huhtikuu 19, 2024, 22:53:48 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bluesman 2017

Aloittaja bluesman, joulukuu 26, 2016, 06:07:55 ap

« edellinen - seuraava »

chilifellow

No niin, nyt on sellasta kasvua, viidakkoa, jota ihailla. Hyviä kuvia! Ja chiliblues soi...  :thumbup:
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

bluesman



Takarivissä sekalaista sortimenttiä. Ylimpänä 2 tovariita
d


Chinenset ovat vihdoinkin suuntaamasssa kasvuaan ylöspäin.


bluesman

maaliskuu 25, 2017, 00:38:11 ap #22 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 25, 2017, 07:38:35 ap käyttäjältä bluesman


Aji cristal



Muuta sälää.



Tunnelimaisen tunnelmainen.

jewe

Aivan tolkutonta menoa vuodesta toiseen. Koska noi rupeaa siirtymään kasvihuoneen suuntaan ?

bluesman

Lainaus käyttäjältä: jewe - maaliskuu 25, 2017, 08:40:38 ap
Aivan tolkutonta menoa vuodesta toiseen. Koska noi rupeaa siirtymään kasvihuoneen suuntaan ?


Ensimmäiset saattaa siirtyä nyt viikonloppuna, sunnuntaina ainakin päätyhuone jossa on lattialämmitys tulee täyttymään.
Rocotot saattavat kokea huomattavia menetyksiä oksistossaan, niin tiuhassa kasvit ovat. Täytyy sitoa narulla hyvin ja viedä leveässä saavissa niin eiköhän se siitä lutviudu.

bluesman

 Toisilla on homeongelmaa ja toisilla jotain muuta. Omalla kohdallani sattui typeryys astumaan mukaan kuvioihin.
Pakattuani peräkärryllsen rehuja matkaan Bluesfarmille olin vanhana raakkina senverran väsynyt että päätin rocotot (onneksi vain pari kpl) viedä kasvariin vasta aamulla kub säätiedotus ei luvannut pakkasta. En tarkistanut illemmalla asiaa ja kasvit jäivät kuomun alle peräkärryyn. Aamulla mittari näytti -3,8C joten lopputuloksen voi vain arvata.



Kuvassa chinense Bhut Jolokia White joka selvisi yöstä. Kaikki hydrokasvit olivat vainaita; rocotot, Golden Marconi paprika ja Aci Kirmizi Arnavut C.annuum.





Että tämmöstä.



Päätyosastossa 4 kasvia (yksi on kuvasta vielä poissa). Kaikki chinensejä; vasemmalta Gambia Red, Antillais Caribbean, Tobago sweet ja Tobago treasure. Saan varmaan nämäkin jolllain konstilla hengiltä.

Huru-ukko


bluesman



No onneksi sentään löytyi paleltuneen Rocoton tilalle varataimi. hiukan pienempi mutta menköön.
Kasvari täyttyy pikkuhiljaa kuten aina ennenkin. Ei oikein tunnu mielekkäältä laittaa päiväkirjaan joka vuosi samat kuvat.
Seuraava päivitys tulee sitten kun on jotain spesiaalia.

bluesman

 Sää jos mikä on melko spesiaalia. Viime viikolla käväistiin Budapestissa jonne oli tullut takatalvi. Räntää ja jatkuvaa sadetta lämpötilan ollessa nollan molemmin puolin. Kova tuuli. Mitenkähän paprikaviljelmien kävi? Luntakin oli paikoin tullut 45cm mikä Unkarin suhteen on tähän aikaan poikkeuksellista.
Suomessakin on nyt vaan joskus vastaavaa ja osataan harson käyttö esim kaalikasveille jotka melko varhain istutetaan avomaalle. Hurjalta silti tuntuu Bluesfarmin naapuripellon vuokraviljelijän herneen kylvö maaliskuun viimeisellä viikolla.
Juhannusmyyntiin oli palkoa pellossa kuitenkin suuria määriä. Uskomatonta mutta olen omin silmin tämän nähnyt. Olisi kiva tietää mikä hernelajike mahtaa olla kyseessä.



Kuva tiistaiaamulta.



Tulevan viidakon alkua kasvarin takaosassa jossa lattialämmitys.



Bhut Jolokia white.
Mitä erikoista tässäkin nyt voisi olla?



Rocoto Montufar keskimmäisenä.



Montufarin kukka on kaunis.



Kun sais vähän lattiatilaa niin ei tarttis murjoa kasveja. Ja saisi loput kasvit pois keinovalosta autotallista. Ehkä n.20 kasvia.


bluesman



Toin autotallista n.10 kasvia ja edelleen näytti että 20 jäi. Onneksi aina löytyy tilaa vielä yhdelle.

bluesman



3 chinenseä takaosassa kasvaria. Parisen viikkoa kasvun räjähtämiseeen. Välissä tomaattia, maissia ym. Yöpakkaset viivästyttävät taimien siirtoa ulos.


Sugar rush.



Rocoto San Pedro orange.




r de las selvas rojo. ynnä muuta sälää.



Tobago treasure.

jewe

Komean näköstä settiä taas tulossa ja hyvin näyttää viihtyvän Perun rocototkin Bluesfarmilla.

Juttelin tänään erään hernenviljelijän kanssa ja tosiaan maaliskuun lopulla kylvetään juhannusmyyntiin tulevat palot ja hyvin ne kuulemma pärjää 3-4 asteen pakkasessa harson alla ja siellä ne saa kasvaa sadonkorjuuseen asti, tuskinpa itseltä onnistuisi.

Will0w

turhaan tuli vietyä sukset jo varastoon, kun hiihtokelit on mitä parhaat täälläpäin.

Chiliharri

Vaikka farmista olen hieman kateellinen, niin en myönnä olevani vahingoniloinen ;)
Mutta kyllä savolaismiestäkin lohduttaa, kun tietää etelässäkin olevan nämä kelit mitä ovat.

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 26, 2017, 19:47:52 ip
...Montufarin kukka on kaunis.
...


Täyteisiä kuvia sulla, ja onhan nuo rocotot kauniita kukkiessaan. Mutta satuin huomaamaan noita omia kuviani katsellessa,
että mulla on montufarin kukissa tuollaiset keltaiset täplät terälehtien juuressa.
Samoin on näköjään tuossa nyt kukkivassa uudessa, ja vasta toisessa minulla kasvavassa rocotossa 'Manzano Orange'.

Onkohan sinulla tai muilla samanlaisia, vai onko noissa eroja? Yritin etsiä iso-G:n kuvahaulla, mutta en äkkiseltään löytänyt keltatäpläisiä kuvia.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Chiliharri - toukokuu 11, 2017, 15:23:12 ip
Mutta satuin huomaamaan noita omia kuviani katsellessa,
että mulla on montufarin kukissa tuollaiset keltaiset täplät terälehtien juuressa.
Samoin on näköjään tuossa nyt kukkivassa uudessa, ja vasta toisessa minulla kasvavassa rocotossa 'Manzano Orange'.

Onkohan sinulla tai muilla samanlaisia, vai onko noissa eroja? Yritin etsiä iso-G:n kuvahaulla, mutta en äkkiseltään löytänyt keltatäpläisiä kuvia.


Tarkoittaako chiliharri nyt mesitippoja? Niiden koko ja väri vaihtelevat aika paljon. Juurikin rocotoissa olen itse havainnut selkeimmät. Esim. tässä postauksessa näkyy selkeästi, kun on vain yksi mesipallero:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12726.msg237441#msg237441

bluesman

Chiliharrille Montufarin kukkakuva jossa kyllä pari keltaista täplää näkyy.



bluesman



Rocoto Rojo de las Selvas. Kukassa selkeät mesipallerot ja joku niitä näyttää hamuavan.

Chiliharri

Lainaus käyttäjältä: bluesman - toukokuu 11, 2017, 19:33:03 ip
Chiliharrille Montufarin kukkakuva jossa kyllä pari keltaista täplää näkyy. ...

Lainaus...Kukassa selkeät mesipallerot ja joku niitä näyttää hamuavan.


Kiitos hyvistä kuvista myös nimimerkeille Hubert ja Chilivaari tuolla toisessa ketjussa.
Helpotti tunnettani, kun tuntui hetkittäin että olin tullut välimeren saaren siemenkauppiaan koijaamaksi :-[

Tämä olikin minulle täysin uusi tieto, johon en ollut aikaisemmin kiinnittänyt huomiota. Onko noista enemmän tietoa täällä foorumilla tai jossain?
Yritin hakea iso G:n kuvahaulla hakusanoilla "mesipallero, mesitippa ja mesikupla", mutten saanut kuin muutaman tuloksen.
Eivätkä nekään oikein täsmänneet tähän.

Laitoin pari kuvaa tuonne toiseen ketjuun, etten sotke toisten päiväkirjoja jne.:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3655.msg340101#msg340101

bluesman



Tobago treasure. Uusi tuttavuus. Oikein hyvänmakuinen eikä tappotulinen.






Montufar on leveyssuunnassa ylittänyt 3 metriä.



Ei vielä montaa kypsää.



Baccapöpelikkö.


bluesman

Muutama Rocoto on kypsynyt.



Jeweltä Peruntuomisina saatu Rocoto rojo de las Selvas.


Montufar.



Bird Aji. C.baccatum.



C.praetermissum Cumari alongada.



Tobago sweet.



Rouge noir x 7pod Douglah.