Äänestys

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (7.1%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
58 (17.1%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
70 (20.6%)
Käsitelty kanankakka tms.
7 (2.1%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
5 (1.5%)
Ei niin mitään
12 (3.5%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
164 (48.2%)

Äänestäjiä yhteensä: 328

Kirjoittaja Aihe: Millä ja miten lannoitat?  (Luettu 340317 kertaa)

Paikalla sorrii

• 7pot
  • Ei sen niiv väliä ...
    • Profiili
Vs: Millä ja miten lannoitat?
« Vastaus #1420 : Heinäkuu 04, 2017, 15:03:20 ip »
Laskin uuden annostuksen Hydro + Calcinit -setille Nutriforten ohjeiden mukaan:
Stokkiliuokset: Hydrosta 30% ja Calcinitista 20% -liuokset: Litran kannuun 300ml (tai 200ml) jauhetta ja kuumaa vettä päälle niin että tulee tasan litra. Tämä on perusteltua koska annostusohjeetkin on tilavuusmitoilla ja Nutriforten lusikka on hyvinkin tarkkaan 15ml ...

Annostus 10 litraan Hydro/ml + Calcinit/ml:
Kasvu:              25 + 25 EC ~1.6
Kukinnan alku:  25 + 37,5 EC ~2.1
Pääsato:           33,3 + 25 EC muistaakseni myös reilut 2

Päässä voi toki pyöristää ....
Näillä annoksilla molempien osien kulutus on samaa luokkaa ja luulisin että 30% stokkiliuos ei kiteydy - en kokeillut vielä. ((Valmiin oman 40% liuoksen laimensin nyt puolella =20% ...))

Taimille ja psitokkaille mä olen antanut yleensä alkuun Starttilannoitetta EC 0.8 ja siirtynyt aika nopeasti tuohon Tomaatti&Mansikan "kasvu-annokseen" jossa EC 1.6

Mä aion nyt käyttää valmiit litkut 20% ja 10% stokkiliemillä loppuun ja seuraavaksi kokeilen nuo 30% + 20%
150l. säiliöllä tuntuisi aikaisempi 10% litku hankalalta kun ei litran pullo aina edes riittäisi täyttöön ....  ???
Luulen että voisi toimia isossa systeemissä sekin, että lapioisin jauheet suoraan resoon Nutriforten lusikalla ja ohjeella. Äkkiähän ne sinne liukenee, kun vesi kiertää ...
Miksi oikeestaan stokkiliuosta tarvitaan?? Mä olen sen itselleni keksinyt ihan vain siksi että liuosta on helpompi annostella lääkeruiskuilla vaikka juomalasillinen kasteluvettä kerrallaan jollekin bonchille ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°` Joskus on mahdotonta erottaa onko joku tosissaan vai vittuileeko vain `°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø

Poissa Memsie

• Chilaca
  • **
    • Profiili
« Vastaus #1421 : Heinäkuu 05, 2017, 19:50:05 ip »
(Cali on mitä huonoin kutsumanimi Calcinitille, koska kaliumia kutsutaan kaliksi maanviljelyssä.  http://www.kaskistenlannoite.fi/wp-content/uploads/2016/02/Data-sheet-KALISUOLA-K-min-50.pdf )

Mulla siis on nimenomaan Haifan valmistamaa kalsiumnitraattia, jonka myyntinimi on Haifa Cal. :)

Poissa kasvattaja

• Serrano
  • **
    • Profiili
« Vastaus #1422 : Heinäkuu 06, 2017, 07:24:21 ap »
Kokeilen lannoittaa morugoita tuolla Sorriin laatimalla annostuksella. :chili: Kasvit kärsivät nyt reilusta lannoitepuutuksesta. Pitää laittaa uutta multaa ruukkun päälle minkä mahtuu ja laittaa lannoitevettä ahkerammin jos haluan 2,5 -vuotiailta chileiltä hedelmiä.
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa.

Paikalla sorrii

• 7pot
  • Ei sen niiv väliä ...
    • Profiili
« Vastaus #1423 : Heinäkuu 06, 2017, 11:15:36 ap »
Mä lisäsin 100l resooni aineita tuon laskelman mukaan, jolloin EC olisi pitänyt nousta ~1.6 - Se nousi 2.1'een. Vaikutusta toki on jonkunverran Liquid Siliconilla, jota on liemessä ja kun laskin annokset olettaen että nestettä on 100l ja luultavasti siitä oli jo juotu varmaan 10 litraa. 8kpl usija chinensejä oli miedommissa litkuissa 3 päivää ...

En ehtinyt kokeilemaan sitä annosta erikseen kotona, kun jäi ne pullot palstalle. Jäi mutu, että näillä Yaran aineilla saattaa tulla vähän vahvempaa ... tai sitten ei  ::)

Mielenkiintoista muuten, että muutamista kasveista selvästikin paloi jokunen ylälehti. Ne olivat olleet kotona 3-kertaisten lasien suojassa sekä ledi-valojen alla. Viime viikolla siirsin pressukasvariin, jossa seinät rakennustyömään telinepeitettä: Valkoista/kirkasta muovia jossa vahvistusverkko. Katto on kasvihuonemuovia ...
Selvästikin se telinepeite päästää UV'ta aika paljon vaikka oon epäillyt että varjostaa liikaakin ... Ei tässä vahinkoa tullut. Jouduin noita kasvaja leikkaamaan latvoista aika reilusti että sain siirrettyä. Nyt kärähti joitain vanhoja lehtiä, mutta uutta pukkaa raivokkaasti jo ...
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2017, 11:21:03 ap kirjoittanut sorrii »
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°` Joskus on mahdotonta erottaa onko joku tosissaan vai vittuileeko vain `°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø

Poissa Chilivaari

• FG Jigsaw
    • Profiili
    • Chiliä ja sivuhuomioita
« Vastaus #1424 : Heinäkuu 06, 2017, 11:15:57 ap »
Pitää laittaa uutta multaa ruukkun päälle minkä mahtuu ja laittaa lannoitevettä ahkerammin jos haluan 2,5 -vuotiailta chileiltä hedelmiä.
Parempi keino olisi laittaa se lisämulta pohjalle. Tuon ikäisillä on yleensä tiivis juuripaakku ja se nousee ruukusta nostamalla, kunhan vähän irrottelee reunoista. Pohjalla on usein paksu kerros juuria ja niiden alla uudesta mullasta on eniten hyötyä. Myös reunoille voi mahtua vähän lisää, kun paakku nousee ylemmäksi.
Toki vanhaa multaa voi myös rapistella vähemmäksi ja lisätä uutta.
Kasvatuspäiväkirjani verkossa: http://chilivaari.blogspot.com/
Chilblogit Suomessa: http://chiliblogit.blogspot.fi

Paikalla sorrii

• 7pot
  • Ei sen niiv väliä ...
    • Profiili
« Vastaus #1425 : Heinäkuu 07, 2017, 13:58:59 ip »
Vielä Hydro + Calcinitista ..

Sekoittelin nyt labradorion olosuhteissa kotonani pienen setin noita: Hydro 30% ja Calcinit 20% edellä esitetyn annoksen mukaan.
Sekoittuivat hyvin kuumaan veteen, eikä näy saostumaa tai kiteytymistä.

Huomasin sitten tämän itselleni juuri nappi-suhteeksi, kun sain laittaa 2 litraan 5+5ml  :)
Mähän yleensä menen melkein koko kauden tuolla Nutriforten "kasvu-annoksella" jota tämä vastaa.

EC näytti olevan vähän korkeampi, eli 1,7 joka voi edelleen johtua eri mittarista ym. Mutu on nyt kuitenkin että Yaran setti on vähän vahvempaa lantaa kuin Nutriforten T&M-setti ...

Nyt sittev vaan odotellaan, että satoa alkaa tippua maahan  8) 8) 8)
[Enhän mä ehdi niitä ikinä keräämään saatikka käyttämään ...  ???]

Poissa kasvattaja

• Serrano
  • **
    • Profiili
« Vastaus #1426 : Heinäkuu 11, 2017, 17:43:39 ip »
Pitää laittaa uutta multaa ruukkun päälle minkä mahtuu ja laittaa lannoitevettä ahkerammin jos haluan 2,5 -vuotiailta chileiltä hedelmiä.
Parempi keino olisi laittaa se lisämulta pohjalle. Tuon ikäisillä on yleensä tiivis juuripaakku ja se nousee ruukusta nostamalla, kunhan vähän irrottelee reunoista. Pohjalla on usein paksu kerros juuria ja niiden alla uudesta mullasta on eniten hyötyä. Myös reunoille voi mahtua vähän lisää, kun paakku nousee ylemmäksi.
Toki vanhaa multaa voi myös rapistella vähemmäksi ja lisätä uutta.

Off topic, mutta kiitos paljon vinkistä!  ^-^
Edellinen multa oli tiivistynyt että uutta sai lisätä 90 l laastipaljuun 30 litraa.
Voi kyllä sanoa etten olisi ilman vinkkiäsi lisännyt multaa alle, koska kuvittelin etten saa paakkua ylös. Paakku kesti kumminkin läjässä takaisin paljuun noston ajankin. Kyllä vanhat mullat oli syöty tehokkaasti. Olivatkin olleet paljussa  vasta  vuoden  ::)
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa.