Kookoskuidussa kasvatteluun ohjeita?

Aloittaja Chilivaari, huhtikuu 09, 2015, 23:33:18 ip

« edellinen - seuraava »

Althalus

huhtikuu 11, 2015, 08:17:52 ap #20 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 11, 2015, 13:35:06 ip käyttäjältä Althalus
Olen itse käyttänyt kookoksessa viime ja tänä vuonna  alkuun n. 0,5ml litraan vettä ja tässä vaiheessa kautta reilut 1 ml/litra. Tietysti seuraten taimien reaktiota. Melkeinpä samoja kuin passiivihydroille. Kastelun hoidan aina aluslautasen kautta, kookos kyllä imee nesteen hyvin ylös asti.
Tänä vuonna taidan parvekkeelle siirtyessä siirtää osan passiivihydrotetuista ja kookoksessa kasvavista Biobizzin All-mix alustaan. Sen verran vähäisiä omat kasvatukset (14 kasvia) että voi maksaa alustasta vähän ekstraa testimielessä.

Edit: Siis Puutarhan kesä on käyttämäni lannoite.
Kaikkea kiinnostavaa täytyy kokeilla, yleensä erittäin huonolla menestyksellä.

Kausi 2014
Kausi 2015

MiM

Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 10, 2015, 22:45:16 ip
Teelusikan mL-sekoiulut johtuu yleensä ja tässäkin siitä, että useimmille ihmisille teelusikka tarkoittaa aterinsarjoen pienintä lusikkaa, joka on usein nimeltään kahvilusikka. Oikea teelusikka niissä on isompi n. 5 mL vetävä.

http://www.hackman.fi/Tuotteet/Aterimet/Savonia

Vielä kommentti tähän offtopiciin.

Joakinen joka on avannut keittokirjan enemmän kuin kerran tietää että teelusikka on hyvin määritelty mitta (=5ml), eikä "lähimmässä kaapissa olevan pienen lusikan koko".  Mielestäni tuo ohje pitäisi ehdottomasti tältä osin korjata, koska sitä seuraamalla tulee helposti annettua övereitä.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: MiM - huhtikuu 11, 2015, 08:24:57 apMielestäni tuo ohje pitäisi ehdottomasti tältä osin korjata, koska sitä seuraamalla tulee helposti annettua övereitä.

Samaa mieltä.
Tuollaisia monimielisiä ohjeita ei tulisi julkaista. Löytyyhän sieltä oikea tieto, kun huolellisesti lukee, mutta moniko innokas chilinkasvattaja lukee huolellisesti? Pikemminkin rynnätään toimeen heti, kun sopiva kukitus- tai satovaiheen ohje on löytynyt.

Lisäksi kaipaisin tarkistusmittauksen jollakin toisella mittarilla. Taannoin, kun yritin udella noiden EC-arvojen vaatimia lannoitemääriä, sain todella erilaisia vastauksia. Osoittautui, että mittarit voivat olla väärin kalibroituja tai vanhenemassa ja näyttävät mitä sattuu. Eli rauhoittaisi huomattavasti, jos joku toinenkin Puutarhan Kesän ja mittarin käyttäjä tarkistaisi lukemat. Minulle riittäisi lukemat 1 ja 2 ml/l.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 11, 2015, 09:10:25 ap
Lainaus käyttäjältä: MiM - huhtikuu 11, 2015, 08:24:57 apMielestäni tuo ohje pitäisi ehdottomasti tältä osin korjata, koska sitä seuraamalla tulee helposti annettua övereitä.

Samaa mieltä.
Tuollaisia monimielisiä ohjeita ei tulisi julkaista. Löytyyhän sieltä oikea tieto, kun huolellisesti lukee, mutta moniko innokas chilinkasvattaja lukee huolellisesti? Pikemminkin rynnätään toimeen heti, kun sopiva kukitus- tai satovaiheen ohje on löytynyt.

Lisäksi kaipaisin tarkistusmittauksen jollakin toisella mittarilla. Taannoin, kun yritin udella noiden EC-arvojen vaatimia lannoitemääriä, sain todella erilaisia vastauksia. Osoittautui, että mittarit voivat olla väärin kalibroituja tai vanhenemassa ja näyttävät mitä sattuu. Eli rauhoittaisi huomattavasti, jos joku toinenkin Puutarhan Kesän ja mittarin käyttäjä tarkistaisi lukemat. Minulle riittäisi lukemat 1 ja 2 ml/l.


Taulukkoon pohjautuvat pikakorjaukset tehty. EC-arvojen vertailussa pitäisi ottaa käytännössä huomioon myös raakaveden EC-arvo, joka vaikuttaa jo mittaustulosten heittelyyn eri mittaajien ja mittareiden kesken. Tislatun veden EC-arvon pitäisi olla lähellä nollaa, sillä siinä mittaustuloksiin vaikuttavien liuenneiden suolojen määrä on käytännössä olematon. Raakavedessä saattaa olla suuriakin eroja, jonka vuoksi isommilla viljelmillä on usein käytössä viljelmäkohtaiset lannoitteet, joissa on otettu huomioon raakaveden sisältämät ravinteet.

neural_rust

mä oon kyllä tykännyt kookoksesta kaikinpuolin, ainoa negatiivinen asia on että sitä tosiaan pitäis kastella 1-2 krt per päivä että sais sen hydrohyödyn siitä irti.
eli vkl reissut on vähän hankalia, mutta senkin saa hoidettua kai esim. blumat-tsydeemeillä.

lantoina mulla on micro+mato, cannan a+b ja hesin coco(mitä milloinkin). mitään suurempaa eroa en oo noissa huomannut, paitsi että hesissä on orgaanista typpeä, joten se ei näy ec-mittarissa samanlailla kuin noi muut.. pitääkin hakee pikku purkki puutarhan kesää ja kokeilla sitä koska on halpaa. ei sillä että raha ois este, mutta tollaiset yksi osaiset on tälläiselle laiskalle helpompi säätää :)

mulla tulee hanasta chilitarvikkeen mittarin mukaan 0.03-0.04 ec arvoista (lähde)vettä.. joten sitä joutuu nostaan joko silikoonilla tai calmagilla sinne 0.4 suunnalle, ja siitä sit kasvin mukaan litkut perään.

cannan sivuilta(google canna grow guide) löytyy kaavio, minkä mukaan vedin viime vuonna esikasvatukset 16cm eden ruukuissa, ja puskat kasvo ennen ulos vientiä yli metrisiksi :)

...if you can't have it all, have some more...

Seppo

huhtikuu 21, 2015, 10:00:12 ap #25 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 21, 2015, 10:02:45 ap käyttäjältä Seppo
Lainaus käyttäjältä: MiM - huhtikuu 11, 2015, 08:24:57 ap
Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 10, 2015, 22:45:16 ip
Teelusikan mL-sekoiulut johtuu yleensä ja tässäkin siitä, että useimmille ihmisille teelusikka tarkoittaa aterinsarjoen pienintä lusikkaa, joka on usein nimeltään kahvilusikka. Oikea teelusikka niissä on isompi n. 5 mL vetävä.

http://www.hackman.fi/Tuotteet/Aterimet/Savonia

Vielä kommentti tähän offtopiciin.

Joakinen joka on avannut keittokirjan enemmän kuin kerran tietää että teelusikka on hyvin määritelty mitta (=5ml), eikä "lähimmässä kaapissa olevan pienen lusikan koko".  Mielestäni tuo ohje pitäisi ehdottomasti tältä osin korjata, koska sitä seuraamalla tulee helposti annettua övereitä.


Alusta lähtien on ihmetyttänyt, miksi noin hienosti tehtyyn ohjeeseen on annostelu määritelty vain Savonia-lusikan mittojen perusteella, kun yhtä hyvin olisi voinut olla millilitroina. Minusta tuntuu että suurin osa kasvattajista käyttää eri kokoisia maustemittoja tai lannoitepurkeissa olevia 15mm-mittoja lannoitteiden mittaamiseen, nehän ovat juuri mittalusikoiksi tarkoitettuja ja siihen hyvin sopivia, toisin kuin joku kahvilusikka, jolla on vieläpä hankala annostella tasamitallista jauhetta. Ohjeessa voisi olla lannoitteen määrä aivan hyvin ainakin lisäksi standardiyksikkö millilitroina ja jokainen voisi sitten itse laskea montako omassa käytössään olevaa mittalusikallista tarvitsee annostella. Minullakin on ihan standardeja millilitramääräisiä mittalusikoita kokoa 1mm, 5mm ja 15mm, joita käytän, ja hankalaa on, kun pitää ensin muuntaa ohjeen mukaiset lukemat millilitroiksi ja sen jälkeen kertoa tulos vielä kulloinkin käytettävissä olevan lannoitemitan määriin ja lopuksi laskea, montako käytössä olevaa lannoitemitallista kasteluveden määrä vaatii.

Tietenkin ohjeen laatija ansaitsee kiitokset vaivannäöstään ja jos on päätynyt esittämään annostelun tuolla tavalla, niin siihen on meidän kiitollisten soveltajien sopeuduttava. Mutta jos saataisiin päivitetty versio millilitra-annostuksella, olisi se hienoa. Eihän tuo siis kummoinen homma ole muuntaa millilitroiksi omassa päässä, mutta erikoista on vaan noin oudon ja epästandardin mittayksikön käyttö lannoitusohjeissa. Helposti aiheuttaa sekaannusta ja mittavirheitäkin, jos ei ole tarkkana.

Jani M

Vähän luulen, ettei Jaolstenilla ollut mittalusikoita just siinä hollilla ja ajatteli, ettei tehdä asiasta liian monimutkaista, vaan katsotaan tavaralla, joka löytyy joka kodista. Jälkeenpäin sitten huomautettiin, että btw. ei ole se sen käyttämä lusikka 5ml lusikka.

Aeldur

heinäkuu 20, 2015, 21:12:29 ip #27 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 20, 2015, 21:17:01 ip käyttäjältä Aeldur
Millaisia kasteluvälejä ihmisillä on kookoksessa? Mulla pysyy pienet taimiruukutkin vähintään viikon kasteluvälillä jos nyt ei kummempaa paahdetta ole :o kastelen alakautta ja pintamulta on vain hetken kosteaa (lisäksi imaisee hetkessä överit jos ei varo).

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: Aeldur - heinäkuu 20, 2015, 21:12:29 ip
Millaisia kasteluvälejä ihmisillä on kookoksessa? Mulla pysyy pienet taimiruukutkin vähintään viikon kasteluvälillä jos nyt ei kummempaa paahdetta ole :o kastelen alakautta ja pintamulta on vain hetken kosteaa (lisäksi imaisee hetkessä överit jos ei varo).


Riippuu miten paljon kasvi juo, että miten usein joutuu kastelemaan. Toimiva nyrkkisääntö itsellä ainakin ollut kookoksen kanssa, että pistää merkille ruukun painon kunnollisen kastelun jälkeen ja kastelee uudestaan kasvia, kun ruukku alkaa tuntumaan kevyeltä.

neural_rust

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 11, 2015, 09:10:25 ap
Lainaus käyttäjältä: MiM - huhtikuu 11, 2015, 08:24:57 apMielestäni tuo ohje pitäisi ehdottomasti tältä osin korjata, koska sitä seuraamalla tulee helposti annettua övereitä.

Samaa mieltä.
Tuollaisia monimielisiä ohjeita ei tulisi julkaista. Löytyyhän sieltä oikea tieto, kun huolellisesti lukee, mutta moniko innokas chilinkasvattaja lukee huolellisesti? Pikemminkin rynnätään toimeen heti, kun sopiva kukitus- tai satovaiheen ohje on löytynyt.

Lisäksi kaipaisin tarkistusmittauksen jollakin toisella mittarilla. Taannoin, kun yritin udella noiden EC-arvojen vaatimia lannoitemääriä, sain todella erilaisia vastauksia. Osoittautui, että mittarit voivat olla väärin kalibroituja tai vanhenemassa ja näyttävät mitä sattuu. Eli rauhoittaisi huomattavasti, jos joku toinenkin Puutarhan Kesän ja mittarin käyttäjä tarkistaisi lukemat. Minulle riittäisi lukemat 1 ja 2 ml/l.


Tässä Vaarille omat mittaus tulokset PK:lla; (käytössä 1,25 ja 2,5ml maustemitat, lähikaupasta ei millistä löytynyt. Puhdas hanavesi; EC: 0.04 , PH: 6.4)

1.25ml/ltr : EC 1.5
2.5  ml/ltr : EC 2.8

PH-mittari meni rikki just, mutta kun ton purkin ostin ja kokeilin, niin muistaakseni se oli just naftisti sen 5.8(ehkä 0.1-0.2 pinnaa yli tai ali, eli täydellinen kookokselle).
Tuntuis olevan ihan buenot arvot nuo, ainakin munsta..
...if you can't have it all, have some more...

ChIlIDoG


neural_rust

joo, on puhdasta.. tulee suoraan yhdestä suomen vanhimmista lähteistä;
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuninkaanlähde_(Kankaanpää)

itekkin olin tippua perseelleni, kun ekaa kertaa mittasin arvoja tuosta :D
...if you can't have it all, have some more...

Chilijamppa

Olisi aika jännittävää seurata vähän pitempään Puutarhan kesällä lannoitettua kasvia, kun käytetään laadukasta kookoskuitua kasvualustana. Itse tuossa juuri mietin ottavani yhden kasvin koekaniiniksi Puutarhan kesä testeihin.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - elokuu 02, 2015, 11:20:40 ap
Olisi aika jännittävää seurata vähän pitempään Puutarhan kesällä lannoitettua kasvia, kun käytetään laadukasta kookoskuitua kasvualustana. Itse tuossa juuri mietin ottavani yhden kasvin koekaniiniksi Puutarhan kesä testeihin.


Ihan hyvin on tänä kesänä Jalapenot kasvaneet kookoskuidussa ja puutarhan kesällä lannoitettuna. Satoakin tulee sen verran, kuin nyt tällaisena kesänä vois kuvitella.

Chilijamppa

elokuu 02, 2015, 12:52:47 ip #34 Viimeisin muokkaus: toukokuu 27, 2017, 16:52:50 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Jani M - elokuu 02, 2015, 12:32:39 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - elokuu 02, 2015, 11:20:40 ap
Olisi aika jännittävää seurata vähän pitempään Puutarhan kesällä lannoitettua kasvia, kun käytetään laadukasta kookoskuitua kasvualustana. Itse tuossa juuri mietin ottavani yhden kasvin koekaniiniksi Puutarhan kesä testeihin.


Ihan hyvin on tänä kesänä Jalapenot kasvaneet kookoskuidussa ja puutarhan kesällä lannoitettuna. Satoakin tulee sen verran, kuin nyt tällaisena kesänä vois kuvitella.


Millä annostuksella olet pistänyt Puutarhan kesää 10 litraan vettä?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - elokuu 02, 2015, 12:52:47 ip
Lainaus käyttäjältä: Jani M - elokuu 02, 2015, 12:32:39 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - elokuu 02, 2015, 11:20:40 ap
Olisi aika jännittävää seurata vähän pitempään Puutarhan kesällä lannoitettua kasvia, kun käytetään laadukasta kookoskuitua kasvualustana. Itse tuossa juuri mietin ottavani yhden kasvin koekaniiniksi Puutarhan kesä testeihin.


Ihan hyvin on tänä kesänä Jalapenot kasvaneet kookoskuidussa ja puutarhan kesällä lannoitettuna. Satoakin tulee sen verran, kuin nyt tällaisena kesänä vois kuvitella.


Millä annostuksella olen pistänyt Puutarhan kesää 10 litraan vettä?


Tjaa. Hyvä kysymys, kun teen yleensä stokkiliuosta, se on helpompi annostella siihen vesimäärään, mitä nyt sattuu tarvitsemaan. Mittailen mittarilla aina sen sinne EC 2 - 2,5 tuntumaan. Eli mitään tarkkoja määriä en osaa kertoa, kun tosiaan mittarin kanssa niitä litkuja sekoittelen. Chiliyhdistyksen sivuilla taisi olla tuohon joku taulukko?

unenkuva


Chiliharri

Löysimpäs täältä ketjun, johon omasta mielestäni kysymykseni sopii  :)

Tein jokin aika sitten tuollaisen pienimuotoisen kotitestin lannoituksen vaikutuksesta kasvuun, ja siitä laitettiin videokin josta täällä lisää: chilifoorumi.fi/index.php?topic=17554
Osittain ChiliIlen meneillään olevasta HYL- lannoitevertailuprojektista tuli mieleen kokeilla uusintatestia inaktiivisessa kookoskuidussa, jos vaikka lannoittamattoman ja lannoitetun välille tulisi helpommin/nopeammin eroa. Muutenkin time-lapse kuvauksessa tuo pitempi kuvaus on monella tavalla työläs.
Minulle ei ole kookoskuitu tuttu muutoin kuin kookospelleteistä, joita ostin kerran pienen paketin idätyksiin.

KYSYTTÄVÄÄ: Tietääkö kukaan kookoskuituviljelijä myydäänkö mieluiten lannoittamatonta kookoskuitua pienemmissä säkeissä vaikka Kuopiossa? En löytänyt alle 50l kookossäkkejä noista suomalaisista alan nettikaupoista. En viitsisi ostaa isoa 50 litran säkkiä, kun kuitenkin haluan jatkaa kesäisin multaviljelyllä kasvihuoneessa jne.. Vain ainoastaan testiä varten esim 10-15l olisi hyvä. Miten tuollainen Chilitarvikkeessa myytävä toimii, onko esilannoitettu jne? Onko teillä käyttökokemuksia käyttökelpoisuudesta ruukkuihin?

Ezmo

Kookos kannattaa ostaa tuollaisena harkkona, niin on helppo säilöä. Aavistuksen alakanttiin kannattaa laskea turvonneen kookoksen määrä. Nuo taitanee olla ihan vain puhtaalla vedellä huuhdottuja, koska lannoituksesta ei mainita mitään. Ainakin Chilitarvikkeen aijemmat kookokset on ollu lannoittamattomia. Käsiteltävyydessä kookos voittaa mullan, ainakin omasta mielestä.

Chiliharri

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - huhtikuu 13, 2017, 14:09:10 ip
...Nuo taitanee olla ihan vain puhtaalla vedellä huuhdottuja, koska lannoituksesta ei mainita mitään...


Sittenhän tuo on hyvä, jos on samaa tavaraa. Täytyy hankkia kookosharkko, kun kultaan ei oo varaa  :-\
Mahtaakohan olla samanlaista/merkkistä tavaraa tuolla pavunvarressa (?) Tuoteesittelyssä on kerrottu vähän tarkemmin, kuten esimerkiksi EC arvo alle 0,4 mS/cm.
Mulla ei ole minkäänlaista johtokykymittaria nesteelle, mutta eikös tuo tarkoittaa samalla alhaista lannoitepitoisuutta?
(Offtopic) En ole aikoihin johtokykyä mittaillut, mutta olettaisin arvon olevan korkeampi jo mitattaessa hanavettä.