maaliskuu 28, 2024, 09:54:43 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Fatalii gourmet - Aji Fantasy

Aloittaja Nizo, elokuu 24, 2011, 14:01:16 ip

« edellinen - seuraava »

IceQueen

Mä myös bongasin tänään Porin Citymarketista näitä... Mut kyllä oli niin järkyttävän näköisiä, ettei tarvinnut ostaa, aivan nahistuneita ja kamalia...  :-[ Vähän harmitti, kun vieressä oli sit jotain ulkomaalaista chiliä, joka oli monen kerroin myyvemmän näköistä. :-\

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Feint - heinäkuu 26, 2013, 20:27:14 ip
Äsken löytyi Loviisan K-supermarketista Fatalii Gourmet Aji Fantasya ja pakkohan se oli ostaa kokeeksi paketti. Heti kotiin päästyä paketti auki ja chilejä silpomaan...

Ensimmäistä Fantasya tässä maistelen, todella rapea, raikas, pirteän makuinen, kuin ns. normipaprika ilman pienintäkään merkkiä kitkeryydestä. Vastaa lähes täysin rasiassa lukevaa kuvausta, mutta...tulisuutta tässä ei ole. Ei yhtään. Pienintäkään poltetta ei tunnu, ei vaikka kuinka etsisi. Vasta siemenkiinnikkeiden osuessa suuhun löytyy todella äkäinen polte. Ilmeisesti kaikki kapsakakkeli löytyy juuri niistä. Maun ja raikkauden puolesta paras maistamani chili, mutta ei mielestäni eroa riittävästi kaupan hollantilaisen paprikan mausta, että olisi yli 100e/kg hinnan arvoinen. Näitä tulee ensi vuonna kasvatettua joka tapauksessa, mukavan mieto chili jonka suurin vahvuus on todella upea ulkomuoto, joka houkuttelee syömään podit kokonaisena :D

Siemenkiinnikkeet popsittu, nyt huuhtomaan suuta  :'(


Noissa on vielä vaihtelua. Jotkut on sitten taas aivan oikeasti tulisia, kivoja ylläreitä tulee joskus, kun meinaa jotain mietoa popsia välipalaksi.

Sihijuoma666

Lainaus käyttäjältä: IceQueen - heinäkuu 26, 2013, 22:04:05 ip
Mä myös bongasin tänään Porin Citymarketista näitä... Mut kyllä oli niin järkyttävän näköisiä, ettei tarvinnut ostaa, aivan nahistuneita ja kamalia...  :-[ Vähän harmitti, kun vieressä oli sit jotain ulkomaalaista chiliä, joka oli monen kerroin myyvemmän näköistä. :-\


Eikös ne marketteihin yleensä pääsevät chilit olekkin jalostettu niin että kestäisi kauemman "tuoreen" näköisenä..?

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - elokuu 04, 2013, 22:52:17 ip
Lainaus käyttäjältä: IceQueen - heinäkuu 26, 2013, 22:04:05 ip
Mä myös bongasin tänään Porin Citymarketista näitä... Mut kyllä oli niin järkyttävän näköisiä, ettei tarvinnut ostaa, aivan nahistuneita ja kamalia...  :-[ Vähän harmitti, kun vieressä oli sit jotain ulkomaalaista chiliä, joka oli monen kerroin myyvemmän näköistä. :-\


Eikös ne marketteihin yleensä pääsevät chilit olekkin jalostettu niin että kestäisi kauemman "tuoreen" näköisenä..?


Taitaahan nuo olla...

Ostin näitä myös itse tänään marketista ja menee kyllä kasvatukseen! Sen verran hyvää oli  :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

11-13

Ilokseni huomasin, että yksi puska Fantasya tuottaa erikoisen tulisia podeja. Olen nyt ehkä 10-15 podia siitä syönyt ja jokainen on ollut lähellä tai yhtä tulisia kuin Lemon Drop. Yhdenkään podin tulisuus ei mielestäni ole alle Aji Cristallin.

Minulla on kolme kasvia tuota ja vain tuo yksi tekee noin tulisia. Pitää ottaa siitä siementä talteen vaikka ei mitään takeita olekaan, että ensi kesänä tuo onnistuisi taas.

Erittäin hyvä maku ja tulisuus. Tämän kauden paras chili, mikäli loputkin pidit on tuota luokkaa.

11-13

Saattaa olla, että juhlin hieman liian aikaisin. Juuri söin kaksi uutta keltaiseksi kypsynyttä ja kumpikin oli kyllä tulinen, mutta ehkä kumminkin enintään Aji Cristallin tasoa.

Tulisia noikin oli toki ennemmin saamiini Fantasyihin verrattuna, mutta ei lähelläkään sitä mitä kymmenkunta ensimmäistä oli.

No hyviä silti ja aikas satoisa puska.

epoksi

Hohhoh. Aloittelijana olinpas lukenut että aji fantasy on mieto ja melko poltteeton chili. Kokonaisena kirkkaankeltainen pallura suuhun, korvia särkee.. Poltteeton in my.. ootte polttanu makuaistinne sanon minä. :P

Se minkä huomasin vrt. kaupan perus annuumeihin, polte tuli hassusti asteittain eri paikkoihin. Suussa ei tuntunut mitään pureskellessa, nielaistessa se alkoi kurkussa ja voimistui, sieltä se siirtyi kielen kärkeen ja lopulta rupesi korvaa särkemään. Tuota rundia se veti 3 kertaa ennen kuin hiipui pois.

Hassua kuinka erilaisia kokemuksia voi sama etelänhetelmä antaa eri ihmisille. Avokki maistoi palasen ja alkoi huutamaan että hänen on pakko olla allerginen chileille kun polttaa muka mieto chili niin pirusti :D

unenkuva


Toleranssi kasvaa ajan myötä. Joka päivä kun syöt chiliä jossain muodossa (ja tietysti myös niitä tulisempia) niin kyllä se teilläkin suu tottuu. Sitten jo maistaa paremmin lajikkeen omaa makua sen tulisuuden takaa

Eli triplaat vaan määrän jota syötte nyt :)

sorrii

Sitä voi olla tulisuudessa vaihtelua saman kasvin eri hedelmilläkin aika paljon. Fantasyllä on kuitenkin puolet perimästä Lemondropilta, joten voihan sitä kirpeyttä vähän olla...

Toleranssi kyllä kehittyy kummasti. Mä en edes erota nykyään poltetta joissain "kebappipepperooneissa" tai kun vaikka spaghettikastikkeeseen silppuan pari Jalapenoa - kuten eilen. Sitä toleranssia ei kuitenkaan tule silmiin, kaulan iholle tai munille ...

Noita muistutuksia saan edelleen joka päivä  ;D ;D

Itsellä on muuten edelleen melkein kilo AF'ää jotka poimin 2-3 viikkoa sitten mökiltä. Oon pitänyt niitä parvekkeella [ovi aina raollaan sisälle] jossa lattialla 5-15 astetta lämpöä. Ne ovat selvästi väkevöityneet säilytyksessä. Sitä tapahtuu usein jääkaapissa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Seven

Kuinkakohan paljon chilien kasvatustapa vaikuttaa chilien makuun? Olen miettinyt, että teenkö jotain väärin kun oman puskan fantasyt eivät maistu millekkään. Siemenkiinnikkeissä on ainoastaan tulisuutta ja loppu podi maistuu ihan kaupan vihreälle paprikalle. Pitäisi joskus ostaa kaupasta Aji fantasyjä vertailuksi.

Seppo

Lainaus käyttäjältä: Seven - lokakuu 20, 2013, 16:49:47 ip
Kuinkakohan paljon chilien kasvatustapa vaikuttaa chilien makuun? Olen miettinyt, että teenkö jotain väärin kun oman puskan fantasyt eivät maistu millekkään. Siemenkiinnikkeissä on ainoastaan tulisuutta ja loppu podi maistuu ihan kaupan vihreälle paprikalle. Pitäisi joskus ostaa kaupasta Aji fantasyjä vertailuksi.


Ei niissä tulisuutta oikein muualla olekaan kuin siemenkiinnikkeissä.

Ja suurin osa chileistä, hyvin harvoin poikkeuksin, maistuu pohjimmiltaan vihannespaprikalta pienin vivahde-eroin, niin myös tähän mennessä syömäni aji fantasyt. Se on se joku universaali paprikan maku läpi capsicumien genuksen.

(Itse asiassa mielestäni jokseenkin kaikki chilit ovat tympeää syötävää raakana pelkiltään ja ne vaativat ympärilleen jotain muuta ruokaa ollakseen hyviä.)

sorrii

Tuli tuossa äsken perattua melkein kilo Aji Fantasyjä jotka poimin mökiltä yli kuukausi sitten!! Oon niitä säilyttänyt lasiparvekkeellani Pirkka Biojatepussissa (=voimapaperia, kuten ennen Alkon pussit) Jotenskin vaan jäänyt noita käsittelemättä kun satoa tuli paljon ja ollut muita kiireitä ...  :-[ :-\

Iloinen ylläri oli ettei pussissa ollut pilaantuneita kuin ihan pari hassua!

Mutta, mutta  ??? ??? ???
Kun sitten oltiin nuo eukon kanssa perattu maistoin vasta yden pienen puolikkaan, joka oli ollut aavistuksen vihreä osittain: Kyä yllätti sen polte! Meinasi ukko perseeleen lentää. Sitten tiet huomasin että kyllähän taas kirvelee poskia, käsivarsia, silmiä ja munia. Maistoin lisää sieltä pari sellaista pientä puolikasta, ja kyllävain ne ovat muuttuneet selvästi tulisemmiksi. Ja olipa yksi kirkkaan keltainen podi kuitenkin aika makeakin. Meinasin nuo säilöä etikkaliemeen Aji Cristalien kanssa että olisi edes vähän tulta. Luulen että pidänkin lajit erillään!!

Taitaa olla niin, kuten oon ennenkin aavistellut, että ainakin joillakin chililajeilla tapahtuu sellaista väkevöitymistä kylmäsäilytyksessä. Mä huomasin saman asian pari vuotta sitten Lombardoilla, jotka olivat poimiessa täysin tulettomia ...

Asia vaatii jatkotutkimuksia, ehdottomasti!

Mulla tuo parveke on aika sopiva säilytyspaikka vihanneksille. Olen pitänyt koko syksyn ovea raollaan ~5cm ja ovenpönkkänä on alaosassa styrofoamin kappale, joka estää kylmää valumasta sisään. Siellä parvekkeen puolella näyttää öisin olevan silmien korkeudella 10-15 astetta - Päivisin on saattanut käydä 20'ssä. Lattian tasolla on pysytellyt 4-8 asteessa. ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Hömppä

Ajattelin tässä kysyä. Eli en oo fantasyä vielä maistellu mutta eiköhän sitä kesällä saa, mutta onko tuolla semillaksen siemenluettelossa oleva Aji white fantasy eri chili kun tämä kyseinen fantasy? Jos on niin onko erimakuinen?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Hömppä - tammikuu 20, 2014, 16:56:46 ip
Ajattelin tässä kysyä. Eli en oo fantasyä vielä maistellu mutta eiköhän sitä kesällä saa, mutta onko tuolla semillaksen siemenluettelossa oleva Aji white fantasy eri chili kun tämä kyseinen fantasy? Jos on niin onko erimakuinen?


Todennäköisesti ihan sama kasvi, mutta ihan periaatteessa en tilaisi tuolta, koska se nyt vaan on törkeää käytännössä varastaa fataliin tuotekehityksen tulos kaupallisiin tarkoituksiin. Voin suositella, että tilaat Fataliilta itseltään tai kyselet harrastajilta siemeniä.

Hömppä

Mulla on jo noita Fantasyjä kasvamassa  ;), mutta ajattelin että onko joku jatkojalostettu lajike tai jtn vastaavaa..

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Hömppä - tammikuu 21, 2014, 00:10:31 ap
Mulla on jo noita Fantasyjä kasvamassa  ;), mutta ajattelin että onko joku jatkojalostettu lajike tai jtn vastaavaa..


Siis joo, on se kai "jatkojalostettu", joskin eroavaisuus on ehkä lähinnä uskomustasolla.

Moose

Yleisenä huomiona nämä eivät ole kovin ronkeleita yölämpötiloille. Viime loppusyksystä makasivat huurteisia parvekkeen laseja vasten ja silti pukkasivat podeja minkä ehtivät. Kaipaavat toki lämpöä ja valoa päivällä.

MiM

Mitäs kun tuntuu siltä, että nuo pihalla olevat Fantasyt ovat lakanneet kypsyttämästä podeja kokonaan. Ensimmäiset podit alkoivat jo viikkoja sitten muuttua keltaisiksi, mutta ovat edelleen hyvin valjun värisiä ja nupeissa on edelleen selkeästi vihreää. Muuttaako nuo vaan väriä toodeeellla hiiitaaastiii, vai pitäisiköhän tuoda sisälle?

Vieressä seisovat Lemon Dropit kun saattaa muuttaa väriä vihreästä keltaiseen jopa yön yli, niin tämä jälkeläinen vaikuttaa olevan tässä suhteessa ihan toiselta äärilaidalta?
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: MiM - syyskuu 03, 2014, 12:49:05 ip
Mitäs kun tuntuu siltä, että nuo pihalla olevat Fantasyt ovat lakanneet kypsyttämästä podeja kokonaan. Ensimmäiset podit alkoivat jo viikkoja sitten muuttua keltaisiksi, mutta ovat edelleen hyvin valjun värisiä ja nupeissa on edelleen selkeästi vihreää. Muuttaako nuo vaan väriä toodeeellla hiiitaaastiii, vai pitäisiköhän tuoda sisälle?

Vieressä seisovat Lemon Dropit kun saattaa muuttaa väriä vihreästä keltaiseen jopa yön yli, niin tämä jälkeläinen vaikuttaa olevan tässä suhteessa ihan toiselta äärilaidalta?


Hitaasti minullakin ulkona kypsyi Fantasy. Nostin itse ainakin sisälle jo :)

MiM

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - syyskuu 03, 2014, 14:35:55 ip
Hitaasti minullakin ulkona kypsyi Fantasy. Nostin itse ainakin sisälle jo :)

Kypsyykö nyt nopeammin?
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-