maaliskuu 28, 2024, 14:48:17 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Makedonialaisten dion-pepperonien säilyvyys

Aloittaja espoo00, syyskuu 06, 2005, 17:38:30 ip

« edellinen - seuraava »

espoo00

Tuli tuossa tukusta ostettua tuollainen 17 kiloinen metallikuutio makedonialaisia dion pepperoneja, ja mietiskelin että kuinka noita kannattaisi säilyttää. Nehän ovat valmiiksi jo etikkaliemessä, mutta uskaltaako tuota avata ja säilyttää huoneenlämmössä? Jääkaappiin ajattelin laittaa sen verran kuin mahtuu, mutta kaikkia en kyllä millään saa kylmään. Pystyisiköhän noita pakastamaan?

Aji Inferno

Huh, minkä kokoluokan "heräteostos"... ;-)  Asennetta piisaa!

Siis, tyhmä kysymys... mutta miten ne oikein on pakattu? Ei kai se vain ole yksi ainoa aivan megajumbohelkkarinmoinen tölkki jossa pepperonit uivat? Jaa-a, jos niin on... Kaipa pakastaminenkin jollain lailla onnistuisi, mutta vähän epäilen lopputulosta. Uudelleentölkittäminen pienempiin purkkeihin ei sekään taida niin vain käydä, ainakaan ilman lisäsäilöntäaineita... :(

JartsaP

Avaa vasta syksymmällä ja säilytä ylimääräiset ulkona? Etikkasäilykkeet pitää säilyttää avaamisen jälkeen (ja jollei ole säilöntäaineita niin myös ennen avaamista) kylmässä.

TheBigX

Kai ne voisi purkittaa uudelleen jos sen liemen keittäisi uudelleen? Sehän steriloi sen liemen ja sitten sinne purkkiin muodostuisi tarvittava alipaine.

espoo00

Juu, eli pikkasen lisätietoa tuosta pöntöstä. Siellä on sisällä "muovipussi" jossa lilluu nuo chilit, ja neste on etikkaa, vettä ja merisuolaa, johon lisätty natriumbentsoaattia säilöntäaineeksi. Näyttäisi siellä olevan vielä sitruunahappoakin mukana.

Ja se pussi siellä sisällä ei ollut mitenkään suljettu, pelkästään kietaistu "nutturaksi". Kyljessä lukee parasta ennen päiväyksenä 03.2007. Eli luulisi tuon ainakin muutaman kuukauden säilyvän tuossa lattialla, kuhan sinne tölkkiin ei millään hirveän likasilla vehkeillä mene sörkkimään.

Amd

tuota purkkia olen tukussa katsellut joskus itsekin, kun pepperonien suurkuluttaja olen. kyllähän nuoo säilyvät, kunhan ei sormin mene niitä ottamaan sieltä, ja yrittää katsoa, ettei ole ruostetta saumoissa.hyviäkin ovat maultaan vielä ja halpoja.

Anonymous

Hei,

mä olen joskus ostanut tuon ison purkin tukusta puoliksi kaverin kanssa. Toimin siten että puhtaisiin tölkkeihin ladoin jalapenot ja maustekastiketta päälle vaan ja tölkit jääkaappiin.

Kaikki tuli syötyä eikä ehtinyt pilaantua.

Kaiken a ja o on puhtaus eli desinfioi kaikki välineet joita käytät, kädet mukaanluettuna.

t. Vieras

masterboy

Itekin tekisi mieli ostaa kunnon pönikkä omaan käyttöön. Saas nähdä kerkeekö pilaantua.
Nämä ns.pizzerioiden chili pepperonit ovat niin älyttömän hyviä nimenomaan pitsojen ja kebabruuan kanssa. Ruokakaupoissa myytävänä olevat lasipurkeissa ovat kamalan makuisia.
Täytyy joku päivä käydä tuolla työpajankadulla katsastaa.
http://www.araratarifood.fi/product/kamer-chili-pepperoni-15-kg/

Jame

Liiterin jalapenoviipaleissa oli joskus merkintä "Säilyy avattuna jääkaapissa 3 päivää". Onneksi huomasin sen vasta kun purkki oli tyhjä.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.