huhtikuu 19, 2024, 06:17:42 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Käyttäjäesittelyt tästä eteenpäin omiin ketjuihinsa!

Aloittaja ajuusi, elokuu 06, 2011, 18:06:41 ip

« edellinen - seuraava »

ajuusi

elokuu 06, 2011, 18:06:41 ip Viimeisin muokkaus: elokuu 07, 2011, 17:13:26 ip käyttäjältä Janne
Moron "chilin" ystävät. Aloittelen chilin itse kasvatuksen saloihin kiitos Porvoon pojille Artolle ja Jarkolle.  Laitoin ekat siemenet itämään kokeilu mielessä tänään. Ohjeita ja vinkkejä odotan kiitos. 

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Lillen - elokuu 06, 2011, 19:13:09 ipMainio idea!

Tutustuu hieman uusiin "kasvoihin" ja saavat nämä uudet "kasvot" mukavan tervetulon.



Laitetaanpa tähän saksalainen esimerkki, kun olen sen tapaista suositellut aikaisemminkin. Siellä esittely uusille tulokkaille on oma osasto, joten jokaiselle uudelle rekisteröityneelle tulee oma ketju ja kaikkia kehotetaan aloittamaan sen kautta. Tuosta on monia etuja, erityisesti selkeys. Uusien jäsenten esittelyt, tervetulotoivotukset ja lisäkyselyt pysyvät sillä tavalla kasassa. Täällä aloitetulla tyylillä tulee tilkkutäkkiä ja monen samoihin aikoihin tulleen tiedot voivat mennä sekaisin. Suosittelen saksalaista mallia:
http://capsamania.de/index.php?page=Board&boardID=98

Tässä oma ilmoittautumiseni sinne:
http://capsamania.de/index.php?page=Thread&threadID=14896

JmcLee

Hei olen aloittelija ja aloitin ekan kauden chileilyä. Kuten kaikki mitä teen mopo karkaa heti käsistä kulkematta lähtöruudun kautta. Pistin simeniä itämään n.100. Taimi asteelle tais selvitä 34 pienokaista. Omat kullannuppuni. Mutta sen verran jouduin myöntämään tilanpuutteen että säästin vain 15 kasvia ja muut jaoin kavereille ja puolitutuille.
lajikkeita:
Orange habanero
naga morich
bolivia rainbow
aji benito
hungarian hot cherry pepper
black naga
cayanne long slim (se tosi heitti lusikan nurkkaan, ikuisesti muistoissani)
carribean pepper antillais
pi44151
chocolate jolokia
gambian red
joitakin x2


Pienen ulkomaan reissun takia(7kk) aloitin huhtikuussa, eli myöhään kasvattelun. Kirvat ja perkelen toukat käyny maistelee, mut yhellä tappiolla selvitty. Kaiken kunniaksi parveke aika varjoisa, joten haasteita riittänyt ekavuotiselle. Mutta en luovuta, taistelen. Mopo karkas jo käsistä siinä et nyt olen haalinut itselleni n. 50 lajikkeen siemen varaston ja tutkin valaistus mahdollisuuksia sisätiloihin. Yhden huoneen koitan uhrata talvipuutarhaksi (kolmiosta). Tyttöystävä antoi luvan- "kuhan tietsikalle ees mahtuu ja kaikki pysyy tossa huoneessa". Tosiaan tos tovi sit eka bodi havaittu ja ilmotin asiasta uudella topiikilla, väärällä osastolla. Anteex vielä olin vaan niin innoissaan. Pistetään aloittelun piikkiin...

Päiväkirjan kirjoittamista olen haaveilut, heino oliskin, en vain ole saanut aikaan.

itte olen reilu 30v kokki ja muutenkin hyvin aloitteleva hortonomi.
Ei kai mulla muuta tähän hätään tuu mieleen.

Ihmemaa

Minä olen 30v naispuoleinen chilin kasvatuksesta intoutunut ilmestys. Lapsia on. Saatuani 30:n kriisin muutama vuosi sitten, jätin työni toimihenkilönä turvallisuusalalla ja päätin kääntää elämäni suuntaa. Nyt istun koulun penkillä ja tulevaisuudessa yritän pelastaa lapsillenikin palan maapalloa tuhottavaksi ;) eli Luonto- ja ympäristöalaa siis opiskelen..

Viime kesänä keräsin ensimmäisen oman chili-satoni. Ja nyt hämmästelen sadon runsautta ja toivon, etten onnistu pilaamaan sitä. Tällä hetkellä takapihallani kasvaa Goat´s weed , Bolivian Rainbow , Inka Red Drop, Black Scorpion Tonque ja Short Yellow Tabasco. Olenkin jo talvettamisen suhteen kysellyt vinkkejä ja saanutkin niitä mukavasti. Tänään ostin kaupasta habaneron ja meinaan laittaa siemenet multaan vielä tämän vuoden puolella, en kovinkaan paljon lataa odotuksia tälle projektille, mutta kokeilen ns. hupina. Tykkään kasvatella muitakin hyötykasveja, uusimpana tulokkaana oliivipuu. Pääasiallisesti chiliä siis nykyään, mutta siinä sivussa menee pari muutakin kasvia.

Emme peri maata vanhemmiltamme, vaan lainaamme lapsiltamme

atni

Ja terve vaan, täällä ois kans uus chilipää. Ensimmäistä kautta kasvattelen ja kasvattina on pari apachea tuossa keittiön pöydällä +jotain kaupan chilejä. suunnitelmia tulevaisuudelle on että mitä lajikkeita kokeilen. niitä olisi esim.
Lemon Drop.
Naga Morich
Aji Amarillo
Aji Cristal
Bolivian Rainbow
Cayanne Long slim

En vielä mikään ammattilainen ole näissä asioissa vaikka jotain pientä saatan tietääkkin mutta varmasti tulen
tyhmiä kysymyksiä kyselemään :D Mutta eipä kerkee kirjottaan enempää, ku ne kasvitki pitäs lannottaa!
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

Chilivaari

Tervetuloa vain kaikki uudet, sydämellisesti tervetuloa.  :) ;) :D ;D

Kuten arvasinkin, tästä tuli hankalasti luettava, polveileva ketju heti alkuunsa. Kaikki kun eivät lue koko ajan foorumia ja kommentoi heti. Moneenkin aloitukseen olisi mielessä joku pieni neuvo, mutta eivät ne kohdistu oikeille ihmisille tällä tavalla.

JmcLee:lle suosittelen ensi kaudeksi ottamaan myös maukkaita baccatum-chilejä kasvatuslistalle ja tekemään sitten mehukkaita keitoksia ja tulisia paistoksia meidän kaikkien iloksi ja opiksi. Kokki ja chilinkasvattaja on siihen hyvä yhdistelmä.

Ryhis

On tosissaan aika sekava, pitäisikö jokaiselle ihmiselle olla oma ketjunsa, erityisen esittelyosion alla? Kuten nuilla ulkolaisilla foorumeilla? Modet?
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

InkRose

Kyllä nyt kun tämä ketju vähän on edennyt niin tuon "Saksan mallin" selkeys ja toimivuus loistaa aina vain kirkkaammin toimivana esimerkkinä. Suositellaan täältäkin siis vakavasti harkittavaksi ylläpidolle tuon esittelyosaston perustamista. Tottahan meidän jo vähän aikaa foorumilla pyörineidenkin kannattaa sinne pienet esittelyt laittaa.

Nizo

Samaa mieltä. Esittelyosio voisi olla varsin toimiva vaihtoehto.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Lillen - elokuu 06, 2011, 19:13:09 ip

Lainaus käyttäjältä: Janne - elokuu 06, 2011, 19:01:06 ip
Laitetaanpas tällainen pystyyn, suositeltavaa olisi että uudet jäsenet kirjoittaisivat itsestään lyhyen esittelyn!
Ja kerätään tosiaan samaan ketjuun kaikki.


Mainio idea!

Tutustuu hieman uusiin "kasvoihin" ja saavat nämä uudet "kasvot" mukavan tervetulon.


Oikein hyvä idea  ;D

Useimpiin aloittelijoiden kysymyksiin löytyy vastaukset helposti kun hiukan selailee foorumia.
Niinpä suosittelen, että käytetään tätä topicia pääasiassa esittelyyn, ettei mene liian sekavaksi.
Olisi hyvä jos jäsenet laittaisivat profiili-tietoihin ainakin paikkakunnan ja mielellään myös ikä ja sukupuoli helpottamaan kysymyksien ymmärrystä.
minunkin puolesta kaikille!!
Lainaus käyttäjältä: InkRose - elokuu 07, 2011, 11:57:01 ap
Kyllä nyt kun tämä ketju vähän on edennyt niin tuon "Saksan mallin" selkeys ja toimivuus loistaa aina vain kirkkaammin toimivana esimerkkinä. Suositellaan täältäkin siis vakavasti harkittavaksi ylläpidolle tuon esittelyosaston perustamista. Tottahan meidän jo vähän aikaa foorumilla pyörineidenkin kannattaa sinne pienet esittelyt laittaa.

Kannatetaan

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Janne

www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

tso

#20

atni

Pitäiskö tuo mun viesti tuolta nyt kopioida ja laittaa omaan ketjuun vai riittäkö tämä?
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

Janne

Lainaus käyttäjältä: atni - elokuu 07, 2011, 21:41:01 ip
Pitäiskö tuo mun viesti tuolta nyt kopioida ja laittaa omaan ketjuun vai riittäkö tämä?

Voithan sä kopioida mutta vaikka esittäytyminen onkin hyvin suositeltavaa, ei se mitään ehdottoman pakollista ole!
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Ryhis

Hyvä modet! Tätä lisää!

Äkkiä joku "Vanhat parrat"-ketju pystyyn jossa kaikki yli 12kk foorumilla/ 800 viestiä hakanneet kantapeikot voivat esittäytyä ja tuoda itsensä tykö!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

atni

Lainaus käyttäjältä: Janne - elokuu 07, 2011, 21:43:00 ip
Lainaus käyttäjältä: atni - elokuu 07, 2011, 21:41:01 ip
Pitäiskö tuo mun viesti tuolta nyt kopioida ja laittaa omaan ketjuun vai riittäkö tämä?

Voithan sä kopioida mutta vaikka esittäytyminen onkin hyvin suositeltavaa, ei se mitään ehdottoman pakollista ole!


No jos mä sen sinne laittasin nii saatais kirjotukset sinne käyntiin.
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

InkRose

Turhaa hapatusta tollanen vanhusten oma ketju. Kaikki asetutaan samalle viivalle ja tehdään pienet introketjut tähän yhdelle ja samalle esittelyalueelle.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: InkRose - elokuu 07, 2011, 21:55:49 ip
Turhaa hapatusta tollanen vanhusten oma ketju. Kaikki asetutaan samalle viivalle ja tehdään pienet introketjut tähän yhdelle ja samalle esittelyalueelle.


Totta töriset!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

sorrii

Heh!
Minäpäs oon täällä voorumilla riekkunut kait jo kolmatta vuotta, ja tänään huomasin ekan kerran ton aloittelijoiden osion ... hah.
Pitäisköhän tehdä jokus esittely sitten kun ei oo kiirus selvitellä jotain itseäni tärkeämpää  :-*

PS. Eipä taida läheskään kaikilla foorumilaisilla olla tätä???

[nyt tullee muistutus muillekin: uppista!]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`