa tekeviä kasveja matoja varten.

sorrii

Jos vain chilejä ajattelee, niin eipä kovin kalliiksi tule ostaa multaa vaikkapa säkki per 2-4 kasvia. Savimaahan kuoppa ja siihen multa ja taimi ...
Savimaan hyvä puoli kuitenkin on että se pidättää kosteutta aikas kivasti, ja kyllä ne chilit sinne saveenkin juuriaan työntävät.

Jos siitä savisementistä sitten saa jotenkin kasattua ensin kohopenkin, ettei sateisempanakaan kesänä kasvit ui ihan lätäkössä, niin toimiihan se ...

Lämpöjen puolesta Suomen suvessa tekee kyllä hyvää jonkunlainen tunneli kasvien suojana. Mulla rehottivat ihan vihreinä chilit mökillä vielä toissapäivänä! Sitten iski eka kunnon pakkasyö ja lämmöt käväisi -5 asteessa. Järvi jäätyi jopa pinnasta lahdella. Kasvimaa on jokapuolelta max 20m päässä järvestä ja ~½m vedenpinnan yläpuolella. Toijalan seutu on 2-vyöhykettä, eli selvästi lämpimämpää kuin Tampere. Samaa siis kuin varsinaissuomi ja Uusimaa. Tänä vuonna siis oli ulkokasvatus-kausi yli 6kk ...  8) 8) 8) .. ((Rocotoille ja joillekin Ajeille se tosiaan oli))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MRgreen

Joo muullakin viihtyi rocotot tosi hyvin uv-kalvon alla kasvimaalla lihalaatikoissa

https://www.dropbox.com/s/1am4my3wqfpfk06/Photo%2030.10.2018%2013.36.55.jpg?dl=0

sorrii

Mulla Pubet ovat aina kesän täysin taivasalla: istutan kesän alussa (=vapun jälkeen) isoihin Ventipotteihin ja upotan puoliksi maahan. Ei juuri kaipaa mitään hoitoa, paitsi viime kesänä kastelua ..
Yhden kerran laitoin ne alkuun kasvihuoneeseen ja siirsin ulos kesäkuun lopulla kun alkoi olla ahdasta: sinä kesänä ne kasvoivat kyllä isoiksi, mutta eivät kukkineet ennenkuin elokuun lopussa, syksyllä! Yhden jokeilun jälkeen sain varman tiedon, että pubet kuuluvat ulos  8) .. Aina on tullut isoja palleroita, joista puolet jopa kypsyneet ulkona. Lopuksihan oon ne siirtänyt vielä syksyllä kasvariin tai kotiin kypsyilemään.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`