Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

mikkoo

Törmäsin pieniin mustiin vipeltäjiin chilissäni, mitähän nämä ovat: http://www.youtube.com/watch?v=4LM9QINRuj4

Ovatko nämä pieniä ripsiäisiä vai esim. punkkeja?

sorrii

Istuttelin ulos ranchilleni [=kaupungin viljelypalsta] pari-kolme-neljä viikkoa sitten vanhoja sisällä ja lasiparvekkeella kasvaneita kasveja: Aji Cristal, Fish Pepper, Lemon Drop, Rocoto Red, Turbo Pube ...
Nyt sateisen, tuulisen ja kylmän kauden aikana ovat kaikki muut paitsi AC muuttaneet värinsä aikas haaleiksi; Fisu näyttää uudelta kasvultaan tosi kituliaalta; samoin LD; Pubet näyttäisivät tehneen uutta kasvua ja hedelmän alkuja + kukkia. Väri silti kaikissa sairaalloisen haalea, melkein kellastunut.

Mietinpä nyt vaan johtuuko tuo kylmästä + märästä vaiko ehkä ravinnepuutoksesta - tai liikalannoituksesta*. Istutuksen yhteydessä annoin uuteen multaan vähän starttilannoitetta*.
Mun käsittääkseni ainakaan pubet ei viileydestä hätkähdä. Jatkuvasta märkyydestä varmaan kärsii kaikki.

Kasvit on istutettu osa rei'itettyihin ämpäreihin ja osa suodatinkangassäkkeihin joista liika vesi kyllä pääsee pois. Tokikin savisessa peltomaassa taitaa jäädä sadekaudella vettä aika pitkäksi aikaa lojumaan istutuskuoppaan ...

Mahtaako rankat sateet huuhtoa mullista ravinteet? Kannattaisiko lannoittaa? Mitä, mitä, mitä. Pitääkö muuttaa etelämmäksi ...

Lisää chileja ja muitakin kasveja on kahdessa muovitunnelissa, joka näyttää tänä kesänä olevan aika hyvä ratkaisu! Ei ole tarvinnut niitäkään kastella ...

Pääasiallinen kysymys joka askarruttaa on, että oliko starttilannoite ehkä liikaa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Kylmän syyksi minä sen päättelin:
http://chilivaari.blogspot.fi/2012/06/kylmaa-on-ulkona-aitakasveilla.html
Kuukauden päästä ne vihdoin alkoivat kasvaa, mutta silloin oli lämpimämpääkin:
http://chilivaari.blogspot.fi/2012/07/nyt-kasvaa-ulkonakin.html


Viime päivinä olemme todenneet harjun etelärinteessä, että tämä on yksi parhaita kasvukesiä (paitsi aikaisin ulos viedyille chileille); tomaattisato on mahtava ihan taivasalla, raparperit, kirsikat ja kukat menestyvät aivan toisella tavalla kuin kuivina kesinä. Varmaankin tämä sade on ollut liikaa savimaalle, mutta soraharjussa se tekee hyvää. Sieniäkin on ihan harjun laella asti. En minä silti lisää sadetta toivo, vaikka hellekausina "nurmikkomme" onkin aivan ruskea ja kuivettunut. Nyt sitä pitäisi jopa leikata tai niittää.

MrJones

Mikähän mahtaa vaivata mun Jalastaria?  Kasvukohdat jää tolleen ihmeellisesti tyngäksi.  :'(

Pitäiskö noi nyppiä pois vai tiputtaako taimet ne ittestään. En oo ainakaan silmällä löytäny mitään ylimääräisiä tuholaisia tosta taimesta.



Uploaded with ImageShack.us

Jossain kohtaa joku veikkaili pegoniapunkkia tai jotain vastaavaa, niin sopisko tää samaan taudinkuvaan?

Aargh!! ensinmäiset vastoinkäymisest mun paratiisissa. Tässähän tulee ihan samanlainen huoli kuin lapsista...

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Hextall - heinäkuu 26, 2012, 10:26:00 ap
Mikähän mahtaa vaivata mun Jalastaria?  Kasvukohdat jää tolleen ihmeellisesti tyngäksi.  :'(


Mun silmään ilmiselvä begoniapunkkituho. Äkkiä kasvi eristykseen tai roskikseen ja kaikille kasville öljysuopa- tai myrkkykäsittely.

Yuzzi

Mulla oli lemon dropissa samanlaista, mutta vaikka kuinka katselen niin en mitään harsosääskeä kummempaa ole nähnyt. Ja nyt on ruvennut muutenkin palautumaan tuosta. Uusia lehtiä ja nuppuja pukkaa.

perminna

heinäkuu 26, 2012, 15:16:11 ip #826 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 26, 2012, 15:19:32 ip käyttäjältä perminna
Onkohan kyseessä jonkin ravinteen puutos, kun yhden Aji Cristalin melko tumman vihreät lehdet muuttuvat laikukkaiksi? Osassa lehtiä on myös tumman ruskeaa reunoissa. Kasvi on ollut tällainen ainakin 4-5 viikkoa.

Kasvi tekee podeja, joskin hassuhkon näköisiä podeja, eikä muuten vaikuta voivan huonosti. Ötököitä en ole nähnyt (en ole mitenkään supertarkasti etsinyt) eikä ilmiö ole tarttunut vieressä majaileviin Rawitiin tai Inca Red Dropeihin.

Kasvi on ollut ulkona (ilta-auringon puolella) kesäkuun alkupuolelta lähtien, samoin kuin vierustoverit. Samoilla liemillä kastelen kaikkia chilejä. Lannoitteena 2ml/1,5l Puutarhan kesä. Kasvualustana kukkamulta.

Matalassa puskamaisessa kasvissa (latvottu rajusti) 20-25 podia tai podin alkua, ja kukkia ja nuppuja ainakin toiset saman verran. Aamu-ja päiväauringon puolella on toinen AC, joka tekee myös satoa, joten en ole tämän oireille antanut suurta painoarvoa. Kiinnostaisi silti tietää, voisiko tilanteen korjata.






Chilivaari

Aika yleisesti tämä tulkitaan magnesiumin puutokseksi:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5592.msg159709;topicseen#msg159709
Oireet ilmeisesti sopivat, mutta puutteen voi aiheuttaa myös kylmä ja liika kosteus tai matala pH. Noita lehtiä tuskin pystyt parantamaan, mutta uudet voisivat olla normaaleja, niin kasvi voisi paremmin.


Parannuskeinoina on käytetty puutarhakalkkia (myydään vain isoissa pakkauksissa). Se korjaa lähinnä pH:n. Käsittääkseni myös puuntuhka ajaisi saman asian ja siinäkin on magnesiumia. Muutama lusikallinen (enintään) kasvin juurelle voisi piristää niitä. Murskattuja kananmunankuoria olen nähnyt suositeltavan, mutta tuloksista en ole kuullut.

perminna

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - heinäkuu 26, 2012, 16:52:52 ip
Aika yleisesti tämä tulkitaan magnesiumin puutokseksi:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5592.msg159709;topicseen#msg159709
Oireet ilmeisesti sopivat, mutta puutteen voi aiheuttaa myös kylmä ja liika kosteus tai matala pH. Noita lehtiä tuskin pystyt parantamaan, mutta uudet voisivat olla normaaleja, niin kasvi voisi paremmin.


Kiitos, Chilivaari! Kylmähän noille varmaan tulee öisin. Liikakastelua olen ainakin pyrkinyt välttämään, mutta ilmassa kosteutta on. Magnesium-vajaria ja pH:ta voisin yrittää paikata. Otanpa viikonloppuna kasvin ylös ruukustaan (kurkkaan samalla juurien kunnon) ja laitan mullan joukkoon kananmunan kuorta. Tuo on ainoa, jota tällä hetkellä on saatavilla helposti.

Chilivaari

Laita samalla uutta multaa. Siinähän nuo alkuaineet pitäisi olla järjestyksessä.

perminna

heinäkuu 27, 2012, 09:21:22 ap #830 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 27, 2012, 09:42:12 ap käyttäjältä perminna
Pitääpä laittaa uudet mullatkin. Enpä tullut noin yksinkertaista asiaa ajatelleeksi. Kiitokset! Pitää muistaa ostaa uusi säkki puutarhamultaa kaupasta.

Anthro-Emesis

heinäkuu 29, 2012, 15:20:48 ip #831 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 31, 2012, 16:33:05 ip käyttäjältä Anthro-Emesis
Nyt alkaa hiljalleen toivo hiipua Turbo Puben kanssa.. Kaikki lehdet alkaneet vaalentua, alempien lehtien reunat kellastua, lehdet yleisesti väsähtäneitä, uudempien lehtien reunat käpertyneet alaspäin ja multa ei meinaa kuivua edes päältäkään.  :-\  Hemmetinmoinen pettymys, kun on 74cm ja alkanut vastikään tehdä ensimmäistä satoa..

Tällaista jälkeä on nyt alkanut levitä koko Puben lehvästöön, kuten myös Large Brown Habanero taimen yhteen lehteen. Mistä on oikein kyse, eikö kukaan halua auttaa?  :-\




Hubert

Mulle tuli tuon tapaista vaalentumaa pariin pubeen keväällä liian emäksisen kasteluveden johdosta...

Anthro-Emesis

Lainaus käyttäjältä: hubert - heinäkuu 31, 2012, 19:01:21 ip
Mulle tuli tuon tapaista vaalentumaa pariin pubeen keväällä liian emäksisen kasteluveden johdosta...


Oi kiitos erittäin paljon vastauksestasi, arvostan äärettömän paljon!  :) Tuohon lienee selityksenä etten ole ravinteita taikka pH downia vähään aikaan kasveilleni lorautellut.. huhhuh mikä helpotus!

PP

Lainaus käyttäjältä: Anthro-Emesis - heinäkuu 31, 2012, 19:32:55 ip
Lainaus käyttäjältä: hubert - heinäkuu 31, 2012, 19:01:21 ip
Mulle tuli tuon tapaista vaalentumaa pariin pubeen keväällä liian emäksisen kasteluveden johdosta...


Oi kiitos erittäin paljon vastauksestasi, arvostan äärettömän paljon!  :) Tuohon lienee selityksenä etten ole ravinteita taikka pH downia vähään aikaan kasveilleni lorautellut.. huhhuh mikä helpotus!


Vikana voi olla myös ylikastelu, jos multa ei tosiaan kuivu edes päältä. Ainakin se on todennäköisempää kuin ravinteiden puute saatikka väärä veden pH. Multakasvatuksessa on harvoin tarpeen säätä pH:ta kumpaankaan suuntaan.

Kärsä Babar

Itsellä tulee ihan samaa valkoista lehtiin kun aurinko polttaa tottumattomia kasveja.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

wille

Polttovioitukselta tuo minunkin mielestäni näyttää!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Jonkka

Mikähän mun habaneroo mahtaa vaivata (vai vaivaako mikään), kun lehtien reunat ovat hiukan kääntyneet ylöspäin, joidenkin lehtien varteen on tullut lilan värisiä juovia ja uudet lehdet ovat vaalean vihreät ja rutussa?
Lajista ei sen enempää tietoa kuin että on joku habanero.
Multana on kekkilän kestomulta ja olen nyt noin viikon verran ruikkinut biobizz bloomia 4ml/l ja samaan pulloon hiukan growia mukaan.

Olen katsonut chilin puutosoireet ketjua ja käyttänyt searchia ja veikkaisin että olisi magnesiumin ja/tai boorin puutos? mutta haluan varmistua asiasta ja siksi kysynkin täältä kokeneimmilta ennekuin alan säätämään mitään. Olen uusi tässä touhussa, täällä, innoissani ja tuo on eka chilini  :)

tuossa kuva http://imageshack.us/f/213/20120813162134.jpg/

Jani M

elokuu 16, 2012, 12:35:18 ip #838 Viimeisin muokkaus: elokuu 16, 2012, 22:29:30 ip käyttäjältä Jarok
Lainaus käyttäjältä: Jonkka - elokuu 15, 2012, 21:41:35 ip
Mikähän mun habaneroo mahtaa vaivata

Tuon yksittäisen kuvan perusteella en kyllä lähtisi hirveästi huolehtimaan mistään. Hyvältähän tuo tuon perusteella näyttää. Ehkä joku selkeämpi kuva koko kasvista voisi kertoa enemmän sen kasvin tilasta. Uusi kasvuhan on aina vähän vaaleampaa.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Jonkka - elokuu 15, 2012, 21:41:35 ip
Mikähän mun habaneroo mahtaa vaivata
tuossa kuva http://imageshack.us/f/213/20120813162134.jpg/
Mun mielestä sitä vaivaa nopeutunut kasvu. Ehkäpä uusi lannoitteesi oli sille mieleen ja palkitsee sut näin.

Eli hyvältä terveeltä nopeakasvuiselta kasviltahan tuo näyttää!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013