Oletko jo tutustunut Gummeruksen Chilikirjaan?

Aloittaja Aji Inferno, maaliskuu 03, 2015, 19:05:38 ip

« edellinen - seuraava »

Aji Inferno

Kertokaapa rehellinen palautteenne! Halusimme tehdä SEN chilikirjan, joka käsittelisi kaiken ja mahdollisimman hyvin, mutta aina jää väistämättä parantamisen varaa, eikä rajallisiin sivuihinkaan mahdu kaikkea toivottua. Etenkin kriittisissä vastauksissa toivon perusteluja, jotta mahdollinen tulevaisuuden "Vielä Chilimpi Kirja" (tai ulkomaankäännökset) olisi paras mahdollinen! Kiitoksia - ennen muuta kaikille teille, jotka kirjan olette hankkineet! :)

Tsilibuli

Tänään tuli Chilikirja, täytyy ennen tuomiota lukea hieman enemmän.

0lli

Todella hyvä teos, hyvää tietoa ja paljon hyviä kuvia, eikä tosiaan pelkästään aloittelijoille vaan myös kokeneille kasvattajille varmasti hyödyllinen! :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

ÄläMölö-64

maaliskuu 03, 2015, 19:25:46 ip #3 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2015, 20:14:04 ip käyttäjältä ÄläMölö-64
Olen lukenut sen jo kannesta kanteen. Tanakkaa tietoa chilien esiintymisestä, lajikkeiden ominaisuuksista ja historiasta. Yksi asia pisti silmään, NFT-kasvatuksesta oli liian vähän asiaa. Mutta ymmärrän senkin, kun on EBB-sukupolvesta kyse. NFT on huomattavasti paremmin tuottava kuin EBB, eikä syksyisin ole älytöntä soran pesua, kunhan pesaisee astiat ja heittää juuriston kompostiin.  ;)


P.S.  Olen kokeillut bublerit, EBB:t ja NFT:t.

rhubarburger

Luettu on, tietenkin. Saapumistaan seuraavan yön aikana ensimmäinen kerta nopeaa läpilukua, sen perästä kertaalleen enemmän syventyen. Nyt on hyllyssä muiden puutarhakirjojen rivissä, ja aina silloin tällöin jotain yksittäisiä juttuja etsin. Käy hyvin alusta-loppuun -luettuna, ja käsikirjanakin. Selkeästi jäsennelty ja selkeästi kirjoitettu.

Itse tilasin fataliin nettikaupasta, toimi oikein hyvin ja vielä bonussiemenet päälle. Vaivatonta ja nopeaa.
Minun haba ei kasva punttisalilla, se kasvaa puutarhassa.

Jani M

Tässä just pläräilen. Eipä tuossa isommin tunnu olevan kätistävää, mielipide-eroja on. Itse en esimerkiksi ole missään vaiheessa kokenut tuulettimen käyttöä tärkeäksi, paitsi jos ilma ei muuten vaihdu taimilla ja tulee liiallisesta lämmöstä ja ilmankosteudesta ongelmaa. :D Äärimmäisen hieno kirja kyllä, ehkä täydellisin esitys aiheesta chilikirja.

ottulo

Äänestyksestä puuttuu vaihtoehto "Omistan, mutta en ole tutustunut". :o (Huom! Otsikon kysymys ei ole sama kuin varsinaisessa kyselyssä!)
Taidan tosin olla ainoa siinä tilanteessa oleva, lukuaikaa kun olen koittanut käyttää vain gradun parissa.

Minerva

Laitan pikaisen mielipiteen ensiselauksen jäljiltä, myöhemmin lisää.

Ensitunnelmat kirjasta:
-laadukas ulkoasu + hyvät kuvat
-Kansi houkuttaa tarttumaan kirjaan
-Muutama juttu houkutti heti lukemaan, kun piti vain selata kirja, koukutti heti.
-Ruokaosiossa muutama hyvä idea, erityisesti chilijääpalat tarvitsee laittaa mieleen.
-Kasvatusosiossa hyvät ohjeet myös aloittelijoita ajatellen, jokaiselle jotain, toiminee tulevaisuudessa kasvatuskäsikirjanani ainakin näin alkutaipaleella.
-Tarpeeseen tulevat hyvät Bonchi-neuvot
-Kirjasta on aistittavissa tekijöiden kiinnostus asiaan, joka puolestaan heijastuu siihen, että asiaa on mukaan ihan joka kantilta. Kirja saattaa innostaa tavallista kotipuutarhuria tutustumaan chilien maailmaan innokkaan asenteensa ansiosta.
Toiset syövät elääkseen, toiset taas elävät syödäkseen.

Seppo

Hyvä kirja. Pari kommenttia:
- hutilointia oikoluvussa, ei kuitenkaan aivan älyttömästi
- suurin valituksen aihe: "marjahedelmä". Tätä hoopoa epäsanaa käytetään kirjassa (kuitenkin ainakin hedelmän ja muistaakseni myös marjan kanssa rinnakkain) chilin "podeista" puhuttaessa. Marjahedelmä on käsitteenä jotenkin outo. En ole missään muualla törmännyt tuohon sanakummajaiseen kuin joidenkin chili-ihmisten puheissa. Käsittääkseni se ei ole ainakaan oikea kasvitieteellinen käsite, vaan tämä sana on tautologinen keinotekoinen sanakummajainen, jossa "hedelmä" on marjalle tuikitarpeeton lisämääre; kaikki marjathan ovat hedelmiä (tosin kaikki hedelmät eivät ole marjoja). Se tiedetään, että chilin hedelmät ovat marjoja, eivätkä esimerkiksi pähkylöitä tai epähedelmiä. Mutta mielestäni riittävä tarkkuus olisi puhua chilikirjassa vain hedelmästä. Marja olisi tietenkin vieläkin tarkempi käsite, mutta ehkäpä arkikielessä marja mielletään olemukseltaan toisenlaiseksi, kuin mitä useimpien chilien marjat ovat, joten hedelmä olisi helpompi käsittää.

Jos olen väärässä tuon marjahedelmä-sanan epäkasvitieteellisyydestä, olen pahoillani. Silti se on toope sana.

Muuten kaiken kaikkiaan hyvä kirjatietokirjapainotuote. Lähdenpä ajoneuvohenkilöautollani kotiasuntooni lueskelemaan sitä silmäelimilläni sohvahuonekalullani istuen.

Jalien

^Marjahedelmän oikeellisuudesta, tai alkuperästä, en tiedä mitään. Mutta on tuota ilmaisua tullut vastaa muuallakin, kuten vaikka tuolla: http://www.terveystaito.fi/granaattiomenan-marjahedelma-varikyllainen-terveysherkku-joulupoytaan/

chilifellow

Erinomaista luettavaa. Paljon asiaa. Kiitos tekijöille!
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Seppo - maaliskuu 04, 2015, 17:11:43 ip
Käsittääkseni se ei ole ainakaan oikea kasvitieteellinen käsite, vaan tämä sana on tautologinen keinotekoinen sanakummajainen, jossa "hedelmä" on marjalle tuikitarpeeton lisämääre; kaikki marjathan ovat hedelmiä (tosin kaikki hedelmät eivät ole marjoja). Se tiedetään, että chilin hedelmät ovat marjoja, eivätkä esimerkiksi pähkylöitä tai epähedelmiä.


Hyviä lähteitä löytyy marja-sanan tueksi: http://www.makuja.fi/artikkelit/1881015/ajankohtaista/mansikka-ei-ole-marja-mutta-vesimeloni-on-tiesitko-naita-outoja-faktoja/

Huom!
Lainaus käyttäjältä: Makuja.fiChilipaprika: Tulisuudestaan tuttu chilipaprika on myös marja.
Paprika: Paprikatkaan eivät ole vihanneksia, vaan hedelmiä.


Chiliharri

Tilasin suoraan Fataliilta; kiitos hienosta kirjasta jonka hintakin oli suomalaiseksi varsin kohdillaan! Harrastelen myös lukemista - varsinkin iltaisin, ja nyt olen tässä opuksessa menossa sivulla 131. Paljon asiaa ja hyviä kuvia.

Onhan tuo rehellisenä mielipiteenä sanottuna ainakin visuaalisesti upeampi, kuin esimerkiksi herra DeWitt:in pari kirjaa - jotka myös löytyvät hyllystäni. Yksi kohta sivulla 68 pisti silmään, lainaus:
"...'Carolina Reaper' tulee Yhdysvalloista, samoin sitä edeltänyt supertulinen 'Scorpion Butch-T'..."

Mulla kasvaa tätä jälkimmäistä lajitetta, jonka siemenet tilasinkin alkuperäiseltä ennätyskasvattajalta Australiasta tammikuussa -12. Minä ymmärsin asian niin, että mies oli muutamaa vuotta aiemmin tuonut siemenet jostain Trinidadin suunnilta, ja jalostanut niistä ennätykseen oikeuttavaa pari vuotta. Ja paikka on jossain Australian länsirannikolla.

jewe

Kommentoidaan sitten jos kerran kysytään. Kokonaisuudessaan erinomainen kirja mutta tosiaan tuo vesiviljely -osio taisi mennä aika pitkälle kirjailijoiden (tai kirjailijan) oman mieltymyksen mukaan. NFT osio tosiaan hyvin vaatimaton ja hieman ihmetytti että "suositeltava nopeakasvuisille ja pienille kasveille, kuten salaateille ja yrteille"  Miksi juuri näin ?  Toisaalta lukee myös että "sopii myös erinomaisesti chileille, etenkin tiheällä ajastuksella". Olen kuvitellut että pumppu pyörittää vettä aina. Nämä on pikkujuttuja mutta kuitenkin...

Huru-ukko

Olen tutustunut, mielenkiintoinen.

Kirjoittajat ei ole ehkä niin NFT sukupolvea, tai sitten on ajateltu suurinta ryhmää viljelijöissä, parvekekasvattajia.

Ja tavallaan siinähän kun siirrytään NFT-levelille  ;), ei niin kovin paljoa enää lisäneuvoja kaipaa.

Chililien syötävä hedelmä on podi  :o!


Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 04, 2015, 21:30:48 ip
Olen tutustunut, mielenkiintoinen.

Kirjoittajat ei ole ehkä niin NFT sukupolvea, tai sitten on ajateltu suurinta ryhmää viljelijöissä, parvekekasvattajia.

Ja tavallaan siinähän kun siirrytään NFT-levelille  ;), ei niin kovin paljoa enää lisäneuvoja kaipaa.

Chililien syötävä hedelmä on podi  :o!


Alkuperäinen ajatus oli tehdä SE chilikirja, jossa olisi aivan kaikki tietämys kaikesta. :) Myös NFT:n syvimmästä olemuksesta, chilin kulttuurillisista ja taloudellisista tilanteista ympäri maailman, ja jopa GPS-koordinaattien tarkkuudella satelliittikuvin mielenkiintoisten lajikkeiden esiintymispaikoista. Idealistinen lähtökohta? Todella! Mutta vähemmällä ei tällaista voisikaan lähteä tekemään!

Tilaa vain ei ollut eikä ole kaikelle. Ehkä jokin tuleva painos on paksumpi ja näissäkin asioissa vielä kattavampi. Tai kenties joistakin aihepiireistä syntyy uusia kirjoja. ;)

Mitä tulee "podiin" ilmaisuna, en oikein usko, että sellaista sanaa on suomenkielessä. Voin toki olla väärässä. ;) Marjahedelmä ei sekään liene ideaalinen sana chilin yhteydessä, mutta kun ajatellaan ääripäitä, siinä on enemmän tolkkua. Villichilien pieni, pyöreä marja on... marja. Sitten taas, jalostettujen chilien isokokoinen, mehevä hedelmä on... hedelmä. Eikä noilla sanoilla pallottelu tunnu ainakaan itselleni edes tärkeältä. Chili on chiliä, ja tiedemiehet ja -naiset tapelkoon siitä, mikä sitten on ihan pilkulleen mitä.

Larski

Pitkät pätkät on vielä lukematta, mutta tähän asti on mainio opus.

Lajikekuvauksissa joidenkin lajikkeiden sukupuusta/esivanhemmista oli outoa spekulointia esim. podin muodon pohjalta. Tätä vihjausta olis voinut tukea jollain viittauksella. Nyt ainakin mulle, pahansuopana ihmisenä, jäi mutuilun maku. Myös vihjailu siitä, miten chili on kenties pelastanut miljoonia ihmisiä nälkäkuolemalta vaikuttaa melko rohkealta. Niin ja missä vaiheessa bolivian rainbow'n podit on vihreät..?

Kaiken kaikkiaan tähän mennessä oikein viihdyttävä kirja. Paljon hyvin kirjoitettu asiaa. Jos joku on hankkimassa mitä tahansa kirjaa aiheesta, niin ehdottomasti suosittelen tätä.

PP

Lainaus käyttäjältä: jewe - maaliskuu 04, 2015, 21:07:44 ip
Kommentoidaan sitten jos kerran kysytään. Kokonaisuudessaan erinomainen kirja mutta tosiaan tuo vesiviljely -osio taisi mennä aika pitkälle kirjailijoiden (tai kirjailijan) oman mieltymyksen mukaan. NFT osio tosiaan hyvin vaatimaton ja hieman ihmetytti että "suositeltava nopeakasvuisille ja pienille kasveille, kuten salaateille ja yrteille"  Miksi juuri näin ?


Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 04, 2015, 21:30:48 ip
Kirjoittajat ei ole ehkä niin NFT sukupolvea, tai sitten on ajateltu suurinta ryhmää viljelijöissä, parvekekasvattajia.

Ja tavallaan siinähän kun siirrytään NFT-levelille  ;), ei niin kovin paljoa enää lisäneuvoja kaipaa.


NFT-osioon kaipasin itsekin lisää ja varmasi moni muukin meidän lisäksi, kun se ei ole enää mikään harvinainen tai vain kokeneiden käyttämä menetelmä.

Syy on Fataliin omissa kokemuksissa ja mieltymyksissä. Juttelin vuosi sitten messuilla hänen kanssaan pitkät tovit ja kävi ilmi, että hänen kokemuksensa NFT:stä eivät ole yhtä hyviä kuin esim. monilla täällä. Syy ei tullut selväksi, mutta Fatalii pitää ebbiä edelleen vesiviljelymenetelmien kuninkaana, mikä käy hyvin ilmi kirjastakin.

ChiliSiili

Olen kertaalleen lukenut sen lävitse ja seuraavaksi luettava ajan kanssa asiaan vielä enemmän syventyen. Millään ei olisi malttanut kirjaa laskea alas.

Tietoa on paljon ja näin kasvatuksen saloihin enemmän perehtyessä tuolta saa paljon tietoa. Jotkut asiat huitelivat ylitse, mutta ne olivat enemmän tieteellistä asiaa eli toisella lukemalla varmaan avautuu paremmin. Plussaa että oli ihan rautalanka tasolla väännetty tuota laji ja lajike asiaa, josta helposti puhuu ristiin (soveltuu myös täysin kasveista mitään tietämättömälle).

Itse tykkäsin että villeille oli aivan oma luku annettu, ettei niitä ole vain pienesti mainittu. Sekä oli myös chilit ja terveys, josta löytyi itseäni yllättäviä asioita.

Niin ja tosta Ebbi asiadta pienesti eli olisi ollut hyvä antaa joku neuvo esim. minkä kokoinen muovilaatikko systeemi vaikka toimisi yhdellä chilillä. Itse tykkäsin tuosta ohjeesta, kuinka tuollainen isompi rakennetaan (vaarana homman karkaaminen lapasesta).

Annan mahdollisesti lisää kommenttia ja palautetta myöhemmin. Mahdollista toista kirjaa odotellessa  ;)
ChiliSiilin kasvatuksia ja muuta elämää voi kurkkia: http://chilisiili.blogspot.fi/

Seppo

 
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - maaliskuu 04, 2015, 22:12:27 ip
Mitä tulee "podiin" ilmaisuna, en oikein usko, että sellaista sanaa on suomenkielessä. Voin toki olla väärässä. ;) Marjahedelmä ei sekään liene ideaalinen sana chilin yhteydessä, mutta kun ajatellaan ääripäitä, siinä on enemmän tolkkua. Villichilien pieni, pyöreä marja on... marja. Sitten taas, jalostettujen chilien isokokoinen, mehevä hedelmä on... hedelmä. Eikä noilla sanoilla pallottelu tunnu ainakaan itselleni edes tärkeältä. Chili on chiliä, ja tiedemiehet ja -naiset tapelkoon siitä, mikä sitten on ihan pilkulleen mitä.

Ei olekaan Suomen kielen yleiskielessä sanaa "podi" enkä sitä oleta tai halua kirjassa käytettäväksikään. En vaan pidä siitä marjahedelmästä sanana koska se on keinotekoinen sana ja tautologian hedelmä, mutta jos sitä halutaan käyttää, niin ehkä käsitteiden käytössä voisi olla johdonmukainen sen sijaan että marjat ja marjahedelmät olisivat iloisesti sekaisin riippuen siitä, mitä sivua sattuu lukemaan. Ehkä asiallista olisi, jos kirjassa vaikka sitten todettaisiin että chilin hedelmät ovat kasvitieteellisesti tarkasteltuna marjoja ja niitä kirjassa kutsutaan "marjahedelmiksi", koska nämä kasvitieteelliset marjan ja hedelmän käsitteet poikkeavat siitä, miten näitä käsitteitä puhekielessä käytetään.

Kyllä sen verran ujosti ja nöyrästi voisi kasvitieteellisen käsitteistön suuntaan hoviniiata kirjassa, jossa kuitenkin maltetaan mm. innostua eri chililajien kromosomimääristä ym. seikoista, joiden merkitys on kuitenkin vieras useimmille lukijoille. ;)