Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

HSuomi

Mitä enemmän tutkii asiaa, sen vaikeemmalta tää alkaa kuulostaa. : )
No, nyt kaadoin kraanavettä niin paljo ku noihin bublereihin sopi että laimenisi.
Ekana vuonna oli niin helppoa. Ruukku ikkunalle ja välillä kastelukannusta vettä perään ja hyvin tuli podeja.
Nyt pitää jo käyttää laskukonetta ja tuntea sähkö- ja kemiantekniikkaa.  ;D

Ehdoton yläraja tämän vuoden kasvimäärälle oli 20. Nyt on jo 36 purkkia... Siitä joutaa muutama kuollakkin.

Huru-ukko

Tuo arviosi mukaan ne on terveen näköisiä, mutta minun mielestäni ne näyttää lähinnä parikymmentä senttisiltä tikuilta jossa on muutama lehtipari, ei tuuhea. Ainakaan kun tuohon kuvan reunaan katsoo.

sorrii

Ei oikeesti vaikeeta oo ...  :o
Nuo ph- ja ec- arvot on hifistelyä eikä välttämättömiä:
Lannoite yleensä laskee veden peehoota tarpeeksi eli 6,5 kieppeille. Järviveden Ph olisi tiet parempi..
Se Ph voi nousta pahalle tasolle jos [vesiviljelyssä] jatkuvasti lisää lannoitetta tai lientä vanhojen päälle: Voi käydä niin että kasvi juo vettä enempi kuin lannoitetta ja liemi väkevöityy liikaa; Ph nousee, ja tietysti se EC'kin. Jonkunlaiset mittarit on toki kivat olla jos sooloilee...
Jos taas parin viikon välein vaihtaa kokonaan liemet ja annostelee purkin tai jonkun muun ohjeen mukaan, niin arvot pysyy ok.
[ehkä jossain kalkkikivialueella tai porakaivon vettä käyttäessä voi peehoot olla päin peeseetä]

Lannoitteen määrät ilmoitetaan noissa purkeissa jo hyvin kasvaville kasveille; Taimiahan ei yleensä lannoiteta multaviljelyssä! Varsinaisissa vesiviljelylannoitteissa taas onkin annosteluohjeet taimista ja pistokkaista lähtien. Se väkevyys [EC = sähkönjohtavuus, eli suolojen määrä] on esim. Micro + Mato setillä taimille 0,85;
Vahvoille kasveille 1,6 [siinä kohtaa yleensä aletaan multakasveja vasta lannoittamaan] ja "nälkäisille" kasveille 2.1 [=hedelmää tekeville]

Nutriforten TomaattiMansikka -setillä tulee ohjeen mukaan aika lähelle nuo arvot 1,6 - 2 - Taimia ei ole huomioitu!
Itse opin juuri hiljattain että esim. chinenset vaatii reilusti väkevämpääkin, kuin noissa mun käyttämissä ohjeissa ...

Pikkuvirheet ei yleensä tapa kasveja, vaan hidastaa kasvua, tai aiheuttaa liikarehevyyttä ja sadontuotto vähenee, hidastuu jne. Liikalannoitus taimilla voi vaan tappaa kasvit kokonaan. Näin mulle on käynyt joskus ... monestikin.

******************

Ihmislapsi nauttii maitoa ~40ml kerrallaan alussa. 20-vuotias urheilijanuorukainen 20-kertaisen määrän; ja paljjon tuhtimpaa ...

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

LainausTuo arviosi mukaan ne on terveen näköisiä, mutta minun mielestäni ne näyttää lähinnä parikymmentä senttisiltä tikuilta jossa on muutama lehtipari, ei tuuhea. Ainakaan kun tuohon kuvan reunaan katsoo.

Oliko tää kommentti noista mun taimista??
Tokihan 3-viikkoiset taimet jotka kasvaa vieri-vieressä on aika tikkujakin. Noista tuli kuitenkin ihan tukevia kun pääsivät väljempiin oloihin. Pääsivät siis hyvään alkuun ...
80 taimea pöydällä alle 60w valoilla ja ilman luonnonvaloa; kymmenkunta niistä tomaatteja ...

Tänä keväänä -jos saan aikaiseksi ja ehdin- kokeilen useammassa erässä ledeillä, natikalla ja umpilaatikossa esl'eillä. Menetelmä muuten sama.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

HSuomi

Nyt alkaa näyttämään jo perkeleen pahalta.
Voisko olla että on liikaa vettä ämpäreissä? Sitä on nyt varmaan puoleen väliin tota kuutiota.
Ja pari muuta kasvaa vielä normaalin näkösinä mutta on todella vaaleita lehdistään.
Ja mitäköhän toi valkonen on mitä on muodostunut noiden kuivien sorapalluroiiden pinnalle?
Vesiviljely muka helppoa... Siirrän kohta multaan noi jos sekään auttaa.

Bhut jolokia:


Serrano:

tsilizoo

tammikuu 15, 2013, 19:26:39 ip #945 Viimeisin muokkaus: tammikuu 15, 2013, 19:29:43 ip käyttäjältä tsilizoo
kaada nykyiset vedet pois ja uudet vedet tilalle. Laita vettä tällä kertaa vain ruukun alapintaan asti. (Oletan että sulla on käytössä verkkoruukut, jos ei niin reijitä kauttaaltaan).

Varmaan lannoite överit tai liikaa vettä, juuret hukkuu.  :o

Ainiin valkoiset jutut soran pinnalla on kalkki ja lannoite jäämiä, ei haittaa mitään.



jaolsten

tammikuu 15, 2013, 19:32:10 ip #946 Viimeisin muokkaus: tammikuu 15, 2013, 19:43:33 ip käyttäjältä jaolsten
HSuomi: Mikä on veden lannoiteväkevyys ja pH? Onko tuo pH-neutraalia hydrosoraa? Mikä lämpötila, onko vetoisa paikka?

Kyllä vesiviljely on helppoa, mulla ei ole huolimattomallakaan hoidolla ollut koskaan tuollaisia ongelmia..
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Kärsä Babar

tammikuu 15, 2013, 19:35:53 ip #947 Viimeisin muokkaus: tammikuu 15, 2013, 19:37:34 ip käyttäjältä Kärsä Babar
Jos vettä on puoleen väliin kuutiota niin siinä se ongelma varmasti on. Juuret ei saa happea. Pumpulla pumpattu happi ei varmaan pääse sinne kuutioon sisään asti. Bubblerissa ei kannata pitää vettä edes ruukun alapintaan asti jos juuret yltää veteen. Bubbleri on ainoita vesiviljelymuotoja missä ei kannata ikinä täyttää astiaa täyteen.
Tuo valkoinen on luultavasti vedestä tullutta kalkkia. Sitä tulee jos soran pinta on jatkuvasti liian märkänä.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Huru-ukko

tammikuu 15, 2013, 19:38:12 ip #948 Viimeisin muokkaus: tammikuu 15, 2013, 19:39:53 ip käyttäjältä Huru-ukko
Sorapallukoiden päällä on todennäköisesti lannoitetta. Tai sorasta ironnutta pölyä, joka kuivuttuaan on muuttunut valkoiseksi. Ei ole hometta.
Se kohta, mistä juuret alkaa, eli ns. juuriniska, ei saisi olla vedenpinnan alla. Tähän asti ainakin on ollut foorumilla yleinen mielipide, että se hukuttaa kasvin.

Tämä menee arvailuksi, mutta nuohan ei ole verkkoruukkuja, mitä käytät. Eli voisiko olla mahdollista, että nuo kasvisi juuret ei saa happea samalla tavalla kuin verkkoruukussa. Ja lisäksi liuoksen pinta on ylhäällä...?
Eli lasket sen pinnan tasoa.
Pelastava toimenpide jos taimien nuutuminen jatkuu, voisi olla ottamalla ne kuutiot pois sieltä ruukuista ja laittaa johonkin astiaan missä ei ole vettä pohjalla. Eli se juuristo saisi hiukan happea. Kivivilla ei saisi sitten kuivaa lainkaan sen operaation aikana. Se peruskosteus on pysyttävä. Samaten jos siellä on jo läpi kasvaneita juuria, suojaa niitä vaikka talouspaperilla tai jätät ne sinne kuution alle.

Hmmm.. Ilmapumppuja suositellaan pidettäväksi liuoksen yläpuolella.

Jaha, tuli kolme vastausta väliin. Nopeat syö hitaat  ;).


tsilizoo

Hmm... Ei kai juuret kokonaan saa olla veden alla kun juuret ovat vielä piilossa kivivillan sisällä. Ite ainaskin pidän vedenpinnan verkkoruukun pohjassa.


hehe nopeeta porukkaa täällä...

Huru-ukko

Riittää että vesi yltää siihen villakuutioon ja pitää sen märkänä.

HSuomi

No johan tuli vastauksia! Kiitos vaan. Otan noista sitten tota vettä pois. Sitä on parhaimmillaan jopa kuution tasolla yhdessä kasvissa. Lasken nyt sen sinne kuution alareunan tasolle tai vähän alle.
Kaikissa letkuisa on diodit.
pH ja EC ja ym, Ei aavistustakaan. Purkkien ohjeiden mukaisella suhteella sekottelin, mutta vähemmän. Lämpötila n. +25. Ei tossa nyt ihmeemmin vedä muuten ku silon ku kulkee ovesta ulos. Kaikki vieressä olevat mullassa kasvavat pärjää hienosti. Paitsi turbo pube taisi juuri menehtyä kuivuuteen. Viimevuonna se hukku... : ( Pitäs antaa pidempään kasvaa siellä pelkässä kuutiossa varmaan.

Kärsä Babar

Pitäsi riittää tässä vaiheessa että vesi hipaisee soraa. Sora nostaa kapillaarisesti veden kuutioon. Pienet juuret on kauhean herkkiä ylikastelulle on kyseessä sitten multa tai vesi.
Noissa multakasveissakin on hieman vaalentumaa värissä. Ettei vaan niitäkin olisi kasteltu reippaasti?
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

HSuomi

Nyt otin joka ämpäristä 1-1,5l vettä pois. Ja noi loput jätkät saa olla tipattomalla kunnes näyttää että alkaa nuokkumaan.
Noi ruukut on tälläsiä: http://i816.photobucket.com/albums/zz86/HSuomi/Chilit%202013/DSCN0664.jpg
Aloin vaan pohtimaan että onkohan noi reijät liian isoja. Aika helposti näytää sorapallukka tukkivan reijän kokonaan.
Pitää ehkä ottaa sorat pois ja heittää joku kärpäsverkko vielä tonne ruukun pohjalle...

Huru-ukko

Ruukut on OK mielestäni, niitä ei vain näkynyt siinä aiemassa kuvassa kokonaan.

bluesman

 Olen samaa mieltä HSuomen innokkaasta kasvattelusta. Vesiviljelyssä ei ole tarkoitus opettaa chilejä uimaan, juurien hapensaanti on elintärkeää. Olen useana vuonna varmistanut ettei vastaavaa tapahdu omille taimilleni siten että olen puolet taimista turpeessa kasvattanut n. kymmensenttisiksi ja senjälkeen siirtänyt hydroon. Joutuu vaan pesemään mullat pois joka vaikkapa sadalle taimelle on melkoinen urakka. Ehkä turhaa varmistelua.
Pieniä kivivillakuutioita käytettäessä riittää tosiaan kunhan vettyy hiukan pohjasta. Juuret kyllä hakeutuvat vettä kohti. Ebbisysteemi on helpompi koska ravinnelitku vain käy juuristoalueella jonka jälkeen happea taas on saatavilla.
NFT tuntuu helpommalta mutta ihankuin kasvu olisi ebbeihin verrattuna hiukan hitaampaa. Jouluna kylvetyissä ei ole edes kypsiä podeja vielä.

HSuomi

Hyvä.

Tässä tulee juuri esille se miksi tää vesiviljelyn aloittaminen on ollut niin paha peikko meikäläiselle.
En ole koskaan löytänyt TARKKOJA ohjeita siitä miten homma pitäis mennä. "Laita ämpäriin vettä ja soraruukku ja hyvä tuli". Tarttis aloittelijoille sellaset ohjeet joissa kerrotaan millin tarkkuudella kaikki jutut. Mutta oppiihan sitä näinkin.  :D

Huru-ukko

Niin, ehkä me kaikki opimme.
Minä olen tähän asti laittanut sen kivivillakuution suoraan sinne verkkoruukun pohjalle ja sitten hydrosoraa ruukku täyteen. Sen chilin näissä rocotoissa lautalla idätetyissä olen sitten asettanut halkaistuun kivivillakuutioon siten että juuren niska on noin sentin yläreunasta. Chinenset on laitettu nyt itämään suoraan kivivillakuutioon, joten niissä se juuren niska on oletettavasti heti yläreunassa.
Voi olla että olen tehnyt väärin tuon, koska en ole sitä keltään kysynyt.....
Kärsän vastauksesta voisi päätellä, että hän laittaa verkkoruukkuun ensin hydrosoraa pohjalle ja sitten kuution ja loput sorat kuution päälle?.

bluesman

 Taimen olen aiemmin laittanut verkkoruukkuun johon sitten silmäkokoa suurempaa hydrosoraa ruukku täyteen. Ilman kivivillaa. Ruukku ämpärinkanteen reikään ja vettä siten että verkkoruukku kastuu about sentin verran. Sitten vesi liikkeelle joko ilmapumpulla (=bubbleri) tai vesipumpulla. Ja alkaa älytön kasvu kun natikat paistaa.

Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - tammikuu 15, 2013, 21:52:14 ip
Kärsän vastauksesta voisi päätellä, että hän laittaa verkkoruukkuun ensin hydrosoraa pohjalle ja sitten kuution ja loput sorat kuution päälle?.


Itse en ole noin isoa ruukkua käyttänyt bubblerissa. Noin isossa ruukussa tulee melkein väkisinkin soraa pohjalle.
Käyttäsessä vaikka 5cm verkkoruukkua ei ruukkuun edes mahdu soraa. 
Ruukun pohjaan kun vesi hieman hipaisee niin on hyvä jos ei juuret yltä vielä alemmas.

Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903