maaliskuu 28, 2024, 10:05:27 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Laastipaljut hydrossa?

Aloittaja sorrii, joulukuu 03, 2009, 14:47:44 ip

« edellinen - seuraava »

CyberDog


Starwhite

Eikös tuossa lähinnä mahdollisena ongelmana olisi kaikki muu kuin se varsinainen muovi. Pehmentimet, kovettimet, mitä lie myrkyt joita varmasti saa käyttää laastipaljuissa paljon huolettomammin kuin elintarvikekäyttöön tulevassa PP-muovissa. Muovithan myös liukenevat veteen, mutta prosessin hitaudesta johtuen tuskin ehtii olla ongelma. Säilöisittekö ruokaa pahalta haisevaan laastipaljuun?

jong

Jep, muovien elintarvikekäyttöä rajoittaa lähinnä kemialliset lisäaineet, pääasiassa pehmentimet.

Tuollainen palju, jonka pohjassa on muovin kierrätysmerkki ja polypropeenin lyhenne PP, sopinee kasvatuskäyttöön siinä missä muutkin tavalliset sekalaiset ruukut ja muoviastiat - kukkaruukkujen valmistusmateriaaleja tuskin koskevat yhtään sen tiukemmat terveysmääräykset.   

Sen sijaan nämä mainitut haisevat paljut eivät sovi edes etäiseen kosketukseen minkään syötäväksi tarkoitetun kanssa - ne on valmistettu kierrätysmuovista, ja kierrätysprosessissa muoviin lisätään aineita, joiden ansiosta välttäisin jopa paljujen pitkäaikaista käpälöintiä paljain käsin. Kierrätysprosessi sen sijaan parantaa muovin mekaanisia ominaisuuksia, ja on siksi erinomainen valinta laastipaljuiluun ja muuhun miehisten miesten hommaan.

Muovien maailma on vielä tällä hetkellä melkoinen villi länsi, ja vasta EU:n REACH-asetuksen tultua täysimittaisesti voimaan 2018, tulee tilanteeseen parannusta. Tällä hetkellä monet, etenkin pehmeät muovit, sisältävät lisäaineita jotka on jo joko todettu vaarallisiksi, tai niiden terveysvaikutuksia ei tunneta. Vallitseva tilanne on kuluttajan kannalta epäedullinen, sillä vaikka esim. paljun valmistuksessa käytetyn lisäaineen toimittaja toimisi asetusten mukaisesti ja ilmottaisi sen sisältävän vaarallista kemikaalia, niin tämä tieto tuskin välittyy valmistajan, maahantuojan, tukun ja vähittäiskaupan ketjun läpi kuluttajalle ostohetkellä.

Haittavaikutukset osuvat lähinnä tuonne lisääntymisosastoon, joten jo jälkikasvuvelvollisuutensa hoitaneet ja siitä irtisanoutuneet voinevat lilluttaa paprikoitaan hieman huolettomammin valituissa astioissa.

Niille jotka haluavat pelata varman päälle, suosittelisin kasvatuskäyttöön vain elintarvikehyväksyttyjä astioita (yleensä materiaalina PE-HD). Itse taidan kuulua tähän ryhmään, olen työni puolesta saanut jo tarpeeksi kontaktia kaiken maailman muoveihin.

Miksaa

Ja lisättynä edelliseen, niin PP-muovi(polypropeeni) kierrätysmerkillä(5) varustettuna käy vallan hyvin. Silloin se vastaa elintarvikemuovia.
Laastipaljuja valmistetaan myös pvc-muovista, lisättynä kovettimia ja ne on niitä haisevia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

chili_maestro

Mulla on ollut laastipalju ebbinä jo yli puoli vuotta. Ei välttämättä kovin edustava, mutta kohtuullisesti sentään toiminut. Itse en tehnyt läpivientejä(reikiä) lainkaan, vaan vesi virtaa lappona takaisin. Eipä ole ainakaan pelkoa vuodoista. Silloin kun ostin paljun, haju oli aivan teollisen öljyisen kumisen järkyttävä... Ennen chilien istuttamista paljuun, se oli pari kuukautta ulkona täynnä vettä ja hajukin siten pikku hiljaa hälveni kokonaan.
Itse voin suositella tätä, jos haluaa tehdä ebbin helpolla ja nopeasti. Vain kaksi astiaa, pumppu+letku, sorat sekä digit. ajastin.

Lannoitetta suosittelen käyttämään jotain muuta kuin itse ostamani GHE:n tripackin. Sitä saa laittaa suosiolla kolminkertainen määrä ohjeeseen nähden. Saattaa olla ehkä hyvä muttei ainakaan riittoisa.
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: chili_maestro - joulukuu 22, 2009, 23:32:54 ip
Mulla on ollut laastipalju ebbinä jo yli puoli vuotta. Ei välttämättä kovin edustava, mutta kohtuullisesti sentään toiminut. Itse en tehnyt läpivientejä(reikiä) lainkaan, vaan vesi virtaa lappona takaisin. Eipä ole ainakaan pelkoa vuodoista. Silloin kun ostin paljun, haju oli aivan teollisen öljyisen kumisen järkyttävä... Ennen chilien istuttamista paljuun, se oli pari kuukautta ulkona täynnä vettä ja hajukin siten pikku hiljaa hälveni kokonaan.
Itse voin suositella tätä, jos haluaa tehdä ebbin helpolla ja nopeasti. Vain kaksi astiaa, pumppu+letku, sorat sekä digit. ajastin.

Lannoitetta suosittelen käyttämään jotain muuta kuin itse ostamani GHE:n tripackin. Sitä saa laittaa suosiolla kolminkertainen määrä ohjeeseen nähden. Saattaa olla ehkä hyvä muttei ainakaan riittoisa.


Onko sulla mistä kaupasta ostettu palju kyseessä? Vai onko ne samoja joka paikassa? Mun Bauhauspaljut (samoja näin honkkarissa) ei haissut tai sitten haisen itse sen verran etten haistanut mitään erikoista.
Sulla ei sitten ole ylivuotoputkea? Jos pumppu jää päälle tulee sorat ja kasvit yli.
Mulla oli 21 paljua viime kaudella, mikään manuaalinen ei toimi (lappo) sillä se vie niin paljon aikaa. Yksi vielä menettelee.
Osta lannoitteeksi Kemiran hydrolannoitetta (nykyisin Yara http://www.yara.fi/fi/Tuotteet/Tuotteet+viljelijoille/Lannoitteet/Kastelulannoitteet/Rakeiset_ja_jauhemaiset/Ferticare-HYDRO.htm ja typpilannoitteeksi calcinit http://www.yara.fi/fi/Tuotteet/Tuotteet+viljelijoille/Lannoitteet/Kastelulannoitteet/Rakeiset_ja_jauhemaiset/YaraLiva_Calcinit.htm
25kg säkki, hydro 50€ ja salpietari 15€. Jos on tilaa säilytellä. Riittääpähän joksikin aikaa.

chili_maestro

Mulla on vain yksi laastipalju (90l) käytössä. Silloin pärjää kahdella oikein mitoitetulla astialla ilman ylivuotoputkea, isompiin järjestelmiin tuo ei sellaisenaan sovi. Paljuni ostin Rauman varaosahallista, paljun kyljessä lukee profi line jopa.
Ehdin ostaa jo Hessin suosituksesta Nutriforten TOMAATTI- & MANSIKKARAVINNETTA, joka sopii multaan että vesiviljelyyn.
Hieman hankala saatavuus tällä lannoitteella. Jos ei muualta löydy, niin pystyn muutaman kilon halukkaille toimittamaan...
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Jupe56

tuo Nutriforten TOMAATTI- & MANSIKKARAVINNE on samoilla nkp arvoilla kuin tuo yaran hydro. elikkäs samaa tavaraa.  yaran tavaraa saa kärsäbabarilta pienissäkin erissä, jos ei tahdo koko säkkiä ostaa.
Jos haluat olla yhden päivän onnellinen, ota humala.
Jos kolme päivää, mene naimisiin.
Jos kahdeksan päivää, teurasta sika ja syö se.
Jos haluat olla ikuisesti onnellinen ryhdy puutarhuriksi.
Ps. Pahin asia on se että siihen VOI jäädä koukkuun.

zaxxon

Lainaus käyttäjältä: bluesman - joulukuu 13, 2009, 18:10:31 ip
Lainaus käyttäjältä: zaxxon - joulukuu 13, 2009, 17:41:43 ip
Vaikka saisitkin kasvit selviämään yli 2kk laastipaljussa, en suosittele että syöt niitä. Itsellä ensimmäinen kausi meni plörinäksi kun oli laastipalju resona. Kannattaa suosia elintarvikekelpoista muovia hydrohommissa.

Ja mitähän myrkkyä paljuista liukenee? 54 vuoden ikään oon ehtinyt kokeilla jo kaikki myrkyt.
Kerään myös sieniä joiden raskasmetallien sitomiskyky tiedetään. Erityisesti herkkutatti ja herkkusieni.
Suosituksia voi aina tehdä. Suosittelen ettet juo kaljaa. Eikä tupakkaa. tenua.etc. Vettä ei saa juoda yli 20 litraa päivässä, tulee elektrolyyttitaspainon häiriö ja saat sydänkohtauksen.
Katsotaan miten äijän käy. Jos yhtäkkiä viestittelyni loppuu, on se laastipaljujen syytä.
Miksi muuten kautesi meni plörinäksi? Siis saitko oikeesti oireita paljuista vai liiasta chilinsyönnistä? Kun mä vedän aamuhabanerot niin ei kauaa tartte suolen toimintaa odotella.

Joo Fatalii-Jukka mulle joskus kertoi tästä laastipaljuhommasta. Niinkun sanoin, niin mulla kasvien kasvu pysähtyi jossain vaiheessa kuin seinään vaikka kaikki oli kondiksessa (PH, EC, valo, lämpötila). Multaan siirtäminenkään ei auttanut. Ja kuten tuolla jo joku mainitsi, monet muovit sisältävät kemikaaleja, joilla muokataan muovin thermoplastisia ominaisuuksia. Näistä kemikaaleista ei ole merkintää, eikä myyjällä tietoa. Hyvä jos valmistajalla. Mutta kyllähän sitä ihminen saa tehdä mitä haluaa. Tässä vaan kysyttiin avoimella foorumilla neuvoa, ja jaoin kokemukseni asiassa.

bluesman



[/quote]
Joo Fatalii-Jukka mulle joskus kertoi tästä laastipaljuhommasta. Niinkun sanoin, niin mulla kasvien kasvu pysähtyi jossain vaiheessa kuin seinään vaikka kaikki oli kondiksessa (PH, EC, valo, lämpötila). Multaan siirtäminenkään ei auttanut. Ja kuten tuolla jo joku mainitsi, monet muovit sisältävät kemikaaleja, joilla muokataan muovin thermoplastisia ominaisuuksia. Näistä kemikaaleista ei ole merkintää, eikä myyjällä tietoa. Hyvä jos valmistajalla. Mutta kyllähän sitä ihminen saa tehdä mitä haluaa. Tässä vaan kysyttiin avoimella foorumilla neuvoa, ja jaoin kokemukseni asiassa.
[/quote]
Mullakin kävi juuri näin. Seinään pysähtyi. Kirjaimellisesti. Ei vaan lasin läpi päässyt enää kasvamaan pidemmälle.



En vähättele fassen kokemusta, päinvastoin. Mutta minkäs teet kun vaan kasvoi ja tuotto oli hyvä niin kokeilen vielä tälläkin kaudella paljuja.
Voishan tietysti vertailun vuoksi laittaa pari ebbiä eri materiaalista ja katsoa miten kasvu eroaa nyt käyttämistäni paljuista.


Ryhis

Komian näköinen kasvihuone ja kasvit. Tuonnehan voisi vaikka muuttaa. Et tarttis kotitonttua?
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa


chilimieli

Täällä myös yksi ehdokas vaikka ihan alivuokralaiseksi kasvariin! ;D
Asiaan: Itsellä reso myös jostakin mikälie-muovista, myyjänä biltema. Pesen tuon kunnolla, jotta kemikaali riski olisi mahdollisimman pieni. Mieleeni juolahti, että kun kuitenkin tulen käyttämään vetyperoksidia ravinnelitkuissa, voisiko tuo lisätä riskiä, että veteen liukenee jotain shittiä? Kuitenkin laimenee aika lailla, mutta kysympähän nyt kuitenkin.. ::)

Ryhis

Voiskohan noita pinnoittaa jollain massalla? Esimerkiksi vedeneristyksissä käytetyillä Mapegum WPS tai Ardex 8+9 järjestelmällä? Molemmat tarttuvat pintaan kuin pintaan ja soveltuvat käytettäväksi kymmeniä vuosia kylpyhuoneessa.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa


chilimieli

Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 30, 2010, 22:47:58 ip
Miksi vetyperoksidia?

Estämään mahdollinen juurien mätäneminen, samalla auttaa kasvia hajottamaan jo mädäntyneet juuret (plus valkaisee mädäntymisen alkuja). ;)
Ulkoilmalla tuo reso kuitenkin tulee lämpenemään niin paljon, että tulee tarpeeseen, kokemus puhukoon puolestaan. Viime kesänä yhden bubbler-nagan juuret olivat parin helleviikon jälkeen yhtä mätäpalloa..

sorrii

maaliskuu 22, 2010, 14:56:59 ip #37 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 22, 2010, 15:13:32 ip käyttäjältä sorrii
Mulla ollut muutamia passiivihydroja nyt talvella pienissä ruukuissa, joihin ei paljon vettä mahdu. Peroxidia (Liquid Oxygen - 17%) oon antanut aina kasteluvedessä 0.5ml/l. Käsittääkseni kasvin juuret saa siitä tehopläjäyksen happea. Ei oo mätää näkynyt; ei haise; kasvit viihtyy.

Kokeilin pari pasiiviviritystä 17cm pauliinaruukkuun ja pari kasvia (Inca Red Drop) laitoin CM'sta löytämiini Villeroy&Boch posliiniruukkuihin, joissa tavallista isompi ala-astia, johon menee vettä vain pari desiä.
Ennenkuin löysin tän Liquid Oxygenin ei oikein tahtoneet kasvikset pysyä edes hengissä.
Noihin Pauliinahydroihin laitoin sitten ilmakivet jotka auttoi. Ilmapumppu on päällä aina vartin joka toinen tunti. Yöllä ovat hiljaa.
Toisiin hienoihin Villeroy&Boch posliiniruukkuihin sensijaan käytän peroksidia, kun halusin säilyttää tyylin  ;D
Nyt väittäisin, että sillä peroksidilitkulla kasvit viihtyy paremminkin kuin ilmakivien kanssa pauliinassa. Toki noita posliiniruukkuja joutuu täyttämään parin päivän välein (~2dl) kun pauliinoihin laitan ~8dl kerralla, joka riittää useamman päivän. Hommasin sitten keittiööni 250W natikan jolloin kolminkertaistui kyllä podien määrä hetkessä. Näillä kahdella 20cm puskalla saa kyllä mun perheeni naamat virneeseen koko talven. Pauliinat on jo muualla.
Ravinteena on ollut Bio Nova hydro supermix ja NK normiannosilla. Kuvassa muuten hauska pikkuhydro: tossa posliinisessa jalassa on sisällä soraa eikät mahdu vettä kuin 0,6dl. Inca viihtyi siinäkin erinomaisesti. Kyllästyin vaan siitä huolehtimaan joka päivä ja siirsin multaan. Sehän kuolla kupsahti parissapäivässä!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Rusakko

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 22, 2010, 14:56:59 ip
Mulla ollut muutamia passiivihydroja nyt talvella pienissä ruukuissa, joihin ei paljon vettä mahdu. Peroxidia (Liquid Oxygen - 17%) oon antanut aina kasteluvedessä 0.5ml/l. Käsittääkseni kasvin juuret saa siitä tehopläjäyksen happea. Ei oo mätää näkynyt; ei haise; kasvit viihtyy.


Mistä tuollaista ainetta olet ostanut?