maaliskuu 29, 2024, 07:28:09 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tervehdys

Aloittaja DiscoKai, maaliskuu 04, 2017, 13:30:31 ip

« edellinen - seuraava »

DiscoKai

Foorumia olen seurannut kohtalaisen säännöllisesti ja liityttyäni yhdistyksen jäseneksi päätin hankkia tännekin tunnukset.

Olen kohta kuuskymppinen hämäläinen ja chilien viljely olisi jo riistäytynyt täysin käsistä, mutta hallituksen pj on hillinnyt harrastusta.

Tälle kesälle on jo koulimisvaiheessa  18 tainta ja kuutta eri lajia.


Hubert

Tervetuloa!
Tuo taitaa olla aika yleinen ongelma, että puolisot häiritsevät harrastusta...  ;D

Chilivaari

Tervetuloa!
Kasvatussuunnitelmat näyttävät olevan suunnilleen samankokoisia kuin minullakin. Minä olen kyllä ihan itse rajoittanut lukumääriä kun niitä ei vain sovi enempää lasien taakse ja ulkona kesät ovat olleet aika heikkoja chilinkasvatukselle pohjolassa viime vuosina.

DiscoKai

Tulevana kesänä meinaan kokeilla kasvatusta myös lasien ulkopuolella

Chilivaari

Kesät ovat erilaisia, samoin kasvupaikat. Blogissani on koottu ulkokasvatus-otsikon alle kokemuksia eri vuosilta:
http://chilivaari.blogspot.fi/search/label/ulkokasvatus


Sen vain sanon neuvoksi, että "taimien" olisi hyvä olla jo kukkimassa tai raakileilla ennen ulos vientiä. Sitten aurinko polttaa, rakeet repivät ja yöpakkaset uhkaavat.
Seinää vasten on lämpimämpää kuin avoimella, tuulisella paikalla.

DiscoKai

Kiitos opastuksesta Chilivaari.

Ajateltu ulkokasvatuspaikka on L-mallisen talon sisänurkka.

Lukaisen kokemuksesi

Chilivaari

Kuulostaa hyvältä, suojaiselta paikalta. Siinä auringon UV-säteilyyn totuttaminen voi olla tärkein tehtävä.

0lli

Tervetuloa ja satoisaa kesää! :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

chilifellow

Tervetuloa joukkoon chilipäiden! Satoisaa kautta.  :chili:
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

DiscoKai

On mennyt aikaa edellisestä kirjoituksesta.

Ainakaan Hämeessä ei ulkona oikein voinut yrittää kasvattaa.

Hieno yksilö podi alkuineen ja kukkineen ulos. Tasan vuorokausi ja hallanvaara. Takaisin kasvihuoneeseen ja siellä on saanut pysyä

karvainen

Lainaus käyttäjältä: DiscoKai - maaliskuu 04, 2017, 13:30:31 ip
Foorumia olen seurannut kohtalaisen säännöllisesti ja liityttyäni yhdistyksen jäseneksi päätin hankkia tännekin tunnukset.

Olen kohta kuuskymppinen hämäläinen ja chilien viljely olisi jo riistäytynyt täysin käsistä, mutta hallituksen pj on hillinnyt harrastusta.

Tälle kesälle on jo koulimisvaiheessa  18 tainta ja kuutta eri lajia.

Nyt niitä on vielä vähän, 2-3 vuoden päästä nauraa 18 taimelle :D

DiscoKai

Niin varmasti  nauraa. Tänään esitin hallituksen PJ:lle jos toinen kasvihuone/peuroilta suojattu paikka rakennettäisiin hänen viljelyksilleen. Ei pistänyt hanttiin.
Jos vaikka ensi kesäksi saisi lisää tilaa.

Vaikkakin ainakin täällä Hämeessä kesän valon ja lämmön määrä on katastrofaalisen alhainen. Raa aksi jää paljon podeja . Jo nyt 2 Kw lämmitin hurisee, mutta kun ei valoa

karvainen

On kyllä ollut surkein kesä miesmuistiin. Todella hitaasti chilit kypsyvät.

DiscoKai

Eilen kuivasin viimeiset, sisällä lampulla valaistut podit.

30 Lemon Droppia
15 Werneriä
15 7Pot tia
18 Rocotoa (tarkemmasta lajista ei hajuakaan)

Vuoden satona, luvusta puuttuu kesällä puskista otetut podit, 7 kpl 100ml purkkia jauhettua chiliä, 6 kpl 50 ml purkkia ja pakkasessa iso pussillinen tuoreena pakastettua.

Ensi kesäksi täytyy muuten viljellä miedompia chilejä. 8 vuotias tyttären poika ihastui tuorejuustolla täytettyihin ja pekoniin pyöräytettyihin hiilellä grillattuihin chileihin. Ukkihan tekee...

DiscoKai

Ensimmäinen kokeilu eli Lemon Drop bubleriin