maaliskuu 28, 2024, 09:54:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Pimientos de Padrón (C. annuum)

Aloittaja ladoga, elokuu 02, 2011, 23:15:16 ip

« edellinen - seuraava »

ladoga

elokuu 02, 2011, 23:15:16 ip Viimeisin muokkaus: elokuu 02, 2011, 23:48:08 ip käyttäjältä ladoga
Kyseessä on siis suosittu tapas chili Padrónista (Galicia, Espanja).

Nämä chilit poimitaan yleensä ennen kuin tulisuutta on ehtinyt kehittyä. Raakana suoraan puskasta maku on mitäänsanomaton, hieman hernemäinen ja makeahko. Jo kahden viikon kasvun jälkeen marjat alkavat olla tulisia ja menettävät makeuttaan. Kypsinä ne ovat punaisia, pistävän tulisia ja omasta mielestäni jopa kitkerän ja pahan makuisia.

Marjojen koko ja muoto vaihtelee huomattavasti. Pienimmät saattavat kypsyä muutaman sentin kokoisina ja ilman siemeniä kun taas suurimmat voivat kasvaa yli 10cm pitusiksi ja yli 4cm leveiksi. Ainoa keino välttää ei toivottu kypsyminen on putsata puska marjoista tietyin aikavälein. Hedelmäliha on ohut ja rapea, siemenet pehmeitä kunhan poimii ajoissa.

Kasvi on tuuhea, nopeakasvuinen ja ihan mukava kasvateltava myös satoisuutensa puolesta. Viikon välein voi yhdestä pikku puskasta poimia toistakymmentä chiliä, joista jotkut tulettomia ja jotkut lievästi tulisia. Perinteisesti nämä chilit valmistetaan paistamalla ne kokonaisina tilkassa oliiviöljyä kunnes pintaan muodostuu rakkuloita ja lopuksi ripotellaan karkeaa merisuolaa päälle. Syödään käsin kannasta nappaamalla. Mitään muuta käyttötapaa en ole näille chileille keksinyt.

Yleistä arvosanaa en näille oikein osaa antaa. Perinteiseen käyttötarkoitukseensa nämä chilit kuitenkin sopivat mainosti ja ovat maukasta naposteltavaa. Turha odottaa kuitenkaan mullistavaa makuelämystä.

Kukka tyypillinen annuum:
http://www.saunalahti.fi/ladoga/kuvat/kasvit/C.annuum_Pimientos_de_Padron_1.jpg

Monenmuotoisia marjoja:
http://www.saunalahti.fi/ladoga/kuvat/kasvit/C.annuum_Pimientos_de_Padron_2.jpg

Paistettu + suolattu:
http://www.saunalahti.fi/ladoga/kuvat/kasvit/paistetut_padronit_7_2011.jpg

Aji Inferno

Mielenkiintoinen "pippuri". :)  Olisi hauska tietää mikä meksikolainen lajike on ollut noiden kantamuoto. Ei ainakaan ilmeisesti jalapeño, serrano, chilaca tai poblano, vaan kukaties jotain malliin guajillo tai kenties mirasol...

popcornmaker

Ekat padronit poimein tänään (optimi kypsyydestä ei hajua).. Tarkoitus nyt yöpalaksi paistaa oliiviöljyssä ja maustaa merisuolalla perinteisen reseptin mukaan :). Makuanalyysi tullee huomenna  ::)

popcornmaker

Olipas muuten hyvää. Heti tuli mieleen olisko muita lajeja jotka toimis samalla reseptillä?. PdP ehdottomasti hankki paikkansa ens kauden kasvatuslistalla.

ladoga

Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - syyskuu 05, 2011, 02:24:04 ap
Olipas muuten hyvää. Heti tuli mieleen olisko muita lajeja jotka toimis samalla reseptillä?. PdP ehdottomasti hankki paikkansa ens kauden kasvatuslistalla.


Jalapeño ja Czechoslovakian black toimivat samalla tavalla valmistettuina varsin hyvin.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - syyskuu 05, 2011, 02:24:04 ap
Olipas muuten hyvää.

On se.
Laitoin poikkeavalla tavalla. Uunivuokaan Padroneita ja maustettuja kanankoipia sekaisin. Puolessa tunnissa kanat kypsyivät, osa chileistä paloi vähän, mutta loput, varsinkin pohjalla olleet olivat tosi hyviä. Isoimmat punaiset olivat tulisimman, pienet vihreät miedompia, kaikki maukkaita. Chiliä saa olla vaikka tuplasti enemmän kuin kanankoipia.

popcornmaker

Tuossa ehdein jo toisen (ja viimeisen) satsin padroneita paistamaan ja hyvää oli edelleen. Yhden kypsyttelin kypsäks koska siemeniä tarvinnen myös ensi kaudella. Ehdottomasti kasvatan hieman isommalla kaavalla vuonna 2012.

Chilivaarin kanapadron sai jo veden kielelle  :D

-mtk-

Kesällä Espanjan reissulla tuli syötyä noita Padroneita nimenomaan öljyssä paistettuna ja suolalla ryyditettyinä ja hyviä kyllä olivat.
Kun kotosalla ei ollut näitä saatavilla, niin kokeilin Championeilla ja toimii kyllä nekin. Tulisuuttahan niissä ei ole, mutta eipä kyllä ollut Padroneissakaan.
Pitänee jossain vaiheessa yrittää hankkia niitäkin siemeniä.

sorrii

Eksyinpä tännekin ...

Mä ostin toissa kesänä Prismasta pussin Thmpson&Morgan'nin "Chili Padron" siemeniä:

Lukihan siinä pussissa jotain että poimitaan ennen kypsymistä ettei tuu tulisia, hah, ei koske minua, ajattelin ...
Istuttelin muutaman makuuhuoneen "erikoisikkunalleni" jossa ketjuissa 3-kertainen 120cm loiteputkivalo ja puoliläpinäkyvä lämpöverho; mun paras kasvatuspaikka ilman natikkaa.
Mä annoin niiden kypsyä, ja pahojahan ne oli; pistävän tulisia ja kitkeriä, enkä kait käyttänyt niitä mihinkään! Aika hyvä olisi ollut tuotto...
Ei tullut silloin mieleenkään edes maistaa raakana, tai vähemmän kypsänä.

Nyt jälkiviisaana voi todeta, että löytyihän noiden nettisivultakin selitys:
http://www.thompson-morgan.com/vegetables/vegetable-seeds/pepper-sweet-and-chilli-seeds/chilli-pepper-padron-medium-the-tapas-pepper/871TM

Ehkäpä uusi yritys ensi kesänä??

Tietääkö joku (esim. Chilivaari ??) miten nuo viihtyy ulkona Suomen kesässä?
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ChIlIDoG

joku vuosi sitten kun kasvattelin eka chilejä, niin juurikin nuit padroneja. Satoa tuli hyvin ja ihan takapihan avo terassilla kasvoivat. Ja juurikin tuon kitkerän maun takia lähes kaikki kuivattiin ja jauhettiin. Toimii pataruuisaa muun chilin lisänä hyvin. Esim. vastikään tein lihapataa, missä oli padronia, aji cristalia ja hiukan nagaa, kaikki jauheena

Chilijamppa

Itse paistelin muutaman Padronin rypsiöljyssä ja lopuksi ripottelin päälle ruususuolaa, niin olipas tosi hyvän makuisia tekeleitä. Siltään syötynä Padronit maistuvat ihan kitkeriltä herneiltä, ei kovin hyvä maku.

Chilivaari

Siinäpä se, kullekin chilille pitää löytää oikea käyttötapa, tai useampia hyviä tapoja.
Minäpä otin kuvankin 2010 tuosta herkusta ennen kuin pisteltiin poskeen:
http://chilivaari.blogspot.fi/2010/07/parasta-annuumia-mita-olen-maistanut_07.html

Tiemuh

Pandronia on tullut syötyä vain ravintolassa. Itse olen tehnyt samalla reseptillä paprikoita: eli pannulle oliviöljyssä ja maustetaan chilijauheella sekä merisuolarakeilla. Loistavaa ruokaa vaikka chorizon kanssa.

sorrii

Nyt on mullakin Padron toista kertaa kokeilussa  :D

Eka karralla ostin Morgan&Thompson -pussukan Prismasta: Chili Padron.
Tekstissä neuvotaan poimimaan juuri ennen kuin alkavat vaihtaa väriä; sen jälkeen muuttuvat tulisiksi.
HAH! Totesin minä - tuohan on merkitty miedoksi; tulista äijä haluaa ...  8) 8)
??? ??? Perkeleen pahoja olivat, vaikka satoa tuli reilusti ja näyttivät punaisina oikein herkullisilta  :-[ :-[

Myöhemmin näin mm. Chilivaarin jutun Pimento De Padronista ja kuulin tuota tarjoillun Kanarian saarillakin jossain juhlapöydässä.

Tällä kertaa täytyy muistaa poimia noita vähän aikaisemmin.
Voisi vaikka juhannuksena pelata Espanjalaista rulettia mökillä: odotan innolla vanhan äitini ilmettä kun saa sen äkäisen ...

Syötin muuten isälleni [86v - ei syö mitään punaista, eikä käytä mausteita] Greek Pepperonin. Kovasti kehui että ihan kuin söisi herneitä ...
(Pääsi tulemaan muutama pikku-palko jo taimivaiheessa noihin, jotka poimin pois istuttaessani isompaan ruukkuun kasvihuoneeseen)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilijamppa

Tämä Padron tuottaa mahdottomasti isoja podeja, varmaan kerännyt tässä kesän aikana niitä yhdestä puskasta monia kymmeniä ja äsken tekaisin maukkaan munakkaan silputuista podeista. :P

sorrii

Vähän on sato mulla myöhässä kauttaaltaan: Idättelin ajoissa, mutta pidin pitkään pienissä taimiruukuissa, sekä siirsin väljemmille kasvumaille aika myöhässä ...

Mökillä kasvarissa yksi Padron jossa muutama pieni raakile [viime viikonloppuna] ja yksi iso: sen ison poimin kokeeksi ja silppusin mausteeksi sekalaisista tähteistä kokkailemaani risottoon. Vihreänä se maku oli ihan ok. vihreän paprikan maku, ja tulisuutta vähän, eli sopivasti normaalien suomalaisten vanhustenkin ruoaksi ...

Plantaasilla tässä kodin lähellä on useita noita liian myöhään istutettuja joissa pieniä podeja aika paljon. Yksi kasvaa ulkona ja kaksi kasvutunnelissa, jossa näyttää toiseen tulevan satoa ihan reippaastikin. Yhtään ei ole vielä näkynyt kypsymisen merkkejä, joten odotan vesi kielellä ...

Thompson&Morganin siemenpussissa siis kehoitetaan poimimaan juuri kun väri alkaa muuttua punaiseksi. Kokeilen ehkä tänään poimia pari kappaletta ja testaan pannulla paahdettuna. Sopii päivän menuun hyvin, vaikka sitten raakanakin.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Nyt löyty Heinän Penan Chilikärrystä rispektejä Padroneita.  Olivat kypsiä punaisia toisin nuo markettien raa'at ja mauttomat kääpiöversiot. Polte lähentelee keskitulista ja makukin on annuumiksi melkeimpä hyvä  ;)

SUOSITTELEN !!!!

sorrii

LainausNyt löyty Heinän Penan Chilikärrystä rispektejä Padroneita.  Olivat kypsiä punaisia toisin nuo markettien raa'at ja mauttomat kääpiöversiot


No-joo ..  ::)
Niidenhän perinteisesti kuuluu olla vihreitä: Poimitaan juuri kypsymisen kynnyksellä niinsanotusti. Kypsyessä nämä tulistuvat joskus jopa aika äkäisiksi; ja kitkerän pahanmakuisiksi. Joka kymmenes podi pitäisi olla tulinen ja siksi puhutaan espanjalaisesta ruletista .... jne.

Mä ostin ekan kerran Prismasta Thompson&Morganin siemeniä, jossa oli ohjelkin että poimitaan, kun ensimmäiset podit alkavat muuttua punaisiksi: Punaisena niistä tulee kitkeriä. MÄ en uskonut kun aloittelevana chilipäänä ajattelin että minähän haluan tulisia. Koko sato jäi käyttämättä. [Olihan niitä tulisiksikin tarkoitettuja riittävästi!]

Oon pari kertaa ostanut Prismasta tai S-marketista padroneita ison pussin [nyt ~1,20€/200g pussi] ja paistellut klassisesti oliiviöljyssä ja karkeaa suolaa päälle: Yhtä ainoaa tulista ei ole tullut kohdalle ...  :-\

Gran Canarialla oon ottanut pari kertaa alkupalana Pimentos de Pedron -annoksen ja toisella kertaa tosiaankin oli pari tulista joukossa. Mun arvaukseni on että nuo marketissa myytävät ovat kyllä aitoja -maku on oikea- mutta liian raakoina poimittuja.
Omissa viljelyissä taas kävi tuolla Peltolammin pellolla niin, että kaikki olivat kitkerän tulisia jo vihreinä. Samma juttu muuten Golden Greek Peperonilla. Täydessä auringossa pellolla muovien alla ja suomen suven 20 tunnin valolla tuli kyllä liian tulisia siihen tarkoitukseen, kun ovat tarkoitettuja!

Tääkin on mennyt sarjaan "ei kiinnosta kasvattaa, kun saa kaupastakin". Mun Pirkanmaalais-espanjalaisessa ruletissa menee pannulle padronien sekaan pari isoa Nagaa. Punasokeana mä saan ne aina ...  8) 8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`