maaliskuu 28, 2024, 10:58:08 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


unenkuva kokkaa

Aloittaja unenkuva, lokakuu 08, 2013, 19:55:18 ip

« edellinen - seuraava »

unenkuva

lokakuu 08, 2013, 19:55:18 ip Viimeisin muokkaus: maaliskuu 12, 2014, 23:38:56 ip käyttäjältä unenkuva
Ajattelin tässä aloittaa enemmän ja vähemmän aktiivisen oman ruokaketjun.
Reseptit hyvin perinteisiä ja eivät ole mitään huippuluokkaa Michelin-tasoa, mutta vapaasti käytettävissä.

Lähdetään siis liikkeelle mitä kokkasin eilen.

Haudutettua lampaanniskaa

Reilu pala lampaanniskaa
Tuoretta chiliä
2-3 sipulia
mausteita

Nosta pöydälle lämpeämään 30min ennen laittoa


Valmista lihaliemi:
Silppua sipulit ja chilit. Käytä chiliä oman maun mukaan niin lajikkeessa kuin määrässä. Itse käytin Piripiriä ja Herculenaum Pompeeita yhteensä 5-6 chiliä
8dl lämmintä vettä
lihaliemikuutio
Pippuria
Kaikki kulhoon ja sekoita, kunnes liemikuutio on liuennut tasaisesti.


Kuumenna valurautapata kuumaksi, reilusti öljyä tai voita. Kun pata on kuuma, nopea paistaminen joka puolelta, eli pinnat kiinni. Ei tarvitse kypsyttää tässä vaiheessa, vaan ideana vaan saada väri pintaan, noin 30s puolelta. Padan/pannun tulee siis olla kunnolla kuuma ennen kuin nostat lihan siihen.


Kun pinnat ovat kiinni, kaada liemi mukaan.

Kansi päälle pataan ja uuniin.
125 astetta ja 2,5h aikaa. Sen jälkeen nosta lämpötila 175 ja 30min, jotta liemi vielä "kiehahtaa" loppussa.


3h jälkeen nosta liha pois ihan hetkeksi vetäytymään. TÄRKEÄÄ, älä heitä liemeä hukkaan!
Suurusta jauhot rasvassa ja kaada liemi sinne, sekoita ja vola! sinulla on erittäin hyvä kastike.

Itsellä tuli todella mureaa lihaa ja lähti oikein mukavasti riipimällä irti niskasta. Ja sitten vain syömään haluamasi lisukkeen kera. Itse söin riisillä.



unenkuva

lokakuu 09, 2013, 21:38:00 ip #1 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 12, 2014, 23:37:32 ip käyttäjältä unenkuva
Täytetyt Aji Fantasyt

Täällä varmasti ennenkin vastaavaa resepteerattu, mutta laitetaan nyt silti.

Aji Fantasyjä oman maun mukainen määrä. Itse otin omasta puskasta sen verran ku sille päivää sattui olemaan kypsänä.



Kanta ja siemenkara pois. Täytteeksi oman maun mukaan. Itse käytin kinkkua tällä kertaa. Kääri ensin juustoon, ja sitten pekoniin.


Uuniin, parisataa astetta. Seuraa milloin pekoni alkaa kypsyä. Itse lämmitin viimeisen 5min uunin grillivastuksella ylätasolla, jotta tulee paremmin rapautta. Sittenhän ne menevät kätevästi yhtenä suupalana :)

unenkuva

lokakuu 19, 2013, 22:28:29 ip #2 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 12, 2014, 23:35:00 ip käyttäjältä unenkuva
Lampaanlihakastiketta

Ei mikään erikoinen, vaan ihan kotiruokakokkaus. Tarkoituksena oli pelkästään testata, että saako lammasta tehtyä nopeasti. Viimeksi kun tein lammaspataa perunoilla ja porkkanoilla, haudutin paistia 4h (siis eri kerta mitä ensimmäinen postaus tänne)
Nyt siis halusin kokeilla, että voiko lampaasta tehdä hyvää perusruokaa alle tunnissa.

Eli tästä lähtee.
Random-palasia lammasta. Ainakin yksi pohje siellä oli, ja kaksi muuta tunnistamatonta paikkaa :)



Lihat palasiksi. Suolaa, pippuria, paprikajauhetta. Kaksi sipulia ja öljyä. Anna maustua hetki.


Ruskista reilussa öljyssä


Suurusta jauhot, lisää vettä, yksi lihaliemikuutio ja purkki ruokakermaa. Anna hautua kannen alla 10min


Yllätyin itse hieman, että tuli noinkin hyvää. Liha ei ollut sitkeää eikä villanmakua ollut yhtään. Testin tulos siis, että lammasta voi kokata myös alle tunnissa :)