huhtikuu 19, 2024, 05:04:47 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ei-tavallisia huonekasveja?

Aloittaja ottulo, syyskuu 06, 2009, 18:56:20 ip

« edellinen - seuraava »

ottulo

Tämä kerta valitettavasti pääsi menemään, tilaus on jo matkalla Suomeen. Ehkäpä sieltä joku muukin innostuu tilaamaan, ja voisi päästä kimppaan?

Lisäksi netistä löytyy tällainen sivusto, josta ehkä saisi helpolla siemeniä ihan kotimaasta. Foorumi ainakin löytyy, jossa Chilifoorumin tapaan on myös (Kirppu-)tori-osio. Kannattanee kysellä sieltä.

Hombre

Lainaus käyttäjältä: Quini - tammikuu 06, 2010, 16:08:58 ip
Sitruuna nyt ainakin tuottaa syötävää hedelmää ihan kivasti olohuoneessa. Nuori kasvi vielä mutta tähän mennessä olen saanut natusteltavakseni 2 kypsää hedelmää ja tulossa on 5 lisää. Hidasta hommaa sitruunoiden kasvatus on, eli kasvi kukki kesällä 2008 (ei kukkinut viime kesänä ollenkaan) ja siitä kukkimisestaan lähtien on sitten rakentanut noita muutamaa sitruunaa. Lajikkeesta minulla ei ole harmainta aavistusta, mutta sitruunoiden kuori on aika ohut, ja maku kaupan sitruunasta ehkä vähän limen suuntaan. Ja siis ei niin hapan etteikö voisi ihan sellaisenaan popsia. Tosi hyviä ja raikkaita mun mielestä. Sitruunoista tulee sellaisen nyrkin kokoiset suunnilleen. Helppohoitoinen.

Lisäksi minulla kasvaa oliivipuu. Se on tuottanut tähän mennessä muutaman oliivin, mutta mutta niitä ei kyllä riitä säilöttäväksi asti (ja sellaisenaanhan niitä ei syö erkkikään). Muuta si sitten mahdu - loppu tila kun on kuin onkin varattu chileille  ;)

Aloe vera kiinnostaisi... En ole vain löytänyt mistään. Eli: Hombre...Mistä hommasit omasi?

MUOKS: PS. Sitruuna on sitten piikikäs - piikit on useamman cm pitkät, suorat, kovat ja terävät (vähän niinkuin orapihlajalla, mutta lyhyemmät) - eli lapsi- ja lemmikkiperheille tiedoksi. Meillä koirat osaa jo varoa, mutta on noi piikit silti vaaralliset kun ovat koirien silmien korkeudella. (Olen yrittänyt niistä pahimmat katkoa - ovat muuten aika kovia - eli joku työkalu tarvitaan siihen hommaan). Eli tämä pikkisyys on syytä tiedostaa.


Aloe Verani ostin taimena, muistaakseni Lidlistä. Exotic Gardenissa näyttää olevan siemeniäkin myynnissä Aloe sekoitus nimikkeen alla.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Noseless - tammikuu 16, 2010, 01:21:32 ap
Tämä kerta valitettavasti pääsi menemään, tilaus on jo matkalla Suomeen. Ehkäpä sieltä joku muukin innostuu tilaamaan, ja voisi päästä kimppaan?

Lisäksi netistä löytyy tällainen sivusto, josta ehkä saisi helpolla siemeniä ihan kotimaasta. Foorumi ainakin löytyy, jossa Chilifoorumin tapaan on myös (Kirppu-)tori-osio. Kannattanee kysellä sieltä.

PAHUS!!! tommonen ois kiva! pitäis vaan kouluttaa tuo möyrimään tuolla chilien juurilla ja napsimaan ripsiäisiä, harsosääskiä, kirvoja ym. "kavereita".  ;D

Naga Morphia

Minimaissi, amppelimansikka, tee- tai kahvipensas.. Exotic Garden on täynnä toistaan merkillisempiä kasveja, joista vaan valitsemaan ja tilaamaan. Kerran olen tilannut, ja toimitus oli kohtalaisen nopeaa, voin suositella.

-DM
Cooking the next step..

Quini

No eipä  ;D ihan ensimmäisenä ois LIDL tullut mieleen mistä aloe vera kasvin löytäisi... Mieluummin kumminkin ottaisin kasvinplantun, kuin siemenen (Se itämisen sietämätön hitaus ...) Mutta jos en löydä niin täytynee tilata sitten siemeniä.

Hombre

Lidlistä löytää usein erikoisia kasveja taimina.
Aina voi myös etsiä Plantagenista ja Bauhauksesta voi myös katsoa. S-ryhmän myymälöissä olen joskus nähnyt Aaloeta myynnissä.
Hämeenlinnassa esim. Jukolan Kukkatalo voisi olla sellainen paikka, josta löytyy erikoisuuksia. Sieltä ainakin löysin Laakeripuuni.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Chilipää


chilimieli

tammikuu 18, 2010, 18:52:56 ip #47 Viimeisin muokkaus: tammikuu 18, 2010, 18:56:32 ip käyttäjältä chilimieli
Turkulaisille suosittelisin kauppilanpuutarhaa lämpimästi. "Normaali huonekasvien" lisäksi paikka myy satunnaisesti kaikennäköistä. Itselleni ostin kahvipensaan ja lihansyöjiäkin on tullut tuolla nähtyä. Sisätilan takaseinustalla olevassa lasihuoneessa on orgideoita joka lähtöön. Paikka myy myös noita "sumuttajia/usvanluojia" ::), mitä lie juttuja, joista näyttää olevankin jo oma kasvatusketju. Kesäaikaan paikasta saa edullisesti ruukkuja (riippunee ruukusta) ja laatikoita chileille..

Asiaan:
Itsellä kasvaa erikoisena chilien lisäksi tällä hetkellä:
Kahvipensas
Virginian tupakkaa
Kastanjaa (tosin taitaakin olla puupapu)
jos näitä nyt voi  erikoiseksi sanoa..

Aikaisemmin olleita:
Granaattiomena
Nokkosta aina kesällä
Sitruunapuu
Teepensas
ja muita kasveja joka lähtöön (kaktukset, palmut, puut, mausteet, sipulit,lihansyöjät, kukat ja köynnökset)

ottulo

Lainaus käyttäjältä: miikkaj - syyskuu 07, 2009, 11:19:12 ap
Itsellä on nyt kolme kiiwiä ollut ruukussa n. 1½ vuotta. Hedelmiä kuulemma Suomen oloissa aika turha odottaa, mutta jotkut ovat kehuneet että kyseessä on yksi hienoimmista kasveista, vaikka hedelmiä ei tulisikaan.

Omat yksilöt ovat kaikki kokeneet kovia, mainittakoon esimerkiksi koiranpennun uteliaat hampaat. Mutta sinnikkäitä kasveja ovat, ja erittäin helppoja hoitaa. Kasvatin omani ihan hetken mielijohteesta kiiwiä syödessä :)

Tuo suurikokoisin työntää jatkuvalla syötöllä uutta lehteä, kasvu on ollut tänä kesänä aika huimaa. Tässä pari kuvaa siitä:

http://to.pic.fi/kuvat/Chilit/kiiwi.jpg
http://to.pic.fi/kuvat/Chilit/kiiwi2.jpg


Lainaus käyttäjältä: Noseless - syyskuu 11, 2009, 23:07:02 ip
Kiivi on uusimpia kokeilujani, kuten foorumin muista osista käy ilmi. -- Idätykseen menivät myös 5 kpl Aloe Veran siemeniä, 1kpl C. lanceolatumia ja viisi "bonsai"-siementä - toisin sanoen satunnaisia puiden siemeniä.


Tuon jälkeen olen pari kertaa maininnut kiiveistäni, lähinnä sen, että harvensin 10 itäneestä vain 2 uuteen astiaan, ja sittemmin ovat kasvaneet. Nyt, 4kk ja 1vko myöhemmin, ne ovat tämän näköisiä:

Kimppu

Mites on, joko on Noseless ja kumppanit kylväneet Rare-exoticilta kimppatilatut siemenet?

Itse kun tilasin vain periaattella että valitten semmoset vain mitkä kiinnostaa, niin mielenkiintoista nähä tuleeko niiden kasvatteluista yhtikäs mithän.  :D

Nyt googlailin vähän mitä ovat, tämmösiä on ainaki:

Amerikanluumu, kasvaa 9 metriseksi ja voi kotiseudullaan tuottaa happamia luumuja. Kestää pakkasta jopa -25 ?
Kääpiösitruuna, näitä myyhään pikkupuina kaupoissa, ainaki joskus nähny.
Kääpiöbanaani, toivottavasti kasvaa niin jos loppukesästä kerkiäis kasvihuoneeseenkin...
Pullojukka, jos kasvaisi siemenestäkin.
Lophocereus schottii, englanniksi ns. "big penis cactus"
Kiinankataja bonsaiksi
Mustamänty samaten joskus bonsaipuuksi
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Linda

^ En oo vielä laittanu. Aattelin laittaa kunhan saa noi chilien idätykset sille mallille, että saa noita minikasvareita vapautettua muuhun käyttöön. Tai sit käyn vaan suosiolla hakemassa pari lisää ;D Jos nyt ensin sais kämpän uudelleenjärjestelyn pois alta ja loput ikkunalaudat paikoilleen, niin sitten on taas tilaa uusille kasveille ;D
The fact that no one understands you
doesn't make you an artist...

Kadotus

Saako sieltä plantagenista oikein kasvejakin? Joulun alla poikkesin Tampereen Lielahden Plantagenista ja sehän oli täynnä joulukoristeita ja karkkia. Oli siellä myös lasinpesunestettä isoissa kanistereissa myynnissä. En ihan heti mene uudestaan, paitsi jos olen nurkilla ja tarvitsen lasinpesunestettä.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Paska maa + paskat ihmiset = paskat kuljettajat.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Kadotus - helmikuu 16, 2010, 21:38:39 ip
Saako sieltä plantagenista oikein kasvejakin? Joulun alla poikkesin Tampereen Lielahden Plantagenista ja sehän oli täynnä joulukoristeita ja karkkia. Oli siellä myös lasinpesunestettä isoissa kanistereissa myynnissä. En ihan heti mene uudestaan, paitsi jos olen nurkilla ja tarvitsen lasinpesunestettä.

En tiedä Tampereen plantagenista muuta Raision plantagenissa on ainakin ollut niin erikoisia kasveja, että en ole saanut yhtäkään pysymään henkissä!  ;D Monet kerrat ostanut lihansyöjäkasveja ja kaikki olen tappanut kasvatuksissa..



chilimieli

Raision plantagen on ihan kiva paikka tosiaan ostaa talvella viikon-kahden silmää ilahduttavia kasveja.. Missään turun seudulla ei tunnu olevan tarpeeksi valaistusta talveksi kasvien hyvässä kasvussa pitämiseen, kevät ja kesä on asia aivan erikseen..

ottulo

Mulla on idätyksessä kahvia, kääpiösitruunaa, banian (indian banyan tree), japaninsetriä ja yhdenlaista kihokkia. Mitään ei ole vielä noussut, ja nuo idätysohjeet tuntuvat aika kurjilta... lämpimään paikkaan, multaan, ei peittoa + pidä kosteana. Helpommin sanottu kuin tehty ilman mitään muovin tapaista. Taidan tehdä ohjeiden vastaisesti, nuo kun tuntuu kuivuvan tosi nopeasti ilman mitään...

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Noseless - helmikuu 16, 2010, 23:20:27 ip
Mulla on idätyksessä  banian (indian banyan tree)...

Varovasti sitten tuon kanssa.  ::)
Kävin kerran Kalkutassa (nyk. Kolkata) katsomassa maailman suurimmaksi banyanpuuksi mainittua eräässä puistossa. Olihan sillä leveyttä useita kymmeniä metrejä. Se ei ole yhtenäistä runkoa, vaan vesojen ja ilmajuurien metsikkö, kaikki kyllä samaa kasvia. Jonkinmoinen fiikushan tuo on.

Buddha valaistui sellaisen alla mietiskellessään. Se puu oli päässyt Intiasta kuolemaan, mutta siitä oli viety Sri Lankaan temppelin puutarhaan verso, joka rekisteröidysti on kasvanut siellä nyt muutaman vuosisadan yli 2000 vuotta. Ovat toki palauttaneet siitä uuden verson alkuperäisellekin kasvupaikalleen.

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 16, 2010, 23:56:15 ip
Buddha valaistui sellaisen alla mietiskellessään.


Siinähän olis hyvä tavoite.  ;D

Hombre

1 Cassabanana on itänyt ja pari Passifloraa.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Kimppu

Lainaus käyttäjältä: Noseless - helmikuu 16, 2010, 23:20:27 ip
Mulla on idätyksessä kahvia, kääpiösitruunaa, banian (indian banyan tree), japaninsetriä ja yhdenlaista kihokkia. Mitään ei ole vielä noussut, ja nuo idätysohjeet tuntuvat aika kurjilta... lämpimään paikkaan, multaan, ei peittoa + pidä kosteana. Helpommin sanottu kuin tehty ilman mitään muovin tapaista. Taidan tehdä ohjeiden vastaisesti, nuo kun tuntuu kuivuvan tosi nopeasti ilman mitään...


En tiä käsitinkö väärin mutta eihän tuo kehotus "ilman peittoa" tarkota sitä että ei muovia saa idätysatian päälle laittaa. Jotkut siemenet itävät vain valossa, jolloin niitä ei saa peittää mullalla.
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Kimppu - helmikuu 17, 2010, 17:13:32 ip
Lainaus käyttäjältä: Noseless - helmikuu 16, 2010, 23:20:27 ip
Mulla on idätyksessä kahvia, kääpiösitruunaa, banian (indian banyan tree), japaninsetriä ja yhdenlaista kihokkia. Mitään ei ole vielä noussut, ja nuo idätysohjeet tuntuvat aika kurjilta... lämpimään paikkaan, multaan, ei peittoa + pidä kosteana. Helpommin sanottu kuin tehty ilman mitään muovin tapaista. Taidan tehdä ohjeiden vastaisesti, nuo kun tuntuu kuivuvan tosi nopeasti ilman mitään...


En tiä käsitinkö väärin mutta eihän tuo kehotus "ilman peittoa" tarkota sitä että ei muovia saa idätysatian päälle laittaa. Jotkut siemenet itävät vain valossa, jolloin niitä ei saa peittää mullalla.


Anteeksi epäselvä ilmaisu. Ohjeissa nimenomaan tarkoitettiin astian peittämistä kannella tms.