huhtikuu 16, 2024, 08:38:32 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Trofastin huoltotoimet

Aloittaja MRgreen, maaliskuu 07, 2017, 22:04:00 ip

« edellinen - seuraava »

MRgreen

Tästä ei taida olla vielä ketjua. Eli kokemuksia siitä kuinka Trofastin putsaaminen onnistuu kasvukaudella. Jos pöntöstä kasvaa vaikkapa puoltoistametrinen puska saattaa vedenvaihto aiheuttaa pään- tms. vaivaa. Esim. vaihdatteko harson uuteen jossain vaiheessa kautta? Kaikki vinkit kelpaa kiitos.

Chilierakko

Harsoa ei tarvitse vaihtaa. Vedenvaihdon olen hoitanut samalla vesipumpulla joka kierrättää muutenkin vettä. Minulla on pumpulta tulevan suoran putken päässä irroitettava kulmapala. Kun vaihdan vettä otan kulmapalan pois ja laitan sen tilalle poistoletkun. Isosta tankista sitten uppopumpulla uusi liemi tilalle, kulmapala takaisin paikalleen, kansi kiinni ja sähköt päälle. Isompaa siivoamista ei ole kuin kuivien lehtien koontia, kun peittää koko astian valoa läpäisevättömällä muovilla. Itse käytän vanhoja multasäkkejä. Ei tule levää lainkaan.

Tarkoitit trofastilla vissiin IKEA Trofast NFT:tä vai kuinka?

MRgreen

maaliskuu 08, 2017, 10:28:01 ap #2 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 08, 2017, 11:01:46 ap käyttäjältä MRgreen
Lainaus käyttäjältä: Chilierakko - maaliskuu 08, 2017, 08:38:59 ap
Harsoa ei tarvitse vaihtaa. Vedenvaihdon olen hoitanut samalla vesipumpulla joka kierrättää muutenkin vettä. Minulla on pumpulta tulevan suoran putken päässä irroitettava kulmapala. Kun vaihdan vettä otan kulmapalan pois ja laitan sen tilalle poistoletkun. Isosta tankista sitten uppopumpulla uusi liemi tilalle, kulmapala takaisin paikalleen, kansi kiinni ja sähköt päälle. Isompaa siivoamista ei ole kuin kuivien lehtien koontia, kun peittää koko astian valoa läpäisevättömällä muovilla. Itse käytän vanhoja multasäkkejä. Ei tule levää lainkaan.

Tarkoitit trofastilla vissiin IKEA Trofast NFT:tä vai kuinka?


Joo IKEAn Trofastia tarkoitin. Toihan on hyvä idea laittaa poistoputki siihen (omassa laatikossani y-haaraan). Omassa härpäkkeessäni on Trofastin normaali valkoinen kansi joka on päällystetty heijastuskalvolla valon laatikkoon pääsyn estämiseksi ja toisaalta valotehon lisäämiseksi. Harsoa en ole itsekään vaihtanut.  Ja lehtiä olen siivonnut sekä pudonneita kukkia.

Niin pitäähän se y-haara toki vaihtaa vaikkapa suoraan liitospalaan, eihän se vesi muuten sieltä poistu  ::)

Vuorikaskas

maaliskuu 08, 2017, 17:16:33 ip #3 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 08, 2017, 17:20:27 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Trofastista en tiedä mutta tuommoinen käsikäyttöinen pitkä muovinen pilssipumppu on ollut monessa toimessa aika kätevä:  http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Pumppu/Pilssipumppu/Pilssipumppu-2000036069/

PVC-muovia. Käsikäyttöinen. Imukorkeus: 600 mm. Imuputki: Ø 44 mm. Poistoletku: 950 mm. Kapasiteetti: n. 0,6 l/pumppaus.