Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

nirole

Kiva, olen kyllä tilannut sun youtube ilmot säpoon  :)
Ensikosketus oli tulinen, mutta polte jäi 😀

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: nirole - huhtikuu 08, 2016, 21:55:26 ip
Kiva, olen kyllä tilannut sun youtube ilmot säpoon  :)


Kiitos :)
Pikavastauksena, että jos sun chilit yli 1kk ikäisiä, niin ei mitään hätää harsosääskistä, ne on lähinnä vaan vittumaisia siinä vaiheessa. Huomenna lisää aiheesta youtubessa :)

nirole

 :thumbup: yes, on yli kuukauden ikäsiä.. suurin osa  ::)
Ensikosketus oli tulinen, mutta polte jäi 😀

Tuna

Tälläsiä on ilmestynyt chilin ylälehtiin. Lehtien alapuolet olen käynyt läpi ja mitään en löytänyt.
Kasvaa sisällä mullassa ja lannoitettu joka toinen viikko. Haulla en löytänyt tyhjentävää vastausta.



Toinen chilikin näyttää ottaneensa jostain itseensä.



Ideoita?
Eihän tästä nyt yhtään mitään tule kuitenkaan.

tp.teppet

millä lannoitteella ja paljonko kerralla? Onko lehdissä kiteitä vai näenkö väärin? voisi olla lannoite överit. ödeemaan viittaisi kiteet. Kärähtäneet näköiset kohdat jonkun lannoitteen liialliseen saantiin. Viissaammat korjatkoon olen itse kuitenki vasta-alkaja:)

Tuna

Puutarhan kesää olen laittanut teelusikallisen parin litran kastelu kannuun. Näyttää tossa toisessa jonkinlaisia kiteitä olevan tarkemmin katsottuani.
Eihän tästä nyt yhtään mitään tule kuitenkaan.

tp.teppet

Lainaus käyttäjältä: Tuna - huhtikuu 16, 2016, 21:30:13 ip
Puutarhan kesää olen laittanut teelusikallisen parin litran kastelu kannuun. Näyttää tossa toisessa jonkinlaisia kiteitä olevan tarkemmin katsottuani.

kuulostaa omaan korvaan vähän kovalta kerta annokselta, jos ei vanhempi C.Chinense kyseessä jotka ei ilmeisesti niin herkästi ota nokkiinsa.
http://www.chiliyhdistys.fi/chilinkasvatus-lannoitusohje-puutarhan-kesa-lannoitteella/ Tämän linkin ohjeilla itse mennyt eikä ole juuri ongelmia ollut. Mitä nyt yhdelle laitoin vahingossa pian mullanvaihdon jälkeen samaa litkua kuin muillekkin niin heti tuli pienet överit. Hyvänä nyrkkisääntönä on sanottu että mielummin vähän ja usein, kuin harvoin ja paljon.

Tuna

Eli vähemmän tulevaisuudessa siis. Kiitoksia nopeasta vastauksesta  :)
Eihän tästä nyt yhtään mitään tule kuitenkaan.

Hebay

Nyt on alkanut chinense pudottamaan lehtiään ihan ilman varoitusta. Pudonneiden lehtien pinnalla tällaista kuviointia, mahtaako se olla ongelman syy?
https://www.dropbox.com/s/g038g7b6ja14agg/Photo%2011.5.2016%207.12.22.jpg?dl=0

Huru-ukko

Tuo ei ole se syy. Se on normaali mustumista joidenkin lajikkeiden kohdalla, auringon uv-säteily saa sen aikaan. Ei vaarallista.
Myös tehokkailla  valoilla tapahtuu sama ilmiö.

Hebay

Osaatko sanoa mikä voisi aiheuttaa lehtien tippumista? Vierekkäin kaksi samanlaista kasvia, joita kasteltu samalla tavalla, mutta ainoastaan toinen tiputtelee lehtiä. Ylilannoituksesta/kastelusta ei ole kysymys tällä kertaa.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Hebay - toukokuu 11, 2016, 09:52:21 ap
Osaatko sanoa mikä voisi aiheuttaa lehtien tippumista? Vierekkäin kaksi samanlaista kasvia, joita kasteltu samalla tavalla, mutta ainoastaan toinen tiputtelee lehtiä. Ylilannoituksesta/kastelusta ei ole kysymys tällä kertaa.


En.
Voisit kokeeksi haistaa juuristoa, haiseeko mädäntyneelle.
Alimmat lehdet tippuu ensimmäisinä, mutta yleensä kellastumisen kautta. Kasvit imaisee niistä ravinteet ennen kuin tiputtavat ne.

Paremman vastauksen antaminen vaatisi lisäinfoa, kuten vaikka kavit rinnakkain, missä alustassa kasvaa, valaistuksesta ensimmäisinä.

Tuskin silti osaisin neuvoa itse, mutta foorumilla on tietoa ja tietäjiä paljon.

Hebay

No kokeillaan näin:
Kaksi Pimentä diomaria vierekkäin ikkunalaudalla (+ pöytävalo päällä) litran purkeissa. Molemmissa puutarhamultaa, sama lannoitus ja kastelu.

Toinen kasvi ei tiputa lehtiä tai oireile. Sairas yksilö otti ensin kahden viikon aikana 10 sentin kasvuspurtin, jonka jälkeen pudotti keskeltä kaikki lehdet. Kasvin latvassa ja alaosassa, mutta keskeltä täysin lehdetön.

MiM

Chilit ovat olleet vapusta saakka ulkona ja alussa näytti pärjäävän erinomaisesti, mutta nyt osa lehdistä kautta kasvien kellastuvat ja tippuu. Kellastuminen on tasaista koko lehdessä ja kellastuneet lehdet ovat usein myös tahmeita. Ongelmaa on erityisesti Baccoissa ja Rocotoissa. Chineissä vähemmän. Uusi kasvu on vähäistä ja lehdet pieniä.

Kasvit ovat vanhassa mullassa ja lannoitus sama kuin ennenkin, eli 1/2 ml Puutarhan Kesää litraan vettä, mikä pitäisi kutakuinkin vastata suosituksia, ehkä hiukan alakanttiin. Plantut ovat ylivuotisia joten ravinteiden tarve voi olla erilainen kuin aikaisemmin ja jonkin verran muistelen samantapaista ongelmaa viime kesältä. Ylikastelusta ei ole kyse, siitä olen jokseenkin varma eivätkä ole päässeet kovin pahasti kuivahtamaankaan.

Chilien kavereina on ripsiäisiä, mutta ne ovat eri ongelma. Muita öttiäisiä ei ole näkynyt. Alla kuva muutamasta lehdestä, klikkaamalla suuremmaksi.

Osaako joku arvailla mikä olisi ongelmana. Aika moneen puutokseen tuo sopisi, mutta pitäisikö lannoitusta nostaa, vai pitääkö ongelmia etsiä muualta, kuten vaikkapa kylmissä öissä (etelärannikolla ollaan, joten ei ne yöt enää kovin kylmiä ole)?

Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

-AP-

Lainaus käyttäjältä: MiM - toukokuu 21, 2016, 23:12:39 ip
(etelärannikolla ollaan, joten ei ne yöt enää kovin kylmiä ole)?


Viime yönä eteläisessä Kymenlaaksossa mittari näytti neljää plusastetta, joka on jo aika vähän, vai ...?

MiM

Lainaus käyttäjältä: -AP- - toukokuu 22, 2016, 09:43:59 ap
Lainaus käyttäjältä: MiM - toukokuu 21, 2016, 23:12:39 ip
(etelärannikolla ollaan, joten ei ne yöt enää kovin kylmiä ole)?


Viime yönä eteläisessä Kymenlaaksossa mittari näytti neljää plusastetta, joka on jo aika vähän, vai ...?


Paikalliset vaihtelut ovat tähän vuodenaikaan isoja ja erityisesti etäisyys rannikolta vaikuttaa paljon. Täällä minimi oli 11.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

chipe

toukokuu 25, 2016, 20:13:42 ip #2376 Viimeisin muokkaus: toukokuu 25, 2016, 21:09:09 ip käyttäjältä chipe
Mikähän tätä Jalapeno Chichimecaa riivaa:







Lehdet siis vähän epämuodostuneita ja laikkuisia niin että jotkut osat lehdistä vaikuttaa muita ohuemmilta/jotenkin kuivuneilta. Latvan uudet lehdet on jääneet tuollaisiksi kapeiksi ja ryppyisiksi. Latvan osalta veikkaisin lannoitusongelmaa, mutta tuo vanhempien lehtien omituinen laikkuisuus pelottaa enempi.

Vetsku

Lainaus käyttäjältä: chipe - toukokuu 25, 2016, 20:13:42 ip
Mikähän tätä Jalapeno Chichimecaa riivaa:

Lehdet siis vähän epämuodostuneita ja laikkuisia niin että jotkut osat lehdistä vaikuttaa muita ohuemmilta/jotenkin kuivuneilta. Latvan uudet lehdet on jääneet tuollaisiksi kapeiksi ja ryppyisiksi. Latvan osalta veikkaisin lannoitusongelmaa, mutta tuo vanhempien lehtien omituinen laikkuisuus pelottaa enempi.


Ei ne vanhat lehdet enä parane jos on joku lannoite tms. ongelma ollut alusta pitäen. Uusia lehtiä kannttaa tarkkailla ja jos niissä jo epäilyttää lannoitusongelma niin se lienee alun perinkin syy. Voi olla kasvualustassa jotain, mitä sitten lannoitteilla on vielä korostettu.

En olisi huolissani, jos ei elukoita näy. Omani näyttävät paljon pahemmilta vaikkei niissä oikeasti mitään vikaa olekkaan. Liialla paapomisella ei saa kuin vatsahaavan ;)

- V.

chipe

Lainaus käyttäjältä: Vetsku - toukokuu 25, 2016, 22:31:27 ip
Ei ne vanhat lehdet enä parane jos on joku lannoite tms. ongelma ollut alusta pitäen. Uusia lehtiä kannttaa tarkkailla ja jos niissä jo epäilyttää lannoitusongelma niin se lienee alun perinkin syy. Voi olla kasvualustassa jotain, mitä sitten lannoitteilla on vielä korostettu.

En olisi huolissani, jos ei elukoita näy. Omani näyttävät paljon pahemmilta vaikkei niissä oikeasti mitään vikaa olekkaan. Liialla paapomisella ei saa kuin vatsahaavan ;)


Huoleni koskee käytännössä sitä onko syytä epäillä jotain (tarttuvaa) kasvitautia, koska tuo näyttää niin erikoiselta suhteessa tavallisiin lannoitusongelmiin yms. Taimi itsessään ei ole niin tärkeä, se on varaa menettääkin eli sitä en sinällään sure (mutten nyt ihan turhaan haluaisi poiskaan heittää).

Elukoita ei näy ja muissa kasveissa ei näy vastaavia oireita.

Luonnossa tuo näyttää silmiini oudommalta mitä kuvissa että kamera taitaa vähän kaunistella :). Eniten tuossa hämää se miten jotkut laikkukohdat on jotenkin kuivuneen ja ohuemman näköisiä tavoilla joita en muista muissa kasveissa havainneeni. Se ei oikein välity noista kuvista.

GynZi

toukokuu 28, 2016, 11:03:53 ap #2379 Viimeisin muokkaus: toukokuu 28, 2016, 11:17:32 ap käyttäjältä GynZi
Mikähän tätä on nakertanut?  ???


Tarttee varmaan laittaa neemit kehiin..

edit: Fatalii ehdotti että oon kukkia nyppiessä vahingossa nirhaissut lehden alkua samalla. Ei kovin kaukaa haettua, kun tuosta puskasta oon niitä nyppinyt. Noh, seurataan tilannetta.
Artesaanirakastelija