Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: lurban - maaliskuu 03, 2013, 20:38:30 ip
https://www.dropbox.com/s/vglz9ydx3hm071y/Photo%203.3.2013%2017.01.07.jpg

Moi!

Voimattomia ovat lehdet randomchilissäni, ja kummallisesti käpristyvät. Kastelujen välissä olen antanut mullan kuivahtaa, ja ravinteina antanut vain kerran mietoa subtrsaalilitkua. Olisko kyseessä sitten vajarit, tai kuinkas arkoja ovat pH:n suhteen, jos emäksinen kraanavesi aiheuttaisi ongelmia? Kauheasti ei kokemusta chileistä ole, joten vähän peukalo suussa ollaan.

Kiitos jo valmiiksi vastauksista! :)

Melkein sanoisin että ihan normaalia baccoille että on tuommoisia lehdet.
Aji cristal tekee samaa, jollei jopa enemmän. Lannoitus kannattaisi kuitenkin jo aloittaa jollet ole juurikaan vielä sitä tehnyt.
Substraali täällä ei ole kovin kehuttua tavaraa, ainakaan podien tekoon, tulee kuullemma pahan makuisiakin. Suosittelen puutarhan kesää, edullista, ja saatavuus hyvää, esim hong kong jne.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - maaliskuu 03, 2013, 21:41:06 ip
Lainaus käyttäjältä: lurban - maaliskuu 03, 2013, 20:38:30 ip
https://www.dropbox.com/s/vglz9ydx3hm071y/Photo%203.3.2013%2017.01.07.jpg

Moi!

Voimattomia ovat lehdet randomchilissäni, ja kummallisesti käpristyvät. Kastelujen välissä olen antanut mullan kuivahtaa, ja ravinteina antanut vain kerran mietoa subtrsaalilitkua. Olisko kyseessä sitten vajarit, tai kuinkas arkoja ovat pH:n suhteen, jos emäksinen kraanavesi aiheuttaisi ongelmia? Kauheasti ei kokemusta chileistä ole, joten vähän peukalo suussa ollaan.

Kiitos jo valmiiksi vastauksista! :)

Melkein sanoisin että ihan normaalia baccoille että on tuommoisia lehdet.
Aji cristal tekee samaa, jollei jopa enemmän. Lannoitus kannattaisi kuitenkin jo aloittaa jollet ole juurikaan vielä sitä tehnyt.
Substraali täällä ei ole kovin kehuttua tavaraa, ainakaan podien tekoon, tulee kuullemma pahan makuisiakin. Suosittelen puutarhan kesää, edullista, ja saatavuus hyvää, esim hong kong jne.


En minäkään mitään vikaa taimessasi nähnyt. Baccat tekee tuota, huoli pois :)  Kuten akselsson1 sanoi, nyt lainnoitusta antamaan. Itse käytän BioBizz Growta ja BioBizz Bloomia, jota voin suositella omasta puolestani.

Joosia

Kiitos vastauksista! :)

Itsekään en Substraalia kasveille ole antanut, mutta nyt ajattelin sen alkuvaiheessa olevan ihan pätevää, ja tein myös ohjetta aika paljon miedomman seoksen, kun on niin typpipitoista tavaraa. Pitää kunnon litkuja hakea ja muitakin tarvikkeita samalla kaupasta. Tuo Puutarhan kesä kyllä kuulostaa hyvältä, kun ei kalliita "hifistely" lannoitteitakaan viitsisi ostaa. ;)

Lainaus käyttäjältä: Santtu42 - maaliskuu 03, 2013, 20:46:02 ip
Mulla on ihan saman näköinen Aji Norteno. Reilu kuukauden vanha ja käpristelee tismalleen samalla tavalla lehtiä. En tiedä onko kovin vaarallista. On muuten niin identtinen oma Norteno, että veikkaan samaa lajiketta ois kiva tietää kun tulee podeja sulla että onko se.   :D


Reilu kuukausi on ikää omillakin chileillä, ja tämän ja toisen randomin lisäksi, kaappia koristavat pari Purple Hatelia, Super chili ja Bird's eye ja Reunustraakkipuu. Voi olla, että on sama lajike, ainakin pituuskasvu on ollu moninkertainen verrattuna muihin, ja näyttääpä kukkiakin alkavan jo luomaan.

Käpristymistä havainnut kaikissa kasveissa vähän, mutta nyt tuo kyseinen yksilö käpristelee sen verran, että ajattelin kuvan postata. Pari viikkoo sitten laitoin kaappiin myös kaupasta ostaman tuoreen basilikan, mistä seurasi lievä sääksi-invaasio, mutta ei ole örkkejä basilikan poiston jälkeen näkynyt. Ja valona minulla tosiaan on 125w ESL, niin eikö sen pitäisi riittää vallan mainiosti? Ja kuhan tuo kesä tuolta joskus tulee, niin pääsevät kasvini auringon alle.  8)

Hubert

Lainaus käyttäjältä: lurban - maaliskuu 03, 2013, 20:38:30 ip
https://www.dropbox.com/s/vglz9ydx3hm071y/Photo%203.3.2013%2017.01.07.jpg

Moi!

Voimattomia ovat lehdet randomchilissäni, ja kummallisesti käpristyvät. Kastelujen välissä olen antanut mullan kuivahtaa, ja ravinteina antanut vain kerran mietoa subtrsaalilitkua. Olisko kyseessä sitten vajarit, tai kuinkas arkoja ovat pH:n suhteen, jos emäksinen kraanavesi aiheuttaisi ongelmia? Kauheasti ei kokemusta chileistä ole, joten vähän peukalo suussa ollaan.

Kiitos jo valmiiksi vastauksista! :)


Kuten jo on mainittu, tuo näyttää ihan normaalilta ja terveeltä baccalta.

Minulla on liian korkean pH:n aiheuttamat imeytymishäiriöt ilmenneet vanhojen suurien lehtien vaaleentumisena ja voimakkaana kurttuuntumisena.

Tähän tyyliin:

JohnnyB

Hei, mistä voi johtua Red Peruvian Rocoton lehtien kuivuminen? Lehtiin ilmestyy kuivia läiskiä, jotka leviävät ajan myötä. Osa läiskistä on reunoilta hyvinkin tummia ja keskeltä vaaleita. En usko että lehdet on palaneet, koska siirsin lampun jo kauemmas kasvista varotoimenpiteenä. Samassa tilassa on noin kymmenen kasvia, eikä muissa näy mitään oireita. Lannoitan kevyesti Puutarhan kesällä ja en ole huomannut ylilannoituksen merkkejä. Kuten kuvista näkyy, niin olen jo osan lehdistä joutunut leikkaamaan irti kuivumisen seurauksena.

https://www.dropbox.com/sh/0hekzd9kaeaff7t/MZAk0S8SY9/2013-03-04%2018.07.32.jpg

https://www.dropbox.com/s/u20xlak8imbj2l0/2013-03-04%2018.07.08.jpg

https://www.dropbox.com/s/x51oqv9ku47pztg/2013-02-26%2017.24.23.jpg

PP

Lainaus käyttäjältä: JohnnyB - maaliskuu 04, 2013, 18:59:20 ip
Hei, mistä voi johtua Red Peruvian Rocoton lehtien kuivuminen? Lehtiin ilmestyy kuivia läiskiä, jotka leviävät ajan myötä. Osa läiskistä on reunoilta hyvinkin tummia ja keskeltä vaaleita.


Veikkaan hankauksesta syntyneiksi vaurioiksi. Rocotoihin tulee noita helpommon kuin muihin lajeihin. Toisaalta alimpiin eli vanhimpiin lehtiin tulee ajan myötä muistakin syistä erinäisiä "oireita", joista on turha olla huolissaan.

JohnnyB

Kiitos vastauksesta :) Hankausta minäkin olen epäillyt ja sen jälkeen koittanut olla varovainen tuon kanssa. Pitänee eristää kyseinen kasvi kokonaan muista, ettei synny kontaktia..

Herpiili

maaliskuu 04, 2013, 22:50:31 ip #1107 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 04, 2013, 22:57:22 ip käyttäjältä Herpiili
Lainaus käyttäjältä: Hubert - maaliskuu 04, 2013, 10:36:40 ap
Lainaus käyttäjältä: lurban - maaliskuu 03, 2013, 20:38:30 ip
https://www.dropbox.com/s/vglz9ydx3hm071y/Photo%203.3.2013%2017.01.07.jpg

Moi!

Voimattomia ovat lehdet randomchilissäni, ja kummallisesti käpristyvät. Kastelujen välissä olen antanut mullan kuivahtaa, ja ravinteina antanut vain kerran mietoa subtrsaalilitkua. Olisko kyseessä sitten vajarit, tai kuinkas arkoja ovat pH:n suhteen, jos emäksinen kraanavesi aiheuttaisi ongelmia? Kauheasti ei kokemusta chileistä ole, joten vähän peukalo suussa ollaan.

Kiitos jo valmiiksi vastauksista! :)


Kuten jo on mainittu, tuo näyttää ihan normaalilta ja terveeltä baccalta.

Minulla on liian korkean pH:n aiheuttamat imeytymishäiriöt ilmenneet vanhojen suurien lehtien vaaleentumisena ja voimakkaana kurttuuntumisena.


Liian korkea tai matala pH saattaa vaikuttaa melko monenkin ravinteen saantiin synergioiden ja antagonismien kautta, jolloin kasvit saattavat oireilla useammallakin tapaa. Multaviljelyn kohdalla ohjeellinen pH on 6,0-6,5 ja hydrokirjoissa tuntuu suositus olevan 5,3-5,8.


Synergia (Ravinteet, jotka parantavat toisen ravinteen käyttökelpoisuutta kasveille):

typpi -> magnesium
magnesium -> fosfori
kalium -> mangaani, rauta
molybdeeni -> typpi
rikki -> typpi, kalium, kupari, mangaani, magnesium

Antagonismi (Ravinteet, jotka haittaavat toisen ravinteen käyttökelpoisuutta kasveille):

typpi -> kupari, rauta, boori
boori -> kalium
kalsium -> magnesium, mangaani, sinkki, boori, fosfori, kalium, rauta
kupari -> rauta, mangaani
rauta -> fosfori
molybdeeni-> kupari
fosfori -> sinkki, kupari, kalium, kalsium
kalium -> boori
sinkki -> rauta
magnesium -> kalium


Metikka

Miksiköhän pubejeni kasvu on pysähtynyt? Minulla on 6 pubea maitopurkeissa, joissa ne ovat asuneet n. 1,5 kk. Pariin viikkoon ne eivät ole kasvaneet juuri lainkaan. Sitä ennen kasvu oli kohtuullisen ripeää. Kasvualustana on Biolanin Turvemulta, ja kasveja olen lannoitellut Nutriforteilla, joten ravinteiden saannistakaan tuo tuskin on kiinni.
Voisiko johtua liian pienestä juuritilasta?

Ebbissä asusteleva verrokki taas kasvaa mainiosti.

Tämä Turbo Pube on jo muutaman kukankin tehnyt ja pudotellut, mutta sama ongelma on myös muilla pubeilla, jotka eivät vielä ole kukkineet.



Lähes kaikki uudet lehdet ovat jääneet kääpiökokoisiksi eivätkä meinaakaan kasvaa. Jotkut lehdet taas vetävät itseään rullalle.

PS. Onko rocotoille tyypillistä tuollaiset ruskeat laikut lehdissä? Pian noiden ilmaantumisen jälkeen lehdet kellastuvat ja putoavat. Niitä on enimmäkseen ollut haarautumiskohdan alapuolella, mutta jonkin verran myös uudehkoissa lehdissä.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Metikka - maaliskuu 07, 2013, 00:22:17 ap
Miksiköhän pubejeni kasvu on pysähtynyt? Minulla on 6 pubea maitopurkeissa, joissa ne ovat asuneet n. 1,5 kk. Pariin viikkoon ne eivät ole kasvaneet juuri lainkaan. Sitä ennen kasvu oli kohtuullisen ripeää. Kasvualustana on Biolanin Turvemulta, ja kasveja olen lannoitellut Nutriforteilla, joten ravinteiden saannistakaan tuo tuskin on kiinni.
Voisiko johtua liian pienestä juuritilasta?

Ebbissä asusteleva verrokki taas kasvaa mainiosti.

Tämä Turbo Pube on jo muutaman kukankin tehnyt ja pudotellut, mutta sama ongelma on myös muilla pubeilla, jotka eivät vielä ole kukkineet.



Lähes kaikki uudet lehdet ovat jääneet kääpiökokoisiksi eivätkä meinaakaan kasvaa. Jotkut lehdet taas vetävät itseään rullalle.

PS. Onko rocotoille tyypillistä tuollaiset ruskeat laikut lehdissä? Pian noiden ilmaantumisen jälkeen lehdet kellastuvat ja putoavat. Niitä on enimmäkseen ollut haarautumiskohdan alapuolella, mutta jonkin verran myös uudehkoissa lehdissä.

multa näyttää kovin märältä, eikai se jatkuvasti ole tuollaista?
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - maaliskuu 07, 2013, 08:17:56 ap
Lainaus käyttäjältä: Metikka - maaliskuu 07, 2013, 00:22:17 ap
Miksiköhän pubejeni kasvu on pysähtynyt? Minulla on 6 pubea maitopurkeissa, joissa ne ovat asuneet n. 1,5 kk. Pariin viikkoon ne eivät ole kasvaneet juuri lainkaan. Sitä ennen kasvu oli kohtuullisen ripeää. Kasvualustana on Biolanin Turvemulta, ja kasveja olen lannoitellut Nutriforteilla, joten ravinteiden saannistakaan tuo tuskin on kiinni.
Voisiko johtua liian pienestä juuritilasta?

Ebbissä asusteleva verrokki taas kasvaa mainiosti.

Tämä Turbo Pube on jo muutaman kukankin tehnyt ja pudotellut, mutta sama ongelma on myös muilla pubeilla, jotka eivät vielä ole kukkineet.



Lähes kaikki uudet lehdet ovat jääneet kääpiökokoisiksi eivätkä meinaakaan kasvaa. Jotkut lehdet taas vetävät itseään rullalle.

PS. Onko rocotoille tyypillistä tuollaiset ruskeat laikut lehdissä? Pian noiden ilmaantumisen jälkeen lehdet kellastuvat ja putoavat. Niitä on enimmäkseen ollut haarautumiskohdan alapuolella, mutta jonkin verran myös uudehkoissa lehdissä.

multa näyttää kovin märältä, eikai se jatkuvasti ole tuollaista?


Jos tuosta kuvasta pystyy päättelemään mullan märkyyden, niin kyse taitaa olla jo yli-inhimillisestä kyvystä. Voinko lähettää kuvia saneerauskohteista jotta voisit niistä kertoa kosteusvaurion laajuuden?
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Minbaari

Kyse voisi olla liian pienestä juuritilasta, eli kannattanee siirtää isompaan ruukkuun tuo pube. Tosin joku mestari saa kasvateltua noinkin pienessä purkissa pubeja jotka satoaa useamman podin voimin. Minä en kuulu niihin. :)
#816

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Metikka - maaliskuu 07, 2013, 00:22:17 ap

Mulla pubet kasvaa seitsemän litran amppeleissa, voisin väittää että tuo puolen litran juuritila on jo aivan täynnä juuria. Tai pitäisi ainakin olla, jos kasvi on jo tuota kokoluokkaa.

-V-

Mulla on vastaavasti Turbo Pube maitopurkin puolikkaassa. On jämähtänyt totaalisesti vähän tuota pienemmäksi. Osansa asiaan on varmaan viileällä ikkunalautapaikalla, mutta ruukunvaihto on ollut mielessä jo pidempään. Jos sitä tänään jaksaisi...

sorrii

Samanlaisia on mun wanhat Red Peruvianin raadot. Ne on alasleikattuja, alunperin pistokkaita, jotka olen pitänyt 7l. muoviämpäreissään joissa olivat viime kesän. Multa voi toki olla aika köyhää, mutta uusi kasvu on tervettä. Vanhat lahdet kuivuu ja kärvistelee samaan tapaan kuin noissa kuvissa. Mä veikkaan kuivaa huoneilmaa pääsyyksi.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

HSuomi

Vaatiiko toi Serrano jotain erityistä kohtelua? Sekä bubblerissa että mullassa oleva serrano tekee samaa että lehdet on pieniä ja vetää korkkiruuville.
Olosuhteet ja kasteluvesi ym on ihan samaa ku muilla chileillä.
Eikä ole mitään mittalaitteita vieläkään mutta muut chilit samoissa puitteissa kasvaa mainiosti.

Ryhis

Sulla on jotkut mutanttisiemenet.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

mohla

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - maaliskuu 07, 2013, 20:48:01 ip
Vaatiiko toi Serrano jotain erityistä kohtelua? Sekä bubblerissa että mullassa oleva serrano tekee samaa että lehdet on pieniä ja vetää korkkiruuville.
Olosuhteet ja kasteluvesi ym on ihan samaa ku muilla chileillä.
Eikä ole mitään mittalaitteita vieläkään mutta muut chilit samoissa puitteissa kasvaa mainiosti.


Pistä kuvaa Serranosta, kun tuon perusteella on vaikea sanoa mistä on kyse. Räyhiksen mutantiksi epäily tai normaali rullaileva Serrano. Mun kasvattelujen perusteella sille on vaan tyypillistä rullailla lehtiään muita herkemmin. Onhan sillä muutenkin jokseenkin pienet lehdet ainakin taimena.

HSuomi

Ensin multa-asukki:


Sitten bubblerin. Aika paskoja kuvia sain vaikka en edes kovin paskoja yrittänyt.
Kyllä toi kovasti kukkii.
Vikassa kuvassa näkyy millasta lehteä bhut jolokia tekee viereisessä ämpärissä.





Rahaa ei ole niihin mittalaitteisiin nyt käytettävissä.

mohla

Multakasvatti on suht normaalin Serranon näköinen. Tosi herkästi rullaa tuohon pisteeseen asti lehtiä. Ainakin mulla siis.

Veikkaisin, että Serranolle on tuossa vesiviljelyssä turhan vahva liemi. Ei kaikille voi samaa käyttää ja tässä se näkyy. Ehkä voi olla lannoitteen NPK:ssa johonkin suuntaan painotusta liiaksi. Mistäs lannasta liemesi sekoitat ja mihin vahvuuteen? Voisiko olla kaliumin ylenpalttisuutta yhdistettynä magnesiumin puutokseen?