huhtikuu 25, 2024, 03:01:58 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Halpa ESL-valaisinprojekti

Aloittaja MrFrost, marraskuu 03, 2008, 20:10:49 ip

« edellinen - seuraava »

Old Skool

Alumiinifolio/teippi heijastaa valoa huonommin kuin mattavalkoinen. Ja kaiketi vaikuttaa "spektrin toistoon" jotenkin?

Lihamestari

"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Apinamakina

Öö täh? Siis ei tuo alumiiniteippi paranna lainkaan tuota valaistusta? Pistinkö nyt ihan turhaan tota teippiä tonne? >:(

Old Skool

Tämä on oikeasti aika kallis ESL-Valaisinprojekti..

sorrii

Onko joku mittaillut tai surfaillut tietoa noista heijastinmateriaaleista??

Kyllähän kaikissa paremmissa, kalliimmissa valaisimissa tuppaa olemaan kiiltävät heijastimet.
Jos se mattavalkoinen heijastaa parhaiten, niin eikös pitäisi kaikissa teollisuusvalaisimissa, purkausvaloissa ja vaikka leikaussalivalaisimissa olla se valkoinen?
Vai liittyisikö tää siihen valon tarkkaan suuntamiseen. Valkoisesta heilastimesta säteilee tiet enemmän hajavaloa, vaikka olisi kuinka tarkka paraboli ...
Toisaalta valmiissa heijastimissa on monesti se stukko-pinta joka hajottaa sitä valoa.

Hampunkasvatusteltoissakin näyttäis olevan kiiltävä se sisäpinta enemmin kuin valkoinen! Sellaisessa suljetussa teltassahan ei hajavalokaan ole ongelma.

Valkonen, etenkin se matta, on tiet aika hankala pitää valkoisena, kun likaantuu, ja kaikenlaiset maalit aina kellastuu, tummuu lämmöstäkin.

Alumiinifolioo, -teippiä ja mylarkangasta on tullut kyllä liimailtua vähä joka paikkaan. Keittiön kasvatusnurkankin oon vuorannut mylarilla. Oisko vaan puhdas valkoinen kattomaali ollut parempi, muka! Voishan tuon keittiön maalata vaihteeksi ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Apinamakina

Hmm mahtaako tuo alumiiniteippi-heijastin sittenkään olla niin hyvä keino, kun huomasin että lehdille oli ilmestynyt palaneita läikkiä, että tulisiko tuosta teipistä ns. "hotspotteja"?

Lihamestari

Mulla on sellainen, musta tuntuu tunne, että se kiilloitettu metalli on suuntaavuutta ajatellen siellä lampussa!
Valkoinen taitaa heijastaa ja hajoitaa sitä valoa ja antaa pehmeämmän lopputuloksen...

Ei sattuis valaisinsuunnittelioita olemaan paikalla? ;)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

miikkaj

Ja samassa yhteydessä minä kyselisin että mihin fysiikan kannalta perustuu että valkoinen heijastaa peiliä paremmin valoa? Näin väittävät monet mutta ei kyllä mun järkeen käy.

Lämpösäteilyähän tuo alumiiniteippi ainakin heijastaa selvästi paremmin kuin valkoinen, miksei sitten valoakin? (Jos lämpösäteily heijastuisi valkoisella paremmin, miksi saunoissa ei käytettäisi valkoista teippiä?)

Lihamestari

Tolla lämpösäteilyllä ei periaatteessa ole mitään hyötyä, jos lämmitystila on jo valmiiksi lämmin.
Siitä saattaa olla vaan haittaa, varsinkin noitten tehokkaampien lamppujen kohdalla.

Tietysti ulkokasvari tähän aikaan vuodesta on eri juttu, mutta sinne tuskin kukaan virittää halpaa pöytälamppuesliviritystä! ;)

Muistan vaan jossain neuvon, missä meinattiin seinät peittä mylarillta tai alufoliolla, että valkoinen seinä on parempi.
Täällä se on ollut, haulla varmaan löytyy, mutta nyt en jaksa ruveta etsimään, kun aamulla taas pitää raahautua töihin... :-\
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Mieli%

maaliskuu 27, 2011, 22:24:14 ip #29 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 27, 2011, 22:25:55 ip käyttäjältä Mieli%
Lainaus käyttäjältä: miikkaj - maaliskuu 27, 2011, 22:02:14 ip
Ja samassa yhteydessä minä kyselisin että mihin fysiikan kannalta perustuu että valkoinen heijastaa peiliä paremmin valoa? Näin väittävät monet mutta ei kyllä mun järkeen käy.


Peilissä valo menee lasin läpi kaksi kertaa, jos kyse ei ollut kiillotetusta metallipinnasta?

miikkaj

Lainaus käyttäjältä: Mieli% - maaliskuu 27, 2011, 22:24:14 ip
Lainaus käyttäjältä: miikkaj - maaliskuu 27, 2011, 22:02:14 ip
Ja samassa yhteydessä minä kyselisin että mihin fysiikan kannalta perustuu että valkoinen heijastaa peiliä paremmin valoa? Näin väittävät monet mutta ei kyllä mun järkeen käy.


Peilissä valo menee lasin läpi kaksi kertaa, jos kyse ei ollut kiillotetusta metallipinnasta?


Tässä ketjussa oli ainakin kyse tuosta alumiiniteipistä. Yleensähän teilataan aika totaalisesti kaikki kromi-/alumiiniteipit ym.

Lihamestari: Sanoin tuon lämpösäteilyn esimerkiksi että jos alumiiniteippi säteilee lämpöä paremmin niin miksei sitten valoakin?

MrFrost

Tää on wanha proggis.

Itellä toiminut ihan hyvin, ei oo ollut polttopisteitä tai muuta ongelmaa kasveissa (en oo tunkenut sentin päähän, koska halunnut valaista useamman taimenalun/kasvin samalla lampulla)

Mulla tosin on kokemusta vaan 23W asti esleistä, sen isompia en oo kokeillut.

Joku, joka jaksaa, niin voisi tehdä kokeen kahdella lampulla, joissa identtiset polttimot, toiseen folioteippi, toiseen ei, samaa lajiketta olevia kasveja ja muutenkin samat olosuhteet ja raportoida tänne.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Ryhis

Saunassa käytetään alumiinipinnoitettua teippiä höyrysulkupahvin tiivistämiseksi. Se metallipinta on siinä vain antamassa kosteudenkestävyyttä, ei heijastamassa lämpösäteilyä.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa