toukokuu 12, 2024, 20:26:12 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Pubet kasvariin vai ulos?

Aloittaja -mtk-, huhtikuu 22, 2010, 10:04:07 ap

« edellinen - seuraava »

-mtk-

Otsikon mukaista aihetta pähkäilen tässä yöpakkasten loppumista odotellessa.
Eli en ainakaan äkkiseltään haullakaan tai infernosta löytänyt suoraan viitteitä aiheeseen, eli viihtyykö pubet pääsääntöisesti paremmin ulkona (=viileämmässä) kuin kasvihuoneessa. Muutamia yksittäisiä kommentteja aiheeseen löytyy jotka puhuvat raikkaan ulkoilman puolesta, mutta onko kukaan perehtynyt asiaan tarkemmin/tehnyt jotain vertailua? Harmittavasti itselläkin on pubeja vain yksi per lajike, joten ei pysty itsekään moista vertailua suorittamaan.

wille

Mulla ei ainakaan rocotot alkaneet edes kukkimaan kasvihuoneen kuumuudessa. Pihalle päästyään alkoivat kukkimaan ja pienen harjoittelun jälkeen tekemään podejakin. Ulkoilman puolella olen siis omien kokemusteni perusteella.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Neutroni

Tuohan kuulostaa hyvältä kasvihuoneen tilankäyttöä ajatellen, ja ehkä selittää pubescensien viime kesän heikon tuoton. Kai ne voi kuitenkin pitää lämpimällä ja aurinkoisella paikalla?

Pjoottori

Olen jostain lueskellut että Pubet pitäisivät hieman viileämmästä, sekä jopa melkoisesta lämpötilaeroista päivin/öin...
Mestari aloittamaan, kuningas hyytymään..

-mtk-

Muistan tosiaan myös jostain lukeneeni että jopa varjoisa paikka olisi hyvä, mutta eipä tule mieleen mistä tai kenen päiväkirjasta. Ehkäpä kasvihuoneen tilankäytöllisistä syistä laitan ne isoihin ruukkuihin ulos.

Aji Inferno

Pubescenseissa on eroja, mutta pääsäännöt: ei lämpötilaa alle +5V (ehdottomasti ei alle +0C!). Eikä myöskään suoraa aurinkoa ja kovia lämpötiloja malliin yli +25C. Kyseessä ovat Andien vuoristokasvit jopa yli 4000m korkeudella.

Neutroni

Pitäisikö nuo siis pitää talon pohjoispuolella vai onko jonkun puun tai vastaavan osittain läpäisevän esineen varjo parempi? Hurjalta kuulostaa.

Chilivaari

Vähäisellä yhden kesän kasvattelujen kokemuksella suosittelen eteläpuolta, mutta keskipäivällä varjossa.  Tuossa pari merkintää:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg68904#msg68904
http://chilivaari.blogspot.com/2009/09/rocotot-kypsyvat-ulkona.html

Pubescenseja on erilaisia. Nuo olivat korkealta vuoristosta lähteneitä. Tämän kevään taimet näyttäisivät siltä, että on myös toisenlaisia ainakin lannoituksen suhteen.

mohla

Nostan hieman tätä lankaa, kun kysymys/pohdinta menee sopivasti yksiin.

Viime viikonloppuna tuskien taipaleena sain kaivettua pohjat kasvihuoneelle ja kasattua kennolevykasvarin sokkeleineen paikoilleen. Ei ole tietyöajoista muuten kädet enää parkkiintuneet, kun nykyiseen hiirikäteen saa 11 rakkoa 8 neliön perustuksen lapioinnista. ;D

Asiaan. Nyt pohdintana onkin, mitä sinne laittaisi sitten sisään näistä kasveistani:

Selviä (mielestäni) ulkokasvatteja ovat bolivian rainbow, turbo pube ja ehkä incan red drop. Ajattelen jotenkin näitä sellaisiksi pensaiksi ja alueiden kasvateiksi, joita ei ehkä kasvihuoneen ilmasto miellyttäisi tai että ne pärjäisivät ainakin muita paremmin ulkona kasvihuoneesta tilaa viemästä.

Kasvariin soveltuvia mielestäni ovat: aji cristal, champion, caribbean red habanero, habanero brown large ja paprika. Käsittääkseni näille ilmasto kasvihuoneessa olisi suht kohdallaan ja baccat olisivat paremmin tuettavissakin. Chineset tykkäävät käsittääkseni lämpimistä/aurinkoisista oloista.

Epävarma olen esim. tepin guatemalan ja market-annumin suhteen. Voisi guatemalan kasvattia ainakin luulla kasvihuoneen miellyttävän.

Kasvari on ns. puolivarjoisalla paikalla eli aamuaurinko paistaa melko suoraan, mutta keskipäivästä iltapäivään on hieman puiden lehvästöjen varjostamana. Ulkona paikkavalintoja olisi koillis-seinusta, johon esim. amppeliin saisi jonkin kasvin. Sitten lounasseinustalla terassilla olisi ruukuille paikkoja osin aivan keskipäivästä iltaan auringossa tai osin varjossa. Kasvariin ajattelin laittaa suurimman osan ilman ruukkuja multiin, mutta kaikki ulkokasvatit olisi tarkoitus laittaa ruukkuihin ja kastella alta. Nyt kasvit ovat totutelleet jonkin aikaa ulkoiluun harsojen alla terassilla.

Apua saa tarjota aloittelijalle. Eiköhän tätä joku muukin ole joskus pähkinyt ja onneksi mulla on useampaa kappaletta ko. kasveja niin voi kokeilujakin tarvittaessa tehdä. =)

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: mohla - toukokuu 20, 2010, 23:18:00 ip
Nostan hieman tätä lankaa, kun kysymys/pohdinta menee sopivasti yksiin.

Viime viikonloppuna tuskien taipaleena sain kaivettua pohjat kasvihuoneelle ja kasattua kennolevykasvarin sokkeleineen paikoilleen. Ei ole tietyöajoista muuten kädet enää parkkiintuneet, kun nykyiseen hiirikäteen saa 11 rakkoa 8 neliön perustuksen lapioinnista. ;D

Asiaan. Nyt pohdintana onkin, mitä sinne laittaisi sitten sisään näistä kasveistani:

Selviä (mielestäni) ulkokasvatteja ovat bolivian rainbow, turbo pube ja ehkä incan red drop. Ajattelen jotenkin näitä sellaisiksi pensaiksi ja alueiden kasvateiksi, joita ei ehkä kasvihuoneen ilmasto miellyttäisi tai että ne pärjäisivät ainakin muita paremmin ulkona kasvihuoneesta tilaa viemästä.

Kasvariin soveltuvia mielestäni ovat: aji cristal, champion, caribbean red habanero, habanero brown large ja paprika. Käsittääkseni näille ilmasto kasvihuoneessa olisi suht kohdallaan ja baccat olisivat paremmin tuettavissakin. Chineset tykkäävät käsittääkseni lämpimistä/aurinkoisista oloista.

Epävarma olen esim. tepin guatemalan ja market-annumin suhteen. Voisi guatemalan kasvattia ainakin luulla kasvihuoneen miellyttävän.

Kasvari on ns. puolivarjoisalla paikalla eli aamuaurinko paistaa melko suoraan, mutta keskipäivästä iltapäivään on hieman puiden lehvästöjen varjostamana. Ulkona paikkavalintoja olisi koillis-seinusta, johon esim. amppeliin saisi jonkin kasvin. Sitten lounasseinustalla terassilla olisi ruukuille paikkoja osin aivan keskipäivästä iltaan auringossa tai osin varjossa. Kasvariin ajattelin laittaa suurimman osan ilman ruukkuja multiin, mutta kaikki ulkokasvatit olisi tarkoitus laittaa ruukkuihin ja kastella alta. Nyt kasvit ovat totutelleet jonkin aikaa ulkoiluun harsojen alla terassilla.

Apua saa tarjota aloittelijalle. Eiköhän tätä joku muukin ole joskus pähkinyt ja onneksi mulla on useampaa kappaletta ko. kasveja niin voi kokeilujakin tarvittaessa tehdä. =)

Aika hyvin olet pähkäillyt asioita ja samoja juttuja on ollut itsellänikin mielessä. Tosin minulla ei ole kasvihuonetta. Tepin saattaisi sinun tapauksessa viihtyä siellä kasvarissa jos annat sille jonkun suht varjoisan paikan. Ja market-annuum pärjää suht varmasti kuumemmassakin paikassa. Itse en ole vielä uskaltanut viedä omia Rocotoja parvekkeelle, koska siellä on ollut nyt aivan törkeän kuuma. Nyt onneksi kelit vähän viilenee, niin ajattelin viedä rocotot ulos.
#816

mohla

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - toukokuu 21, 2010, 01:14:20 ap
Aika hyvin olet pähkäillyt asioita ja samoja juttuja on ollut itsellänikin mielessä. Tosin minulla ei ole kasvihuonetta. Tepin saattaisi sinun tapauksessa viihtyä siellä kasvarissa jos annat sille jonkun suht varjoisan paikan. Ja market-annuum pärjää suht varmasti kuumemmassakin paikassa. Itse en ole vielä uskaltanut viedä omia Rocotoja parvekkeelle, koska siellä on ollut nyt aivan törkeän kuuma. Nyt onneksi kelit vähän viilenee, niin ajattelin viedä rocotot ulos.


Kiitosta ajatusten tuesta. =) Nyt on suunnilleen tuolla suunnitelmalla täytetty kasvihuone ja liian täyteenhän se tuli. Noh, jäi niitä taimia parvekkeelle ja terassillekin ihan mukavasti.