maaliskuu 28, 2024, 10:53:15 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Capsicum Praetermissum

Aloittaja Aji Inferno, helmikuu 25, 2010, 08:12:21 ap

« edellinen - seuraava »

Siku

http://sikunchilit.blogspot.fi/2012/10/cap-1144.html
Mitään kovin hyvää kuvaa mulla ei näköjään ollutkaan, mutta tuolla nyt näkyy jotenkin noita pikkupodejakin.

boozeman

CAP 1141, Semillas tätä lajiketta edelleen sivuillaan tajoilee ja sellaista tuli hankittua. 3 siementä lautalle laitoin ja itämisajat oli niinkin lyhyet kuin 11, 12 ja 14 päivää. Myös sitkeä ja elämänhaluinen tämä tuntuu olevan. Yksi menetti sirkkalehdet kypäräänsä ja hienosti se puski lehdet siihen tynkään silti.

Onko kukaan kasvattanut tätä aiempina kausina? Kokemuksia kaivattaisiin.
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

Aji Inferno

C:praetermissum on jännä chililaji - ei siis chililajike - monella tapaa.

Se on läheistä sukua c.baccatum -chileille, eli esim. Lemon Dropille tai Aji Cristalille - tai Aji Amarillolle.  Ja lukemattomille muille chileille, joita ei vielä vuosikymmen sitten tunnettu käytännössä lainkaan Etelä-Amerikan ulkopuolella.

Prae ei kuitenkaan ole vain c.baccatumin jatke. Se on (osittain) villi, itsenäinen chililaji.

Sen villit, jalostamattomat muodot ovat toisinaan vaikeita erottaa tietyistä toisista chililajeista, kuten capsicum eximium/cardenasii. Näiden kukat kun saattavat olla hyvinkin samankaltaisia. C.praetermissum eroaa kuitenkin näistä kasvutavallaan, ollen aina tietyllä tapaa tuuhea, tukeva "pensas", siinä missä esim. c.eximium ja c.cardenasii muodostavat pitkiä, honteloita oksia.

Oma, osin "heitetty" arveluni on se, että c.praetermissum on, paitsi läheistä sukua c.baccatumille, myös sukua huonosti tunnetuille Rocotoille, ja sen sukulaisille c.eximium ja c.cardenasii - + muille...

boozeman

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - helmikuu 23, 2013, 05:48:40 ap
C:praetermissum on jännä chililaji - ei siis chililajike - monella tapaa.



Näinhän se tietysti on, mutta joku tälle praelle on tuon määritteen CAP1141 antanut, jolloin siitä kaiketi tulee lajike lajin sisällä. Taitaa vain olla että juuri praetermissumin kohdalla se on vähän veteen piirretty viiva. CAP1144:ää tuntuu olleen päiväkirjojen ja foorumin haun mukaan yhdellä jos toisella kasvamassa, mutta tuo 1141 näyttäisi vasta tänä vuonna saanut idättäjiä.

CAP1144:n kasvupaikoiksi mainitaan Chile ja Peru
CAP1141:n kasvupaikkana mainitaan taas Brasilia

Mielenkiintoista indeed! No toivotaan että myöhemmin kesällä sitten nähdään minkälainen rontti siitä tulee  ;D
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

M;kko

Minulla oli 2010 ja 2011 kasvamassa CAP1141. Tosin päiväkirjani listauksessa lipsahtanut chacoksi. CAP1141 oli muistaakseni ihan tavallinen prae. Aika paljon intoni kasvattaa praetermissumeja ja chacoenseja onkin vähentynyt siitä syystä, että eri lajikkeet tuntuvat pääsääntöisesti olevan niin lähellä toisiaan. Tosin kasveja oli tuolloin paljon, joten en kaikkia lajikkeita ehtinyt tarkastella niin hyvin kuin olisivat ansainneet.

Aji Inferno

Praet samankaltaisia?? Kaikkea muuta!  8) Jalostettuihin tuo kenties pätee jossain määrin, mutta muutoin sieltä löytyy vaikka mitä. Valkokukkaista, pyöreämarjaista, violettikukkaista, karvattomia lehtiä, jne. Kiehtova, hieno chilikasvi! :)

boozeman

kesäkuu 29, 2013, 09:34:07 ap #66 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 29, 2013, 09:38:41 ap käyttäjältä boozeman
Hep,.
Täällä näyttäisi tuo Semillaksen CAP 1141 tekevän täysvalkoisia kukkia, mutta hyvin pieniä sellaisia. Pitänee räpsiä koko puskasta muutamia kuvia,
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

Sophia

Lainaus käyttäjältä: boozeman - helmikuu 22, 2013, 21:22:31 ip
CAP 1141, Semillas tätä lajiketta edelleen sivuillaan tajoilee ja sellaista tuli hankittua. 3 siementä lautalle laitoin ja itämisajat oli niinkin lyhyet kuin 11, 12 ja 14 päivää. Myös sitkeä ja elämänhaluinen tämä tuntuu olevan. Yksi menetti sirkkalehdet kypäräänsä ja hienosti se puski lehdet siihen tynkään silti.

Onko kukaan kasvattanut tätä aiempina kausina? Kokemuksia kaivattaisiin.


Hei kaikille, olen uusi jäsen Pöytyältä.
Laitoin vajaat 2 viikkoa sitten multiin 5 siementä tätä 1141, ja sieltä puskee ylös jo kolme tainta. Eivät ole vielä "nostaneet päätään"... ihmettelinkin tuota, koska luin aijemmin että joillakin itäminen on kestänyt jopa 2 kk? Nämä siemenet minulle lähetti chiliyhdistys, uusi jäsen kun olen.

Minulla ei ole aijemmin kokemusta chilien kasvatuksesta, (parina kesänä olen ainoastaan kasvatellut paria punaista paprikaa, mutta ne jäivät aika pieneiksi), nyt joulun alla sain yhden halvan vanhan akvaarion naapurilta 10 €:llä ja sitten siinä olevaa warm white valoa ja yhtä energiasäästö kasvuvaloa hyväksi käyttäen innostuin laittamaan multiin tätä 1141, sitten tavallista oranssia paprikaa 5 siementä ja punaista melkö siedettävän tulista punaista chiliä 5 siementä (otin niistä kaupan ostoisista siis siemeniä) kaikki ne ostoiset itivät :-). Pidän valoja päällä 15 tuntia vuorokaudessa.. hmm onkoan se hyvä aika?

Lisäksi sain yhdistykseltä 4 muutakin siemenlajiketta; Starfish, Thai, Riot, ja Peter "penis" pepper" (hauskasti aidon "mallisia" chilejä)  ;D Pitänee näitäkin sitten laittaa kanssa tammikuun loppuun mennessä. Capsicumeja ajattelin ihan kesän ajan kasvatella ulkosalla ja sitten kokeilla starfissistä tehdä bonchin, kesän jälkeen.

Onko jollakin kokemuksia starfissistä bonchina, kasvaa kuulemma isoksi ja nopeesti, ja onko näin että capsicumit eivät ole parhaita mahdollisia bonchi lajikekkeita?
Kärsivällisyys todellakin On hyve!

Tunari

helmikuu 03, 2014, 15:22:22 ip #68 Viimeisin muokkaus: helmikuu 03, 2014, 15:38:43 ip käyttäjältä Tunari
Onkos kellään kokemusta tollasesta ku PI 441654? Pari säkkiä lähti tilaukseen siemeniä tuota lajiketta...


Tällaista kommenttia löyty:

" Heavy praetermissum; BGH 460 ,Pi 441654
From brazil .Names stands for the size of the pod and the amount of the harvest the biggest pod among the whole c.praetermissum family and the most prolific. We planted this one first year in a container but next year we had it in the ground we had hundreds of pods from one plant. If you grow this one for more that a year you will find out why its called the HEAVY

The BGH classification system for chile varieties indicates an accession from the genebank at Banco de Germoplasma ...

Plant Introduction number (PI number) An identifying number given by the United States Department of Agriculture (USDA) "

-Teemu


EDIT: Taitaakin nykyään olla var. bacca x bacca eikä praetemissum kuten myyvällä saitilla sanottiin...

Petteri Nuora

Omat 2/5 praea itivät reilu parissa viikossa  8) :D
Hyvältä tuntuu kun ovat itsellä ekat villit 👍

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Sophia - joulukuu 23, 2013, 22:41:59 ip
Lainaus käyttäjältä: boozeman - helmikuu 22, 2013, 21:22:31 ip
CAP 1141, Semillas tätä lajiketta edelleen sivuillaan tajoilee ja sellaista tuli hankittua. 3 siementä lautalle laitoin ja itämisajat oli niinkin lyhyet kuin 11, 12 ja 14 päivää. Myös sitkeä ja elämänhaluinen tämä tuntuu olevan. Yksi menetti sirkkalehdet kypäräänsä ja hienosti se puski lehdet siihen tynkään silti.

Onko kukaan kasvattanut tätä aiempina kausina? Kokemuksia kaivattaisiin.


Hei kaikille, olen uusi jäsen Pöytyältä.
Laitoin vajaat 2 viikkoa sitten multiin 5 siementä tätä 1141, ja sieltä puskee ylös jo kolme tainta. Eivät ole vielä "nostaneet päätään"... ihmettelinkin tuota, koska luin aijemmin että joillakin itäminen on kestänyt jopa 2 kk? Nämä siemenet minulle lähetti chiliyhdistys, uusi jäsen kun olen.

Minulla ei ole aijemmin kokemusta chilien kasvatuksesta, (parina kesänä olen ainoastaan kasvatellut paria punaista paprikaa, mutta ne jäivät aika pieneiksi), nyt joulun alla sain yhden halvan vanhan akvaarion naapurilta 10 €:llä ja sitten siinä olevaa warm white valoa ja yhtä energiasäästö kasvuvaloa hyväksi käyttäen innostuin laittamaan multiin tätä 1141, sitten tavallista oranssia paprikaa 5 siementä ja punaista melkö siedettävän tulista punaista chiliä 5 siementä (otin niistä kaupan ostoisista siis siemeniä) kaikki ne ostoiset itivät :-). Pidän valoja päällä 15 tuntia vuorokaudessa.. hmm onkoan se hyvä aika?

Lisäksi sain yhdistykseltä 4 muutakin siemenlajiketta; Starfish, Thai, Riot, ja Peter "penis" pepper" (hauskasti aidon "mallisia" chilejä)  ;D Pitänee näitäkin sitten laittaa kanssa tammikuun loppuun mennessä. Capsicumeja ajattelin ihan kesän ajan kasvatella ulkosalla ja sitten kokeilla starfissistä tehdä bonchin, kesän jälkeen.

Onko jollakin kokemuksia starfissistä bonchina, kasvaa kuulemma isoksi ja nopeesti, ja onko näin että capsicumit eivät ole parhaita mahdollisia bonchi lajikekkeita?


Hyvin monet capsicumit ovat loistavia boncheina, mutta juuri Starfish (kuten muutkin c. baccatum -lajin chilit) lienee niitä kehnoimpia mahdollisia valintoja siihen käyttöön, koska se on jättiläiskokoinen kasvi, jonka varsi kasvaa hyvin pitkäksi. Useimmat villichilit ovat siinä paljon helpompia ja palkitsevampia, samoin kuin esim. c. chinense -lajin lajikkeet.

Dillep

Sattuisiko keneltäkään löytyä c. prae CGN22795 siemeniä?

Petteri Nuora

Hei jos joltain löytyisi praen siemeniä niin laitappahan viestiä 0403652093

Jamsteri

Huomasin tässä jokin aika sitten villivhiliartikkelia lukiessa, että praetermissumin virallinen nimi on kuulemma nykyään Capsicum rabenii. Onko kukaan muu tällaiseen törmännyt?