toukokuu 11, 2024, 18:45:27 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


TunturiTigerin kausi 2010

Aloittaja TunturiTiger, marraskuu 20, 2009, 21:51:01 ip

« edellinen - seuraava »

TunturiTiger

marraskuu 20, 2009, 21:51:01 ip Viimeisin muokkaus: marraskuu 20, 2009, 23:50:45 ip käyttäjältä TunturiTiger
Mitähän tästäkin tulee?

Ajattelin aloittaa oman päiväkirjan, vaikken olekkaan mikään mestari. Tätä päiväkirjaa en tule päivittämään päivittäin, en lupaa edes viikottain. Jos päivitän edes kuukausittain, niin sekin on mielestäni hyvä. Kommentoida saa ja oikeammin pitää! Ja jos huomaatte tekstistä tai kuvista, että teen virheitä, niin niistä saa huomauttaa. Olisin hyvin kiitollinen ohjauksesta ja opastuksesta.

Armonvuonna 2010 TunturiTigerin olohuoneen pöydällä ja myöhemmin takapihalla kasvaa useita lajikkeita, joista allekirjoittaneella ei ole pienintäkään käryä.
Aji Cristal - Syötynä hyvinkin tuttu. Kiitos S-Marketin ja Faltaliin.
Inca red drop - Ei pienintäkään hajua. Kuvista olen nähnyt ja jotain lukenut.
Naga Morich - AI PRKL! Tätä maistoin joskus raakana ja johan potkas!
Hungarian hot cherry - Tuli siemen paketin mukana.
Criolla Sella - Tämän takia oikeastaan tilasinkin tämän paketin.
Short yellow tabasco - Tabasco systeemeistä en ole tykännyt koskaan etikan takia. Uskon, että tämä etikka kysymys tulee nyt ratkaistua.
De Arbol - Kuulemma ihan kiva??
C01172 - Tuttu kuin satelliitti sialle!

Caribian red habanero, apache ja jalapeno talvehtivat tai oikeammin haba tekee vieläkin hedelmää helkutin huonolla valaistuksella.

Tässä on lähtö kohdat vuodelle 2010. Harmaita hiuksia nuo ei voi tuottaa! Siitä huolen pitää gillette! ;D

Kuvia nyt kasvavista puskista
Haba tekee hetelmää ilman lisä valoo!


Kasveja pari viikkoa sitten ennen pätkimistä ja heikoimpien kompostoimista.


Huomatkaa kukkapöydän virkaa tekevä sohvapöytä, jonka sain valloittaa näitä pahuksen puskia varten.  :D

TunturiTiger

marraskuu 22, 2009, 19:02:42 ip #1 Viimeisin muokkaus: marraskuu 22, 2009, 22:59:54 ip käyttäjältä TunturiTiger
Laitoin jyvät multiin 16.10. ja molemmat short yellow tabascot näyttää jo vihreää mutkaa mullan pinnalla. Kuuden päivän itämisaika on mielestäni aika hyvin! Kuinkahan nopeasti tuo muilla on itänyt?
e 21.00 : Kuvia tulee vähän myöhemmin, kun saan kameran akun ladattua.
e 23.00 : C01172 oli iskeny parissa tunnissa sirkkalehdet näkyville! tää kausihan lähtee hienosti liikkeelle!

TunturiTiger

Ensimmäiset nostaa jo päätään mullasta.  :)



Löysin näin hyvän paikan idätyslaatikolle. Akvaario on vielä kypsymässä. Ehkä jo ensiviikolla siihen saadaan ensimmäinen kala!  ;D

TunturiTiger

joulukuu 06, 2009, 20:15:55 ip #3 Viimeisin muokkaus: joulukuu 06, 2009, 23:42:21 ip käyttäjältä TunturiTiger
Tämmöstä tänään meillä.


Ylärivi: Short yellow tabasco, Criolla sella (ei se prkl idä!), De arbol, Hungarian hot cherry
Alarivi: C01172(ei mitään itua. ellei se jää noin 2mm korkuiseksi ja lankaaohuemmaksi.), Aji cristal, Inca red drop, Naga morich


Onko noi pari todellakin noin vaikeita idättää vai enkö vaan osaa? Aji cristallilta ja Short yellow tabascolta raapasin tänään kypärät päistä. Siitä syystä tuo cristalli onko n.8cm mittainen. Piti pehmitellä hyvin ennen kypärien poistoja. Jossain vaiheessa noi kumminkin pitäis kaikki ottaa tuolta kuvun alta pois jotta saan uusia siemeniä tilalle.
Tarkoituksena olisi laittaa itämään vielä ainakin:
Bolivian rainbow (eikös tuo tule toimeen ihan amppelissakin)
Pimenta da neyde (jotain mitä naapurit ja tuttavat saa ihmetellä)
Aji Amarillo (tätä taannoin kyselinkin fataliilta ja nyt sitä sitten tuli  ;D)
Starfish (en tiedä oliko muuta ideaa tälle kuin tuo muoto)
Jokunen muukin tulee kunhan "Toinen siemenketjukirje" saapuu n.10 viikon kuluttua.

Trinidad bush ja suprise chileseeds oli bonarina mukana tilauksessa. Osaisko joku sanoo millanen toi suprise on kun en löydä tuolla nimellä mitään tietoa. Onko joku harvinainen kun Fataliin sivuiltakaan ei löydy...?  :P   ::)

Offtopic: Akvaariokin, jonka lampun päällä idättelen, on myös saanut asukkaita. Partamonni tuli pari viikkoa sitten ja viime viikolla 10 neontetran parvi. TuossaKIN asiassa olen aivan noviisi, joten jos joku tietää asiasta jotain, niin saa antaa vinkkejä. Mitä helppoja ja vaikeasti tapettavia kaloja tuommoiseen 120l:n kippoon voi laittaa?

biblo

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - joulukuu 06, 2009, 20:15:55 ip
Osaisko joku sanoo millanen toi suprise on kun en löydä tuolla nimellä mitään tietoa. Onko joku harvinainen kun Fataliin sivuiltakaan ei löydy...?  :P   ::)




En tiedä onko siis vitsi mutta tuossahan voi olla mitä vaan siemeniä kuten nimikin eli "yllätyssiemenet".
"Grow food, not lawns"

bluesman

Offtopic: Akvaariokin, jonka lampun päällä idättelen, on myös saanut asukkaita. Partamonni tuli pari viikkoa sitten ja viime viikolla 10 neontetran parvi. TuossaKIN asiassa olen aivan noviisi, joten jos joku tietää asiasta jotain, niin saa antaa vinkkejä. Mitä helppoja ja vaikeasti tapettavia kaloja tuommoiseen 120l:n kippoon voi laittaa?
Mulla oli aikanaan useita erikokoisia akvaarioita. Perusperiaate on että kasvissyöjät erikseen (ei siis kirjoahvenia+tetroja samaan pyttyyn) ja 1cm kalaa/litra vettä.
Oon keksinyt parempaa käyttöä 200 litran akvaariolle mutta toki sitä voi käyttää alkuperäiseen tarkoitukseensa.
Mulla olis nippu suomenkielistä kirjallisuutta muutamia  nidoksia. Jos olet kiinnostunut niistä, laita yv niin etsin kirjat ja saat tehdä tarjouksen. Kuin uusia.

bittipippuri

Offtopic: kirsikkatetrat, rihmakalat ja tiikerinuoliaiset olivat kivoja, kun vielä akvaario oli. Meillä oli neontetroja ja lehtikalojakin samassa akvaariossa eikä ollut syöpöttelyongelmia, mutta ilmeisesti juttu olikin siinä, että vanhojen isojen kalojen seuraksi ei saisi laittaa uusia pieniä, jos kasvavat yhdessä niin ei kait niin suuri ongelma.

TunturiTiger

joulukuu 07, 2009, 17:08:47 ip #7 Viimeisin muokkaus: joulukuu 07, 2009, 17:14:23 ip käyttäjältä TunturiTiger
Lainaus käyttäjältä: biblo - joulukuu 07, 2009, 09:16:17 ap
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - joulukuu 06, 2009, 20:15:55 ip
Osaisko joku sanoo millanen toi suprise on kun en löydä tuolla nimellä mitään tietoa. Onko joku harvinainen kun Fataliin sivuiltakaan ei löydy...?  :P   ::)




En tiedä onko siis vitsi mutta tuossahan voi olla mitä vaan siemeniä kuten nimikin eli "yllätyssiemenet".

Huono vitsi... Sori.. 
Mua vaan olko kiinnostaa, mitä muilla on yllätys siemenistä tullut. Ilmeisesti chilejä pääsääntöisesti, mutta millaisia? Niitä ylläri siemeniä vissiin on yhtä paljon, kuin Fataliilla lajikkeitakin, mutta kumminkin.
Enemmän odotan sitä siemenketjukirjettä ja sen sisältöä.

Lainaus käyttäjältä: bluesman - joulukuu 07, 2009, 09:24:46 ap
Mulla oli aikanaan useita erikokoisia akvaarioita. Perusperiaate on että kasvissyöjät erikseen (ei siis kirjoahvenia+tetroja samaan pyttyyn) ja 1cm kalaa/litra vettä.
Oon keksinyt parempaa käyttöä 200 litran akvaariolle mutta toki sitä voi käyttää alkuperäiseen tarkoitukseensa.
Mulla olis nippu suomenkielistä kirjallisuutta muutamia  nidoksia. Jos olet kiinnostunut niistä, laita yv niin etsin kirjat ja saat tehdä tarjouksen. Kuin uusia.


No joo. Näin mä vähän ajattelinkin, etten ihan hauen tumppia iske tonne lasikuutioon.
Mä voin vain kuvitella, missä käytössä sun akvaarios on.
Mullakin jotain kirjallisuutta on ja mitä enemmän mä luen, sitä enemmän mä oon sekasin. Samoin kuin chilien kasvattamisessa.. Tyylejä esim kypsyttämiseen ja kasvattamiseen on yhtä paljon kuin tietolähteitäkin. Teen samoin kuin chilien kohdalla, eli vetäsen lonkalta ja katotaan mihin se johtaa.
Ekat kalat kuoli kolmessa viikossa. KAIKKI! Nyt on jo kohta kaksi viikkoa ollut eka kalaja ihan hyvin näyttäis räpiköivän.

Kimppu

Jos akvaarioista puhutaan, etkä vielä ole löytänyt tätä: www.aqua-web.fi , niin sinne kipinkapin.  ;D
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

TunturiTiger

^ Toi olikin hyvä linkki! Tänks!

Tänään menee itämään chilien sekaan goji. Vielä kun tietäis miten sitä kasvatetaan. Vetäsen vissiin taas lonkalta. Myöhemmin voi sitten miettiä rumia sanoja, kun joku menee tosi pahasti pieleen. :P

TunturiTiger

C01172 ja Criolla sella ei idä vieläkään.  :-\ Jokohan kannattais luopua noista ja laittaa samoista lajikkeista uusia jyviä itämään? Myöskään Goji-marjat ja ananaskirsikat ei ole vielä itäneet. No ne nyt ei olekkaan olleet kovin kauaa idätyksessä.

Aina ei kaikki mee niin ku elokuvissa. Noooh.. Kunhan kevät tulee ja idätykset on idätelty niin pistän bubblerin pöhiseen. Pitäähän sitä kokeilla kun Kärsältä ostin jo lannoitteetkin.

TunturiTiger

Pistin tuossa just uudet C01172 ja Criolla sellan jyvät itämään. Samalla istuttelin koulin jo hyvin nousseet taimet isompiin ruukkuihin. Tilalle meni tietysti uusia lajikkeita. Nyt itämään laitetut lajikkeet ovat:
Pimenta da neyde (öö.. ruskea?)
Aji Amarillo (tää oli se mikä mua taannoin alko oikeesti kiinnostamaan)
Bolivian rainbow (ihan vaan siks ku kaikilla muillakin on)
Starfish (ulkonäkö oli niin kiva. onko tästä muuhun?)
Trinidad bush (ihan vaan mielenkiinnosta.. oisko tästä pöytämausteeksi?)
Mysteeri Chili (niin.. tästähän ei kukaan tiedä mitä tuleman pitää. toivottavasti kumminkin chili!)

Istutus hommissa 3v. tyttö on suurena apuna. Hän lusikoi multaa ruukkuihin ja askartelee teipistä ja tikuista "lippuja", mihin isi saa kirjoitella chilien nimiä.

Myöskään goji ei ollut itänyt joten laitoin pari uutta jyvää. Uutena kokeiluna ananaskirsikan jyviä itämään.

..ja pitäähän tämäkin off topic laittaa..
Akvaariosta ei ole kuollut vielä yhtäkään kalaa!  :o Tällä hetkellä siellä ui uudet neontetrat, mustatetrat ja monni. Tarkoitus olis vielä hommata tapparakaloja (vaikka oonki henkeen ja vereen Ilveksen miehiä!) ja jotain muuta kivaa... Prkl vaan ku noita kotiloita on taas siunaantunu! Eihän ne ole kuin kosmeettinen haitta, mutta onko niistä mitään hyötyäkään?

Minbaari

Kotiloita voi syödä, jos ne vaan puhdistaa kunnolla ennen. En tosin ole kokeillut itse, enkä myöskään tässä suunnittele sellaista. Enkä myöskään tahdo, että sinun kirjoittamiset loppuisi täällä syötyäsi akvaariosi kotilot...  ;D

Jossain Gordon Ramseyn ohjelmassa ne tais kerätä pihalta etanoita ja ties mitä apinoita, jotka ne sitten pisteli parempiin suihin. Siihen mun heitto perustuu...
#816

TunturiTiger

^annettakoon nyt olla. En ole ihan niin huono metsästäjä tai kalastaja, että akvaariosta alkaisin evästä poimiin.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Istutus hommissa 3v. tyttö on suurena apuna. Hän lusikoi multaa ruukkuihin ja askartelee teipistä ja tikuista "lippuja", mihin isi saa kirjoitella chilien nimiä.


LAPSITYÖVOIMAA!  :o
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - joulukuu 28, 2009, 11:58:23 ap
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Istutus hommissa 3v. tyttö on suurena apuna. Hän lusikoi multaa ruukkuihin ja askartelee teipistä ja tikuista "lippuja", mihin isi saa kirjoitella chilien nimiä.


LAPSITYÖVOIMAA!  :o

Mitä sitten? Eipä ainakaan koulunkäynti häiriinny niin ku niillä 10v tytöillä jotka on tehny sun tennarit! ;D

Ryhis

Itsehän käytän vain Englantilaisia käsintehtyjä vasikannahkakenkiä joita haen parin vuoden välein yksityissuihkarilla Lontoosta!

Viimeksi lokakuussa suosin itse lapsityövoimaa, ruuvailin uskollista pakua kasaan ja vaimon poika sai juosta työkaluja autotallista ja välillä tehdä jotain vastuullisempaakin, pitää taskulamppua tai sikaria riippuen kuinka monta kättä piti saada konehuoneeseen.

Sitäpaitsi kersat ei jaksa temppuilla mitään ylimääräistä kun ne on "arkiaskareissa" ensin väsytetty.  ;D
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

TunturiTiger

Perhe alkoi valittamaan. Kuulemma liian valoisaa olohuoneessa. Vaihdetaankin pikkuvikainen perhe esimerkiksi valmiiseen 600w natikkapakettiin, kasvihuoneeseen tai -95 (tai tuoreempaan) corollaan (tai vanhempi korotetulla perällä).  ::)

TunturiTiger

Hieman kuvapäivitystä uusista idätyksistä.



Trinidad bush ja Ylläripylläri chili ei toimi vielä.
C01172 ei myöskään idä edelleenkään!  ???

Ananaskirsikat on vähän niin ja näin mutta gojit yllätti mut täysin.


Jatkan off topicia joka alkaa muuten oleen kohta ei niin off topic.. Hankin akvaarioon touhunuoliaisia muutaman ja huomasin muutoksen melko pian. Kotilot ei ole kadonnut kokonaan mutta vähentyny rankasti!  ;D On muuten melko rumia fisuja, mutta ei niin rumia ku noi kotilot.

TunturiTiger

Kaksi viikkoa kesti, mutta nyt trinidad bushin jyvistä toinen on itänyt!