Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

LainausOletettavasti siementen laatu vaikuttaa paljon. Esimerkiksi minulla auringonkukan siemenet alkoivat parissa päivässä kasvamaan rihmaa, kun laitoin muutaman kokeeksi tuohon idätyslautalle


Niinkai ... mutta ei se aina ihan loogisesti mene.
Mulla on ollut hyvinkin vaihtelevan laatuisia siemeniä, joista jotkut on kerätty talteen puskiin kuivuneista, lattialle tippuneista ja jopa puolimädistä, pilaantuneista ja homehtuneistakin hedelmistä. Niinhän se luonnossakin! Suurin osa on yleensä tuoreista 1-laadun podeista joita oon säilönyt. Kuivannut oon niitä digiboksin päällä sekä lämpöpattereiden päällä pikkulautasilla jossa talouspaperi. Silti on useimmiten alkanut näkymään hometta tai mätänemistä lautalla ~viikon idättelyiden jälkeen.

Sitten on idättelyohjeita -joita tietysti oon kokeillut- jossa siemeniä liotetaan ~50 asteisessa vedessä [tulikuumassa siis] sekä on tullut sekin kokeiltua että liotin peroksidilitkussa, jossa laitettiin Liquid Oxygenia 2ml/l. (Tämä siis 17% vanhalla versiolla - uudella 12% aineella kait sitten 3ml/l) Normaalistihan hydroilussa sitä peroksidia laitetaan ½ml/l. Lisäksi oon huuhtonut idattelyastiat ja paperitkin kiehuvalla vedellä. Jiffyt ja kuutiokin käsitellyt kiehuvalla jne. Lisäksi oon mutuillut, että lamppu idättelyiden päällä torjuu hometta ja ajastettuna aiheuttaa vurokausirytmiä lämmönkin osalta.

Sekä kuumalla käsiteltyihin että peroksidilla liotettuihin on välillä kuitenkin alkanut kasvaa hiusmaista rihmaa parissa päivässä! Mä olen jopa mutuillut, että siemenillä saattaa olla luonnostaan jonkunlaista suojaa homeita ja mikrobeja vastaan, joka huuhtoutuukin pois noissa käsittelyissä!

Tänä vuonna en ekaan idättelyyn käyttänyt ollenkaan peroksidia. Keitettyä ja Ph5.5-säädettyä vettä vaan. 3 viikon jälkeenkään ei ole näkynyt tällä kertaa hometta!
Eilen juuri siirsin yhden itäneen C. Chacoensen isommille laitumille. Lancet ja Flexut edelleen vain mustia jyviä ...

Tokihan mun idättelyissä on onnistunut yleensä ~4/5-osa kuitenkin. Monesti hitaimmat ovat olleet jo ihan tummuneita ja homerihmaakin alustassa ... Niinkuin luonnossa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

helmikuu 17, 2016, 10:48:14 ap #1241 Viimeisin muokkaus: helmikuu 17, 2016, 10:51:53 ap käyttäjältä Huru-ukko
Lainaus käyttäjältä: AirMan - helmikuu 16, 2016, 21:47:02 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 14, 2016, 09:22:56 ap
Eikä koskaan homeongelmia.

Oletettavasti siementen laatu vaikuttaa paljon. Esimerkiksi minulla auringonkukan siemenet alkoivat parissa päivässä kasvamaan rihmaa, kun laitoin muutaman kokeeksi tuohon idätyslautalle. Ei siis mikään ihme, ettei niistä viime vuonna mullassa itänyt yksikään. Saa nähdä lähtevätkö nyt kasvamaan, kun heitin itäneet siemenet multaan ja loput roskikseen pois saastuttamasta muita lautalla kelluvia siemeniä.


Kun sen vetyperoksidi lisäyksen olen tehnyt, niin siemenetkin menee lautalle tai kostealle talouspaperiarkille heti.

Siis se takaa omasta mielestäni sen että ei tule homeongelmia.

Lisäksi idättelen yleensä isompia/muitakin siemeniä suljettavissa minigripp pusseissa joissa vetyperoksidi käsittely. Tms. vastaavassa, esim. 2 dl, läpinäkyvällä kannella varustetuissa viilipurkeissa, jossa pieniä reikiä.
Nytkin viimekesäisestä oman maan mansikasta otettuja siemeniä, sekä Gojimarjan siemeniä jotka oyin luontaistuotekaupan kylkiäispussin kuivatuista maroista.
Molemmissa vihreää.

Vetyperoksidi alias nestemäinen happi/Liquid oxygen haihtuu pois sieltä, aikaa mitä se kestää en ala arvuuttelemaan.

On siemeniä, jotka vaatii itääkseen/kasvaakseen optimaalisesti sen että ne peitetään multaan, ja toisia mitkä kylvetään mullan pinnalle. 
Voihan ne silti itää lautallakin vaikka pitäisi olla pimeässä. 
Ehkä auringonkukka vaatisi sen. Kokemuksesi mullan kanssa kyllä ei tue teoriaani.

Joskus kasvattelin auringonkukkia linturuokapusseista, niiden itämis% oli surkea.

Lautalla voi toki itää kaikki siemenet, sen tehokkuutta en rupea rajoittuneen kokemuksen/tietämättömyyden takia kiistämään.


sorrii



En voinut olla laittamatta tänne  :-\
..on niin helppo samaistua tuohon Asko Vileniukseen, joskus ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

inoksi

En tiedä onko varsinaisesti enää itämiseen liittyvä, mutta onko normaali tahti kasvaa, sirkkalehdistä ensimmäisten oikeiden lehtien alkuihin 2vk? Turvebriketeissä jotka pistetty nyt yrttimulta/sora seokseen. Valoa saa pääasiassa (etelä)ikkunasta ja jostain 11w kasviledilampusta/keittiötason loisteputkista. (lemon drop)
Ja toinen asia, että jostain syystä oranssin habaneron seistsemästä siemenestä iti vain yksi ja se kuoli kypärä päässä (minikasvarissa saunassa 27c) mitähän oon sössiny? onko herkkiä jos kastelee suoraa päälle?

Ekat chilit ikinä menossa.

sorrii

maaliskuu 04, 2016, 11:32:02 ap #1244 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 04, 2016, 11:36:54 ap käyttäjältä sorrii
LainausEn tiedä onko varsinaisesti enää itämiseen liittyvä, mutta onko normaali tahti kasvaa, sirkkalehdistä ensimmäisten oikeiden lehtien alkuihin 2vk? Turvebriketeissä jotka pistetty nyt yrttimulta/sora seokseen


Käsittääkseni turvebriketit -Jiffy- toimivat aika pitkään ainoana alustana: Ne upotetaan multaan, soraan. kivivillaan, verkkoruukkuun yms. sitten kun juuret alkavat pukata läpi. Niissä ei myöskään ole lisättyä lannoitetta. Minä olen lannoittanut niitä alusta asti miedolla litkulla ja pari-kolme viikkoisia jo ihan täydellä ohjeen mukaisella annoksella [esim. Nutriforte Tomaatti&Mansikka 7½+5ml tai Puutarhan Kesä 1tl[5ml] /4l. ; EC1.6]
Mulla on joskus [usein!] jäänyt se istuttelu aikas myöhään ja olen silloin laittanut niitä taimia odottamaan hydrosorapedille tai ainakin sirotellut soraa niiden pampuloiden väleihin. Jos/kun lannoitusta on ollut reilusti, niin nehän ovat kasvaneet hullun lailla -kuin vesiviljelyssä- kun juuret saavat hyvin happea. Baccatumeja on kasvanut yli 60cm mittaan, ennekuin oon ehtinyt niitä istuttelemaan paremmin!

Toissa keväänä laitoin kiireessä ylisuuriksi kasvaneita suippapaprikoita ja poblanoja Ikean laatikoihin hydrosoran kanssa hyvään valoon: Kävipä niin että niihin ehti tulla kymmenittäin kananmunan kokoisia raakileita, ennenkuin sain niitä istuteltua!

Tämä on tietysti hyvä huono esimerkki, siitä miten kannattaa toimia  ???


Osassa taimista oli toki kivivilla - osassa Jiffy: ei niissä mitään eroa ollut tässä vaiheessa:


JÄRKEVÄÄ ehkä on antaa taimien kasvaa ~20cm mittaan tai kun se pompula on täynnä näkyviä juuria. Mun kokemukseni mukaan pieniä taimia voi pitää hyvinkin märkänä enkä ole koskaan törmännyt siihen että tulisi jotain juurimätää. Juuret saavat näissä happea hyvin siis, vaikka olisivat kokoajan melko märkiä.
Isommilla taimilla toki tuo briketti ei varastoi kovin paljoa vettä, joten täytyy kastella huolellisesti joka päivä, tai käyttää esim. tuota hydrosoraa, jonka alla voi olla vettä vaikka kokoajan. Jotkut lajit ovat toki aika allergisia vedelle/märälle: Birds Eye Babyä en ole saanut kasvamaan ollenkaan ja mun "Vietnamilainen Minichili" on ollut aika vaikea: Sitä on pitänyt kastella erikseen huomattvasti varovaisemmin ... Näppituntuma on, että pienet hitaasti kasvavat eivät pidä märästä alustasta.

Kypäräpäät ovat yleisiä kun idättelee paperin päällä: peitettyjen siementen kuoret yleensä jäävät alustaan. Kypäriä on tullut irroiteltua pienen terävän veitsen kanssa: On se aika kirurgin hommaa. Jos itämis-suhde on 1/7, niin ovat huonoja siemeniä ...

PS: Noissa kuvien poblanoissa ja paprikoissa oli sitten vielä kesän tullessa ripsiäisiä ja sain juuri-ja-juuri ne pysymään hengissä kesään, jolloin istutin maahan kasvutunneliin. Niihin alkoi sitten tulla uusia raakileita heinakuun lopulla ja jäivät kaikki raakileiksi   :-[ :-X :-\
Olisihan ne kannattanut istuttaa kunnon ruukkuun 30cm mitassa ja latvoa ajoissa, eikä antaa kukkia ennen istutusta ulos tai kasvihuoneeseen ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

inoksi

Okei no tuli hätäiltyä, kun pistin jo ekat pari multiin, en tosin kaikkia. Tuo lannoitehomma oli uutta, löytyy kyllä ko. lannoitteet jo, pitää alkaa annostella.

Täytyy sitten vaa hakea chilitarvikkeesta jotain siemeniä vielä, ettei nuo jää ainoksi.

sorrii

Pääsääntöisesti Jiffyissä voi lannoittaa kuten kivivillassakin. Ihan pikkutaimille alussa [=1.viikko] hyvin varovasti [puolet tai vähemmän], mutta kun toinen lehtipari on normaalin lehden kokoisia, niin minä ainakin nostan nopeasti [3.viikolla] siihen ohjeen mukaiseen. Valot toki on sen mukaan! Vähemmällä valolla menee aina ravinteitakin vähemmän ...

Ja jos aluslautasella [soran kanssa] on kokoajan litkua ja sitä vaan aina lisätään päältä, niin se väkevöityy paljonkin joskus. Se alusta kannattaa välillä huuhdella puhtaalla vedellä jos käy niinkuin mulla, että ruukkuihin istuttaminen viipyy viikkoja  ??? Normaalisti on paras kastella ne kaatamalla alustaan kunnolla lientä, ja vähän päästä tyhjentämällä sen alustan.

Mä mittasin juuri tänään parin talven yli elättämäni pienen Thai-chilin sekä syksyllä otetun mustaherukan pistokkaan alta sen litkun: EC oli 6, eli yli 3-kertainen normaaliin! Vanhat kasvit näköjään kestää paljonkin, mutta taimet kuolisivat. Nämä kasvit siis hydrosorassa/perliitissä taimiruukuissa [=passiivihydro]

PS. Puutarhan kesää yleensä suositellaan 1tl/4l tai 2tl/ämpäri ... Taidetaan sanoa myös että 5g [vaiko 4g ?!?] Nutrifortella yhteensä 12-15g/10l. [=aika sama määrä]
Jos teelusikkaan yrittää saada 5g lannoitetta, niin pitää olla kukkurallinen teelusikka. Tasainen teelusikallinen on 2-2½ml ... Se on aika hankala mittayksikkö! Erillisissä keittiön mittalusikoissa se 1tl on 5ml tasan pyyhkäistynä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jussa

Jiffy Pot -paketin mukana tulee tommonen lappu:


Sisältää siis jonkin verran myös lannoitetta.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

sorrii

Tämäpä mielenkiintoista  :o

Mä olen käyttänyt noita samoja jo vuosien ajan, enkä ole koskaan nähnyt tuoteselostetta! Ei oo kyllä haitannut menoa ...  8)



Yleensä ostan noita pikkulaatikoita: Honkkarissa pari €uroa ja mm. Minimanissa 36kpl pakettina ~3€
Viime syksynä noita alustallisia oli Honkkarissa eurolla laatikko, eli 48kpl ... ostin aika monta  ;)

Tossa ohjeessa on huomattavaa, että kehoitetaan lisäämään lannoitetta "itämisen tapahduttua n. 1-2 viikon kuluttua"
Mä itse idätän kahvisuodatinpaperilla ja siirrän idut näihin potteihin tai kuutioihin:
Ei mene kuutioita/potteja hukkaan
Saa seurata itämistä "reaaliaikaisesti": Eilen laittamissani siemenissä oli jo muutamassa pieni itu näkyvissä  :) [eipä olisi nähtävissä jos idättää peitettynä!]
Sirkkalehtisen taimen siirto on aika helppoa, kunhan ei ole kovakourainen: Hävikkiä on ollut varmaan alle 1% ...

Siis tuon ohjeen mukaisesti mä voin alkaa lannoittamaan Jiffyjä heti, koska siemenet ovat itäneet valmiiksi  8)

Kuten kerrottua, mä olen antanut ekat päivät jotain ½-vahvaa [EC 0.5-0.8] litkua ja toka viikolla ehkäpä EC 1.2 ja kolmannella ainakin jo täyttä EC 1.6
Valo on aina ollut "riittävä" ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Tutkailin ja funtsailin tuota Jiffyjen tuoteselostetta vähän lisää.

Sen lannoitteen määrää kuvaa vertailu vaikkapa [erinomaiseen] Green Care Grobiootti taimimultaan:
Jiffyllä johtokyky 19mS/m kun Taimimullalla se on 30mS/m joka sekin on idätykseen sopivaa.
Jos nuo luvut ovat verrattavissa samaan tapaan kuin litkujen EC-lukema, niin taimimullassa on melkein puolet enemmän ravinnetta. Ja luulen että taimimullan orgaaniset raviteet tulevat tähän päälle, joita ei kookoksesta ja turpeesta ehkä irtoa yhtä paljon.

[En kyllä tiedä varsinaisesti miten noita lukuja tulkitaan: EC-mittarin yksikkö on yleensä [mikro] Sievert/cm eikä siis välttämättä ole mitenkään verrattavissa]

Käytännössä ei ainakaan mulla ole haitannut kun oon antanut alusta asti EC 0.8 vahvuudella Starttilannoitetta tai muuta - usein Atami B'Cuzz -kookoslannoitetta. Välillä on ollut sekaisinkin samalla alustalla kivivillakuutioita ja Jiffyjä, ja oon antanut samaa litkua! Voronperään Cokista ja Nutriforten Tom&Mans-lantaa ja välillä GHE'n Mikro-Mato-sotkua. Eisevväliä  8)

Jokatapauksessa kannattaa antaa juurien kasvaa kunnolla näkyviin ennenkuin upottaa multaan: Näissäkin juurien päiden kuivuminen saa juuret haarautumaan ja kasvamaan kuten noissa Airpoteissa sum muissa. Juuret rakastaa happea, mitä ne saavat hyvin tällaisessa huokoisessa potissa. Mulla ovat olleet parhaimmillaan sellaisen valkoisen parran peitossa nämä Jiffyt ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

-AP-

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 08, 2016, 17:01:01 ip
Jokatapauksessa kannattaa antaa juurien kasvaa kunnolla näkyviin ennenkuin upottaa multaan:


Päteekö tämä yleisesti myös kivivillakuutioihin ja 'juurrutussieniin'?

sorrii

Lainaus
LainausJokatapauksessa kannattaa antaa juurien kasvaa kunnolla näkyviin ennenkuin upottaa multaan:


Päteekö tämä yleisesti myös kivivillakuutioihin ja 'juurrutussieniin'?


Mun mielestäni kyllä!
Sama juttu tavallaan on ohje, että ruukkua vaihdetaan isompaan, kun alkaa olla täynnä juuria ...
Kuutioilla ja kaikenlaisilla sienillä sekä poteilla se näkyy siitä että juuria alkaa tulemaan läpi. Taimiruukuilla saattaa juuria näkyä pohjarei'istä.

Yleensä se kasvu on parhaimmillaan, kun alusta on täynnä juuria: Silloin kun juurille on tilaa kasvaa, ne myös kasvavat ja maanpäällinen osa hidastaa.
Ahtaissa sisätiloissa on hyväkin että kasvua hillitsee ja jos/kun tarkoitus on siirtää kasvi kesän tullen ulos tai kasvihuoneeseen lopulliseen isoon ruukkuun, on tiet hienoa jos se on valmiiksi kohtuu isossa ruukussa ja juuret valmiina.

Itsellä on usein jäänyt liiankin myöhään se ruukuttaminen, kun ne taimethan voivat kasvaa hyvinkin suuriksi, jos vaan on vettä ravinteita sekä riittävä valo/lämpö.
Jos sitten viivyttää liikaa sitä ruukuttamista, niin tulee ylimääräistä viivytystä. Näppituntuma on että kuukauden välein isompaan.
Jos/kun ei ehdi kaikkia ruukutella, niin mä olen laittanut niitä valeistutukseen hydrosoraan isompaan laatikkoon, jossa voi sitten pohjalla olla kokoajan vähän litkua [=passiivihydro]

Kivivillojen ja vesiviljelyn kanssa se ei ole niin selvää. Voihan pienen kuution laittaa aktiiviseen vesisysteemiin vaikka heti. Mä olen kyllä niidenkin antanut juurtua kuukauden verran ennen "istuttemista" isompaan kuutioon tai johonkin soraan tai bubleriin. Usein ovat kivivillakuutiotkin menneet kookoskuituun ja myöhemmin multaan. Siinä on sama tyyli ..

Tänä vuonna piti hillitä kasvien määrää, mutta kävi niin että viivytin vaan idättelyitä! Pubet idättelin tammikuun alussa ja ne ovat nyt 10-20cm ja 9cm ruukuissa. Annuumeja ja baccatumeja on lautalla jossa osassa näkyy jo vähän itua ...
Nyt siis pitäisi yrittää olla järkevä, ja toimia omien ohjeiden mukaan: Valikoida heti alussa ne tarvittavat parhaat taimet, joita sitten hoitaa kunnolla ja ruukuttaa ajoissa  :) ...


ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

"Lainaus itseltäni"
LainausVittuku tulee kirjoitettua aina liikaa ja pääasia hukkuu...  ::)


Pääpointti siis oli Jiffyllä ja mun mielestäni myös kuutioilla ja muillakin palleroilla, että ei kannata upottaa niitä heti multaan, kun itävät, vaan antaa niihin tulla näkyvää "seittiä" kunnolla.

Root Trainersilla ja Rootmasterilla esim. puhutaan käyttöohjeessakin sellaisesta kun "air pruning" jossa juurien päiden annetaan kuivua: Silloin juuret paakun sisällä haarautuvat tehokkaasti. Samoin Airpoteissa sekä Ventipoteissa on niitä reikiä ympäriinsä, koska kun juuren pää joutuu ilmaan ja kuivuu, niin juuret siellä sisällä haarautuvat ja kiihdyttävät kasvua. Umpinaisissa muoviruukuissahan juuret kasvavat kehää ruukun pohjalla ja siellä mullassa voi olla aika harva juuristo. Airpoteilla oon sen nähnyt, kuinka se multa on täynnä tiheää juuristoa, eikä ole mitään juurikeippiä reunoilla.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Jaampa viimeisen kokeiluni edelleen kehitetystä lautta idätyksestä:
Oon laittanut lautalle jo aikaisemminkin myös siementen päälle palat paperia. Aikaisemmin oon kuitenkin ne yleensä poistanut parin päivän päästä etteivät siemenet haudu liian märässä ja vaikkapa homehdu. Tällä kertaa oon antanut paperien olla. Ja olen pitänyt pientä valoa [IKEAn 13W Ledare 5000K] 12t/vrk ...

yläkaapin lämpö on ollut nyt viileämpi kuin ennen: 29-30oC -> 26oC mikä johtunee siitä ettei ole 400W natikkaa porottamassa keittiössä nyt. Idätysaika on selvästi venahtänyt. Aikaisemmin näkyi usein ekoja ituja jo vuorokaudessa: nyt meni 3vrk. Nyt on kulunut 9vrk idätyksen alakamisesta enkä ole joutunut "koulimaan" vielä yhtään vaikka aika alkaa olla. Aikaisemmin en ole viikkoa pitempään pitänyt yleensä koko lauttaa, kun on alkanut mätänemään ne paperit!

Lopputuloksena näyttäisi kuitenkin nyt, että itäminen on tapahtunut aika hallitusti: kypäriä on vähän vähemmän, ja nekin mitä on ovat löysässä. Noita joitakin lajeja vähän ihmettelen, jotka eivät ole nousseet ollenkaan. Osa voi olla tosin 5v vanhojakin. Kaikissa lajeissa kuitenkin on ainakin yksi alku paperin alla: Riittää sekin ...

Päätelmä tässä nyt se, että kun lämpö on pudonnut 3-4 astetta, niin itämisaika on kasvanut heti puolta pidemmäksi, mutta hometta tai mitään mätänemisen merkkejä ei näy. Aikaisemmin olisi ollut tässä vaiheessa paperi sellaista limaa ettei pysy koossa ja siemenet tumman ruskeita ja homeen ym. kasvuston peitossa ...
Tuon idätyslaatikon päällä on tiet ollut minikasvihuoneen kupu. Paperin alla kastelumattoa ja 20mm styrofoam. Vettä pari senttiä: keitettyä ja Ph5.8

Pärjäisiköhän sitä jo 47'llä taimella. Aikaisempiahan [=C. Pubescens] on jo 16kpl ruukuissa ja talvehtieneita [=C. Chin.] parikymmentä  8) 8) 8) ... kuinkahan taas äijän käy ..  ???


ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 17, 2016, 10:48:14 ap
Lainaus käyttäjältä: AirMan - helmikuu 16, 2016, 21:47:02 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 14, 2016, 09:22:56 ap
Eikä koskaan homeongelmia.

Oletettavasti siementen laatu vaikuttaa paljon. Esimerkiksi minulla auringonkukan siemenet alkoivat parissa päivässä kasvamaan rihmaa, kun laitoin muutaman kokeeksi tuohon idätyslautalle. Ei siis mikään ihme, ettei niistä viime vuonna mullassa itänyt yksikään. Saa nähdä lähtevätkö nyt kasvamaan, kun heitin itäneet siemenet multaan ja loput roskikseen pois saastuttamasta muita lautalla kelluvia siemeniä.


Kun sen vetyperoksidi lisäyksen olen tehnyt, niin siemenetkin menee lautalle tai kostealle talouspaperiarkille heti.

Siis se takaa omasta mielestäni sen että ei tule homeongelmia.

Lisäksi idättelen yleensä isompia/muitakin siemeniä suljettavissa minigripp pusseissa joissa vetyperoksidi käsittely. Tms. vastaavassa, esim. 2 dl, läpinäkyvällä kannella varustetuissa viilipurkeissa, jossa pieniä reikiä.
Nytkin viimekesäisestä oman maan mansikasta otettuja siemeniä, sekä Gojimarjan siemeniä jotka oyin luontaistuotekaupan kylkiäispussin kuivatuista maroista.
Molemmissa vihreää.

Vetyperoksidi alias nestemäinen happi/Liquid oxygen haihtuu pois sieltä, aikaa mitä se kestää en ala arvuuttelemaan.

On siemeniä, jotka vaatii itääkseen/kasvaakseen optimaalisesti sen että ne peitetään multaan, ja toisia mitkä kylvetään mullan pinnalle. 
Voihan ne silti itää lautallakin vaikka pitäisi olla pimeässä. 
Ehkä auringonkukka vaatisi sen. Kokemuksesi mullan kanssa kyllä ei tue teoriaani.

Joskus kasvattelin auringonkukkia linturuokapusseista, niiden itämis% oli surkea.

Lautalla voi toki itää kaikki siemenet, sen tehokkuutta en rupea rajoittuneen kokemuksen/tietämättömyyden takia kiistämään.


Vaimo putsaili lintujen ruokintapaikan alustan noista siemenistä niin jotain ainakin noiden kohdalla sattui kun saivat kosteutta osakseen kun jätettiin tuo laatikko sateiden armolle...

Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Helzy

Toista vuotta laitoin Plugboxiin itämään chilit. Tasan viikko sitten, eli 20.1. ja ensimmäiset 3 ovat jo nostaneet niskalenkkejä taimimullasta. Eilen illalla oli jo sirkat nousseet yhdestä Aji Fantasystä, kaksi muuta itänyttä oli Jalapeno Mucho Nacho. Hölmöähän oli toki laitella kaikki siemenet, myös Rocotot samaan aikaan, mutta jostain syystä chili-innostus vaan antoi odotuttaa itseään. Kasvihuonekin meni lyttyyn joulun myrskyissä ja keväällä saadaan laitella sitten kaikki pleksit uudestaan paikoilleen ja muutenkin vahvistella halpiskasvarin rakenteita. Great.

Takaisin idätykseen. Lautta on kyllä erinomainen väline myös. Laitoin kuivattamistani Tobago Sweeteistä lautalle kellumaan myös muutamia siemeniä, mutta näyttäisi, etteivät idä. Ne kun kypsyivät vasta sisällä joulukuussa. Minä laitan idätettävät akvaariovalaisimen päälle. Siinä kun loisteputket lämmittävät ja saa vuorokaudessa lämpötilavaihteluakin kivasti. Eilen illalla, huomatessani ensimmäiset sirkat, pääsi sitten boxi ikkunalle talvehtivien luokse nauttimaan lisävalosta erinäisten ledien ja eslien alle. Toivottavasti olen saanut nyt tuhottua nuo pirun harsosääsket siltä osin, etteivät käy minun vauvoja vahingoittamaan. Murr!
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

sorrii

Syököhän harsosääsket juuria idätyslautallakin??

Mulla oli noissa rocotoissa aika monta itua, joista puuttui se juuri. Tarpeeksi tuli kyllä onneksi hyviäkin taimia, mutta laitoin turpeeseen [Jiffy] jokusen sellaisen vajaankin taimen. Saattaa se olla, että noilla ovat vaan kasvaneet ne hienot juuret ilmassa ja kuivuneet ... tai jotain ..

Mun kämpässäni lentelee jotain öttiäisiä aina, eikä niistä jaksa stressata. Oon niin paljon tuonut syksyllä multineen kasveja kypsymään ja osa on vieläkin sisällä...  :-\
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 27, 2017, 11:31:03 ap
Syököhän harsosääsket juuria idätyslautallakin??

Mulla oli noissa rocotoissa aika monta itua, joista puuttui se juuri. Tarpeeksi tuli kyllä onneksi hyviäkin taimia, mutta laitoin turpeeseen [Jiffy] jokusen sellaisen vajaankin taimen. Saattaa se olla, että noilla ovat vaan kasvaneet ne hienot juuret ilmassa ja kuivuneet ... tai jotain ..

Mun kämpässäni lentelee jotain öttiäisiä aina, eikä niistä jaksa stressata. Oon niin paljon tuonut syksyllä multineen kasveja kypsymään ja osa on vieläkin sisällä...  :-\


Kyllä syö, onhan niistä ollut täällä kuviakin.

sorrii

LainausKyllä syö, onhan niistä ollut täällä kuviakin


Voiha hitsin hitsi ...
Oon mä ennenkin ihmetellyt vähän, kun lautalla on ollut aina joku itu, jonka juuret ovat "surkastuneet". Jotenkin ei ole tullut mieleen, että siinähän ne on tarjottimella jollekin nälkäiselle ötökälle. Silti mun käsitys on, että juuria nakertaisi lähinnä ne harsosääsken toukat jotka elelee mullassa pinnan alla, ja joita en kyllä tiedä nähneeni. En edes tiedä minkä kokoisia ovat. Tuolla lautallahan niitä juuria olisi syönyt nimenomaan lentävät öttiäiset! En ole ikinä havainnut lautalla mitään elävää, mutta ehkä lentäviä on joskus näkynyt lähistöllä. Siitähän tämä kysymys nyt tuli, että tässä monitorilla huomasin jonkun yksittäisen itikan juuri kun pohdin että miksiköhän ne juuret ovat surkastuneet ...

Nyt on rocoton taimia 24 kpl Jiffy-patukoissa ollut jo pari päivää ja vaikuttaa että ne terveinä istutetut ovat ainakin ihan voimissaan. Niitä "juurettomia" ja vasta itämisen alussa olevia nuijapäitä upotin siihen turpeeseen sen verran syvemmälle, että mahoton sanoa vielä moniko selviytyy. Tässä on myös näkyvissä sellainen ilmiö, että kolmen lajin idut olivat normaaleita: Red Peruvian, Riesen Yellow ja Mini Rocoto. Kolme muuta lajia Hyper- ja Ultra Pube sekä R. Peru Cusco jotka itivät muutenkin hitaammin; olivat vanhoja siemeniä. Niissä oli suuri osa sellaisia juurettomia ja loput niin itämisen alussa, että näkyi vain 5mm häntä siemenestä.

Kyllähän edelleen on mahdollista, ja suuresti epäilen, että noiden hitaampien juuret ovat mädäntyneet alkuunsa, kun alusta oli jo aika limainen. Ovat myös voineet ottaa nokkiinsa, kun huuhdoin niitä pariin kertaan miedolla Vetyperoksidi-litkulla.
Mä nyt annoin niille mahdollisuuden. Kun pääsivät sen Jiffyn suojaan, niin voivathan nekin kasvattaa uudet juuret, joilla oli jo vihreää lehteä alullaan. Kasvatin mä kerran yhden Omnicolor taimen, josta oli kypärää irroittaessa lähtenyt sirkkalehdet: jäljellä oli ~1mm mittainen lehden tynkä. Se taimi oli varmaan pari kuukautta siinä sirkkataimen vaiheessa ja 3-4cm korkea. Sitten se vihdoin sai kasvatettua pienen lehtiparin ja lähti normaaliin kasvuun 2kk myöhässä  :)

Viime vuonna muuten en käyttänyt idätyslautalla peroksidia muistaakseni ollenkaan. Nyt taas tuli sitä käytettyä. Siementen käsittelyyn se voi olla hyväkin alussa, mutta tuli aavistus että ne pienen ituvauvan juurihaivenet saattavat tosiaan pitää tuota ainetta vähän kirpeänä ...  ::) .. Seuraavaan satsiin en sitä nyt käytä! [viiittu]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

tammikuu 06, 2018, 18:01:14 ip #1259 Viimeisin muokkaus: tammikuu 06, 2018, 18:20:18 ip käyttäjältä sorrii
Aloittelijana kysyn tässä tuosta pussi-idätyksestä:
Monet kertoo idättävänsä Minigrip-pussissa ... Kuinkas se ihan oikein siis menee??

Pussiin siis kaksinkertainen(?) suodatinpaperin pala ja siidut väliin ...kö
Steriiliä tai ainakin puhdasta vettä pussiin - paljon vaiko vain märät paperit?
Pussiin ilmeisesti jätetään kunnon ilmakupla(?)
Pussi suljettaneen tiiviisti ja sijoitetaan sopivan lämpimään paikkaan - varjoon?

Mä kerran kokeilin ihan mutuilemalla tuota, mutta luulin, ettei pussiin saa jäädä "likaista" ilmaa. Käytin siinä litkussa peroksidia "sopivasti".
Kävi vaan niin että unohdin koko hoidon viikoiksi jääkaapin päälle ja löytäessäni sen oli vaan mustaa mönjää pussissa: Ei siitä edes nähnyt olivatko ehkä itäneet ...

**************

Nyt on ollut tän vuoden ekat siidut lautalla. Lautta minikasvihuoneessa joka sijoitettu kylppärin rättipatterin päälle styroksihyllylle. Lämmöt lähenteli kokoajan 30 astetta. Siinähän HYL'it ja 4 lajia Rocotoja alkoi työntämään itua 5 päivässä.

Huomasin sitten, että 6. päivänä alkoi niiden juurenalkujen päät kuivahtaa - varmaankin liian lämmön takia. Tein kiireellisen hätäistutuksen Jiffypalleroiden suojaan ja nyt 10. päivänänä näkyy ainakin puolet niistä pelastuneen: HYL'it kaikki 3. Ja loput 2 Hylliä ja pari muuta rocotoa ovat vielä lautalla ja nekin nyt itäneet ...
Siirsin sen laatikon pois siitä rättipatterilta peilikaapin päälle, jossa näyttää vakiintuvan vajaa 26 astetta. Istuttelen nuo selästi isompina!

Mulla on kokemus aikaisemmilta vuosilta, että jos noita itäneitä istuttelee turhan aikaisin, eli heti kun juurenalku näkyy, niin niitä kuolee aika paljon. Kun oon antanut niiden nousta kunnolla sirkoille, niin aika isotkin ovat sopeutuneet istutukseen lähes 100%. Näin silloinkin, kun oon niitä tunkenut Jiffyn tai pikkukuution pieneen reikään: Oon vaan jättänyt siitä pitkästä juuresta osan ulkopuolelle tai esim. halkaissut kuution ...

Nyt vaan mietin josko pitäisi opetella jotain uutta. Tuo pussi-idätys tuntuisi aika steriililtä tavalta, kun pussissa pysyy kosteus, eikä tarvitse sumutella eikä muutenkaan kai availla ennekuin ottaa ne ituset istutukseen ...

Kokemusta??
Onko oikeesti parempi tapa?

Edit: Nyt ei muuten ole näkynyt lautalla yhtään hometta tai muutakaan "mätää". Kylpyhuone lienee puhtaampi paikka kuin keittiö!?!
Sensijaan niissä itusissa jotka hätäpäissäni istuttelin Jiffyihin alkoi kasvaa jotain homeennäköistä heti seuraavana päivänä. Ne Jiffyt pysyvät vähän liian märkinä jos on liotettu kunnolla ennen istutusta ... Niiden kanssa on vähä hakusessa oikea tapa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`