toukokuu 13, 2024, 13:38:07 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Harsosääsket kuriin

Aloittaja Whili, lokakuu 01, 2011, 06:47:35 ap

« edellinen - seuraava »

Whili

Lainaus käyttäjältä: Feint - elokuu 05, 2013, 09:22:01 ap
Et kai oo töissä Ruotsin marketeissa? ;)

Onneksi nuo öttiäiset eivät ole vaarallisia kuin pienille taimille. Talvetettavien kasvien kanssa joutunee käymään läpi käsittelyt, muista ei jaksa välittää. Pääasia ettei noita ole kauden ensimmäisen kuukauden aikana, sen jälkeen ne lähin ärsyttävät pörräämisellään. Otan kuitenkin ennemmin tuhat tälläistä kuin yhtäkään kirvaa tai muuta tuholaista :D


..töissä Ruotsin marketeissa ??   :o ??? >:(
Kaikki ruotsalaisuuteen viittaava saa aikaan allergisen reaktion. Elikkäs EN !!

Juu, melko vaarattomia ovat nuo, mutta ikäviä pikkupörrääjiä.
Mutta kuten jo kirjoitin; Raid tms. myrkky on nopein ja helpoin tapa päästä sisätiloissa pörräävistä ötököistä eroon.

Feint

Lainaus käyttäjältä: Whili - elokuu 05, 2013, 11:24:02 ap
Lainaus käyttäjältä: Feint - elokuu 05, 2013, 09:22:01 ap
Et kai oo töissä Ruotsin marketeissa? ;)

Onneksi nuo öttiäiset eivät ole vaarallisia kuin pienille taimille. Talvetettavien kasvien kanssa joutunee käymään läpi käsittelyt, muista ei jaksa välittää. Pääasia ettei noita ole kauden ensimmäisen kuukauden aikana, sen jälkeen ne lähin ärsyttävät pörräämisellään. Otan kuitenkin ennemmin tuhat tälläistä kuin yhtäkään kirvaa tai muuta tuholaista :D


..töissä Ruotsin marketeissa ??   :o ??? >:(
Kaikki ruotsalaisuuteen viittaava saa aikaan allergisen reaktion. Elikkäs EN !!

Juu, melko vaarattomia ovat nuo, mutta ikäviä pikkupörrääjiä.
Mutta kuten jo kirjoitin; Raid tms. myrkky on nopein ja helpoin tapa päästä sisätiloissa pörräävistä ötököistä eroon.


Ruotsissa oli joku ruikkinut raidia kaupassa myytävien hedelmien päälle kärpästen takia. Ei kuulemma tee hyvää syötäville elintarvikkeille ;)

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Whili - elokuu 05, 2013, 09:07:21 ap
Raidaus taitaa olla ainoa tehokas keino ja sekin pitää toistaa muutamaan kertaan parin päivän välein.


Eikä sekään tehoa kuin lentäviin harsosääskiin, pysyvämpää ratkaisua etsiessä kannattaa sijoittaa biologiseen torjuntaan. Keltaisilla liima-ansoilla saa kyllä jonkin verran aikuisväestöäkin pois silmistä.

Harsosääski-/karvajalkapetopunkki tai isosukkula tuottavat toivotumman lopputuloksen.

sorrii

Mä oon päättänyt kokeilla syksyllä että hylkään kaikki "pehmeissä alustoissa" olevat kasvit. Säästän jokusen parhaimman kasvin passiivihydroihin bonchi-tyyliin - tai kehittämälläni jättiläisbonsaichili-menetelmällä  8)  8)
Alustoina perliitti tai hydrosora. Kookoskuitukin, jonka havaitsin erinomaiseksi alustaksi taimikasvatuksessa, jää talvilomalle! Kookoksessa nuo harsopaskiaiset vasta viihtyvät ...

Näppituntuma on tullut että annuumeja lukuunottamatta kaikki chilini ovat viihtyneet oikein kivasti passiivihydroina talven yli eivätkä kasva tolkuttomiin mittoihin. Aktiivisilla systeemeilläkään ei ehkä viitsi pelleillä tulevana talvena. Riittävästi tuoreita maistiaisia saa kyllä passiivihydroistakin yhdessä natikkanurkassa.

Viime keväänä ja alkukesästä sain tuta käytännössä huolimattomuuteni ötököiden kanssa, kun harsosääskien lisäksi tulivat esiin punkit ja ripsiäiset siinä vaiheessa kun oli joka paikassa 50-80cm korkeita taimia vieri vieressä! Ei sitä tuhoa ehtinyt huomaamaan ennekuin oli aika monista annuumeista [varsinkin] kaluttu runko luurangoksi, kun latvukset näyttivät joka puolella hyviltä ja olivat täynnä kukkia tai raakileen alkuja. Onneksi valtaosa kasveista selvisi hengissä ulkokasvatukseen, jossa ötökät katosivat.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Feint

Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 06, 2013, 11:04:48 ap
Mä oon päättänyt kokeilla syksyllä että hylkään kaikki "pehmeissä alustoissa" olevat kasvit. Säästän jokusen parhaimman kasvin passiivihydroihin bonchi-tyyliin - tai kehittämälläni jättiläisbonsaichili-menetelmällä  8)  8)
Alustoina perliitti tai hydrosora. Kookoskuitukin, jonka havaitsin erinomaiseksi alustaksi taimikasvatuksessa, jää talvilomalle! Kookoksessa nuo harsopaskiaiset vasta viihtyvät ...

Näppituntuma on tullut että annuumeja lukuunottamatta kaikki chilini ovat viihtyneet oikein kivasti passiivihydroina talven yli eivätkä kasva tolkuttomiin mittoihin. Aktiivisilla systeemeilläkään ei ehkä viitsi pelleillä tulevana talvena. Riittävästi tuoreita maistiaisia saa kyllä passiivihydroistakin yhdessä natikkanurkassa.

Viime keväänä ja alkukesästä sain tuta käytännössä huolimattomuuteni ötököiden kanssa, kun harsosääskien lisäksi tulivat esiin punkit ja ripsiäiset siinä vaiheessa kun oli joka paikassa 50-80cm korkeita taimia vieri vieressä! Ei sitä tuhoa ehtinyt huomaamaan ennekuin oli aika monista annuumeista [varsinkin] kaluttu runko luurangoksi, kun latvukset näyttivät joka puolella hyviltä ja olivat täynnä kukkia tai raakileen alkuja. Onneksi valtaosa kasveista selvisi hengissä ulkokasvatukseen, jossa ötökät katosivat.


Varsin hyvä pointti. Mulla oli kokeellisesti yksi kasvi tänä vuonna kivivillassa altakasteluruukussa. Kasvoi aivan törkeästi, eikä houkutellut ötököitä. Luultavasti ensi vuonna kaikki multa/kookosviljelyt vaihtuvat passiivihydroiksi kivivillassa.

Huru-ukko

Tästäkin juttua ennenkin ollut, mutta jos se kivivilla jää sen verran näkyviin, että harsosääski sinne pääsee, niin sinne ne munii ja toukat selviää siellä kyllä.

PP

Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 06, 2013, 11:04:48 ap
Mä oon päättänyt kokeilla syksyllä että hylkään kaikki "pehmeissä alustoissa" olevat kasvit. Säästän jokusen parhaimman kasvin passiivihydroihin bonchi-tyyliin - tai kehittämälläni jättiläisbonsaichili-menetelmällä  8)  8)
Alustoina perliitti tai hydrosora.


En ole kokeillut passiivihydroja, mutta ainakin ebbeissä hydrosora on oikea hautomo harsosääskille. Kasvarissa on niitä tuhansittain.

unenkuva

Kasvihuoneeseen vaan reippaasti hämähämähäkkejä kiipeämään langalle

sorrii

Pitäisköhän ruveta kasvattamaan vaikka koralleja ...  ??? ??? ???
Varmaan löytyy joku öttiäinen niitäkin kiusaamaan? [=loppukesän uupumusta havaittavissa]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Feint - elokuu 06, 2013, 11:30:15 ap
Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 06, 2013, 11:04:48 ap
Mä oon päättänyt kokeilla syksyllä että hylkään kaikki "pehmeissä alustoissa" olevat kasvit. Säästän jokusen parhaimman kasvin passiivihydroihin bonchi-tyyliin - tai kehittämälläni jättiläisbonsaichili-menetelmällä  8)  8)
Alustoina perliitti tai hydrosora. Kookoskuitukin, jonka havaitsin erinomaiseksi alustaksi taimikasvatuksessa, jää talvilomalle! Kookoksessa nuo harsopaskiaiset vasta viihtyvät ...

Näppituntuma on tullut että annuumeja lukuunottamatta kaikki chilini ovat viihtyneet oikein kivasti passiivihydroina talven yli eivätkä kasva tolkuttomiin mittoihin. Aktiivisilla systeemeilläkään ei ehkä viitsi pelleillä tulevana talvena. Riittävästi tuoreita maistiaisia saa kyllä passiivihydroistakin yhdessä natikkanurkassa.

Viime keväänä ja alkukesästä sain tuta käytännössä huolimattomuuteni ötököiden kanssa, kun harsosääskien lisäksi tulivat esiin punkit ja ripsiäiset siinä vaiheessa kun oli joka paikassa 50-80cm korkeita taimia vieri vieressä! Ei sitä tuhoa ehtinyt huomaamaan ennekuin oli aika monista annuumeista [varsinkin] kaluttu runko luurangoksi, kun latvukset näyttivät joka puolella hyviltä ja olivat täynnä kukkia tai raakileen alkuja. Onneksi valtaosa kasveista selvisi hengissä ulkokasvatukseen, jossa ötökät katosivat.


Varsin hyvä pointti. Mulla oli kokeellisesti yksi kasvi tänä vuonna kivivillassa altakasteluruukussa. Kasvoi aivan törkeästi, eikä houkutellut ötököitä. Luultavasti ensi vuonna kaikki multa/kookosviljelyt vaihtuvat passiivihydroiksi kivivillassa.


Kivivillaan on turha tuudittautua, siinä harsosääsket tuntuvat sikiävän moninkertaisesti verrattuna kookokseen tai turpeeseen.

Sihijuoma666

Miksi kaikki puhuu jo loppukesästä!!?? Ensimmäinen kypsä hedelmä vasta saatu puskasta ja kaikki jo pelottelee että eiköhän se kausi ollut siinä! Mur...

sorrii

Loppukesällähän satoa saadaan!! Onhan tässä jo odotettu  :o
Alkukesä on aina sitä raatamista ja taistelua punkkien, kirvojen, ripsiäisten ym. kanssa ...

Keskikesä?!? Se on kai vaan Juhannusviikonloppu ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

.:Dam:.

Ainoa myrkky mitä kasveille annan on absinth jolla tosin itseänikin välillä myrkytän. Keväällä harsosääskiä oli jo riesaksi asti joten jotain pysyvämpää piti keksiä.


Kuvaa klikkaamalla suuremmaksi.

Laitoin sitten pahimpiin tapauksiin hienoa hiekkaa pinnalle. Muutamat sissit koitti kamikazetyyliin päästä vielä sen hiekan alle mutta ei onnistunut. Muutama viikko ja eipä näkynyt enää harsosääskiä. Osa tosin kuoli parafiinikylpyyn = pilttipurkin kansi ja parafiinia. Tuosta hiekasta toki muutakin hyötyä; kaikki kasvit altakasteluruukuissa mutta olen niin laiska etten jaksa tarkistaa tikusta paljonko vettä vielä on kun ei se tikkukaan totuutta kerro. Jos tikku kuiva, kasvualusta ei vielä ole kuivaa. Kun kasvualusta on märkää, hiekkakin on märkää. Kun kasvualusta kuivuu, hiekka kuivutessaan vaalenee eikä ole hiekanjyvät enää niin takertuvaisia toisiinsa. Siitä päivä / kaksi ja chileistä alkaa näkemään lehdistä että on kuivaa...
Muppet. Muppets. Muppeteers.

Santsi

Olen aiemmin käyttänyt reilun sentin Vulcaponic-kerrosta mulla päällä. Hyöty on merkittävä, muttei estänyt täydellisesti harsosääskiä. Loput sinnikkäät taklasin liima-ansoilla. Lopputulos ok. Viime talvena sain tarpeekseni multasekoituksista mutta ens kaudella ajattelin taas kokeilla. Ehkäpä näin: mullan päälle hiekkaa neem-öljyllä kyllästettynä ja päälle (lähinnä koristeeksi) Vulcaponic-kerros. Kastelu altakasteluna. Ideana on, et mitä kuivempaa pinnassa on, sitä huonommat olosuhteet öttiäisille on.
"A complex system that works is invariably found to have evolved from a simple system that worked." - John Gall

tonttu

Ei auta mikkään. Mutta itselle tuottaa hetken helpotusta, kun sähkökärpäslätkällä hutkii parven sekaan. Alkaa armoton pauke ja pikkukärpäsiä on kohta mattona alustalla  ;D

sorrii

Eiköös Super RAID tehoa harsosääskiinkin?

Mä oon mökillä ruiskinut ikkunapielet tuolla, niin ovat aina reilun viikon kaikki öttiäiset pois - amppareita myöten!
Jos asunnon sumuttelee ja kasvien alustat vähän perustellisemmin, niin eiköhän vie aikansa ennekuin uusia tulee. Niitähän sitten kyllä tulee jos vähänkään kaupasta kanniskelee hedelmiä, vihanneksia ja erityisesti ruukkuyrttejä/salaattia...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 02, 2013, 16:06:16 ip
Eiköös Super RAID tehoa harsosääskiinkin?

Mä oon mökillä ruiskinut ikkunapielet tuolla, niin ovat aina reilun viikon kaikki öttiäiset pois - amppareita myöten!
Jos asunnon sumuttelee ja kasvien alustat vähän perustellisemmin, niin eiköhän vie aikansa ennekuin uusia tulee. Niitähän sitten kyllä tulee jos vähänkään kaupasta kanniskelee hedelmiä, vihanneksia ja erityisesti ruukkuyrttejä/salaattia...


Ei harsosääskiä myrkyttämällä saa kuriin. Ainakaan mitenkään hentoisin myrkyin, populaatiota voi ehkä hallita, mutta heti kun unohtaa asian hetkeksi, pörrää naaman edessä harsosääski.

unenkuva

Minua ei ole kyllä aikoihin harsosääsket vaivanneet, aluksi niitä oli kyllä paljon. Mehuansa, tarra-ansa, altakastelu (pinta kunnolla kuivana) ja tappominen nähdessä. Nämä toimineet todella hyvin, eikä piiruakaan myrkkyä tarvinnut

Jani M

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - syyskuu 02, 2013, 21:38:24 ip
Minua ei ole kyllä aikoihin harsosääsket vaivanneet, aluksi niitä oli kyllä paljon. Mehuansa, tarra-ansa, altakastelu (pinta kunnolla kuivana) ja tappominen nähdessä. Nämä toimineet todella hyvin, eikä piiruakaan myrkkyä tarvinnut


Sepä. Mutta siinä vaiheessa, kun olohuoneessa on useampi sata litraa multaa erilaisissa ruukuissa ja ämpäreissä... :D

unenkuva

Heh. Minulla mennään vielä kymmenissä litroissa :)