Aloittelija kyselee chilin talvettamisesta

Aloittaja annesurfs, elokuu 19, 2006, 19:16:58 ip

« edellinen - seuraava »

Majavaraani

Kiitos valaisusta! Uusi kysymys: Onko chilin elinkaari lyhyempi jos en anna sen pitää lepokausia?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Majavaraani - helmikuu 05, 2015, 02:46:41 ap
Kiitos valaisusta! Uusi kysymys: Onko chilin elinkaari lyhyempi jos en anna sen pitää lepokausia?


Enpä usko, mikäli tosiaan olosuhteet ovat hyvät ja kasvi saa riittävästi ravinteita ja valoa.

Majavaraani

No, hyvä! Sit vaan puskemaan chiliä vuoden ympäri :D Kiitos.

rami12

helposti meni talvenylitte ikkunalaudalla ja aika heikollakin hoidolla plus pienessä ruukussa ollut duge peguini mukavan sitkeä tapaus ollut ei edes pahemmin pudottanut lehtiään no alimmat lehdet kuivuivat ja tippuivat mutta muuten ei pahasti välillä se pääsi kuivumaan niin että roikotti lehtiään välillä taas kastelin sen likomäräksi mutta se selviytyi kaikesta tästä ja ilman lisävaloa mallikaasti talvenylitse aiemmin osa omista annuumeista on kärsineet huomattavasti enemmän kuin tää duge peguin tänätalvena.

zinzu

Kohtapuolin ois tarkoitus siirtää chilit yläkerran huoneeseen. siinnä toivossa et ne saa sinne fiksusti sijoitettua valojen kera =D ens keväänä ois sitten pari isoa puskaa valmiina.
Chilejä, chilejä lisää chilejä ja pari kukkaa =D

Lucyfer

Morjens :)

Itselläni on niin huonoja kokemuksia chilien tai ylipäätään minkään satokasvien talvehtimisesta, että laitan tähän ketjuun itsekkäästi vain tänään ottamani kuvan ja kysyn, mitä kannattaisi omilleni tehdä. Jotta siis saisin ne selviämään hengissä talven yli :(. Olen vuosien ajan näitä vastauksia lukenut, mutta kokonaiskuva ja käytäntö on silti täysin hakusessa, kun niitä pitäisi osata soveltaa omiin kasveihin... Tänä vuonna olen onnistunut sentään paremmin saamaan satoa; uskoin viimeinkin, miten tärkeä asia valo on kasvuvaiheessa ja että lannoitetta pitää antaa säännöllisesti :D. Senkään vuoksi en haluaisi menettää noita, kun omilta lapsiltani lähes tuntuvat...

Jokainen on erikokoisessa ruukussa ja voi hieman eri tavoin... Pitääkö vaihtaa isompiin ruukkuihin? Ne, jotka ovat alkaneet kellastuttaa lehtiään, kärsivät varmaankin ravinnepuutoksesta... Mutta miten toimia ennen talvea ja kun tekevät satoa vielä??

Vasemmalta oikealle Trepadeira Werner, nuukahtanut Aji Cristal (annoin vettä juuri ennen kuvan ottoa), toinen Aji Cristal, 2 x Bolivian Rainbow, toinen Trepadeira Werner, Purira.


donjaffa

Lainaus käyttäjältä: Lucyfer - elokuu 25, 2015, 18:02:44 ip
Jokainen on erikokoisessa ruukussa ja voi hieman eri tavoin... Pitääkö vaihtaa isompiin ruukkuihin? Ne, jotka ovat alkaneet kellastuttaa lehtiään, kärsivät varmaankin ravinnepuutoksesta... Mutta miten toimia ennen talvea ja kun tekevät satoa vielä??

Vasemmalta oikealle Trepadeira Werner, nuukahtanut Aji Cristal (annoin vettä juuri ennen kuvan ottoa), toinen Aji Cristal, 2 x Bolivian Rainbow, toinen Trepadeira Werner, Purira.



Itse sain pidettyä kaksi Trepadeira Werneria ja yhden Moruga Scorpion hengissä, kun katkaisin kasvit sitten, että lehtiä jäi vain muutama. Koska chilit ovat sisächilejä itselläni, niin en lähtenyt ruukkua vaihtamaan. Laitoin eteläiselle ikkunalaudalle ja kastelin siinä vaiheessa, kun nuo pari lehteä nuukahtivat. Katkoin chilit muistaakseni joskus lokakuun alussa ja herättelyt alkoivat heti tammikuun alussa mullan vaihdolla ja lannoituksella.


sorrii

Baccatumeilla ainakin, ja chinenseillä, tulee toisvuotisilla mielestäni satoa paljjon enemmän ja helpommin - tarvittessa aikaisemminkin. Annumia [=Purira] en lähtisi talvettamaan. Bolle on erityistapaus eli kaunis ja kestävä. Maistuu apinanpaskalle ...

Itse olen siirtänyt kasvit [=parhaat!] sisähoitoon raakileineen joka syksy. Kypsyttelyssä ei tarvita mitään supervaloa. Turhat oksat ja uudet latvat vaan pois. Säilytettävistä raakileista lähtien kaikki pois. Oksat ja risut ilman hedelmää pois vaan ...

Olen kokeillut sadon korjaamisen jälkeen sekä tuota bonchi-tapaa [=leikannut melkein tapiksi]; varovaisempaa "jätti-bonchi" -leikkausta sekä viimeisenä sekä eniten olen antanut talvehtia ilman sen suurempaa leikkausta, mitä jo tein kotiuttaessa ulkoa.
Talven aikana olen antanut valoa mahdollisuuksien mukaan, eli liian vähän kunnon sadon tuottoon, mutta tarpeeksi, että uutta kasvua tulee kokoajan vähän: Lämpöä on kotona kuitenkin liikaa, että voisi pitää jotain lepokautta! Itselläni pysyy lämmöt vakisin 24 asteessa.

Usein on sitten tullut vähän satoa talvella ja saanut leivänpäällistä ympäri vuoden. Keväällä samoihin aikoihin kun taimetkin alkavat kasvaa kunnolla ikkunoilla [helmikuun loppu - maaliskuu] olen leikannut talven aikana tulleet hennot roikkuvat oksat pois, ja kasvi on ehtinyt miehen mittaan hyvin kesäksi. Kesäkuussa sitten ovat oksat notkollaan raakileita ja jopa muutamia kypsiä.

Bonchiksi leikkaamalla on suurempi riski että kasvi kuolee. Satoa ei sitten ole myöskään luvassa yhtään talven aikana. Tuo "jättibonci-tekniikka vaatii vaan tilaa enemmän; voi olla aika rumaa; täytyy uhrata vähän enemmän ehkä valoakin.

Ihan oikea talvettaminen pitäisi pystyä tekemään tilassa jossa lämmöt pysyvät alle 20 kokoajan; mieluummin 10-15 asteessa. Silloin kasvit ovat lepotilassa eikä kasvua juuri ole. Se ei kerrostalossa onnistu kuin ehkä ikkunoiden välissä tai jollain hopeaverhovirityksillä ikkunoilla huoneessa jossa patterit pois päältä. MINÄ uhraan mieluummin 10-20€/kk sähköön ja syön tuoreita chilejä talvellakin ... vähän.

Keväällä kasvun alkaessa vasta sitä uutta multaa, kai ... Itsellä ovat olleet kaikki kookoksessa tai passiivihydroina sorassa, perliitissä. Lannoitusta vaan muutellut ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Mirka

Luin koko ketjun läpi, mutta en löytänyt vastausta.

Mikä nyt on totta talvehtineiden kasvien kanssa, onko tuotto seuraavana vuonna yleensä parempi vai heikompi? Molempia mielipiteitä tuntuu olevan liikenteessä. Onko tämä lajikekohtaista?


Whili

Lainaus käyttäjältä: Mirka - syyskuu 02, 2015, 09:40:52 ap
Luin koko ketjun läpi, mutta en löytänyt vastausta.

Mikä nyt on totta talvehtineiden kasvien kanssa, onko tuotto seuraavana vuonna yleensä parempi vai heikompi? Molempia mielipiteitä tuntuu olevan liikenteessä. Onko tämä lajikekohtaista?
Parempi. Ainakin pubejen ja chinensejen kanssa olen huomannut suuria eroja.

PP

Lainaus käyttäjältä: Whili - syyskuu 02, 2015, 09:55:45 ap
Lainaus käyttäjältä: Mirka - syyskuu 02, 2015, 09:40:52 ap
Luin koko ketjun läpi, mutta en löytänyt vastausta.

Mikä nyt on totta talvehtineiden kasvien kanssa, onko tuotto seuraavana vuonna yleensä parempi vai heikompi? Molempia mielipiteitä tuntuu olevan liikenteessä. Onko tämä lajikekohtaista?
Parempi. Ainakin pubejen ja chinensejen kanssa olen huomannut suuria eroja.


Väitän, että tuo riippuu hyvin paljon olosuhteista. Vaikea uskoa, että omassa tapauksessa saisin rocotoista enempää eli yli 5 kg/kasvi toisena vuonna. :)

sorrii

Mun kokemukseni on että paljon parempi on ollut 2-vuoden tuotto. Olosuhteet nimenomaan olleet vähän sinnepäin ja huonomminkin  8)

Hyvin huolella, ajoissa, oikeaoppisesti; asianmukaisilla valoilla, lannoitteilla ja kaikki ruukunvaihdot ajallaan jne, ei ehkä eroa ole niin paljoa.
Itselläni on ahneuden [=liikaa kasveja] ja jonkunlaisen aadeehoodeen takia aina hoidot vain vähän sinnepäin, ja teen leikkaukset, ruukunvaihdot ym, jos ehdin, tai seuravalla viikolla. Silloin talvehtineella kasvilla on aikamoinen etumatka keväällä vaikka olisi huonostikin hoidettu. Oksista saa suurimman osan leikellä helmi-maaliskuussa pois, mutta juuret ovat valmiina. Uuden taimen kasvattelu samaan mittaan siemenestä, vaatii monta ruukunvaihtoa, latvomista ym. ja kokoajan hyvät valot ja lannoituksen ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

syyskuu 02, 2015, 12:19:21 ip #372 Viimeisin muokkaus: syyskuu 02, 2015, 12:26:21 ip käyttäjältä sorrii
Mun kokemukseni on että paljon parempi on ollut 2-vuoden tuotto. Olosuhteet nimenomaan olleet vähän sinnepäin ja huonomminkin  8)

Hyvin huolella, ajoissa, oikeaoppisesti; asianmukaisilla valoilla, lannoitteilla ja kaikki ruukunvaihdot ajallaan jne, ei ehkä eroa ole niin paljoa.
Itselläni on ahneuden [=liikaa kasveja] ja jonkunlaisen aadeehoodeen takia aina hoidot vain vähän sinnepäin, ja teen leikkaukset, ruukunvaihdot ym, jos ehdin, tai seuravalla viikolla. Silloin talvehtineella kasvilla on aikamoinen etumatka keväällä vaikka olisi huonostikin hoidettu. Oksista saa suurimman osan leikellä helmi-maaliskuussa pois, mutta juuret ovat valmiina. Uuden taimen kasvattelu samaan mittaan siemenestä, vaatii monta ruukunvaihtoa, latvomista ym. ja kokoajan hyvät valot ja lannoituksen ...

Aika hyviä tuloksia on myös pistokkaista!
Taimibublerilla on itsellä ollut pistokkaiden selviämisprosentti 90% luokkaa. On aika hauska huomata, että 20cm korkea pistokas alkaa tekemään podeja ...
Funtsailin kerran yhden kesän parvekelaatikko-kokeilun jälkeen, että olisi yksi hyvä tapa tuottaa paljon nimenomaan satoa ahtaissa tiloissa. Mulla yksi 80cm parvekelaatikko tuotti 4kpl multakasveilla enemmän satoa kuin isossa ebbissä täyskokoinen Aji Cristal; samalla parvekkeen sivulla. Niillä ei tule sitä ongelmaa, että kasvit kasvavat kattoon kiinni ja peittävät koko maiseman, ja vaativat yleensä leikkelyäkin pitkin kesää. Pistokkaat ovat toki usein aika epämääräisen muotoisia, roikkuvia jne. Sopivat kuitenkin hyvin amppeliin tai parvekelaatikkoon missä saavat roikkuakin ... Syksyllä otetut pistokkaat alkavat myös tuottaa podeja jo talvella, jos vaan valoja on kohtuullisesti ....

EDIT: Nyt parin päivän sisällä on kaksi kertaa tullut tuplaviesti, kun oon muokannut tekstiä! Kukahan tekee jotain väärin, vai verkko ...  ??? ???
[tuleekohan nyt tripla!?]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Nonparelli

Lainaus käyttäjältä: Mirka - syyskuu 02, 2015, 09:40:52 ap
Luin koko ketjun läpi, mutta en löytänyt vastausta.

Mikä nyt on totta talvehtineiden kasvien kanssa, onko tuotto seuraavana vuonna yleensä parempi vai heikompi? Molempia mielipiteitä tuntuu olevan liikenteessä. Onko tämä lajikekohtaista?




Komppaan tässä aiempia kommentoijia. Itsellä kokemusta yhden baccan talvehdinnasta (Starfish), mutta sen 2.vuoden tuotto oli rapiat 20-kertainen ensimmäiseen vuoteen verrattuna. (1.vuonna 3 podia, toisena 50, plusmiinus 10). Aion ottaa muitakin lajikkeita tänä vuonna sisään talveksi! :)

kirppu

Apua, laitoin keväällä ekat chilit kasvamaan, ja nyt olis tarkotus yrittää saada ne pysymään hengissä talven yli (bird's eye, habanero ja rawit). Siirsin ne eilen parveekkeelta sisälle, ja huomasin että bird's eyet kasvattaa vielä uusia kukkia (ja muutenkin vielä satoa tulossa). Ajattelin itse että siirän ne sisälle lampun alle ja jatkan normi kastelua niin kauan kun sato on valmis, mutta mites noi kukat ?  ???

sorrii

Lainausmutta mites noi kukat ?  ???

Anna kukkien kukkia  :)
Jos haluaa kiirehtiä sadon kypsymistä tai keskittää kasvua olemassa oleville raakileille, niin oksia leikellään pois. Mä olen leikellyt oksat/latvata pois raakileiden yläpuolelta - eli uuden kasvun. Voi olla oikein hyvä myös leikata turhat alaoksat ja sellaiset risuoksat puskan sisältä, jotka eivät saa valoa, eivät kasva kunnolla, eivätkä tee muuta kun kuluttavat vettä ja ravinteita.

Sisälle siirtäessä ulkoa, vähenee yleensä valo verrattuna aurinkoon, ja lämpöä sitten on kuitenkin enemmän. Sikälikin oksistoa kannattaa harventaa, että jäljelle jääville riittää paremmin kosteutta ja ravinteita. Muutenhan tuollainen pikku annuum on samalla tavalla jatkuvasti tuottava kasvi, kuin muutkin chilit, ja voi tehdä satoa kokoajan ympäri vuoden. Annuumit vaan tahtovat helpommin heittää henkensä kuivassa, kuumassa sisäilmassa; huonommassa valossa. Niillä heikko vastustuskyky ötököihin ... jne. Leikkaamiseen ne eivät niinkään kuole, vaan kuivuuteen sekä juurimätään, kun sitä kuivuutta yrittää torjua ..  ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jomppe

LainausAnnuumit vaan tahtovat helpommin heittää henkensä kuivassa, kuumassa sisäilmassa; huonommassa valossa. Niillä heikko vastustuskyky ötököihin ... jne. Leikkaamiseen ne eivät niinkään kuole, vaan kuivuuteen sekä juurimätään, kun sitä kuivuutta yrittää torjua ..  ???


Suihkepullolla vettä niskaan säännöllisesti, pienellä usvalla? ;)

kirppu

hei,

kiitos vastauksista ! :) myös suihkepullon olen jo hommannut ja eilen vähän harvensin niitä alaoksia, mutta kuinka paljon niitä pitäsis karsia ? tuntuu vaan että tää on kasvattanut pituutta/leveyttä, eikä niinkään satoa.



Toi on nyt kesällä otettu kuva, joten noita alaoksia olen leikellyt jo pois, mut ylhäältä en oikein mitään.

Eilen myös pesin sen suihkussa kun oli ihan täynnä kirvoja :( olen suihkutellut sitä mäntysuopa-chili-vedellä koko kesän, mut ei ne millään kuole. Pitäskö vaan luovuttaa ja laittaa keväällä uudet siemenet?

sorrii

Vähemmällä pääset jos kasvatat uudet : ajoissa vaan keväällä ...

Kirvoista -edellyttäen ettei varmasti ole muita tuholaisia [punkkeja]- pääsee helposti Provadokuurilla! Provado-kapselit vaan muusiksi ja liotetaan veteen: 2 kapselia/litra. Sillä sitten kastelu yhden kerran + mielellään samalla litkulla sumutus ... Jos asunnossa on muita kasveja, niin pitäisi melko varmasti käsitellä ne kaikki samoin! Niitä yksittäisiä elikoita ja munia voi elellä näkymättömissä vaikka kaktuksen mullassa ...  >:(  ne on pirullisen ovelia  :-\

JOS tuo kasvi kuvassa on annuum, niin kyllä mä leikkaisin niin, että jää vain ~20-30cm rankaa jäljelle; mullanvaihdon yhteydessä samalla sitten typistää vähän myös juuria. Kasvukauden alussa uusi leikkaus, niin että talven aikaiset löysät huonot oksat lähtee ...
Annuumit ovat kyllä nopeita kasvamaan siemenestäkin eikä niillä se talvettaminen paljoa palkitse ... Elleisitten tehovalaistuksella yritä ympärivuotista satoakin!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Minnimi

Talvehtiminen huolestuttaa. Istutin elämäni ekat chilisiemenet ja 15 siemenestä 13 iti ja voi hyvin. Istutin ne parittain ja nyt olen erotellut ja istuttanut kunnon ruukkuihin. Hieman on hämmentynyt olo, en tosiaan odottanut noin hyvää saldoa. Nythän ne pitää onnistua pitämään hengissä yli talven... ja miettiä miten ihmeessä menettelen loppujen siementen kanssa. Ei meidän taloon mahdu loputtomasti ruukkuja. Vaikka pari jotain oikein koristeellista chiliä voisin vielä istuttaa. Vaan kyllä on palkitsevaa, jouluruusut ja pionit ovat kamalan paljon hankalampia kasvattaa siemenestä.
Luin tuota yllä olevaa sorriin viestiä ja siinä puhutaan Provadosta. Mistä sellaista saa, jos tulee tarve?
Kysyisin vielä yhtä juttua. Kun chilit aloittavat kasvun, kuuluuko ne latvoa heti alussa parin lehtiparin jälkeen, kuten joillain kasveilla on? Tämä nyt ei ole suoraa talvehtimisjuttua, mutta kelvatkoon.