Kirjoittaja Aihe: Yleinen offtopic, tuhmat kysymykset, aviopierut sun muu.  (Luettu 300697 kertaa)

Poissa unenkuva

• Moderator
  • Red Savina
    • Profiili
    • Youtube-kanava
Vs: Yleinen offtopic, tuhmat kysymykset, aviopierut sun muu.
« Vastaus #2980 : Maaliskuu 15, 2017, 20:18:46 ip »
Tämä oli mielenkiintoinen video. Kaveri ei ole kastellut kasviaan yli 40-vuoteen.
Oli laittanu kasvin suljettuun pulloon ja jättäny kasvaan. Pulloon kehittnyt oma ekosysteeminsä ja kasvi ollu siellä hengissä ja ei tosiaan tarvinut kastelua yli 40v aikana. Videosuositusten kautta löytyy monia videoita aiheeseen vielä

Poissa NPhoBiaz

• Chiliyhdistyksen hallitus
  • Administrator
  • Trinidad Scorpion M
  • Chili-insinööri
    • Profiili
« Vastaus #2981 : Maaliskuu 27, 2017, 14:31:35 ip »
Mun on vaikea ymmärtää ihmisten vouhotusta kellojen siirtämisestä kaks kertaa vuodessa. On se kurjaa kun joutuu pari kertaa vuodessa uhraamaan muutaman minuutin sille, että viisarikelloja käännetään kierros suuntaan tai toiseen. :D Valtaosa kelloista päivittää itse itsensä, kuten tietokoneiden, kännyköiden, digiboksien yms kellot. Minusta tuo on ihan mukava käytäntö valoisan ajan passaamiseksi. Kokoajan jankutetaan sitä kuinka tieteellisesti on todistettu ettei asialla ole juuri vaikutusta jne, mutta eipä siitä niin suurta vaivaakaan ole että siitä jaksaisi proppunsa polttaa. ;) Tuleepahan seinäkellosta pyyhittyä pölyt pariin kertaan vuodessa!

Poissa unenkuva

• Moderator
  • Red Savina
    • Profiili
    • Youtube-kanava
« Vastaus #2982 : Maaliskuu 27, 2017, 14:37:38 ip »
Mun on vaikea ymmärtää ihmisten vouhotusta kellojen siirtämisestä kaks kertaa vuodessa...

Jostakin se täytyy voida mielensä pahoittaa :D

Poissa jussa

• Chiliyhdistyksen jäsen
  • Jalapeño
    • Profiili
« Vastaus #2983 : Maaliskuu 27, 2017, 15:16:37 ip »
Mun on vaikea ymmärtää ihmisten vouhotusta kellojen siirtämisestä kaks kertaa vuodessa...

No mitäs jos keksittäis että kaikkien kävelemään kykenevien pitää kahtena päivänä vuodessa samalla kellonajalla kävellä kymmenen askelta takaperin ihan ilman mitään järkevää syytä ja havaittavaa hyötyä? Kaikki sitten kävelisivät takaperin askeleet eivätkä viitsisi asiaa muuttaa kun "eihän siitä nyt niin isoa vaivaa ole"  :P

Taidanpa alkaa käyttää UTC-aikaa.

Poissa PP

• Moderator
  • Carolina Reaper
    • Profiili
« Vastaus #2984 : Maaliskuu 27, 2017, 15:36:21 ip »
Mun on vaikea ymmärtää ihmisten vouhotusta kellojen siirtämisestä kaks kertaa vuodessa.

Minun ei vaikka se ei haittaa itseä yhtään. Oma rytmi ei mene sekaisin tästä eikä parista tunnista, mutta monille ihmisille tunnin muutos tuntuu useamman päivän. Kun tehdään jotain, mikä tuo enemmän haittaa kuin hyötyä, siitä kannattaa luopua. Kellojen siirtämisestä tuskin louvutaan ainakaan viiteen vuoteen, koska se vaatii EU-tason päätöksen, mutta moinen turhuus ei toivottavasti jatku ikuisesti. Nyky-yhteiskunnassa hyvin harva kellonaikaan liittyvä asia riippuu auringonvalosta edes täällä pohjolassa.

Poissa ottulo

• Fatalii
    • Profiili
« Vastaus #2985 : Maaliskuu 27, 2017, 20:55:45 ip »
Mun on vaikea ymmärtää ihmisten vouhotusta kellojen siirtämisestä kaks kertaa vuodessa.

Otetaanpa esimerkiksi tuotantoeläimiä hoitava, mutta myös muita töitä tekevä henkilö. Eläinten ruokinnat, lypsyt ym. hoidot eivät katso kelloa, paitsi sen verran, että ne pitää hoitaa ajallaan siitä riippumatta, onko kesä vai talvi vai joku muu vuodenaika. Nämä muut työt taas voivat usein olla kellon mukaan katsottavia. Eläimet eivät sitä tunnin siirtymistä tajua tai siihen sopeudu yhtä helposti kuin ihminen, joten tämä kellon siirtely vaatii jatkuvaa kompromissia, kun muutaman kuukauden päästä on taas venyttävä kuitenkin takaisin toiseen suuntaan. En itse pidä mitään tuotantoeläimiä, ja tähän asti harvat työtkään ovat olleet tietyllä kellonlyömällä tehtäviä, mutta osaan ajatella omaa napaani pidemmälle (ja olen kuullut/lukenut saman kysymyksen ja siihen vastauksia jokusen kerran ennenkin).

Kaiken lisäksi se siirtely on täysin turhaa, joten miksi siitä EI voisi luopua? "Koska niin on aina tehty?" ja "Koska kaikki muutkin?" Ei vakuuta minua.

Poissa tp.teppet

• Aji Cristal
    • Profiili
« Vastaus #2986 : Maaliskuu 28, 2017, 01:27:39 ap »
Ja muutamassa paikassa tullut itse oltua töissä joissa epäsäännöllistä vuorotöitä öisin. Meni kahdesti vuodessa aina sekavaksi kun jonkun/joidenkin vuoron aloitus ajat joko silloin kun siirretään kelloja tai lähellä sitä hetkeä. Toki helposti olisi työjohdolla selväksi tehtävä asia mutta varsinkin yhdessä paikassa siitä oli aina harmia. Yksi esimies sanoi yhdellä tavalla toinen toisella. Joku vuosi taisi jätkät tehdä ennätyksen ja saivat kolmen tunnin hajonnan saapumisaikoihin :) Ja muutenkin vuorotöitä sekoittavaa kellojen siirtely. Ja mitään hyötyä kyseisestä hommastahan ei ole oikeasti kellekkään.  Itseä ei kyllä varsinkaan tällä hetkellä ongelmat koske kun en enää noissa hommissa ole ja unirytmit aina sekaisin kelloista ja vuodenajoista huolimatta. Turhaa hommaa ja joillekkin aiheuttaa oikeasti ongelmia.

Poissa akselsson1

• Chiliyhdistyksen jäsen
  • Naga Morich
  • Bokeh! #2560
    • Profiili
« Vastaus #2987 : Huhtikuu 01, 2017, 15:32:18 ip »
Joo, voitaisiin lopettaa koko juttu, koska mitään hyötyä siitä ei ole, piste.  ::)
Joitakin ei haittaa ja joitakin haittaa, mutta ketään ei hyödytä niin on aika aataminaikaista mielestäni väkisin pitää perinnettä yllä  ::)
I have no idea what I'm doing, but I am!

Poissa Omskakas

• Thai
    • Profiili
« Vastaus #2988 : Syyskuu 28, 2017, 22:34:03 ip »
Ajattelin pussittaa tomaatin siemeniä ja huudan vaimolle:

"Tiedätkö missä on ne minun pienet siemenpussit?"

Vaimo:  >:D

Ne oli pahvilaatikossa ylähyllyllä.  ^-^