maaliskuu 29, 2024, 07:43:40 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Reetan vuosi 2018

Aloittaja Rähinä-Reetta, tammikuu 03, 2018, 08:51:29 ap

« edellinen - seuraava »

Rähinä-Reetta

19.9. N. 600g Sugar Rushia sain pelastetuksi ja laittelin hapatukseen jos saisi mukavan hot soosin niistä aikaan. Pihkura jos ei nyt onnistu... Yritystä ainakin oli. Steriloin purkin, keittelin kannen ja vesilukonkin käytin kiehuvassa vedessä, ym yleistä pieteettiä koitin harjoittaa.


Rähinä-Reetta

lokakuu 01, 2018, 16:15:12 ip #101 Viimeisin muokkaus: lokakuu 01, 2018, 18:23:37 ip käyttäjältä Rähinä-Reetta
1.10. Olin taas viikon poissa kotoa tässä välillä. Ajattelin, että loput chilit on varmaan jo entiset. Kasvarissa ei ole ollut mitään lämmitystä, vedetkin on olleet pois jo enkä ollut ketään värvännyt katsomaan kasvien perään. No eihän ne olleetkaan kuivuneet pystyyn, vähän kellittyneet vaan. Vielä olisi satoa oksilla. Tässä vaan tulossa vastaan se sama ongelma, että perjantaina ollaan taas menossa eikä hyppäämiset lopu siihenkään.  ::) Vähän häirinneet harrastustoimintaa. Ehkä kerkeisin jotain perata kuivuriin huomenna.
Sugar Rush pönikkä on ollut käymässä koko reissuviikon, "sopeutan" parhaillaan pH-mittaria jotta voin tarkistaa sen tilan. Mitään epäilyttäviä kasvustoja ei ainakaan näy, joten olen toiveikas! Ehkä sieltä paljastuukin ihan kelvollinen hot sauce.  :)

**

Pönikästä vapautui ensimmäisenä tuttu raikas happamankirpeä hapanchilin tuoksu. pH 3.1 eli ei happamuudesta puutetta. Värikin säilyi hyvin, purkki oli yli viikon huoneenlämmössä liinan sisään käärittynä, jottei valo pääsisi vaikuttamaan. Nyt siirretty jääkaappiin vapaaseen käyttöön.




Rähinä-Reetta

lokakuu 11, 2018, 13:57:32 ip #102 Viimeisin muokkaus: lokakuu 11, 2018, 13:59:15 ip käyttäjältä Rähinä-Reetta
11.10. Viimeiset selviytyjät. Oli jo pakkanen nipistänyt osansa loppusadosta, kun oman onnensa nojassa ovat kasvarissa värjötelleet.



Näistä jotain vielä voisi kehitellä, hapanchili yksi hyvä vaihtoehto. Aika vähillä salsoilla nyt lähdetään talveen, mutta pakastin on edelleen täynnä edellisen kesänkin säilöttyä chiliä, joten hätätilassa niistä sitten.

Hapatettu Sugar Rush soosi on niin hyvää! Sitä menee leipienkin päällä päivittäin.  :P

Rähinä-Reetta

1.11. Autotallin pakastin oli lakannut pakastamasta ja siinä meni aika läjä viimekauden perattua ja annospakkauksiin huolella vakuuminaattoroitua chiliä. Pöytä on siis melko tyhjä.
Pitäisikö miettiä ensikauden siemenhankintoja... Ei vielä ole jaksanut ajatella.

MRgreen


Huru-ukko

Voi ikävää sattumusta  :'(.

kasvattaja

Lainaus käyttäjältä: Rähinä-Reetta - marraskuu 01, 2018, 10:28:59 ap
1.11. Autotallin pakastin oli lakannut pakastamasta ja siinä meni aika läjä viimekauden perattua ja annospakkauksiin huolella vakuuminaattoroitua chiliä. Pöytä on siis melko tyhjä.
Pitäisikö miettiä ensikauden siemenhankintoja... Ei vielä ole jaksanut ajatella.
[/quote
Onko mitään tehtävissä? Ajattelin mahdollisuutta kuivata chilit ja jauhaa jauheeksi tehosekoittimella.
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

Chilivaari

Sähkövehkeet on sellaisia, ei niihin täysin voi luottaa.


Minulla on vanhoja siemeniä menneiltä vuosilta, useimmat itävät. Kerro vain toiveitasi, niin katsotaan, mitä löytyy.

Rähinä-Reetta

marraskuu 02, 2018, 08:16:31 ap #108 Viimeisin muokkaus: marraskuu 02, 2018, 08:23:37 ap käyttäjältä Rähinä-Reetta
Kiitos niin paljon myötätunnosta.  :) Olen ihan hämmentynyt.  :D
Ei tässä hätää varsinaisesti. Onneksi eivät olleet tänä syksynä pakattuja, olisi ollut vielä tuoreemmassa muistissa kaikki se vaivannäkö.  :D
Mössöksi olivat menneet, tuolla pakastimella harvemmin käydään, niin ei ole tietoa milloin se on sanonut sopimuksen irti.

Kiitos myös siementen tarjoamisesta.  :) Minulla menee varmaankin hetkinen ennenkuin osaan alkaa ajatella ensi kautta.

DiscoKai

Näin joskus käy.

Oulussa hajos ulkopakastin n 15 v sitten, mutta onneksi oli talvi...