Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

ViljoH

tietääkö joku jonku alle 300e maksavan kätevän vesiviljely systeemin :question: mieluiten suomesta :D
ja muute kuinka isoiksi tossa oxypot v9 taimet voi kasvaa :question: :fire:               :chili:                                  :fire:                                   :chili:                       
   :fire:

sorrii

Onhan tuo Oxypot reilusti tilavampu kuin joku varsinainen taimi/pistokas-bubleri. Siinä tilaa kasveille reilu 25cm kanttiinsa. Kyllä siinä chili mahtuu aika isoksi kasvamaan, ja jos kasvatettaisiin mullassa niin se tila ehkä riittäisikin. Vesiviljelyssä vaan chilit hullaantuvat kasvamaan siihen malliin ettei ½m kanttiinsa oikein riitä. Chilitarvikkeella -ja muuallakin varmaan- on esim. Nutriculturen NFT-altaita jotka on käteviä ja hyviksi todettu. Sellaisessa pitkulaisessa 50cm leveässä kasvaa hyvin kasvi per ½ metriä. Kun sitten kasvattaa kahta riviä rinnakkain niin tilaa vaatii ainakin enemmän kuin sen ½m. Tollaisessa jossa ne on kolmessa rivissä tai 3x3, jää se keskimmäinen ainakin ihan puristuksiin ja on ongelmia. Vesiviljelyssä chileille se 50x50cm per kasvi on ihan minimi. Jotkut Ajit ehkä kasvaa tiheämmässäkin mutta tulee aika sotkuinen viidakko kun ne sen puoli vuotta saa kasvaa ...  :o

Kuten sanoin edellisessa, niin taimena kasvavat sisätiloissa ihan riittävästi ilman vesi- tai ilmapumppuja. Valoa vaan tarpeeksi ja ravinteita. Sitten ne parhaat taimet kesän tullen väljään tilaan esim. NFT-systeemiin tai johonkin ebbiin. Jos kasvattaa kokonaan sisällä, niin aika alussa pitää katsoa että tilaa on tarpeeksi sittenkin kun kasvi on puolitoista metriä korkea ja yhtä leveä ...  8)

Aika helppo noita systeemeita on rakennellakin kunhan ymmärtää periaatteen miten toimii. Ohjeitahan on foorumi täynnä ja fataliin sivut, chiliwiki, -yhdistys jne. Toki sellainen Nutriculturen NFT ei hirveitä maksa. Näyttää tuo Helsingin Puutarhatarvikekin myyvän niitä, sekä myös ebbejä.

Mä tykkään ebbistä koska siinä ei tarvitse huudattaa pumppuja kokoajan. Huonoa vaan on sitten kun pitää putsata ne sorat kauden jälkeen. NFT'ssä tarvitaan alle vain halpa kertakäyttöinen kuitukangas, mutta vesipumppu on kokoajan päällä. Bublerissa esi sitten tarvita kangastakaan, kun on vaan verkkoiruukku ja liemet. Isot pojat väittää että NFT on tehokkaampi. Ja väitetään että tehokkaampi on myös kuin ebbi. Mulla on ebbistäkin tullut ihan riittävästi satoa ...

Ehkä kannattaa mennä höpöttämään sinne liikkeeseen paikan päälle ja tutustua vehkeisiin. Mielelläänhän ne myy sitten sen isoimman ja kalleimman  8) 8) 8)

Oleellistahan on myös valinnassa se miten ja missä kasvattaa. Sisällä kokonaan keinovalossa, vaiko kasvihuoneessa, parvekkeella ... Kotona asuntiloissa minä ottaisin ebbin! Toinen vaihtoehto olisi NFT. Erillisessä kasvarissa tai suljeltulla parvekkeella sitten ehkä sellainen ilmapumppuviritys kun eivät äänet haittaa ...
Jos olosuhteet on kunnossa ja valoa etenkin tarpeeksi, tulee satoa noilla kaikilla ihan kivasti ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ViljoH


ViljoH


Huru-ukko

tammikuu 13, 2018, 11:02:53 ap #10324 Viimeisin muokkaus: tammikuu 13, 2018, 11:04:45 ap käyttäjältä Huru-ukko
Lainaus käyttäjältä: ViljoH - tammikuu 13, 2018, 10:19:26 ap
Lainaus käyttäjältä: ViljoH - tammikuu 13, 2018, 10:17:18 ap
onko tällänen hyvä http://www.helsinginpuutarhatarvike.fi/product/659/wilma-xl-4-18l ja mitä muuta siihen tarttee ostaa kuin hydrosora ja lannoitteet  :question: :question: :question:
ja mikä on sen idea

Sen idea on kasvattaa kasveja. Se on ebbi.

Lainaus:
Jokaiseen hoitohyllyyn voidaan sijoittaa 4 18 litran ruukkua. Tällä tavalla kasveilla on riittävästi tilaa kehittää optimaalisesti. Tämä Wilma-kasvatusjärjestelmä on kevyt ja helposti liikuteltava, ja se on erittäin vakaa hoitotyön alueella, jolloin kasvit voivat pysyä siistinä pystyasennossa, vaikka ne ovat kasvaneet suuriksi. Tämä Wilma-kasvatusjärjestelmä on suunniteltu erityisesti ammattimaiselle viljelijälle!

Koko
90 cm x 90 cm x 20 cm
35,4 "x 35,4" x 8,3 "

Mukana
Wilma 4 Tank 70L
Wilma 4 Lokero
4 Atami 18L Ruukut
Kastelujärjestelmä
Pumppu

Koska tämä info on eräältä toiselta kaupalliselta toimijalta, niin suosittelen kysymään onko linkkaamallasi toimittajalla sama varustus.

Neljälle isoksi kasvavalle kasviksi tuo on hiukan pieni. Jos niillä on ympärillä vapaata tilaa kasvien levitä ja saksii kasveja jos liian ahdasta niin miksi ei. Hyvä "indikaattori" kasveille riittämättömästa elintilasta on kasvien tyvestä nousevat pitkät suorat oksat (niitä voisi sanoa varkaiksi) jotka menee kasvuston yläpuolelle. Niitä tulee vasta loppusyksyllä, ja kannattaa leikata pois koska niihin ei ehdi tulla satoa jos ulko- tai kasvihuonekasvatus.



Ezmo


Vuorikaskas

tammikuu 13, 2018, 12:27:36 ip #10326 Viimeisin muokkaus: tammikuu 13, 2018, 12:38:30 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - tammikuu 13, 2018, 11:02:53 ap

Sen idea on kasvattaa kasveja. Se on ebbi.


Tippukastelulta se mieluummin näyttää kuin ebbiltä. Ebb and flow, vuoksi ja luode, vuorovesi

Tietty jos ruukkujen päälle letkuista tulee niin nopeasti vettä ajastimen käynnistäessä pumpun että vesi nousee ruukussa,  ero ebbiin on pieni.   http://www.nutriculture.co.uk/wilma.html


sorrii

Juu, ei oo ebbi, vaan joku "dripper" tai-mikä-se-oli. Tuossakin käsittääkseni pidetään pumppu kokoajan päällä. Ebbin idea on se, että vesi nousee pohjassa olevasta reiästä lähes soran pintaan; kastelee soran ja juuret. Sitten vesi laskee samantien ja vetää alas samalla tuoretta ilmaa, juurille. Juuret r-rakastaa happea ...
Ebbissä ei normaalisti tarvita sitä "kastelua" kuin pari kertaa päivässä joten pumppu ei surise kuin pari minuuttia pari kertaa vrk. Hilajaisena aikana juuret ovat kostean soran väleissä ja saavat kokoajan happea. Vettä itsessään ei tarvitse hapettaa. Jotkut pitää ebbissäkin resossa ilmakiveä tms, mutta luulen että on ihan turhaa. Samoin oon kuullut että pidetään sitä tulvajaksoa tunnin tai kahden välein. Mulla oli ekan ja tokan kesän iso ebbi parvekkeella, jossa kasvoi "jätti" baccatumeja ja kesäkuumallakin kosteus riitti hyvin. Myöhemmin oon lisännyt kolmannen jakson kun kaikki muutkin niin tekee ... kai?
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 13, 2018, 21:13:58 ip
Juu, ei oo ebbi, vaan joku "dripper" tai-mikä-se-oli. Tuossakin käsittääkseni pidetään pumppu kokoajan päällä.


No mitä katselin esittelyjä, tuossakaan ei pidetä jatkuvasti pumppua päällä vaan jaksoittain.

jewe

tammikuu 13, 2018, 21:24:55 ip #10329 Viimeisin muokkaus: tammikuu 13, 2018, 21:28:16 ip käyttäjältä jewe
Wilmaa olen käyttänyt parisen vuotta ja toimintaperiaatteesta voi käydä lukasemassa tuolta http://www.vplux.fi/tuotteet.html?id=166/ sekä blogista mm. pumpun ajastuksesta.

http://kaksikasvihuonetta.blogspot.fi/2016/08/wilma-small-wide-8-elokuussa.html?

ViljoH

onkohan oxypot bubleri tuota wilmaa tehokkaampi  ::) niin että kumpi ois parempi taimi kasvatukseen :question:

Hubert

Lainaus käyttäjältä: ViljoH - tammikuu 14, 2018, 11:12:13 ap
onkohan oxypot bubleri tuota wilmaa tehokkaampi  ::) niin että kumpi ois parempi taimi kasvatukseen :question:


Molemmat toimivat varmasti oikein mainiosti taimettamoina.

Muista, että valo on ylivoimaisesti tärkein asia, mistä pitää huolehtia. Viljelytyyli ja ravinteet ovat vain sivuseikkoja.

Vuorikaskas

tammikuu 27, 2018, 17:50:20 ip #10332 Viimeisin muokkaus: toukokuu 21, 2018, 22:12:40 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: DP - helmikuu 12, 2016, 18:22:44 ip
Mikäs näitä vedessä kasvavia vaivais? EC ~07 ja PH vähän vajaa 7. Kellertäviä kaikki viis NFT:ssä olevaa kasvia, kuvassa olevat Pink Habanerot on pahimmat.. Lannotusta lisättävä varmaan?



Lainaus käyttäjältä: DP - helmikuu 19, 2016, 19:14:18 ip
Ei kyllä yhtään parempaan suuntaan oo menny NFT:ssä olevat Pink Habanerot, uusimmat lehdet aivan valkeita?! :o

Chocolate Fatalii on vähän saanu lehtiinsä väriä ja kasvuakin on tullu, eikä pubetkaan älyttömän huonoilta näytä. Tosin kaikki kasvit on kellertäviä, ei normaalin vihreitä jos vertaa mullassa oleviin lajitovereihin. Käytössä siis Puutarhan Kesä, EC tällä hetkellä 1.8 ja PH 6.2, joten tuo tuskin johtuu lannokkeen määrästä enää.. Ja valona sama 20W ESL edelleen. Mitä tossa nyt luin noista Chilin puutosoireista, niin voisko Magnesiumin puute tehä tuota? ???


Minulla nyt myös,  chinenset eniten mutta myös pubescens.  Kasvuturvetta johon lisäsin kalkkia.  Mietoa Nutriforte kastelulannoitetta saaneet. Valo 250W natikka 80cm etäisyydellä. Lämpötila mullassa 21 astetta.



Itämään laitettu 4.1
12.-16.1   aukesivat sirkkalehdet
18.1 ekat lannoitevedet

Arveluna turhan korkea pH joka edistää rautapuutosta.   Ettei olisi kannattanut lisätä kalkkia.

Symptoms
Deficiency occurs in the youngest expanding leaves at the tips of the branches
Most often observed in crops growing in alkaline soils (pH > 7.0)


http://www.growingcapsicums.com.au/pdf/1_plant_nutrition/nutrient_deficiency_and_tox_in_caps.pdf

Seuraavat muutokset nyt tehty:
-natikka vaihtui monimetallipolttimoon
-pH down lisäyksellä kasteluvesi alennettu pH5, joten sekoitettu vahvahko (EC 5) Yara hydro+calcinit (2+1)


P.S.  Voisiko asiaan vaikuttaa vain 21 asteen viileys kasvualustassa yhdistettynä varsin intensiiviseen valoon?  Chinenset selvimmin oireilee.  Ja näähän siis on ihan vauvoja. http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=1981.msg344038#msg344038

sorrii

LainausSeuraavat muutokset nyt tehty:
-natikka vaihtui monimetallipolttimoon
-pH down lisäyksellä kasteluvesi alennettu pH5, joten sekoitettu vahvahko (EC 5) Yara hydro+calcinit (2+1)


??? ... onko noi oikein? Ph 5.0 ja EC 5.0 ?!?
Mä oon kuullut että Ph 5.7 olisi se ideaali. Ihmisen iholla muuten on 5.5
EC 5.0 taitaa olla liikaa aina ...
Tuossa kuvassa näyttäisi olevan multaa [[vaiko kookosta]] jolloin ei kait noin pieniä lannoiteta vielä ollenkaan. Kookoksessa mä antaisin chinenseille jo EC 1.5 ...

Oon kuullut ja itselläkin havainnut, että chinenseillä kun kasvu lähtee oikein nopealle, niin ei ehdi lehtivihreää muodostua tarpeeksi ja lehdet on siksi hyvin vaaleita. Itsellä on vesiviljelyssä ja tehokkaan valon alla käynyt niin. Ja siis kasvit ovat kasvaneet ja voineet hyvin ...
Toisaalta samannäköitä tuli myös arvatenkin paleltumalla kun sumuttelin Baygonia vähä turhan läheltä joskus: Siinä kyllä kuoli suurin osa taimista sitten nopeasti ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

tammikuu 27, 2018, 19:50:12 ip #10334 Viimeisin muokkaus: tammikuu 27, 2018, 20:06:00 ip käyttäjältä Vuorikaskas
EC 5 ja pH 5 oikein luit. Vaan kyse on siis vain siitä, että hiukan pitänee korjata kasvualustan tilannetta.  Tuota ihan kertakastelu vaan,  ehkä 50ml pikaria kohden.  Happo 'syö' kalkkia jota ehkä sekoitin liikaa kasvuturpeeseen, jossa jo itsessään olisi ollut sopiva happamuus. Jatkossa kun tuohon EC5-pH5 veteen lisään vesilaitoksen hanavettä sopivasti, on se pian jo hyvin sopivaa vaikka mihin.


Kyllä mä olen aiempina vuosina huomannut, että lannoitus jo tuossa vaiheessa on ollut hyväksi. Tai ainakin OK.  Nyt oisin enemmän viisas jos olisi pelkässä kasvuturpeessa osa vertailuksi ilman lisäämääni kalkkia ja muuta.

Voihan se olla että kaikki kuolee nyt. Tässä on jotain suurempia voimia jotka säätelevät tapahtumien kulun. Samaan aikaan olen päivä päivältä enemmän kauhuissani kun uudet siemenet eivät edes idä. Ei juuri sitten mikään.  Enää yksi HYL jäljellä ja ja kaksi on jo 10 päivää olleet ja kaksi ekaa on valkoisia (kuvassa löytyy toinen niistä).

Ezmo

Ei övereitä voi korjata övereitä. Kannattaa vaihtaa mullat suosiolla. Lannoituksessa vielä lisäät kalkkia lannoituksen mukana. Ei noihin valmiisiin kasvuturpeisiin kärsi lisätä kalkkia ollenkaan.

Vuorikaskas

tammikuu 27, 2018, 20:06:56 ip #10336 Viimeisin muokkaus: tammikuu 27, 2018, 20:23:33 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Minä en tee virheitä.  :o  Taivaan voimat ovat minua vastaan.  :'(

Ei mutta oikeesti, kyllä reilusti kalkittua voi parantaa happamalla.     Mutta ei mulla ole mitään keinoja mitata multaa/turvetta.   En usko että ihan övereitä olisin pannut kalkkia kuitenkaan vaan tuossa epäilen monen tekijän yhteisvaikutusta.

Ehdottomasti hyvä yleispätevä neuvo kuitenkin tuo mullanvaihto.   Mulla on tuplasti muutamaa lajiketta noissa ja siksi olisi tilaisuus tutkia asiaa vaihtamalla osaan taimista.

Olen kalkkia yleensä laittanut lisää, mutta kenties nää paprikat on herkempiä kuin moni muu.  Ja onhan tässä taas monta muuta asiaa toisin kuin ennen, joten kokemustani en pääse liikoja kehumaan.  Mitä tuo viime  kesästä asti avattu säkki Belinda -puutarhaturvetta sitten oikeasti piti sisällään on yksi asia monien joukossa.    :P

Ezmo

Pellolle vuodessa pitäisi lisätä noin 400kg/ha kalkkia, niin siitä saa aika hyvän kuvan kuinka tehokasta se on. 60litran turvesäkkiin ei kauheasti tarvi laittaa, kun ph vilahtaa reilusti yli 7. Kalkkia ei tarvi kyllä peruskalkittuun turpeeseen lisätä missään tapauksessa chileille, koska se ei paranna mitään, jos selvää puutosta ei ole. Happamalla saa kyllä korjattua, mutta arvonnaksi menee missä suhteessa ja tuo EC 5 riittää yksinään jo tappamaan pienet taimet.

Vuorikaskas

tammikuu 27, 2018, 20:46:48 ip #10338 Viimeisin muokkaus: tammikuu 27, 2018, 21:07:32 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - tammikuu 27, 2018, 20:30:39 ip
Pellolle vuodessa pitäisi lisätä noin 400kg/ha kalkkia, niin siitä saa aika hyvän kuvan kuinka tehokasta se on. 60litran turvesäkkiin ei kauheasti tarvi laittaa, kun ph vilahtaa reilusti yli 7. Kalkkia ei tarvi kyllä peruskalkittuun turpeeseen lisätä missään tapauksessa chileille, koska se ei paranna mitään, jos selvää puutosta ei ole. Happamalla saa kyllä korjattua, mutta arvonnaksi menee missä suhteessa ja tuo EC 5 riittää yksinään jo tappamaan pienet taimet.


Voi olla että noitten lauseittesi sanoma ja vaikutus on hyvä noin yleisenä neuvona.  Kuitenkaan paria kohtaa en näe todeksi.

Ensinnä kalkkikiven (jauheenkaan)  lisääminen ei pysty nostamaan pH:ta emäksiseksi.  Tämä johtuu siitä että kalkki liukenee lähinnä vain happojen vaikutuksesta.   Kalkkia voi silti olla liikaa, se on toisenlainen asia.   


Toinen kohta on, että kun annetaan lannoitusta multaan, ei sen tarvitse seurata vesiviljelyn taktiikoita.  Voidaan lannoittaa aina kertaluonteisesti, siis periodein, ja muuten annetaan pelkkää vettä.  Annettu lannoitevesi paitsi sekoittuu veteen joka alustassa on ennestään jäljellä ja lisäski turve on mulllan kaltainen alusta eli sillä on myös kyky varastoida lannoitetta. Turpeella on jopa kyky pehmentää vettä minkä tiedän akvaarion yhteyksistä.  Se on nerokas 'luonnon oma käänteisosmoosilaite' tai ainakin ioninvaihtaja. Turvesuodatus alentaa sähkönjohtavuutta.


Ezmo

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - tammikuu 27, 2018, 20:46:48 ip
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - tammikuu 27, 2018, 20:30:39 ip
Pellolle vuodessa pitäisi lisätä noin 400kg/ha kalkkia, niin siitä saa aika hyvän kuvan kuinka tehokasta se on. 60litran turvesäkkiin ei kauheasti tarvi laittaa, kun ph vilahtaa reilusti yli 7. Kalkkia ei tarvi kyllä peruskalkittuun turpeeseen lisätä missään tapauksessa chileille, koska se ei paranna mitään, jos selvää puutosta ei ole. Happamalla saa kyllä korjattua, mutta arvonnaksi menee missä suhteessa ja tuo EC 5 riittää yksinään jo tappamaan pienet taimet.


Voi olla että noitten lauseittesi sanoma ja vaikutus on hyvä noin yleisenä neuvona.  Kuitenkaan paria kohtaa en näe todeksi.

Ensinnä kalkkikiven (jauheenkaan)  lisääminen ei pysty nostamaan pH:ta emäksiseksi.  Tämä johtuu siitä että kalkki liukenee lähinnä vain happojen vaikutuksesta.   Kalkkia voi silti olla liikaa, se on toisenlainen asia.   


Toinen kohta on, että kun annetaan lannoitusta multaan, ei sen tarvitse seurata vesiviljelyn taktiikoita.  Voidaan lannoittaa aina kertaluonteisesti, siis periodein, ja muuten annetaan pelkkää vettä.  Annettu lannoitevesi paitsi sekoittuu veteen joka alustassa on ennestään jäljellä ja lisäski turve on mulllan kaltainen alusta eli sillä on myös kyky varastoida lannoitetta. Turpeella on jopa kyky pehmentää vettä minkä tiedän akvaarion yhteyksistä.  Se on nerokas 'luonnon oma käänteisosmoosilaite'.
Miksei ph voi nousta? Olen nostanut ph:n todistetusti 7,5 pelkällä masuunikuonalla. Nousu tosin hidastuu 7 kohdalla, mutta on mahdollista.

Multa kyllä varastoi ravinteita, muttei se tee sitä jos sille ravinteelle on vain ottaja. Eri ravinteet sitoutuu multaan eri tavalla, mutta nitraattityppi ei sitoudu ollenkaan. Lannoitteet on pääosin nitraattityppeä, koska kasvit voi sitä hyödyntää suoraan.