"kuolleiden" ja huonokuntoisten lehtien katkominen?

Aloittaja Juuseri, maaliskuu 03, 2012, 14:30:35 ip

« edellinen - seuraava »

Juuseri

En ainakaan äkkiseltään nähnyt valmista topiccia typerään kysymykseeni, mutta niin. Pitääkö chileiltä leikellä "kuolleet" (jos esim lehtien päät ovat kuivuneet tjsp) ja huonokuntoiset lehdet pois? Huonokuntoisilla tarkoitan, kun minulla yhdessä kasvissa lehdet olivat pitkään sillain kuprulla ja hiukan rullautuneet ylöspäin. Niin niitä on vielä muutama, ja nyt uudet lehdet alkavat tulla, mutta ne näyttävät normaaleilta, joten pitäisikö minun leikellä ne vanhat "huonot" pois? ne siis ovat ihan vihreät ja näin, mutta vähän epämääräisen näköiset :D Ja jos pitää leikellä, niin pitääkö se näppästä siis ihan siitä lehden juuresta, vai vain se lehti-osa? :)

PP

Yleisesti otten lehtiä ei ole tarpeen nyppiä pois, koska kasvi tiputtaa itse hyödyttömät lehdet. Vihreitä lehtiä ei ole järkeä nyppiä ellei niissä ole tuholaisia (joita ei saa/halua myrkyttää) tai kasvitautia. Jos lehtiä nyppii, ne otetaan pois varsineen.

Nipotuksena: tätä olisi kannattunut kysyä vanhassa ketjussa eikä tehdä uutta.

Juuseri

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 03, 2012, 14:52:07 ip
Yleisesti otten lehtiä ei ole tarpeen nyppiä pois, koska kasvi tiputtaa itse hyödyttömät lehdet. Vihreitä lehtiä ei ole järkeä nyppiä ellei niissä ole tuholaisia (joita ei saa/halua myrkyttää) tai kasvitautia. Jos lehtiä nyppii, ne otetaan pois varsineen.


Jeps kiitokset :)

Lainaus käyttäjältä: PP
Nipotuksena: tätä olisi kannattunut kysyä vanhassa ketjussa eikä tehdä uutta.


Joo, tiedän, mutta en äkännyt paikkaa heti ja tuli hirviä hätä kysyä :D Parannan tapojani ensikertaan

tonttu

Näin talvisaikaan sanoisin, että ei missään tapauksessa. Kesällä taasen arskan alla voi karsia fiiliksen mukaan ja chilit senkun innostuu siitä. Monivuotisten kasvien kanssa saa tiputettuja lehtiä lakaista kasvien alta joka kuukausi takan sytykkeeksi asti ja niiden ravinteethan menee tarpeeseen uutta kasvua varten.