huhtikuu 17, 2024, 01:23:00 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Etikkaliemeen säilötyt chilit

Aloittaja smuck, heinäkuu 20, 2011, 18:27:40 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Mä en olisi yhtään pahoillani sivisestäkään väristä - sehän on poikien väri, ja mun lemppari ...

Ei ole valkoisipulia mulla tullut niin että olisi sellaisenan tullut säilöttyä. Voipi olla etten mä pientä sinistymistä edes huomaa jos jossain chili- ja kurkkupurkeissa on siivuina vain välissä valkoisipulia.

Sain muijani veljeltä viime vuonna valkosipulin siemeniä, eli sellaisia minikynsiä, jotka olisi pitänyt istuttaa syksyllä. Mä en voinut, kun vuokrapalstat kynnetään ja jyrsitään kaikki kerralla syksyisin ja keväällä. Kesän alussa istutetuista tuli pieniä 15-30mm yksikyntisiä ...
Nyt syksyllä sain isoja kynsiä siemeniksi ja ajattelin noita yksikyntisiä upottaa lisäksi. Keksin, että mun palstallahan on keskellä sellainen vanha kivikasa -joita vanhoilla pelloilla on- josta poistin wanhat sairaat marjapensaat. Sinne sivuun ajattelin lapioida parille sipuliriville tilaa johon voin istuttaa jo nyt syksyllä. Toivottavasti ei tuu kovia pakkasia vielä vähään aikaan  :-X

Ensi vuonna sitten on mulla 10 kiloa valkosipuleita ja voin alkaa kehittelemään niille sitä parasta reseptiä  :D ;D ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MiM

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 08, 2013, 17:38:37 ip
Mä en olisi yhtään pahoillani sivisestäkään väristä - sehän on poikien väri, ja mun lemppari ...

Ei ole valkoisipulia mulla tullut niin että olisi sellaisenan tullut säilöttyä. Voipi olla etten mä pientä sinistymistä edes huomaa jos jossain chili- ja kurkkupurkeissa on siivuina vain välissä valkoisipulia.

Sain muijani veljeltä viime vuonna valkosipulin siemeniä, eli sellaisia minikynsiä, jotka olisi pitänyt istuttaa syksyllä. Mä en voinut, kun vuokrapalstat kynnetään ja jyrsitään kaikki kerralla syksyisin ja keväällä. Kesän alussa istutetuista tuli pieniä 15-30mm yksikyntisiä ...
Nyt syksyllä sain isoja kynsiä siemeniksi ja ajattelin noita yksikyntisiä upottaa lisäksi. Keksin, että mun palstallahan on keskellä sellainen vanha kivikasa -joita vanhoilla pelloilla on- josta poistin wanhat sairaat marjapensaat. Sinne sivuun ajattelin lapioida parille sipuliriville tilaa johon voin istuttaa jo nyt syksyllä. Toivottavasti ei tuu kovia pakkasia vielä vähään aikaan  :-X

Ensi vuonna sitten on mulla 10 kiloa valkosipuleita ja voin alkaa kehittelemään niille sitä parasta reseptiä  :D ;D ;)


Niin joo, nuo minun säilömät valkosipulit ovat ihan kaupasta ostettuja. On minulla joskus muutama tuolla pihalla kasvamassa, mutta lähinnä pilkon niistä lehtiä salaattiin.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

sorrii

 :-\ Olimpa tyhmä ...
[tai niin pihi etten osaa ajatella että ostaisin jotain säilöttäväksi]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Päivitetäämpä aihetta  ;)
6 vuodessa on paljon muuttunut. Oon kasvatellut talvivalkosipuleita noista edellä mainituista lähtien 4 kesää viljelypalstalla ja pari viiemistä omalla kesämökillä. Syksyisin laitan ~60kpl isoja kynsiä maahan kahteen riviin ja väliin itusilmuja yksi rivi. Monena syksynä oon saanut satoa syötäväksi ~5kg ja istukkaat seuraavaan satsiin.
Täytyy sanoa, että valkosipuli on palkitsevin kasvi mitä oon kasvatellut! En ole penkkejä juuri mitenkään hoitanut, kunhan joskus kuivina aikoina kastellut ja pari kertaa kesässä lannoittanut kananpaskamerilevärakeilla. Loppukesästä valkosipulipenkki on täynnä heinää ja rikkaruohoja, mutta valkosipulien varret metrin korkuisina eivät näytä välittävän. Se keskimmäinen itusilmurivi on jäänyt parikin kertaa korjaamatta, kun varret ovat hukkuneet ja/tai tuuleentuneet niin ettei niitä löydä. Keskirivissä on sitten kasvanut toisena vuotena isoja yksikyntisiä sipuleita ja joksus kolmannenkin vuoden monikyntisiä. Nyt kun on satoa tullut ihan riittävästi jo monta kesää, niin ajattelin kokeilla heitellä noita kynsiä ja itusilmuja tuonne joutomaille ja katsoa josko saisi aikaan villin kannan niistä ... Naapurin niitty kasvaisi valkosipulia  :o

Itse aihe -etikkaliemeen säilötyt chilit- ei paljon ole enää muuttunut mulla. Säilön aika mietoon liemeen mietoja chilejä: Bishops Crown, Aji Fantasy, Sugarrush; Amarillo ja Aji Cristal myös. Niitä tulee syötyäkin. Lemondropit, Omnicolor ja tulisemmat chinenset tahtovat jäädä ikuisiksi ajoiksi purkkeihin ... Atamonin käytön lopetin kun aloin epäillä että siitä tulee kuitenkin kummallista sivumakua. Kyllä nuo riittävästi säilyvät kun on huolellinen ja liottaa sekä uunittaa purkit ja korkit [Marttojen sivuilla hyvä selitys]

Perusliemi:
4dl vettä
1-2tl suolaa
½dl juoksevaa hunajaa
0-50g sokeria
1dl etikkaa
reilu ½ dl sitruunan ja limen puristettua mehua
(etikka ja sitruunamehu lisätään ihan lopussa; ei keitetä)

Makeampi liemi ja vähemmän suolaa sopii ajeille ja suolaisempi sekä vähemmän makea jalapenoille, pepperoneille ym. Tulisemmille varmaan myös tuo makeampi ...
MINÄ en sotke muista mausteita hyvänmakuisiin esim. ajeihin. Jalapenoissa sopii kyllä laittaa valkosipulia, oreganoa esim.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`