maaliskuu 29, 2024, 08:30:37 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Pitahaya, Lohikäärmehedelmä

Aloittaja unenkuva, maaliskuu 03, 2015, 22:50:06 ip

« edellinen - seuraava »

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 07, 2016, 19:06:23 ip
En nyt pidä itseäni asiantuntijana, mutta on vahva mutu-tuntuma, että kaktukset viihtyvät aika karuissa oloissa ja pienessä ruukussakin.
Jotenkin tuo 11-litrainen tuntuisi liioittelulta, tai ehkä jopa haaveilulta  8) ...


Siksi tuolla kasvaakin samassa ruukussa kaksi erillistä Lohikäärmettä :)

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 07, 2016, 19:06:23 ip
Sellainen mutu mulle tuli että tämä kasvi vaatii sitä aurinkoa sitten oikein kunnolla. Monilla chileillähän kasvua tulee vähemmälläkin valolla, mutta kukkiminen ja hedelmät vaatii aurinkoa. Pitahaya otti selvän kasvuspurtin, kun pääsi tähän valokaappiin....


Minä myös tein saman havainnon, että otti kunnon spurtin kasvussa kun pääsi parempaan valoon.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - tammikuu 07, 2016, 18:47:53 ip
Latvoin juuri nuo haarautumisen toivossa.


Herranjestas, tuo oli loistava liike. :D

 

Toinen haarautui vain kahteen, mutta toinen vähintään kuuteen... Haaran alkuja näyttäisi olevan 2-3 vielä lisää. Parhaimmillaan yhdeksään haaraan. :D

DP

Kuis kauan tällä menee itämisessä? Pari viikkoo sitten viskasin muutaman SKK3:sta otetun siemenen lautalle, mut ne ei sano mitään. Mietin vaan et heitänks loputkii pari siementä siihen itämään, vai onks joku parempi idätys alusta sit? ???

NPhoBiaz

tammikuu 30, 2016, 12:04:00 ip #123 Viimeisin muokkaus: tammikuu 30, 2016, 12:05:52 ip käyttäjältä NPhoBiaz
Mulla iti alle viikossa kaikki. Miten idätät? Ota huomioon, että sirkkalehtisellä taimella on korkeutta vain joitakin millimetrejä, joten sitä ei sovi haudata multaan, eikä se nouse kivivillakuution kolosta. Parhaaksi koin idättää ne lautalla.

EDIT: En tiedä, miten missasin tuon lauttamaininnan. :D Mulla oli niin että lautalla oli siemenet, ja niiden päällä kostea talouspaperisoiro, jonka helmat ylsivät veteen. Sama idätyslämpötila kuin chileillä.

sorrii

Jippii ... Mä kanssa!
Mun "tarhametsäkaktus" on jo yli 50cm korkea; ei haarautunut. Alkaa latva jo kasvaa lampun katveeseen.

Oon sitä uudelleen istutusta ja latvomista pihtaillut, kun en ole ollut varma. Vähän isompi, kapea korkea ruukku ollut hankittuna jo kauan. Yhden jo tiputin lattialle, ja jäi sillä erää homma tekemättä.

Nyt -tänään!!- voisi olla sopiva aika pätkäistä se kasvi vaikka jo kolmeenkin osaan, ja istuttaa samalla uuteen ruukkuun. Ajattelin laittaa kolmen kasvin keskelle tukikepin: Ehkäpä laitan sellaisen kookoskuitukepin, jos ei näytä liian paksulta paikallaan. Bambukeppejä kyllä riittää vaihtoehdoksi ...

Seuraavan kerran raportoin, kun ruukussani kasvaa kolme haarautunutta pitahayaa joissa jokaisessa latvuksessa kolme hedelmää  8) 8) 8) ... ehkä ... odotellaan.

PS. Eilen "jiffytin" 14kpl erilaisia Rocotoja ja yhden C. Chacoensen ... Kausi 2016 on alkanut!
Olisikohan jo #7  ??? .. jessus: 8's vuosi Chilifoorumissa alkamassa  8) 8) 8) .. enkä vielä osaa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

DP

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - tammikuu 30, 2016, 12:04:00 ip
Mulla iti alle viikossa kaikki. Miten idätät? Ota huomioon, että sirkkalehtisellä taimella on korkeutta vain joitakin millimetrejä, joten sitä ei sovi haudata multaan, eikä se nouse kivivillakuution kolosta. Parhaaksi koin idättää ne lautalla.

EDIT: En tiedä, miten missasin tuon lauttamaininnan. :D Mulla oli niin että lautalla oli siemenet, ja niiden päällä kostea talouspaperisoiro, jonka helmat ylsivät veteen. Sama idätyslämpötila kuin chileillä.

Joo, lautallapa hyvinkin. :D Pittää kokeilla laittaa sit talouspaperia palanen päälle, ja laittaa loputkii siemenet itämään.. :) Kelpaaks noille muute mimmone multa? Taimi- ja puutarhamultaa löytys, ruukkusoraakin vois varmaan sekaan sotkee?

NPhoBiaz

En tiedä, olisiko kaktusmulta oikea ratkaisu, mutta Biolanin turvemultaa mulla on ruukussa. Sekaan on sekoitettuna kevytsoraa kuohkeuden vuoksi.
Onnea idätyksiin! :)

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: DP - tammikuu 30, 2016, 14:24:03 ip
Joo, lautallapa hyvinkin. :D Pittää kokeilla laittaa sit talouspaperia palanen päälle, ja laittaa loputkii siemenet itämään.. :)


Lähtikö itämään? En tiedä luitko aikaisemman postaukseni itämisestä. Itsellä kävi niin, että kivivillakuutiossa idätin. Sinne koloon pudotin, ja meni yli kaks viikkoa eikä yhtään mitään tapahtunut. Olin jo luopua toivosta ja heittää kaikki pois. Sitten NPhoBiaz sanoi, ettei kannata sinne koloon pudottaa   ;D ;D 8)  Huvikseni jätin siemenen märän kivivillakuution päälle (kun olin siis aukaissut sen ja todennut ettei yhtään mitään ollut tapahtunut)  Samat siemenet itivät parissa päivässä sitten :)

DP

Eipä oo ykskään itäny. Pittää varmaan sit koittaa nakata nuo tuosta lautalta kivivillan päälle, jos vaikka lähtisvät... :) Ja jos ei idä, niin olkoot sit itämättä, on noita kasveja jo ilmankii yli oman tarpeen. ;D

sorrii

Oon yrittänyt selvitellä netistä tämän kasvatusta pitemmälle, eli hedelmien tuottamista.

Sikäli kun jaksoin enkkusivuja tavata, sain jostain käsityksen että ristiinpölytys olisi suotavaa!
Hedelmää muuten joku lupaili jo 2 vuoden jälkeen, kunhan kasvilla on massaa sellaiset 5kg ...

Itsellä siis näyttää sinansä hyvältä. Nyt on se ainoa keväältä säästetty yksilö pätkäisty 3 osaan. Alkoi olemaan 60cm korkea [tuettuna]
Selvää on että tämä kasvi tykkää valosta. Mulla on se ollut koko talven aika pienessä [45x60x85cm] laatikossa 2x55W T-Neonin valossa [6500K + 9500K]
Keväällä ja kesällä kun nuo kasvoivat chilitaimien mukana kohtuullisessa valossa, oli kasvu aika hidasta. Kiihtyi selvästi valokaapissa.



Mulla oli ajatus hommata noille kolmelle palalle oma isompi ~5l ruukku, johon istuttelen kesäksi ja kasvattelen kesän yli kasvihuoneessa. Talven annan sitten olla samassa ruukussa ja mietin uudelleen keväällä voisiko olla vielä aiheellista istuttaa isompaan. Sitä hedelmää olisi tosiaan kiva yrittää ...

Nyt vaan on huoli tuosta ristiin pölyttämisestä. Kuvien perusteella noita kasvatetaan tukikepin kanssa useita kasveja yhdessä ja ne näyttävät yhdeltä isolta palmulta tai joltain ... Tässä mun virityksessä olisi nyt vaan yhden siemenestä kasvatetun kasvin pistokkaat...

Nyt ei huvittaisi välttämättä alkaa idättämään lisää noita, kun olisivat sitten kuitenkin vuotta nuorempia kasvejakin. Vaihtoehto voisi olla jos vaihtaisi pistokkaan jonkun kanssa!?! Käytännössä toimisi varmaan jos saisi parikymmensenttisen palan toisesta kasvista ... ehkä?

Yhden kasvattajan netissä kehuttiin että näiden pistokkaat lähtevät juurtumaan tosi helposti: oli kuva ~10cm palasta Pitahayaa, joka oli lojunut vaan pöydällä: siinä oli jo kasvanut juurakko päähän ilman multaa tai mitään!

!!!!*************************************?????

Nyt sitten opiskelin vähän lisää, ja löysin aika hyvän "Pitahaya for dummies" -videon: https://youtu.be/VYRBpaXb6x0

Tässä ei puhuta ristiinpölytyksestä mitään. Ja tässä kasvatetaankin sitten vain yhtä vartta isossa 10-15 gallonan [40-60l.] ruukussa 150-180cm korkeaksi, leikaten mahdolliset sivuversot pois, että päävarsi saa voimaa  ???
Täydessä mitassa se latvotaan, jolloin pitäisi alkaa tulemaan niitä haaroja urakalla. Siinä siis ei olekaan välttämättä useita kasvaja samassa tukikepissä, vaan on annettu haarautua vasta isona ... [vituvvittu  >:D] ...  :-\ ... Nyt kaduttaa että menin tuon omani leikkelemään. Olisi pitänyt vaan istuttaa samantien isoon ruukkuun ja laittaa vaan kunnolla tukea.   ??? ??? ??? 'kele!!

Ehkä siirryn suunnitelmaan C:
-Hommaan tuolle alkuperäiselle yksinäiselle varrelle heti isomman ruukun.
-Kasvattelen rinnakkain sitten yhtä kasvia isossa ruukussa ja toista tuplakasvia pienemmässä: siinähän näkee mitä vaikuttaa juuritila ...
-Kesäksi ehkäpä istutankin molemmat isoihin Ventipotteihin -joita on tullut hamstrattua yli tarpeen, kun sai halavalla ...
-Syksyllä sitten harkitsen josko hommaan "sisustuskelpoiset" ruukut noille; vien ehkä toisen talvehtimaan tätiystävän kotiin, jossa chilit eivät vie kaikkea tilaa ..  ^-^
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 16, 2016, 11:49:14 ap
Nyt sitten opiskelin vähän lisää, ja löysin aika hyvän "Pitahaya for dummies" -videon: https://youtu.be/VYRBpaXb6x0


Linkkasin tuon videon ajat sitten jo tähän ketjuun... :D

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - heinäkuu 26, 2015, 13:42:23 ip
Haa! Löysinpä hyviä videoita Pitahayan kasvatuksesta.

Tässä on todella tiukka paketti vastauksia peruskysymyksiin lämmöstä, valosta, ravinteista, tukemisesta, yms...
Video latvomisesta.
Tässä videossa paneudutaan minun ongelmaani, eli kapean varren korjaamiseen. (Itse asia alkaa kohdasta 4m 16s)

EDIT: Ensimmäisessä videossa mainitaan lannoitteeksi 10-10-10 peruslannoite, mikähän tuote olisi tuollainen Suomen markkinoilla?

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 16, 2016, 11:49:14 ap
Sikäli kun jaksoin enkkusivuja tavata, sain jostain käsityksen että ristiinpölytys olisi suotavaa!

Nyt vaan on huoli tuosta ristiin pölyttämisestä. Kuvien perusteella noita kasvatetaan tukikepin kanssa useita kasveja yhdessä ja ne näyttävät yhdeltä isolta palmulta tai joltain ... Tässä mun virityksessä olisi nyt vaan yhden siemenestä kasvatetun kasvin pistokkaat...

Nyt ei huvittaisi välttämättä alkaa idättämään lisää noita, kun olisivat sitten kuitenkin vuotta nuorempia kasvejakin. Vaihtoehto voisi olla jos vaihtaisi pistokkaan jonkun kanssa!?! Käytännössä toimisi varmaan jos saisi parikymmensenttisen palan toisesta kasvista ... ehkä?



Tämä oli se syy, että miksi idätin useamman siemenen ja nyt kasvatan siis kahta kasvia yhdessä ruukussa, joista kumpikin eri siemenestä. Sitä mahdotonta sanoa, että onko siemenet peräisin samasta hedelmästä, ja jos on niin haittaako se ristiinpölytyksessä. Jossain vaiheessa tarkoitus latvoa kuitenkin, niin silloin minulta saat sen tarvittavan pistokkaan. Näköjöön asut Tampereella, niin pitää vain katsoa joku päivä, kun olen siellä työreissulla, niin voin tuoda samalla.

sorrii

Mullahan oli noita pikkutaimia alunperin 5kpl, eli kaikki siemenet iti. Kasvuun lähtö vaan oli hidasta enkä malttanut niitä montaa sitten hoivailla. Näytti muuten olevan kaikilla täällä foorumilla aika hidasta alkuun ...
Mä aloin joskus kesällä jo epäillä että ne pikkutaimet ovat kuolleita, kun ei näyttänyt tapahtuvan mitään. Sellainen vihreä nappula vaan makasi mullan päällä. Tuli sitten jossain kohtaa tuhottua ne ylimääräiset ja valitisin isoimman, silloin ~4cm pätkän säilytettäväksi. Ei käynyt mielessä mikään ristiinpölytys ...

Mun käsittääkseni ristiin pölyttämiseen käy kyllä "sisarukset". Sukurutsaa tapahtuu kait vain kloonatuista tai "identtisistä kaksoisista" (?!) kasveilla ...  8)
Sitä en tosiaan tiedä, että ovatko saman kukan, eli hedelmän tuottamat siemenet identtisiä, vai tuleeko jokainen siemen eri sukusolusta ...  ???
Eikös siellä kukassa yleensä ole aika monta emisolua kutenmyös kukka tuulettaa miljoonia siitepöly-siittiöitä ilmoille ja jokainen hedelmöityy erikseen, jos voi.
MUN päätelmäni on, että jokaisella siemenellä on omat geenit ja niistä tulee yksilöitä vaikka olisivat lähtöisin samasta kasvista ja jopa hedelmästä ... ehkä .. :-X
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

KP78

Joo ei ne pimeestä tykkää. Minähän lautalla taisin idätellä kans ja valoa saivat heti siemenestä alkaen sen mitä saivat...

sorrii

Yleisesti idätysohjeissa siemenet peitetään ohuesti. Joillakin siemenillä [basilika?] kuitenkin mainitaan, että ne itävät valossa .. ?!?
Se on vähän sekavaa ja epäselvää mulle, että vaatiiko joku siemen nimenomaan pimeyttä!?!

Mähän oon jo monta vuotta pitänyt pientä valoa idätyskaapissani ajatuksena, että se ehkä torjuu vähän homeita yms. Toiseksi ajastetulla lampulla saa myös lämmön suhteen jäljiteltyä vuorokausivaihtelua.
Hyvin mulla ovat kaikki chilit ja muutkin [tomaatit, tupakat, tomatillot ym.] itäneet lampun alla. Vähän olen mutuillut/arvaillut voisko se valo saada vielä enemmän aikaan sitä, että itujen juuret pyrkivät takertumaan ja kaivautumaan aluspaperiin ...

Jokatapauksessa ainoalla idätykselläni tän pitahayan kanssa onnistuin idättämään jokaisen [5kpl] siemenen 3-5 päivässä paperilautalla, valossa ja 24-28 lämmössä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

svalli

Evoluutio on kyllä ihmeellinen juttu, koska se on saanut aikaan erilaisia itämismekanismeja, jotka mahdollistaa kasvin parhaan selviytymisen, kun siemen ei idä ennekuin olosuhteet on juuri sille kyseiselle kasville otolliset.  Toiset siemenet tarttee sen pimeyden itääkseen, koska sen pitäisi tarkoittaa, että siemen on peittynyt karikkeeseen ja toiset siemenet itää valossa, jolloin kasvava taimikin saa riittävästi valoa.
http://www.saps.org.uk/saps-associates/browse-q-and-a/659-why-do-some-seeds-germinate-only-in-the-dark


Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: svalli - helmikuu 17, 2016, 08:24:22 ap
Evoluutio on kyllä ihmeellinen juttu, koska se on saanut aikaan erilaisia itämismekanismeja, jotka mahdollistaa kasvin parhaan selviytymisen, kun siemen ei idä ennekuin olosuhteet on juuri sille kyseiselle kasville otolliset.  Toiset siemenet tarttee sen pimeyden itääkseen, koska sen pitäisi tarkoittaa, että siemen on peittynyt karikkeeseen ja toiset siemenet itää valossa, jolloin kasvava taimikin saa riittävästi valoa.
http://www.saps.org.uk/saps-associates/browse-q-and-a/659-why-do-some-seeds-germinate-only-in-the-dark


Vähän menee offtopic, mutta jännä myös, että linnut ovat immuuneja kapsaisiinille. Näkisin asian niin, että evoluution myötä chileille kehittynt keinoa viedä siemeniä kauas (linnut syö ja kakkaa) mutta muut elukat eivät syö

svalli

Ehkä pitää kirjoittaa mun pitahayan kasvatuksestakin, ettei mene ihan OT:ksi.  Minä idätin kaupan hedelmästä raavitut siemenet moler kissanhiekan pinnalla. Niitä iti siinä aika paljon, joten siirsin isoimmat erilaisiin kasvatusalustoihin ja purkkeihin. Ne taitaa olla jo pari vuotta vanhoja, mutta eivät ole kasvaneet paljoa. Pari on tavallisessa kukkamullassa ja toinen niistä kasvaa semmosessa saint pauliollle tarkoitetussa keraamisessa altakasteluruukussa, yksi on bilteman kevythiekassa ja yksi kevythiekan ja kastelukiteiden seoksessa. Sitkeitä kasveja ne kyllä on sillä ne on jääneet useasti kastelematta ja silti ovat hengissä, mutta kasvua ei ole tapahtunut. Kaikki on itsekseen lähteneet haarautumaankin. Kasvatan niitä ihan vaan kaktuksina, eikä toiveissa ole saada niistä hedelmiä, joten hidas kasvu on ollut oikeastaan ihan hyvä juttu.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

KP78

Joku joskus kirjoitteli muistaakseni täällä foorumilla että lähinnä tummat siemenet itää paremmin valossa ja vaaleat pimeässä.
Vaaleiden orvokinsiementen itäminen onnistuu paremmin pimeässä, mutta heti kun vihreää näkyy valo on tärkeää.

NPhoBiaz

Hauskan näköistä, kun ilmajuuret kasvavat kasvin varjopuolelle samansuuntaisesti. :D



Näyttää siltä kuin tuulisi. ::)