toukokuu 11, 2024, 19:17:56 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


SIEMENTEN ITÄVYYS????

Aloittaja jortikka71, helmikuu 18, 2011, 11:14:53 ap

« edellinen - seuraava »

jortikka71

helmikuu 18, 2011, 11:14:53 ap Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2011, 11:27:43 ap käyttäjältä jortikka71
Tässä muutaman vuoden chilejä harrastaneena ihmetyttää yksi oleellinen asia. Olen tilaillut siemeniä Fataliilta ja Chilimaailman kautta, ajatellen että pelaan varman päälle itävyyksien kanssa. No ainakaan Fassen siemenet eivät oikein ole täyttäneet odotuksiani. Chilimaailman kylläkin..

Kaikkein parhaat chilin siemenet olen saanut foorumilaisilta, joiden itävyys on lähes 100 %. Kiitokset niistä!!! ;D
Kysyisinkin, onko muilla kokemuksia samanlaisia ja mistä mahtaa johtua?
Onko ns. itse kerätyt siemenet otettu huolellisemmin oikeen kypsyisistä podeista, vai mitenkä?

Itse ainakin jatkossa olisin kiinnostunut hommaamaan siemeniä myös foorumilaisilta, löytyykö moiseen kaupantekoon halukkuutta muilla.. ???

Nizo

Mulla on myös Fataliin siemenet itäneet lähes kaikki mitä olen idättänyt. Ainoastaan yhden lajikkeen kanssa ollut ongelmia. Idättänyt olen kelluvalla lautalla..

.tomppa.

riippuu niin monesta tekijästä,esim onko talonmies saanut viimeyönä ja paistaako aurinko somaliaan yms...

mutta itsellä on ainakin huonoja kokemuksia noista idätysastioista jostakin pahviseoksesta tehtyjä. yksikään siemen ei niissä itänyt mutta mullassa sain idätettyä ja siemenet olivat foorumilaisten antamia.

en ole fataliilta tilannut kertaakaan. exotic gardenista kylläkin ja itävyys oli 100%

jortikka71

niinhän se varmaan on, tuo siemenen kylvö, lajissa kun lajissa epävarmaa, välillä natsaa, välillä ei sitten millään.
Itse olen kokeillut chilejä idättää samanlaisissa olosuhteissa mullassa, talouspaperilautalla ja oasis-lautalla. Kaikki rinnakkain samanaikaisesti. Voiton vei talouspaperilautta(kiitokset ideasta Chilivaarille), hyvänä kakkosena multa ja pronssille tuo Britti-hulikaanilautta.

chili100

Itsekin olen Fataliin siemeniä idätellyt lautalla ja itävyys ollut lähes 100%. Kaikista muista lajeista kaikki siemenet itäneet paitsi Lemon Dropin kanssa on ollut ongelmia. Eilen ei ollut yksikään viidestä Lemon Dropin siemenistä vielä itänyt (vaikka lautalla olleet todella kauan) ja pelkäsin jo etten saa yhtään sellaista kasvamaan. Onneksi tänä aamuna oli tapahtunut iloinen yllätys ja yksi niistä oli itänyt :)

Larski

Mun Fataliilta ostamista siemenistä lähti vuosi sitte lautalla puolet lajikkeista itämään hyvin ja puolet huonosti tai ei ollenkaa. Itämättä jääneitä lajikkeita oli Aji cristal ja Criolla sella, huonosti itäneitä (1 itäjä/pussi) oli Naga ja CGN 22871.

Eiköhän tuo itäminen tosiaan riipu aika monesta asiasta ja mulle vaan sattu huonompi satsi noita AC:a ja CR:a. Ilman foorumia olis jääny parveke montaa puskaa köyhemmäksi. Bluesmanin avustuksella sain lopulta Aji cristalin, Criolla sellan ja melkosen määrän muutaki kasvatukseen.

jortikka71

juurikin tuon Criolla Sellan ja Aji Cristalin kanssa oli aivan samat ongelmat ja lähes samat ongelman ratkaisut..

gooFI

Istelläni on ollut vastaavanlaisia ongelmia tänä vuonna idätyksien kanssa.

Itäneitä:
Aji Cristall 1/7
Criolla Sella 0/7
Ulupica Large 0/7
(c.Lanceolatum 0/10)

Siementen vierustoverit ovat itäneet melkein 100% itävyydellä samoissa olosuhteissa. Lancen ymmärrän että se ei ole itänyt vielä (+1kk) villi ja vaikea kun kuulemma on, mutta nuo muut pitisi olla "peruskauraa" itävyyden kannalta.

-gooFI
--
gooFI

sorrii

Mulla on sekä fataliin, kauppojen että foorumin siemenet itäneet lähes kaikki (>90%): kelluvalla talouspaperilautalla jääkaapin päällä pimeässä yläkomerossa, jossa lämmöt ~28C
Heti kun on juuren alkua tullut näkyviin, oon siirtänyt kivivillaan ja/tai jiffyihin, sekä valoon.
Ensimmäiset kokeilin taimimullassa ja pahvikennoissa: iti n. 50%

Toi paperilautta on hyvä keksintö: styroksi- tms. palan päälle kietaisee talouspaperin, ja laittaa sen laakeaan vesiastiaan. Mä käytin muovisia LiDL'n piparilaatikoita ~20x25cm h:7cm.
Lautan leikkasin tyttöystävän joogamatosta, kun siitä on skarmaa .. Paperin kiinnitin vielä alta roudariteipillä. Siihen voi piirtää ja kirjoittaa nimettyjä ruutuja kuulakynällä tai permanent -tussilla.
Mä käytin vielä n.2x2cm irtolappuja jotka saa nostettua pois rikkomatta hentoa juurta, ja voi upottaa mukaan multaan, ainakin. Kansi päälle, raolleen. 17 kertaa päivässä sitten täytyy käydä tarkistamassa tilanne, niin tuulettuu varmasti  ;D ...ja yöllä kun käy kusella ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

gooFI

Samaa lauttatekniikkaa olen käyttänyt, ja 30 muuta lajia on itänyt kuten sanottu erittäin hyvin paitsi nuo yllä mainitut lajit. Nyt pitää vain toivoa että joko nuo itää tai viimeiset vara-siemenet ovat ne joilla saadaan kasvit.
--
gooFI