toukokuu 05, 2024, 07:49:32 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Hyväksi havaitut ph- ja ec-mittarit

Aloittaja MarjaMikke, syyskuu 01, 2013, 14:11:47 ip

« edellinen - seuraava »

MarjaMikke

Kertokaapas suosituksianne toimivista mittareista. Mitkä laitteet kannattaa kiertää kaukaa?
Tuumailin, jos vaikka satasen yhteisbudjetilla tuollaiset saisi laitetuksi...?

bluesman

 Budjettisi ylittävä Bluelab on aivan ykkönen. Jos haluaa paristoja vaihdella monta kertaa kauden aikana ja on aina epävarma näyttääkö mittari sinnepäinkään voi hankkia kynämallisen aparaatin. Neljän ekan kauden aikana mulla oli 5 pH-mittaria ja 4 EC-mittaria jotka kaikki hajosivat. Nyt on Bluelab eikä ainakaan vielä ole hajonnut. Kunhan ei päästä pH-anturia kuivahtamaan.

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 01, 2013, 15:11:25 ip
Budjettisi ylittävä Bluelab on aivan ykkönen. Jos haluaa paristoja vaihdella monta kertaa kauden aikana ja on aina epävarma näyttääkö mittari sinnepäinkään voi hankkia kynämallisen aparaatin. Neljän ekan kauden aikana mulla oli 5 pH-mittaria ja 4 EC-mittaria jotka kaikki hajosivat. Nyt on Bluelab eikä ainakaan vielä ole hajonnut. Kunhan ei päästä pH-anturia kuivahtamaan.


pojot tuolle... :)

MarjaMikke

Bluelab oli kyllä varsin pätevän oloinen kapistus. Ei kait ne halvemmat kynämittarit ole täysin käyttökelvotonta kuraa... Vaikkakin bluesman on hyvällä prosentilla saanut niitä rikki.. :) vai onko oikeesti? Kellään kestäneet vekottimet edes kohtuullisen ajan?

bluesman

Lainaus käyttäjältä: MarjaMikke - syyskuu 01, 2013, 22:33:47 ip
Bluelab oli kyllä varsin pätevän oloinen kapistus. Ei kait ne halvemmat kynämittarit ole täysin käyttökelvotonta kuraa... Vaikkakin bluesman on hyvällä prosentilla saanut niitä rikki.. :) vai onko oikeesti? Kellään kestäneet vekottimet edes kohtuullisen ajan?


Yksi Hannan EC-mittari kesti neljä kautta kunnes unohdin sen talveksi kasvariin. Ei oikein tykännyt vilpoisesta.

SheiK9ni

Entä kiinteästi asennettavat mittarit? Pitää sitten näyttöä teltan tai komeron ulkopuolella ja pystyy tarkistamaan arvot avaamatta ovea.

tso

Tätä olen aiemminkin kehunut: Hanna Combo pH/EC



100% vedenpitävä, kelluu jos tippuu kädestä resoon.

Ei halpa, mutta hyvä. Tarkkaan en muista ikää, mutta lähellä kymmentä vuotta on omani.
#20

Toby

Nyt on kyllä sen verran erikonen aihe minulle tuo kasualustam pH:n mittaus... Jos tuo TSO:n kehuma Hanna on hyvä, mutta ei halpa, niin paljonko se siis nykyään suunilleen maksaa? Amazonista löyty n. 120 dollarilla eli suunnilleen 90 euroa. Onko tämä hinta vielä voimassa? Siis onko se luotettava, eli ei niin sanotusti "vanhentunut"?
Entäs halvemmat pH:n mittausvälineet kuten perus kemian indikaattorit? Onko jollain niistä kokemusta? Vaihtaisiko joku indikaattoriliuos (esim. lakmus) väriä jos sen kippaa kasvualustaan? Jos vaihtaa, ovatko nämä indikaattorit tarkkoja? Halvempia ainakin luulisi olevan. PH:n mittaus -paperi nyt tuskin kovin paljoa maksaa.
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

PP

Lainaus käyttäjältä: Toby - syyskuu 06, 2013, 15:38:40 ip
Entäs halvemmat pH:n mittausvälineet kuten perus kemian indikaattorit? Onko jollain niistä kokemusta? Vaihtaisiko joku indikaattoriliuos (esim. lakmus) väriä jos sen kippaa kasvualustaan? Jos vaihtaa, ovatko nämä indikaattorit tarkkoja? Halvempia ainakin luulisi olevan. PH:n mittaus -paperi nyt tuskin kovin paljoa maksaa.


Paperien tarkkuus ei riitä. Tippatestien on tarkkuus on käyttökelpoisen rajalla.

Toby

Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 06, 2013, 15:46:03 ip
Lainaus käyttäjältä: Toby - syyskuu 06, 2013, 15:38:40 ip
Entäs halvemmat pH:n mittausvälineet kuten perus kemian indikaattorit? Onko jollain niistä kokemusta? Vaihtaisiko joku indikaattoriliuos (esim. lakmus) väriä jos sen kippaa kasvualustaan? Jos vaihtaa, ovatko nämä indikaattorit tarkkoja? Halvempia ainakin luulisi olevan. PH:n mittaus -paperi nyt tuskin kovin paljoa maksaa.


Paperien tarkkuus ei riitä. Tippatestien on tarkkuus on käyttökelpoisen rajalla.

Jaa, kuinkas tarkka tuo Hanna sitten on? Osaako näyttää monenko numeron tarkkuudella? Eli siis esimerkiksi maidon kohalla sanoo että pH-arvo on jotain 7,51.  Vai onko vielä tarkempi? Jos on, niin ymmärrän varsin hyvin miksi on noin tyyris...
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

Huru-ukko

Ehkä silmäys ylhäällä olevan mittarin kuvaan antaa pientä suuntaa  ;).
Toisena vaihtoehtona voisit ihan itse googlettaa kyseisen mittarin.

PP

Lainaus käyttäjältä: Toby - syyskuu 08, 2013, 11:02:50 ap
Jaa, kuinkas tarkka tuo Hanna sitten on? Osaako näyttää monenko numeron tarkkuudella? Eli siis esimerkiksi maidon kohalla sanoo että pH-arvo on jotain 7,51.  Vai onko vielä tarkempi? Jos on, niin ymmärrän varsin hyvin miksi on noin tyyris...


Mittaustarkkuus ja lukemistarkkuus (montako desimaalia) on ihan eri asiat. Näytössä voi olla vaikka kuinka monta desimaalia, mutta se ei kerro mitään tuloksen luotettavuudesta. Vesiviljelyssä 0,1 tarkkuus riittää hyvin eikä 0,2 heittokaan ole vielä käytännössä merkittävä.

MarjaMikke

Lainaus käyttäjältä: Toby - syyskuu 06, 2013, 15:38:40 ip
Amazonista löyty n. 120 dollarilla eli suunnilleen 90 euroa. Onko tämä hinta vielä voimassa?

Niin, noissa kannattaa muistaa tulli ja ALV, joka jollakin tod. näköisyydellä napsahtaa Eurostoliiton ulkopuolelta tilattaessa.

Saksan ebay:ssä listattuna laite 135€. http://www.ebay.de/itm/Hanna-Combo-HI98130-HI-98130-ph-EC-Messgeraet-NEU-/151063066428

Nyt näyttää olevan pari puoltavaa ääntä tuolle Hennalle, eli varmaankin luotettava laite. Paras veikkaus taitaa olla saman valmistajan edukkaammat ja erilliset laitteet, jos meinaa selvitä minimikustannuksin. Suomesta ei taida löytyä ko. valmistajan laitteita myynnissä?



gurgo

Lainaus käyttäjältä: MarjaMikke - syyskuu 08, 2013, 20:48:19 ip
Lainaus käyttäjältä: Toby - syyskuu 06, 2013, 15:38:40 ip
Amazonista löyty n. 120 dollarilla eli suunnilleen 90 euroa. Onko tämä hinta vielä voimassa?

Niin, noissa kannattaa muistaa tulli ja ALV, joka jollakin tod. näköisyydellä napsahtaa Eurostoliiton ulkopuolelta tilattaessa.

Saksan ebay:ssä listattuna laite 135€. http://www.ebay.de/itm/Hanna-Combo-HI98130-HI-98130-ph-EC-Messgeraet-NEU-/151063066428

Nyt näyttää olevan pari puoltavaa ääntä tuolle Hennalle, eli varmaankin luotettava laite. Paras veikkaus taitaa olla saman valmistajan edukkaammat ja erilliset laitteet, jos meinaa selvitä minimikustannuksin. Suomesta ei taida löytyä ko. valmistajan laitteita myynnissä?


Tuli tilattua tuo kyseinen hanna. jos sillä nyt pärjäisi, bluelab on aika arvokas... vai maksetaanko tästäkin ne kuuluisat oppirahat ;)

sorrii

Mun tuli ostattua ensimmäiset mittarit foorumin Torilta 25€/kpl: Ph- ja PPM-mittarit. Ne ovat Kiinakopioita Milwaukeen mittareista joita myy esim "Tampereen Hamppu ja Lamppu":
http://tampereenpalmu.mycashflow.fi/category/36/ph-ja-ec

Nuo halpismittarit toimivat mulla riittävän hyvin pari-kolme vuotta. Joskus aloin epäilemään tuon Ph-mittarin arvoja ja investoin "parempaan" Subota-merkkiseen mittariin, jossa kalibrointi tehdään napeilla puoliautomaattisesti, ja mun mielestä hankalammin kuin tuo vanha idioottivarma ruuvi-menetelmä. Kalibroinnin jälkeen molemmat näyttivät aika hyvin samoja lukemia: Vein halpismittarin mökille ...
Se Subota meni ekakerran pimeeksi alle viikossa kun en ollut varovainen: Se hörppäsi vettä sisäänsä kun upotin vähän liikaa. Sain putsattua sen purkamalla osiin ja suihkuttelemalla elektroniikkasprayllä. Sain jopa koottukin sen muutaman epäonnistumisen jälkeen: Sisällä oli aika hankalia pieniä muovinippeleitä käyttökytkimien kohdalla ...
Tuo Subota alkoi näyttää ihan mitä sattuu noin vuoden jälkeen, eikä putsailu enää auta ... En huoli uutta!

Ostin hiljattain DX.com'sta uudet halpismittarit:
http://dx.com/p/ph-2011-0-8-4-digit-lcd-high-precision-ph-meter-test-pen-w-back-light-red-silver-4-x-ag13-178541
sekä
http://dx.com/p/professional-0-6-lcd-pen-type-ec-conductivity-meter-yellow-black-116885

Noista tuo EC-mittari osoittautui vähän hankalaksi, kun en saa sitä ihan oikein kalibroitua - asteikko ei riitä: Se näyttää silti mulle riittävän lähelle kuitenkin...
Kalibroin vanhan mittarin samoihin muuntotaulukon avulla ja jätin uuden jemmaan odottamaan parempia päiviä.
Ph mittari oli paljon parempi kuin odotin: Mittaustarkkuus sadasosilla ja nopea. Mukana tuli kaksi pussia kalibrointijauhetta! Siis sekoitetaan 250ml puhdistettuun veteen.
Ostin Bilteman akkuvetta [jota suositellaan tiet moneen muuhunkin käyttöön] josta lantrailin ne litkut ja sain säilytysnesteen mittareille samassa.
Vaikuttaa ihan luotettavalta tuo, kun oon kokeillut tutuilla sekoituksilla joiden ph'n voin arvata, ja oon jonkun kerran jo tarkistanut muutaman viikon käytön aikana nesteillä: kalibrointi pysyy myös.

Tuntuvat nuo mittarit toimivan nikottelematta ja nopeasti kun pidän jatkuvasti ne tilkassa tuota akkuvettä. Ja vanha PPM-mittari toimii itseasiassa edelleen oikein hyvin ...

************************************

MINÄ en enää huolisi tuolaista digitaalisesti kalibroitavaa mittaria, vaan mieluummin manuaalisella ruuvilla jolloin voi vapaammin käyttää eri nesteitä ja ylimääräisillä rahoilla saa ostaa toffeeta  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

gurgo

Mä en itse oikeen lämpene aina noille kiinalaisille halppis elektroniikka laitteille. Voi saada toimivan, mut voi saada myös ihan mitä sattuu. Sama asia tullu huomattua myös työkaluissa, toisaalta kun osaa ottaa huomioon työkalujen laadun, niin voi pärjätä pitkällekkin.
On mulla tossa kiinalainen vannesaha, mielestäni laatuunsa nähden hyvä, kunhan osti kunnon terät siihen... voittaa rälläköinnin.

cornell

Itse oon kasvatellut muutaman vuoden hydrossa ilman ec mittaria ja pH tippatesterillä. Paljon virheitä, mutta jotain opittiin ja satoakin saatiin. pHn mittaamiseen tippa taitaa kyllä riittää jos ei ole kauhian iso plantaasi. Meinasin itse hankkia ensimmäiseksi ec mittarikseni bluelabin truncheon sauvamittarin... harrastelijaversio reilusti alle satasen... Tästä on myös ammattilaisversio
¨käynks mä usein täällä?¨

mexx

Monta vuotta olen mittaillut, silloin kun olen mittaillut, ph:ta tippatesterillä ja hyvin on podia tullut. Tosin olen suunnitellut pari vuotta mittarin hankkimista, olisihan sitä kiva räpläillä.

cossuone


SheiK9ni

Mutta mikä ihme noissa kiinteissä maksaa? Kädessä pidettävät alkaen 35 euroa, kiinteät melkeinpä se 200.