Kirjoittaja Aihe: Aloittelija kyselee chilin talvettamisesta  (Luettu 147963 kertaa)

Poissa kasvattaja

• Serrano
  • **
    • Profiili
Vs: Aloittelija kyselee chilin talvettamisesta
« Vastaus #400 : Marraskuu 09, 2016, 19:09:07 ip »
Mitta on tullut täyteen suurikokoista Duke pequin (C.frutescens) jo kolmatta vuotta katsellessa.
Keräsin kasvista sadon, pikkuisia marjoja tuli yhteensä 7 dl.

Puutarhoissa esimerkiksi runkoruusut talvetetaan usein kellareissa, jotta kukkia saadaan myyntiin aikaiseen keväällä.
Voisin viedä kasvin talvetukseen kellariin, jossa lämpötila pysyy koko talven tasaisesti +5 - +8 -asteessa.
Kasvi on suuressa altakasteluruukussa, valon alla.
Kuinka suuri mahdollisuus on siinä, että kasvi pysyy hengissä talven yli?
-Jos leikkaan sen latvuston alas
-jos vien sen leikkaamatta kellariin

Onko täällä kokemusta kellaritalvetuksesta?

Chili korvaa suolan ruuanlaitossa.

Poissa Whili

• Moderator
  • Carolina Reaper
    • Profiili
« Vastaus #401 : Marraskuu 09, 2016, 19:19:21 ip »
Frutet ovat aikas sitkeitä kavereita, joten saattaa pärjätä.
Mulla on pari talvee ollut pubeja ja jokunen bacca ja annuumi kellarissa loisteputken alla hyvällä menestyksellä.
Rungot ovat olleet aikas leikeltyjä ja pienet ruukut. Lämmöt 5-10 astetta plussan puolella.
Vähän vettä ja ravinteita, liikakastelu taitaa olla pahin uhka.

Poissa johniemi

• Pepperoni
  • **
    • Profiili
« Vastaus #402 : Joulukuu 11, 2016, 21:09:10 ip »
Millä myrkyillä keinovalon alla talvehtivat chilit kannattaa myrkyttää? Kirvoja ainakin muutama löytyi, latvoin kirvaiset osat pois mutta ei vara venettä kaada? Muutenkin haluaisin myrkyttää nyt talvella ihan kunnolla kaikkea mahdollista vastaan että keväällä minulla olisi vahvat ja ötökättömät puskat tulilla.

Poissa kasvattaja

• Serrano
  • **
    • Profiili
« Vastaus #403 : Joulukuu 12, 2016, 18:42:31 ip »
Meillä on toiminut Cooper puutarha aerosoli.
Chileissä ei ole onneksi ollut ötököitä, mutta uusissa huonekasveissa on aika ajoin ollut, ei toivottuja kaupanpäällisiä.
Banaabikärpasetkin on onnistuttu kartoittamaan syksyllä biojäteastian ympäristöstä.

Kannattaa suihkuttaa suihkussa tai jossain muualla, missä pinnat ei säikähdä. Mikäli mahdollista.
Ja huolehtia tilan ovet kiinni, ettei myrkyt leviä ilmavirran mukana.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2016, 18:47:20 ip kirjoittanut kasvattaja »
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa.

Poissa johniemi

• Pepperoni
  • **
    • Profiili
« Vastaus #404 : Joulukuu 12, 2016, 20:56:50 ip »
Kiitos vastauksesta mutta tosiaan chilejä parikymmentä puskaa erillisessä tilassa eli mitään vesileikkejä en halua haerastaa :) Mutta ilmeisesti Provado on hyvä keino. Siitä löysin jonkin verran juttua. Tarkoitus antaa sellaiset myrkyt että lähtee kaikki ylimääräinen ryömivä, lentävä ja mönkivä kasvien läheltä.

Poissa sorrii

• 7pot
  • Ei sen niiv väliä ...
    • Profiili
« Vastaus #405 : Joulukuu 13, 2016, 15:35:30 ip »
Ei pitäisi myrkkyjä käyttää varmuuden vuoksi, jos ei edes tietoa mitä torjuu!

Tuosta nykyyisestä uudesta Provado Care'sta ei ole kokemusta, mutta oletan sen olevan hyvin vastaava alkuperäisen Provadon kanssa. Se oli loistava apu kirvoja ja jotain muitakin öttiäisiä vastaan, mutta ongelmallinen, jos sattuukin olemaan punkkeja! Vihannespunkit suorastaan hullaantuu kasvamaan ja taitaa peräti syödä sitä ainetta ... Ainakin ne lisääntyy rajusti Provadokuurin aikana.

Mä itse torjuin kerran pahan kirva-invaasion Provadolla vähän omilla konseteilla, joiden tomivuutta kyselin etukäteen Bayerin [Bernerin??] neuvontapuhelimesta. Neuvoja sanoi, ettei voi antaa neuvoja ohjeiden vastaiseen käyttöön eikä käyttöön johon valmiste ei ole rekisteröity [hyötykasvit]. Provadohan on tarkoitettu koristekasveille. Neuvoja myönsi kuitenkin että on hyvä idea murskata ja liottaa niitä kapseleita ja käyttää liuosta sumuttamalla[vesiviljely] ja kasteluveteen [multa, kookos, passiivihydrot...]
Sillä vanhalla oli hyvä sekoitussuhde 2 pilleriä/litra vettä, jolla lannoitevahvuuskin on sopiva. Käytännössä itselläni 1kaps/1l. oli ihan toimiva sekin ...

Jos riskillä mennään ja kuitenkin kysessä talvetettavat kasvit joilta ei odoteta satoa vähään aikaan, niin kannattaisi varmaan käyttää rinnakkain sitten Provadon kanssa jotain ärtsyä myrkkyä joka toimii myös punkeille ja ripsiäisillekin ... Provado + SPruzit [=mieto oikeestaan luomu] ... Tai Baygon ... Provado + Neem ...
Sittenhän on esim. SpiderMite [=punkkimyrkky] ja sanotaan että The Missing Link [Bionova] tappaa punkkien munat, mutta ei niitä eläviä ... Kunnon koktailit vaan  8)

Nikotiini on vanha hyvä myrkky kans joka tappaa kotona, puutarhassa ja sairaalasskin ...  8) melkein kaikkia.
Mä tein piruuttani viime vuonna litkua liottamalla tupakan lehtiä kiehuvassa vedessä ja siitä siivilöin litkun jolla sumuttelin ja taisimpä kastellakin kookoksuitua sillä. Ehkä se toimi, tai sitten ei. Mulla ei viime keväällä näkynyt ötököitä pahemmin ... Nikotiinia myytiin muutama vuosi sitten vielä sellaisena savupatruunana [800g !!!  ???] joka jätetään kasvihuoneeseen käryämään ja siinä ankarat kiellot ettei saa ihminen mennä sinne huoneeseen kait pariin päivään. Ja vaati jonkun ammattipätevyyden että edes myydään.

Voisihan sitä nikotiinilitkua tehdä liottamalla jostain sätkätupakasta, jos ei pelkää mosaiikkiviirusta. [[[Mä en pelkää, ennekuin näen ...  :-\]]
Itsellä on ollut virginiantupakkaa koristekasvina kotona parina talvena: Se itsessään jo houkuttelee ja tappaa ötököitä. Helppo kasvi, mutta ISO!
Mulla on mutu, että nikotiini toimii samaan tapaan "systeemisesti" kuin Provado, eli kasvi sisältää sen myrkyn, ja itkikat kuolee, jotka sitä syö. Imidaklopridi, jota siinä Provadossa oli, on nikotiinin synteettinen johdannainen ... tai jotain. Niin kai seiinä uudemmassakin on se aine.

Ja voithan kutsua jonkun tupakoivan porukan ryyppäämään ja pelaamaan vaikka pokeria. Kevyttä uhkapeliä noiden myrkkyjen käyttö aina on ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°` Joskus on mahdotonta erottaa onko joku tosissaan vai vittuileeko vain `°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø

Poissa Mango Sauce

• Zibula
    • Profiili
« Vastaus #406 : Maaliskuu 15, 2017, 16:37:57 ip »
Voiko muuten talvehtineen aikuiset chilit siirtää nyt heti esim aurinkoon ikkunalaudalle? Vai pitääkö totutella kuten taimiakin? Mulla olleet keinovalon alla suht valoisassa huoneessa talven. Aurinkohan nyt ei vielä ihan hirveesti lämmitä.

Poissa sorrii

• 7pot
  • Ei sen niiv väliä ...
    • Profiili
« Vastaus #407 : Maaliskuu 15, 2017, 16:58:01 ip »
Ihan eteläikkunalla voi aurinko polttaa vaikka ei UV-säteilyä tulisikaan lasin läpi. On se lämpösäteilykin aika rankkaa ...
Jätä ikkunalle vähäksi aikaa joku tumma metallisesine -esim. valurautapata- ja kokeile sitten lämpöä kun on paistellut aurinko pari tuntia ...  8) 8) 8) ... Ja hyvä on varmistaa että kasvit on kunnolla kasteltu etukäteen eivätkä pääse myöhemminkään kuivumaan.

Kannattaa varmaan vähän totutella. Lajeissakin on tiet eroja ...

Mä itse oon kyllä aika suruttomasti nostellut taimiani ikkunoille keväällä. On itäikkunat ja aina paljonkin varataimia. Ainoat jotka on vähän ottaneet nokkiinsa, on ollut Rocotoja. Samoin kurkun taimet paloivat täysin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°` Joskus on mahdotonta erottaa onko joku tosissaan vai vittuileeko vain `°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø

Poissa Mango Sauce

• Zibula
    • Profiili
« Vastaus #408 : Maaliskuu 16, 2017, 12:02:31 ip »
Kiitos.. koitetaan olla varovaisia...

Poissa Jupu

• Chilaca
  • **
    • Profiili
« Vastaus #409 : Huhtikuu 26, 2017, 15:43:18 ip »
Meniköhän minulla ruukun vaihto isompaan liian myöhäiseen kun vaihdoin vasta eilen? Kyseessä 2-vuotias starfish jota pidetty noin 50cm korkuisena talven yli saksien avulla. Heitin sen noin 5l ruukusta isoon Pauliinaan jossa multatilaa on 26l eli aika iso harppaus. Kasvupaikkana tulee olemaan lasitettu etelä-parveke.

Poissa sorrii

• 7pot
  • Ei sen niiv väliä ...
    • Profiili
« Vastaus #410 : Huhtikuu 26, 2017, 15:53:56 ip »
Kyllä hyvin ehtii kasvaa kesäksi. Jos haluaa ison kasvin, niin pidä huoneenlömmössä. Itsellä on jo paljon kasveja parvekkeella, joiden en halua kasvavan ylisuuriksi, kun pitää siirtää muualla kesäksi ...
[lasit teipattu; eristetty 20mm styrofoamilla ympäriinsä ja ovi auki 24/7 => 10-12 astetta viim. 24h  ???]