Kirjoittaja Aihe: "Monster" NFT  (Luettu 42549 kertaa)

Poissa Huru-ukko

• 7pot
    • Profiili
    • Koiruuksia kaupan...
Vs: "Monster" NFT
« Vastaus #20 : Helmikuu 23, 2015, 21:40:23 ip »
Itselläni ne poistot oli alkuun kyljessä, nyt kaikki on päädyssä pohjassa. Riittävän iso kannattaa tehdä, nyt on 36 mm putkelle läpivienti. Juuri riittää, kunhan lähimpään rehuun on se puoli metriä.

Poissa Juso

• Tepin
    • Profiili
« Vastaus #21 : Helmikuu 23, 2015, 21:59:04 ip »
Kyllä se yksi riittää ihan hyvin, rakentaa jonkun verkon tms ettei juuret tunge sinne. Viemäriputki-NFT:ssä oli joku Bilteman läpivienneistä ja olisko ollut 3/4 tai 1 tuuman letku ja toimi ihan hyvin, jonkun verkon taivuttelin siihen päälle ja pariin otteeseen putsasin. Tuossa kourun päätylevyssä oli reikä niin hankalan kokoinen (32 mm ulkohalkaisija) ettei tahtonut löytyä letkua mistään ja taivuttelukin oli hankalaa hommaa, sitten kun löytyi. Kuumailmapuhaltimella sitä taivuttelin, mutta  yhdessä lommahti/taittui kuitenkin, jolloin tautikohtaan kerääntyi käytössä roskaa helposti. Paras olisi tietysti jos pääty olisi auki ja siitä vääntäisi jonku "tippanokan" josta valuisi resoon.

En tiedä miten paksusta rosterista meinaat taivutella, mutta niin jäykkää kourusta tuskin saa ettei tarvitsisi matkalle tukea, kallistaa kun se pitää.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2015, 22:02:17 ip kirjoittanut Juso »

Poissa Miquel

• Naga Morich
  • Suomen Chiliyhdistys ry #2567
    • Profiili
« Vastaus #22 : Helmikuu 23, 2015, 22:29:43 ip »
En tiedä miten paksusta rosterista meinaat taivutella, mutta niin jäykkää kourusta tuskin saa ettei tarvitsisi matkalle tukea, kallistaa kun se pitää.

Tukeminen on huomattavasti edullisempaa kuin materiaalin vahvuus kourussa, suosittelen!  ::) 
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Poissa jewe

• Naga Morich
    • Profiili
« Vastaus #23 : Helmikuu 24, 2015, 21:28:58 ip »
Rst levy olisi 0,8mm paksuista eli vaatii ilman muuta pohjan tukemista. Kaukalon reunat kantataan ja rst kaukalon pohjan alle olen nyt miettinyt lisäksi vesivaneeria johon saisi tehtyä esim 8mm kierteet lyöntimutterilla ja niihin säätöjalat joten tulisi jalat ja kallistus samalla hoidettua kaukaloon. Tuli vähän mutkia matkaan rst levyn suhteen mutta katsotaan miten homma jatkuu...
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2015, 21:35:19 ip kirjoittanut jewe »

Poissa jewe

• Naga Morich
    • Profiili
« Vastaus #24 : Helmikuu 25, 2015, 17:16:00 ip »
Kysäisenpä vielä mielipiteitä NFT kanavan leveydestä/korkeudesta ? esim. Huru, Juso.

Itse olen ajatellut että 25cm saisi riittää leveydeksi, esim. jättikivivillakuutio on 15cm joten kuution sivuille jäisi 5 cm tilaa juurille. Juson muovikouru on 22,5 cm ja ilmeisesti hyvin kasvoi kasvit siinä. Ikean Trofast on vähän leveämpi mutta lyhyt ja ainakin itse olen saanut melko isoja kasveja Ikealla. Laastipaljun leveys ilmeisesti samaan luokkaa Nutriculturen kanssa joka n.50cm, ilmeisesti tämä leveys voi johtua siitä että resoa saatu isommaksi kun ovat päällekkäin ja samankokoisia.

Kanavan korkeudeksi olen ajatellut 10-12 cm ja tuskin korkeudella on kummempaa merkitystä.

Poissa Huru-ukko

• 7pot
    • Profiili
    • Koiruuksia kaupan...
« Vastaus #25 : Helmikuu 25, 2015, 18:13:00 ip »
Kysäisenpä vielä mielipiteitä NFT kanavan leveydestä/korkeudesta ? esim. Huru, Juso.

Itse olen ajatellut että 25cm saisi riittää leveydeksi, esim. jättikivivillakuutio on 15cm joten kuution sivuille jäisi 5 cm tilaa juurille. Juson muovikouru on 22,5 cm ja ilmeisesti hyvin kasvoi kasvit siinä. Ikean Trofast on vähän leveämpi mutta lyhyt ja ainakin itse olen saanut melko isoja kasveja Ikealla. Laastipaljun leveys ilmeisesti samaan luokkaa Nutriculturen kanssa joka n.50cm, ilmeisesti tämä leveys voi johtua siitä että resoa saatu isommaksi kun ovat päällekkäin ja samankokoisia.

Kanavan korkeudeksi olen ajatellut 10-12 cm ja tuskin korkeudella on kummempaa merkitystä.

Mulla on kourujen leveys 15 cm, ja se on riittänyt hyvin chileille.....Physaliksille se ei riittänyt  :o :o.....
Kyllä se 25 cm mielestäni on hyvä. Ja korkeus mainitsemasi.  Silloin korkeudella on merkitystä jos laittaa verkkoruukut kanteen, ja sattuu olemaan juuristo vielä pienehkö.
Villakuutio tietty pohjalla sitä ongelmaa ei ole.

Poissa Juso

• Tepin
    • Profiili
« Vastaus #26 : Helmikuu 25, 2015, 19:54:19 ip »
Kyllä 22,5cm riitti, mutta oli 10cm kuutioita käytössä. Sinällään en näe 15 cm kuutiolla mitään etua, koska tukemaan nuo joutuu hyvin joka tapauksessa. Luulen että ne on parhaimmillaa sellaisessa drip feedissä(?), missä kuutio laitetaan kivivillalaatan päälle. Tomaateilla kouru tuli aivan täyteen ja jouduin leikkelemään siivuja reunoilta. Chinenseillä aika pitkälti sama homma, ei taida olla enää kuvia tallella. Tekisin 30 cm leveän, kun samoilla työkustannuksilla varmaan saa. Tomaateilla juuristo kasvoi hyvin paksuksi ja jouduin sitäkin ohentamaan. Mutta 10 cm riittää korkeudeksi varmasti, ja tietysti olisi hyvä jos kuutio olisi hieman korkeampi, niin täyttäisi ja peittäisi aukon itsellään. Veikkaan että meikäläisen kourut on suunniteltu pääosin hieman pienemmille kasveille.

Toisaalta kapeakin tila riittää, koska 160 mm putki-NFT:t toimivat hyvin. Onko nyt ihan puhdas NFT, voidaan väitellä, koska vedenpinta nousee helpommin. Mutta laittamalla "ohijuoksutusputki" koko matkalle estämään pinnan nousua, aika lähellä NFT:n periaateita tuo oli.  Toisaalta jos on kovin leveä, silloin on tarkempi sen suhteen että on sivusuunnassa vaaterissa, ettei virtaile pelkästään toista laitaa.

Kaiken kaikkia voi sanoa että ei ole niin sentin päälle, itsekin patoamisen pelossa laitoin tuloputket ensimmäisen kasvin "alavirran" puolelle  ja siitäkin onnistuivat saamaan ravinteita riittävästi viidakkomaiseen kasvuun. Ainakin muutaman viikon kuluttua kun pohja on juuriston peitossa vettä imeytyy kaikkialle.

Poissa jewe

• Naga Morich
    • Profiili
« Vastaus #27 : Maaliskuu 08, 2015, 17:05:35 ip »
Tuo kasvatuskanava tai lähinnä sen koko aiheuttaa harmaita hiuksia eikä homma etene kun rosterista ei yli kolmemetristä tunnu saavan.

Blogissa myös NFT päivitys

http://www.kaksikasvihuonetta.blogspot.fi/2015/03/nft-nutrient-film-technique.html

Poissa bluesman

• FG Jigsaw
    • Profiili
« Vastaus #28 : Maaliskuu 08, 2015, 20:53:14 ip »
Tuo kasvatuskanava tai lähinnä sen koko aiheuttaa harmaita hiuksia eikä homma etene kun rosterista ei yli kolmemetristä tunnu saavan.

http://www.kaksikasvihuonetta.blogspot.fi/2015/03/nft-nutrient-film-technique.html

Onko pakko tehdä rosterista? Painava ja kallis.

Poissa jewe

• Naga Morich
    • Profiili
« Vastaus #29 : Maaliskuu 08, 2015, 21:40:31 ip »

Onko pakko tehdä rosterista? Painava ja kallis.

En usko että 0,8mm paksuisesta materiaalista tehtynä on ainakaan liian painava. Tuosta materiaalista vaan saisi helpoimmin teetettyä just sellaisilla mitoilla kuin haluaa paitsi nyt tuli rajoitukseksi tuo kolmen metrin pituus. Tavara kuulemma 3 metrin rullassa ja kanttikone kanttaa maks.3 metriä. En mielelläni tekisi rosteriin jatkoa kun haluaisin pituudeksi min. 3,5 metriä.

Kärsän muovikanava edelleen mm. toinen vaihtoehto...siis jatkettuna.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 08, 2015, 21:43:16 ip kirjoittanut jewe »

Poissa Juso

• Tepin
    • Profiili
« Vastaus #30 : Maaliskuu 10, 2015, 02:34:40 ap »
Mitä jos kanttaa "jatkopalan" yläjuoksulle 2-3mm kapeampana, ujuttaa 3 metrisen sisään ja tiivistää/liimaa Sikaflexillä. Tai voisko sen jatkokohdan vaihtoehtoisesti hitsata vaikka alta päin (hitsauksesta en mitään ymmärrä).  Muovikourun jatkamista pidän huonona vaihtoehtona, en usko sitä mitenkään saatavan tiiviiksi. Kannattaa käydä katsomassa niitä rakennuspalikoita, kun jo paikalleen napsautettavaksi suunnitellut päädytkin pitää tiivistellä todella huolella, etteivät vuoda.

Poissa Miquel

• Naga Morich
    • Profiili
« Vastaus #31 : Maaliskuu 10, 2015, 11:36:09 ap »
Juson esittämällä tavalla itsekin homman tekisin. Pystyy sen ammattimies hitsaamaankin, mutta vaatii taas tunteja ja tuntipalkkaa. Massaukseen riittänee pelkkä pyykäisy saumakohtaan, ettei kapillaarisesti vesi kulje jatkoksesta ulos. Koneet tekevät niin tarkkoja kouruja ettei valo tahdo mahtua väliin.

Muttamutta, jos tämä tosiaan kuopataan niin on aiheellista kait miettiä myös uutta ratkaisua? Mieleeni juolahti tuollaisen ns. allasmuovin käyttö omatekoisessa puu(?) kourussa.  ::)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Poissa Huru-ukko

• 7pot
    • Profiili
    • Koiruuksia kaupan...
« Vastaus #32 : Maaliskuu 10, 2015, 11:59:49 ap »
Juson esittämällä tavalla itsekin homman tekisin. Pystyy sen ammattimies hitsaamaankin, mutta vaatii taas tunteja ja tuntipalkkaa. Massaukseen riittänee pelkkä pyykäisy saumakohtaan, ettei kapillaarisesti vesi kulje jatkoksesta ulos. Koneet tekevät niin tarkkoja kouruja ettei valo tahdo mahtua väliin.

Muttamutta, jos tämä tosiaan kuopataan niin on aiheellista kait miettiä myös uutta ratkaisua? Mieleeni juolahti tuollaisen ns. allasmuovin käyttö omatekoisessa puu(?) kourussa.  ::)
0,8mm hitsattava tigillä, helpoiten onnisttuu kun liitokseen taittaa päihin muutaman millin kantit, jotka vastakkain ja vetää II i-saumana päältä kiinni. Alanurkkiin sisäpuolelle tulee sitten läpipalaessa karstaa, senkin saa pois käyttämällä juurikaasua vaikka letkusta kohteeseen.
Maksaa hiukan jos ei tunne kaveria jolla vehkeet.

Käytin niitä muoveja lautakouruissa pari vuotta, viime vuonna otin pois kolmesta reikien vuoksi; vuotokohtia löytyi pari per loota. Oksankohdt oli kuivaneet ja vuotivat, siihen auttoi puusepän liima kiekossa jonka vedin reiän päälle ruuvilla kiinni.

Tuollainen 25 -30cm leveä kuoru onnistuu helposti kun 2 kpl 6" lautaa rinnakkain, ja ulkopuolelle lauta (4"?) ruuveilla kiinni ja kosteudenkestävä puusepän liima väliin.
Jos ulkonäön ei tarvitse olla olohuone tasoa  ;), ja voihan ne maalata.

Poissa sorrii

• 7pot
  • Ei sen niiv väliä ...
    • Profiili
« Vastaus #33 : Maaliskuu 10, 2015, 13:14:42 ip »
Mä tekisin lasikuidulla ...
http://www.harraste.fi/lasikuitu.html
Lasikuitu-aineet 3m kaukalolle ~50€ ja styrofoami ~20€

3.5m pituus kyllä on aika haastava lujuuden kannalta ..  ??? .. Toisaalta kestäväthän nuo veneet ja kanootitkin ..

Ohuesta styrofoam- tai uretaanilevystä liimaamalla runko. Siihen laminointi päälle. Oon kuullut mutta en kokeillut, että polystyreenin voi suojata sulamiselta yksinkertaisesti maalamalla paksusti lateksimaalilla ensin.

Oon suunnitellut aika kauan, että tekisin jonkun tuollaisen altaan kasvihuoneeseen lasikuidusta. Tuli joskus nuorena rakenneltua purjelauta joka onnistui yli odotusten.
[Olin niin aikaani edellä että muotoilin [valmiista ostoaihiosta] laudan pituudeltaan slalom-laudaksi mutta huomattavasti paksummaksi ja leveämmäksi, niin että kantavuus riitti vaikka mökkilaituriksi! Senaikaiset slalom-laudat olivat tilavuudeltaan 100-120l kun mun lautani lähelle 200l. Kulki silti oikein hyvin.
Nyt 25v myöhemmin oon katsellut uusia lautoja joskus ja panee naurattamaan, kun 3m lautojen leveydet ovat 90cm luokkaa: 80-luvulla ~60cm ... ]

Styrofoamin tai polyuretaanin muotoilu on tosi helppoa sahaamalla ja hiekkapaperilla hiomalla. Laminointi yhtä vaikeaa kuin maalaminen tai tapetointi ...

Tein itse parveke-ebbini [25x105x20cm] rst-altaasta jonka ostin romukaupasta 20€. Tein siihen katselunkestävän kotelon alle 20mm styrofoamista "laminoimalla" sen seiniin tarkoitetutlla lasikuitutapetilla ja valkoisella Remonttiässällä. Siinä se on parvekkeella "sovella-kiskoilla" ollut jo pari vuotta:

PS. Näkyy kivoja homejäämiä, kun oli tämä ebbi käytössä Tapaninpäivään asti. Tuli vähän huurua välillä, kun ovi oli auki asuntoon kokoajan  :)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 10, 2015, 13:16:26 ip kirjoittanut sorrii »
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°` Joskus on mahdotonta erottaa onko joku tosissaan vai vittuileeko vain `°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø

Poissa jewe

• Naga Morich
    • Profiili
« Vastaus #34 : Maaliskuu 10, 2015, 18:25:19 ip »
Mitä jos kanttaa "jatkopalan" yläjuoksulle 2-3mm kapeampana, ujuttaa 3 metrisen sisään ja tiivistää/liimaa Sikaflexillä. Tai voisko sen jatkokohdan vaihtoehtoisesti hitsata vaikka alta päin (hitsauksesta en mitään ymmärrä).  Muovikourun jatkamista pidän huonona vaihtoehtona, en usko sitä mitenkään saatavan tiiviiksi. Kannattaa käydä katsomassa niitä rakennuspalikoita, kun jo paikalleen napsautettavaksi suunnitellut päädytkin pitää tiivistellä todella huolella, etteivät vuoda.

Jotain tämäntyyppistä olen itsekin ajatellut jos rosteriin tekee itse jatkon, hitsauksesta en itsekään paljon mitään tiedä mutta ymmärsin että noin ohuen materiaalin hitsaamisessa on omat ongelmansa, tigillä taitaa olla mahdollista kuten Huru mainitsi, mutta nostaa hintaa vaan liikaa kun itse ei pysty tekemään.

Kanavan päätykappaleisiin tulisi ehkä n.20mm taitokset joista ne saisi niitattua kiinni kanavan pohjaan ja sivuille, liimamassaa tietysti tiivistykseen. Jos rosterilevyä meinaa jatkaa niin ehkä se luonnistuisi samalla periaatteella kuin päädyt kun popparit ei kovin suurta nystyrää kanavan pohjaan jätä.

Poissa Miquel

• Naga Morich
    • Profiili
« Vastaus #35 : Maaliskuu 10, 2015, 22:40:22 ip »
Oon kuullut mutta en kokeillut, että polystyreenin voi suojata sulamiselta yksinkertaisesti maalamalla paksusti lateksimaalilla ensin.

Bensalekkarit kun puskureita touhuavat niin käyttävät kuulemma myös pakkausteippiä.

Poissa Kärsä Babar

• Naga Morich
    • Profiili
    • www.chilitarvike.fi
« Vastaus #36 : Maaliskuu 10, 2015, 23:06:01 ip »
Mikä tuon 3,5m ajatuksena on?
Onko se kasvihuoneen mitta vai mikä?
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Poissa jewe

• Naga Morich
    • Profiili
« Vastaus #37 : Maaliskuu 11, 2015, 16:36:21 ip »
Mikä tuon 3,5m ajatuksena on?
Onko se kasvihuoneen mitta vai mikä?

Huone on pituudeltaan 5 metriä ja noin 3,5 metriselle kanavalle olisi tilaa tuohon huoneen keskelle, kyse lähinnä siitä että mahdollisimman monta kasvia saman järjestelmän piiriin niin helpottaa työtä. 200 litraisella resolla pärjää ihan mukavasti usean kasvin kanssa.

Pistetään kuva vielä tännekin tuosta huoneen pohjasta vaikka blogistakin tuo löytyy pienemmällä kanavalla.

Poissa Kärsä Babar

• Naga Morich
    • Profiili
    • www.chilitarvike.fi
« Vastaus #38 : Maaliskuu 11, 2015, 16:46:38 ip »
Ahdasta voi tulla mahtua ovesta sisään.
Jos laitat kasvit molempiin reunoihin kasvamaan, niin voi olla aika täyttä.
Varmaan puolimetriä tulee ainakin laitojen yli kasvit? Vai oletko trimmaillu?
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Poissa jewe

• Naga Morich
    • Profiili
« Vastaus #39 : Maaliskuu 11, 2015, 17:05:57 ip »
Saattaapi olla että tuollakin tulee ahdistamaan, mutta tässä olisi ensimmäinen mahdollisuus kasvattaa kasveja NFT:ssä niin että pääsee molemmille puolille kasveja hoitamaan